جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

کسب وکار دیجیتال ، سواد دیجیتال لازم داره!

فهرست مطالب

کسب وکار دیجیتال ، سواد دیجیتال لازم داره!

کسب وکار دیجیتال و زندگی دیجیتالی، قابل انکار نیست! تمام زندگی ما با دنیای دیجیتال گره خورده. هنوز خیل جاها می شنویم که می گن فضای مجازی! شبکه‌ی مجازی و…تو یه جمع که نشستیم می شنویم که فلانی خیلی درگیر شبکه های مجازیه و..

کسب وکار دیجیتال ، سواد دیجیتال لازم داره!
کسب وکار دیجیتال ، سواد دیجیتال لازم داره!

اما آیا واقعا شبکه‌ی مجازی و دنیای مجازیه؟ به نظر من که این دنیا از واقعی هم واقعی تره! یه بخش عمده‌ زندگی ما در داخل اینترنت هست. هر روز با اپلیکیشن های مختلف مثل اسنپ و تپسی برای حمل و نقل کار داریم. انتقال پول از طریق اپلیکیشن های بانکی انجام میشه. در مورد هر چیزی می خوایم اطلاعات کسب کنیم میریم سراغ گوگل و سرچ می کنیم. تلفن هوشمندتون رو بگیرن و یه موبایل دگمه ای بهت بدن تا شب چه حالی پیدا می کنی؟ حس می کنی در یک روستای دورافتاده و به دور از همه ی اطلاعات و امکانات هستی.

زندگی دیجیتالی و کسب وکار دیجیتال

الان در عصر دیجیتال زندگی می کنیم. نحوه‌ی واکنش ماباوقایع، می تونه تعیین کنه که در این عصر برنده ایم یا بازنده! مسلما مثل همه‌ی اتفاق های دیگه، ما در معرض فرصت ها و تهدیدهای مختلف قرار داریم. هنوز می شنویم خیلی ها می گن ” من اهل اینترنت نیستم”. در صورتی که اگه نتونه اسنپ بگیره، به مقصد نمیرسه یا خیلی دیر میرسه! میشه از اسنپ و تپسی استفاده نکنی؟

یا اگه قرار باشه از یکی پول بگیری، بری بانک واریز کنی به یه حساب دیگه و.. یه عالمه وقت و انرژی ازت گرفته میشه. اما با اپلیکیشن بانک ، کارت به کارت می کنی، خرید انجام می دی و..

می خوای یه کالا یا خدمتی رو بخری. نمیری بازار از این مغازه به اون مغازه. از یه گوشه شهر به یه گوشه دیگه. تو اینترنت سرچ می کنی، مدل های مختلف رو می بینی، قیمت می گیری و بعد خرید می کنی. تازه برات می فرستن دم خونه!

دیجی کالا، اسنپ، تپسی، فیلیمو و… د رکنار شبکه های اینستاگرام و تلگرام و واتس اپ و… زندگی رو راحت تر کردن. مسلما هر ابزاری دردسرها و باید و نباید های خاص خودش رو هم داره.زندگی دیجیتالی دیگه یه انتخاب نیست، یه ضرورته!

کسب وکار دیجیتال در عصر دیجیتال

در حال حاضر استفاده از فناوری دیجیتال در سراسر دنیا رایج شده و وابستگی به این فناوری به بالاترین حد خودش رسیده. قبلا فناوری دیجیتال ، به عنوان یک پشتیبان و تسهیل کننده در زندگی بود اما حالا جزئی از زندگی ماست. با فن آوری دیجیتال، همه‌ی امور زندگی سریعتر، راحتتر، کم هزینه تر و جذابتر انجام میشه! شرکت های بزرگ دنیا دیگه کمپانی های جنرال موتورز و کوکاکولا و.. نیستن! اپل، مایکروسافت، گوگل و … جا اونها رو گرفتن.

برای جانموندن از این قافله، نیاز داریم دیجیتالی شیم. برای داشتن کسب و کار دیجیتالی نیاز داریم اصلی ترین ویژگی های عصر دیجیتال رو درک کنیم و بکار ببندیم. هم زندگی روزمره و هم کسب وکار!!!!

 کسب وکار دیجیتال در عصر دیجیتال
کسب وکار دیجیتال در عصر دیجیتال

نوآوری، استراتژی موفقیت در عصر دیجیتال

شرکت های دیجیتالی یه شعار مهم دارن: ” نوآوری کنید یا بمیرید” قدیم ها می گفتیم فلان جنس خیل مقاومه، یه عمر کار می کنه! اما الان اینطوری نیست. چرخه ی عمر محصولات و خدمات خیلی کوتاه شدن. کالاها دیگه عمری نیست، به قولی مصرفی شدن. زود خراب می شن. زود تموم میشن. باید بری سراغ یه چیز دیگه.

قبلا شرکت های درست حسابی بخش R&D داشتن. ( واحد تحقیق و توسعه) الان همه‌ی بخش های یه شرکت و یا یه سازمان باید دنبال تحقیق و توسعه باشن. باید نوآوری کنن. دائم باید دنبال ایده های نو، و افراد خلاق باشن. در عصر دیجیتال و کسب وکار دیجیتال، کندی هیچ جایی نداره.

ایجاد حس خوب و تجربه ی خوب

در عصر دیجیتال، برای فقط برای رفع نیاز از خدمات یا محصولات استفاده نمی کنیم. ایجاد تجربه‌ی خوب، ایجاد حس خوب در اولویت قرار داره. پس کسب و کارها هم باید بدانند که مشتریان خریدار تجربه خوب هستند. این تجربه را به دیگران هم منتقل می کنند.

