جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو

فهرست مطالب

کمپین گوگل ادز، طراحی، راه اندازی، اجرا ۲۰۲۲

آموزش گوگل ادز

کمپین گوگل ادز، یکی از بهترین و مقیاس پذیرترین انواع کمپین در دیجیتال مارکتینگ است.هرچند به علت تحریم ها یه سری از امکانات برای ایران قابل دسترس نیست، اما علی رغم این مشکلات، بازهم می تونیم روی گوگل ادز به عنوان یک کانال تبلیغاتی مهم حساب کنیم. ابتدا لازمه با اصطلاحات در گوگل ادز آشنا بشیم.

کمپین گوگل ادز . محمد گنجی

در اینجا سعی می کنم مراحل راه اندازی یک کمپین گوگل ادز رو بگم. و اونو راه اندازی و بهینه سازی کنیم. اول با انواع کمپین شروع می کنم.این قسمت خیلی مهمه، چون باید باید بدونیم چه کمپینی می تونه بهتر پیام ما رو به مخاطبی که ما می خوایم برسونه.

انواع کمپین گوگل ادز و اهداف:

به طورکلی کمپین ها میتونن اهدافی مثل: فروش، جذب لید، آگاهی از برند، نصب اپلیکیشن و افزایش ترافیک وب‌سایت داشته باشن.

انواع کمپین گوگل ادز و اهداف

در گوگل ادز می تونیم برای رسیدن به این اهداف از انواع مختلف کمپین استفاده کنیم. هرچند شناخته شده ترین حالت تبلیغات گوگل، تبلیغ در نتایج موتورهای جستجو هست. در گوگل می توانیم از کمپین های زیر استفاده کنیم.

  • کمپین نتایج موتور جستجو(Search Network Campaigns): در این نوع کمپین، مخاطب با جستجوی عبارت کلیدی هدف شما، تبلیغ متنی همراه با لینک را در بالا یا پایین صفحه ی جستجو می بیند.
  • کمپین تبلیغات بنری و نمایشی (Display Campaign): در این نوع کمپین بنر شما در وب سایت پارتنر های و همکاران گوگل نمایش داده می شود.
  • کمپین فروش (Shopping Campaign): در این نوع کمپین تبلیغ شما در اسلایدر کنار صفحه ی جستجو نمایش داده می شود.
  • کمپین ویدئویی (Video Campaign) : در این کمپین تبلیغ ویدئویی شما قبل یا در حین نمایش ویدئوهای یوتیوب نمایش داده می شود.
  • کمپین نصب اپلیکیشن (App Campaign): در این کمپین، تبلیغ در درون اپلیکیشن ها ی گوگل پلی نمایش داده می شود.
  • کمپین هوشمند (Smart): تمام مراحل این کمپین بر اساس هوش مصنوعی گوگل و الگوریتم های گوگل به طور اتوماتیک انجام می شود.
  • کمپین محلی(Local): در این کمپین، تبلیغ فقط به مخاطبانی که در نزدیک فروشگاه ما هستند نمایش داده می شود.
  • کمپین رفتار محور (Discovery): این نوع تبلیغات در گوگل پلی، جیمیل، یوتیوب براساس علاقمندی و رفتار مخاطبی که هماهنگ با اهداف ماست نمایش داده می شود.
انواع کمپین گوگل ادز و اهداف

برای هر یک از این روش ها می توان جزئیات بیشتری را درنظر گرفت که در مقالات بعدی حتما به آنها خواهم پرداخت.

مناسب ترین کمپین گوگل ادز برای فروش:

با هریک از انواع کمپین که در بالا معرفی شد، میشه نیم نگاهی هم به فروش داشت. اما حضور در صفحات جستجوی گوگل شاید مناسب ترین روش باشه. در اینجا مستقیما در معرض دید مخاطبی قرار می گیریم که کلمه هدف مار را سرچ کرده. یعنی به دنبال خرید یا دریافت خدمات در این زمینه است.( گوگل عبارت جستجو شده را با عبارت های کلیدی گروه های تبلیغاتی کمپین گوگل ادز ما مطابقت داده و در صورت مطابقت، تبلیغ را نمایش می ده.

