جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هوش بازار و داده های بیرونی ، درونی و شبکه های اجتماعی قرن۲۱

فهرست مطالب

هوش بازار

هوش بازار در حقیقت مجموعه  فعالیت هایی است که ، به ما اطلاعات می دهد.این اطلاعات از منابع اطلاعاتی مختلف به ما داده می شود .( به عنوان صاحب کسب و کار).اطلاعات داده شده ، نمایی از بازار هدف رو به ما نشون میده!.  به ما کمک می کند که درک بهتری از بازار داشته باشیم.

  • این که بدونیم چه مسائلی در بازار وجود دارد؟
  • رقیب ها چه کارهایی می خواهند انجام بدهند؟
  • مشتری‌ها و مصرف کننده ها چه کاری انجام میدهند و چه نیازهایی دارند؟
  • پتانسیل های احتمالی بازار برای محصول های جدید و خدمات جدید با توجه به فعالیت ها ی گذشته چطور هست؟

دسته بندی هوش بازار:

  • هوش بازار بر اساس داده های بیرونی
  • جستجوی شبکه های اجتماعی
  • هوش بازار بر اساس داده‌های درونی

درباره ی هوش بازار بر اساس داده‌ها و اطلاعات بیرونی مثال هایی میتونیم بزنیم.مثل: تجزیه گزارش ها ،داده های مالی رقیب ها ،بررسی اطلاعات منتشر شده یا شبکه های اجتماعی.درباره هوش بازار بر اساس اطلاعات داخلی، که یک دید وسیع از بازار و رفتار مشتری ها تهیه می کنه.بیشتر به سمت منبع هایی مثل فهرست مشتری‌های در حال حاضر، پایگاه داده ها فعالیت های وب سایت ،تاریخچه تراکنش ها و … به پیش میره.

هوش بازار مبتنی بر داده های بیرونی

در حالت کلی با توجه به بررسی های انجام شده روی منابع اطلاعاتی مثل مصاحبه های افراد ،مقاله ها، مجلات، تبلیغات و …اطلاعاتی بدست میاد.روی اونها بررسی‌های مداوم انجام میشه.این کار یعنی پیدا کردن یک منبع خوب و تجزیه و تحلیل داده هایی که منتشر شده.این تصویر ،برای ساختن یک تصویر از بازار است .  این تصویر سوالات صاحب کسب و کار را پاسخ می دهد.

  • مثلاً اینکه پتانسیل بازار در حال حاضر چقدر هست؟
  • استراتژی آینده رقیب ها چه چیزی ممکن باشد؟
  • مشتری ها چه قیمت هایی را دوست دارند و هزینه پرداخت میکنند؟
  • مهم ترین راه برای وارد شدن به بازار چی هست؟

هوش بازار و استفاده از اطلاعات :

برای اینکه در زمینه این تحقیقات به موفقیت برسیم باید قابلیت دنبال کردن و جستجو منابع اطلاعاتی مهم و تحلیل ماهرانه آن ها را داشته باشیم.نه فقط داده‌ها و اطلاعات رو بلکه هر آنچه که در پشت پرده برای آن اتفاق می‌افتد و تحلیل و تجزیه کنیم.مثلاً تشخیص بدیم که رقیب های ما چه افرادی هستند.چه جایگاهی در بازار فعلی ، در مقایسه با جایگاه ما دارند.همه نقاط ضعف و قوت آنها و علامت هایی که نشانه توسعه و گسترش کسب و کار آن هاست را پیدا کنیم.کارشناس های هوش بازار میتونن چیزهایی رو که ممکنه به چشم عادی دیده نشه و در داده ها و اطلاعات به آنها توجهی نشه رو پیدا کنن.میزان اهمیت آن را متوجه بشن.

هوش بازار و کسب و کارکارشناس هوش بازار:

یک کارشناس ماهر هوش بازار توانایی خیلی خوبی در استفاده از داده های کوچک مثل گزارش‌های مالی تا عملکرد کلی و اطلاعات بزرگ رو داره و ارزیابی میکنه.مثلا اینکه آیا بیشتر شدن درآمد به خاطر بالا رفتن قیمت‌ها بوده و یا بالا رفتن میزان فروش؟شرکت ها و کمپانی های بزرگ برای کمک به هوش بازار درونی یا تحلیل بازار از منبع های بیرونی استفاده می کنن.این منابع ، نه تنها داده ها را به دست می آورد، بلکه به خاطر ارتباطی که با تامین کننده ها و بقیه شرکت‌ها دارد تفسیر درست و خوبی درباره شرایط فعلی بازار ارائه می دهد.

یکی از این بهترین منابع اتاق تحلیل هست.اتاق تحلیل مثل یک ناظر بین تامین کننده هاعمل میکنه . اطلاعات رو جمع میکنه. در مقیاس بزرگ اطلاعات را به اشتراک میزاره.اتاق تحلیل در خیلی از زمینه ها می تونه داده های درست و وسیعی در اختیار داشته باشد مثل بررسی عمده فروشی ها.