ایجادتجربه خوب برای مشتریان، نیاز به ایجاد حس و تجربه ی خوب در کارکنان داره! برای داشتن مشتریان شاد، نیاز به کارکنان شاد داریم. تجربه محوری یکی از اصول اساسی هر کسب وکار دیجیتال است.

استفاده از داده ها و آمار

در کسب وکار دیجیتال معیارهای کیفی جایی نداره. فروش خوبه؟ فروش بده؟ اوضاع خوبه، بازار خرابه و… بی معنیه. باید با اعدد و رقم حرف بزنیم. معیارها به جای کیفی بودن به سمت کمی بودن حرکت کرده، باید طبق آمار رو ارقام حرف بزنی، تصمیم بگیری، استراتژی تعیین کنی و موفق بشی. داده ها سوخت اقتصاد دیجیتال هستن.

داده ها بینش لازم برای تصمیم گیری را به ما می دهند. شناخت بازار، شناخت مشتری، رقباو… نیاز به تحلیل، کسب اطلاعات عددی و استفاده از این داده های آماری داره. نمی تونه بدون دادهای مفید و موثر کار کنی. پس یکی از فاکتورهای مهم برای دیجیتالی شدن ، داه محوری است.

کسب وکار دیجیتال ، پلتفرم محوره!

در دنیای دیجیتالی، صاحبان پلتفرم ها، صاحبان دنیا هستند. مثل دیجی کالا، علی بابا، اسنپ و… پلتفرم ها مکانی برای ارائه ی خدمات هستند. اسنپ و بردار بزرگ اون اوبر ، اصلا ماشین ندارن، اما یک عالمه راننده دارن! این یعنی پلتفرم. پلتفرم ها محل ارائه ی خدمات و محصولات به مشتریان هستند. رابطی بین صاحب یک محصول و مصرف کننده محصول!

منطق پلتفرم ، زمین بازی را عوض کرده و انقلاب پلتفرمی ایجاد شده. شما می توانید صاحب دارایی نباشد اما ارائه دهنده ی آن به مشتریان باشید.

کسب وکار دیجیتال نیاز به الگوریتم داره

الگوریتم های مختلف تمام زندگی مار و تسخیر کردن. ما به توصیه الگوریتم ها غذا سفارش می دیم. تبلیغات رو می بینیم. مسیر رانندگی تعیین می کنیم و..هوش مصنوعی در تمام ابعاد زندگی ما نفوذ کرده.

در مورد یه مطلب خاص در گوگل سرچ می کنی، بعد هر سایت میری ، درمورد همون مطلب تبلیغ می بنینی و مقاله بهت پیشنهاد میشه و…

یا شنیدی می گن الگوریتم اینستاگرام اینجوریه که… الگوریتم گوگل می گه….ما هم برای کسب وکار دیجیتال خودمون نیاز به طراحی و استفاده از الگوریتم داریم.

کسب وکار دیجیتال نیاز به اکوسیستم داره

اکوسیستم رو در مدرسه و درس زیست شناسی خوندیم. شبکه ای وابسته و متصل به هم در طبیعت! در کسب وکار دیجیتال، اکوسیستم سبکه ای شامل تولید کننده، مصرف کننده، توزیع کننده، رقبا، قانونگذاران و.. است. در اکوسیستم کسب وکار اجزا با هم همکاری دارند. روی هم اثر می گذارند. در اکوسیستم ، کسب و کارها برای بقا نیاز به حفظ ارتباط با اجزا و بازیگران دیگر دارند. تک روی دیگه نمی تونه منافع زیادی را برای کسب و کار ایجاد کنه.

در اکوسیستم کسب وکار دیجیتال رقبا در حوزه هایی به همکاری و خلق ارزش مشترک می پردازند. پس در اکوسیستم نیاز به ایجاد یک شبکه همکاری درست و قدرتمند هستیم.

کسب وکار دیجیتال نیاز به تحول دیجیتال داره

تحول با تغییر فرق داره. بعضی ها می گن داریم تغییر می کنیم. داریم دیجیتالی می شیم. دیجتالی شدنت تغییر نمی خواد! تحول لازمه داره. زیر و رو شدن همه چیز! اما باید دقت کنیم دیجیتالی شدن به معنی از بین رفتن تمامی امکانات و خدمات آنالوگ یا فیزیکی و سنتی نیست!

تحول دیجیتال، تغییری اساسی از تفکر تا عملکرده! این تغییر بر مبنای فن آوریهای دیجیتالی برای ساده کردن امور و ایجاد تجربه ی لذت بخش تره! این تغییر و تحول در فن آوری و رهبری انجام می شود. در این فرآیند نیاز به ایجاد و بازنویسی فاکتورهای زیر وجود دارد.

  • ایجاد مدل کسب و کار دیجیتالی
  • ایجاد تجربه‌ی دیجیتالی برای مشتری
  • طراحی و اجرای فرآیندهای دیجیتال
  • ایجاد محیط کار دیجیتالی

برای هرکدام از این بخش ها برنامه ریزی و پلن مشخص لازم داریم. تحول یعنی انقلاب و زیر و رو شدن. پس در راه دیجیتالی شدن، تغییرات تدریجی را کنار بگذارید.

۵ ۱ رای
امتیازدهی به مقاله
جستجو

مطالب بیشتر

ایده پردازی و خلاقیت . کسب و کار باهوشانه

ایده پردازی و روش های خلق ایده در کسب و کار

ایده پردازی نیاز داره ، برای تفکر خلاق خودتون محدودیت ایجاد کنید. یعنی علاوه بر این که به افزایش مهارت حل مسئله فکر می کنید ، محدودیت های بودجه و زمان را هم در نظر بگیرید. دنبال ایجاد تغییر باشید.

پاسخ به سوالات

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
دوست دارم نظرت رو بدونم! لطفا نظر بده!x