ساخت کمپین گوگل ادز برای فروش بیشتر و..

در اینجا قدم به قدم با ایجاد یک کمپین گوگل ادز آشنا میشیم.

گام اول ایجاد اکانت گوگل ادز:

با مراجعه به سایت گوگل ادز و با یک اکانت جیمیل می توانید به راحتی تا ده اکانت برای خود بسازیم. اما فعلا همون یه دونه اکانت کافیه. کار ساخت اکانت بسیار ساده است و با کلیک روی start now شروع میشه.اگه در این مرحله به صفحه ساخت کمپین smart هدایت شدید، با استفاده از «Switch to Expert Mode» می تونین به صفحه ی تنظیمات دستی وارد بشین.

گام دوم تعیین هدف در کمپین گوگل ادز:

در این مرحله مطابق مطالبی که در بالا گفتم باید تعیین کنید چه هدفی دارید. فروش، جذب لید، نصب اپلیکیشن، افزایش ترافیک وب سایت و… که ما قرار شد روی فروش (sales) تمرکز کنیم. پس از انتخاب گزینه sales و بعد کلیک روی continue وارد صفحه ای میشد که با انتخاب گزینه search تعیین می کنیم که قراره تبلیغ ما در صفحه ی نتایج جستجو نمایش داده بشه. و دوباره دکمه ادامه را می زنیم.( تغییر دیگری نیاز نیست انجام بشه)

گام سوم استراتژی قیمت گذاری:

در این قسمت ودر بخش What do you want to focus on گزینه Conversions یا Clicks رو انتخاب می کنیم. با انتخاب کانورژن بر اساس اکشن CPA هزینه محاسبه و پرداخت میشه. با انتخاب کلیک بر اساس هر کلیک CPC هزینه محاسبه و پرداخت میشه.( من برای جلوگیری ار تقلب و افزایش بازدهی و … CPA رو بیشتر ترجیح می دم). در قسمت پایین این صفحه انتخاب می کنید که استراتژی پرداخت اتوماتیک و بر اساس الگوریتم گوگل باشه (Set a maximum cost per click bid limit) ، یا شما به طور دستی تعیین کنید بابت هر کلیک یا اکشن چقدر پرداخت کنید.

گام چهارم تنظیمات اولیه در کمپین گوگل ادز:

در این مرحله برای کمپین نام انتخاب می کنیم( مرتبط با موضوع باشه بهتره). و مشخص می کنیم کمپین ما علاوه بر نمایش در نتایج جستجو (include google search partners) دربخش جستجوی سایر محصولات گوگل (include google display network) و همچنین شبکه نمایش گوگل (GDN) نمایش داده بشه. پس تیک مربوط به این موارد رو بزنید و روی دکمه ادامه کلیک کنید.

گام پنجم تعیین هدف و دسته بندی مخاطبان در کمپین گوگل ادز:

در این قسمت باید موقعیت مکانی مخاطبان رو تعینن کنیم. اما خب از اونجایی که ایران تحریم هست، پس در لیست وجود نداره! در اینجا بهتره گزینه ی «All countries and territories» تا شاید بعدها تحریم نداشتیم می تونستیم دقیق مخاطب خودمون رو مورد هدف قرار بدیم.

از طرفی چون این کمپین تازه است و هنوز شناختی رو مخاطبان نداریم پس بخش Audience segments رو هم کاری نداریم. اما در بخش زبان بهتره فارسی و انگلیسی رو انتخاب کنیم.