هوش بازار و بررسی شبکه های اجتماعی

هوش بازار می تونه در مقیاس خیلی بزرگی اطلاعات را از مطالب اینترنتی توئیت ها و بقیه شبکه های اجتماعی مثل تلگرام و اینستاگرام به دست بیاره.این نوع هوش بازار قابلیت هم پوشانی با بعضی از روش های تحقیق بازار و روابط عمومی رو داره.برای بعضی از شرکت ها که حجم مطالب آنها بسیار زیاده در چندین زمینه بررسی اطلاعات انجام میشه بعد از بررسی ،تجزیه و تحلیل صورت بگیرد .

مثلاً عمده اطلاعاتی که به دست میاد درباره احساسات مشتری ها و احساسات موجود در بازار هست.شبکه های اجتماعی اطلاعات مفید و خوبی به ما می دهند. درباره احساسات بازار  به کالایی که تازه معرفی شده ! و….همین اطلاعات باعث میشه روند فروش محصول یا خدمات بهتر بشه.اما بخشی از اطلاعات که مربوط به کمپین روابط عمومی و ارتباطات هستند موضوع اعتبار را بررسی می‌کنن .با این بررسی ، به صاحبان کسب و کار و شرکت ها هشدارهای لازم را می دهند.نظرات یا اطلاعات منفی از طریق شبکه‌های اجتماعی در بین افراد عمومی میشه ،و این خطرناک خواهد بود.

شبکه های اجتماعی منبع اطلاعات:

در شبکه‌های اجتماعی اطلاعات و داده های خیلی زیادی وجود دارند . این اطلاعات باید  در مقیاس بزرگ باید به دست بیایند.سپس  بررسی شوند.   بعد مورد تجزیه و تحلیل واقع شوند.در نهایت  از آنها اطلاعات مفیدی به دست خواهد آمد.درباره اینکه چطور شبکه های اجتماعی را مورد بررسی قرار بدیم باید دقت کنیم! چون نمی توانیم همه سایت ها را بررسی کنیم.مثلاً فیسبوک اجازه این کار را به ما نمی‌دهد .

یا حتی ممکنه سایتهایی که اجازه بررسی را به ما میدن ، اطلاعاتی که نشان دهنده فعال بودن بازار یا اشتیاق بازار درباره محصول و خدمات باشه،  را در اختیار ما نگذارند و دید کل بازار رو به درستی نشون ندن.دریاره اطلاعات کسب شده از بحث های آنلاین باید دقت کنیم . زمانی که درباره یک موضوع اختلاف نظر وجود دارد نظرات بیشتری شنیده می شوند ،تا زمانی که اتفاق نظر وجود دارد . مکالمه های آنلاین می توانند به افکار ما ،به عنوان صاحب کسب و کار،  جهت بدهند.روی افکار ما تاثیر بگذارند .پس لازم است که در چارچوب قانون و با دقت به بررسی آنها بپردازیم.

هوش بازار مبتنی بر داده های درونی

بعضی از اطلاعاتی که بدست می آوریم از منابع داخلی است. مثل: پایگاه داده مشتری ها ،تحلیل وب سایت ، آزمون و خطا بر روی شرایط بازار !اطلاعات به دست آمده بر اساس داده های درونی  بررسی و تجزیه و تحلیل میشن.این قسمت به اسم تحلیل کلان داده هم معرفی می شه.مثلاً با تحلیل پایگاه داده می فهمیم که ما در چه جاهایی امکان فروش متقابل یا فروش محصول گرونتر رو داریم.

میفهمیم که کدام دسته از مشتری های ما برای کسب و کار ما سودآوری بیشتری دارند.در حقیقت تحلیل پایگاه داده به ما ارزش خرید مشتری ها را نشان می دهد.فهرست پایگاه داده ، الگوهای خرید را نشان می دهد. ( الگوهای جدید خرید که توسط مشتری ها خلق میشه) .

منبع اطلاعاتی دیگه وب سایت هست. اطلاعات وب سایت درباره اینه که چه افرادی به دنبال محصولات و خدمات ما هستند.همین طور تحلیل ترافیک وب سایت به ما نشون میده که مشتری ها به دنبال چه چیزهایی هستند.یا چرا سایت ما را پیگیری می‌کنند.میتونیم همه اطلاعات به دست آمده را در جهت تبلیغات مناسب و ارائه تنوع بیشتر به صفحه وب سایت استفاده کنیم ،که اثربخشی بازاریابی رو بیشتر کنیم.

جالبه که بدونیم یکی از شکل های خاص هوش بازار هوش رقابتی هست.
در واقع هوش رقابتی به صورت مداوم و پیوسته به ماهیت رقبا در بازار و بررسی رفتار و عملکرد آنها در زمینه کسب و کار و پیش‌بینی استراتژی های آینده آنها می پردازد واطلاعاتی که در اختیار ما میزاره باعث میشه بازار هدف را بهتر و بیشتر بشناسیم.

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
جستجو

مطالب بیشتر

ایده پردازی و خلاقیت . کسب و کار باهوشانه

ایده پردازی و روش های خلق ایده در کسب و کار

ایده پردازی نیاز داره ، برای تفکر خلاق خودتون محدودیت ایجاد کنید. یعنی علاوه بر این که به افزایش مهارت حل مسئله فکر می کنید ، محدودیت های بودجه و زمان را هم در نظر بگیرید. دنبال ایجاد تغییر باشید.

پاسخ به سوالات

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
دوست دارم نظرت رو بدونم! لطفا نظر بده!x