گام ششم کلمات کلیدی و تبلیغات در کمپین گوگل ادز:

در این قسمت دامنه ی وب سایت خودتون رو وارد کنید. بعد کلمه کلیدی یا زمینه کاری خودتون رو وارد کنید. روی گزینه ی پیشنهاد کلمه ی کلیدی کلیک کنید. درسایدبار سمت راست گوگل یه تخمین از بودجه ی لازم برای این کلمه ی کلیدی و هزینه ی هر اکشن یا کلیک ارائه می ده.

گام ششم کلمات کلیدی و تبلیغات در کمپین گوگل ادز

با کسب تجربه و مهارت کافی تنظیمات کلمه ی کلیدی را دقیق تر انجام داده در نتیجه نتایج به مراتب بهتری در بهینه سازی کسب خواهید نمود.

در پایین صفحه کار طراحی تبلیغات را شروع می کنیم . در این بخش ابتدا لینک صفحه ی لندگ را در بخش Final URL وارد می کنیم. بعد در بخش Display path دو متن که هر کدام می تواند تا ۱۵ کارکتر باشد قرار می دهیم. بهتر است این دو متن به وضوح بیان کند که ما چه قصدی داریم.

گام ششم کلمات کلیدی و تبلیغات در کمپین گوگل ادز:

بعد از تعیین لندینگ حالا باید هد لاین ها (Headlines) رو مشخص کنیم. در این بخش می تونیم تا ۱۵ هدلاین برای کمپین گوگل ادز تعیین کنیم که گوگل هر بار دو یا سه هدلاین رو نمایش می ده. اینجا بر اساس اطلاعاتی که در قسمت های قبل وارد کردیم، پیشنهاداتی هم از طرف گوگل دریافت می کنیم.

گام ششم کلمات کلیدی و تبلیغات در کمپین گوگل ادز

حالا باید توضیحات تبلیغ (Descriptions)رو بنویسم. در این بخش می تونیم تا ۴ متن بنویسم. گوگل دوتا از این متن ها را نمایش می ده.

گام ششم کلمات کلیدی و تبلیغات در کمپین گوگل ادز:

با کلیک رویSitelinks، حالا به بخش Add sitelinks وارد میشیم. در اینجا می تونید ۴تا از صفحاتی از سایتتون که دوست دارید پایین تبلیغ نمایش داده بشه ، قرار بدید. این لینک ها باعث ایجاد تعامل بیشتر و نرخ تبدیل بالاتر میشه. مثلا من صفحه ی “آموزش” ” کلوپ کسب و کار ” و… از سایتم رو قرار دادم.( تصویر پایین )

گام ششم کلمات کلیدی و تبلیغات در کمپین گوگل ادز:

سه بخش Promotions ( پشنهاد ویژه و تخفیف) Prices ( قیمت ) و Calls ( شماره تماس) می تونیم در تبلیغ داشته باشیم. البته اگه با محدودیتی از طرف گوگل مواجه نشیم.

اما در بخش Callouts به پایین تبلیغ کلماتی رو می تونیم اضافه کنیم تا تبلیغ گویا تر و موثر تر باشه. با توجه به محدودیت تعداد کارکتر در بخش توضیحات، Callouts می تونه به ما کمک کنه. موقعیت نمایش آن در سطر پایین خط توضیحات تبلیغ است که بین هر عبارت آن یک نقطه قرار می گیرد.

کمپین گوگل ادز

گام هفتم تعیین بودجه روزانه کمپین گوگل ادز:

در این قسمت و در بخش Budget تعیین می کنیم در هر روز چه بودجه ای صرف نمایش این کمپین شود.

گام هشتم تعیین کنترل نهایی و انتشار کمپین گوگل ادز:

در این مرحله یکبار دیگه کمپین و موارد مهم اون کنترل میشه و اگه مشکلی نداشت و ایرادی از طرف گوگل گرفته نشد ، اونو منتشر می کنیم.

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله

پاسخ به سوالات

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
دوست دارم نظرت رو بدونم! لطفا نظر بده!x