جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

روش صحیح هدف گذاری و استراتژی رسیدن به هدف

فهرست مطالب

روش صحیح هدف گذاری

روش صحیح هدف گذاری و استراتژی رسیدن به هدف ، خیلی مهمه! روش صحیح هدف گذاری تضمین کننده موفقیته! چون اگه روش صحیح هدف گذاری بدونیم ، زمان رو از دست نمی دیم ، با انگیزه پیش میریم و برای هر قسمت از مسیر موفقیت برنامه و استراتژی باهوشانه داریم. هدف گذاری یعنی مشخص کنیم مقصد و نقطه ی نهایی هر فعالیت ما چیه و کجاست. چه زمانی و چه جوری به این نقطه می رسیم. برای شرکت در کارگاه ویژه ی هدف گذاری از طریق لینک زیر وارد شوید.

روش صحیح هدف گذاری
روش صحیح هدف گذاری مبتنی بر اصول ساده اما کاربردی هست! هر وقت می خوایم از موفقیت حرف بزنیم می گیم: هدف داشته باش .  هدف هات بزرگ باشه تا موفقیت های بزرگ بدست بیاری . زندگی هدف نداشته باشه ، به درد نمی خوره. کسب و کار باید هدفمند باشه. هدف از ادامه تحصیل و درس خوندن چیه ؟ و…. روزانه بارها و بارها از هدف حرف می زنیم . اهمیشه هم دنبال هدف می گردیم!!! اما به طور واقعی ننشستیم و بررسی کنیم هدف واقعی چیه؟ چطور هدف گذاری کنیم ؟ چطور به هدف برسیم . در مقاله های قبل اصول هدف گذاری رو گفتم. اینجا براتون از روش صحیح هدف گذاری می خوام بگم.

روش صحیح هدف گذاری و استراتژی رسیدن به هدف:

برای انجام هر کاری ، باید همه ی جوانب کار رو بررسی کنیم . اما یه اصل وجود داره! باید با مسائل راحت برخورد کنیم. البته منظورم این نیست که بی توجه و سر سری با مسائل برخورد کنیم. نه! با مسائل به طور واقعی برخورد کنیم . نه زیادی بزرگش کنیم . نه زیادی دست کم بگیریمش. وقتی می خوای هدف گذاری کنی . هدف گذاری علاوه بر این که بهت کمک می کنه تا موفق بشی ، تو رو قوی تر هم میکنه . یعنی رسیدن به یک هدف کمک می کنه رسیدن به اهداف دیگه برات راحت تر بشه. چون وقتی به هدفت میرسی ، در طی مسیر رسیدن به هدف ، نظم ، برنامه ریزی ، تحلیل ، تلاش و استقامت و… یه عالمه چیز دیگه رو تمرین می کنی. پس اهداف بعدی تو حتما دست یافتنی تر خواهد بود. اما یادت باشه همیشه باید روی هدفت متمرکز باشی . اهداف مختلف تو باید دسته بندی ، اولویت بندی شده باشه. هر کدوم از این اهداف یه سری اشتراک ها هم دارن . پس با انجام مهمترین و با اولویت ترین اونها ، قسمتی از راه اهداف بعدی رو هم طی کردی. برای هدف گذاری و تعیین هدف شاید نیاز باشه که به درستی ایده پردازی کنی و خلاقیت داشته باشی.

روش صحیح هدف گذاری:

اهداف ما به طور کلی  به دو دسته‌ی کوتاه مدت و بلند مدت تقسیم می‌شن .

اهداف بلند مدت :

این اهداف، همون اهداف بزرگ و اصلی هستن که دوست دارید در طول زندگی‌تون به اونها برسین . معمولا این اهداف ظرف پنج تا ده سال یا حتی بیشتر تحقق پیدا می‌کنن . ۰ حواستون رو جمع کنین ، قرار نیست یه هدفی رو تعیین کنین و از فردا صبح همه چی اونجور باشه که دلتون می خواد )

اهداف کوتاه مدت :

اهداف کوتاه مدت اغلب پُلی به‌سوی اهداف بلندمدت محسوب می‌شن . این اهداف ،  قدرت و توانایی شما رو افزایش می ده ، چرا که دستیابی به اونها شما رو قادر می‌‌کنه به اهداف بزرگ‌ترتون برسید . معمولا این اهداف ظرف کمتر از یک سال تحقق پیدا می‌کنن. برای رسیدن به اهداف بلند مدت حتما باید اونو به هدف های کوچک و کوتاه مدت ، که قابل دسترس هست تقسیم کنید. یه کوهنورد حرفه ای وقتی می خواد  به قله ی کوه برسه ، هدف نهایی یعنی رسیدن به قله رو به اهداف کوچک تر تقسیم می کنه. از یک پناهگاه تا پناهگاه دیگه!!!! وقتی رسید به پناهگاه دوم حالا برای سومی و… برنامه ریزی می کنه. معلومه که همه ی این پناهگاه ها در مسیر قله ( هدف ) قرار دارن.

روش هدف گذاری باهوشانه ( smart goals):

استفاده از روش صحیح هدف گذاری هوشمندانه یا SMART Goals روشی مفید و موثر برای تعیین اهدافه .روش صحیح هدف گذاری  این امکان رو به شما می‌ده تا اهداف بلند مدت و کوتاه مدت خودتون رو بصورت سازماندهی شده و قابل پیگیری تعیین کنید .اهداف باهوشانه ، ریشه‌ای انگلیسی با عنوان SMART دارن که هر حرف اون نشانگر یک کلمه انگلیسی بامعنایی مشخصه :
S برایSpecific (مشخص) / M برای Measurable (قابل اندازه‌گیری) / A برای Atainable (دست‌یافتنی) /R برای Relevant (مناسب) / T برای Time-based (محدود به زمان) .
روش صحیح هدف گذاری

گام اول در روش صحیح هدف گذاری – مشخص بودن هدف :

هدف‌هاتون باید معین، روشن و شفاف باشند.هدفتون باید واضح و مشخص باشه ، در غیر این صورت نمی‌تونید تلاش‌هاتون رو متمرکز کنید . یا برای رسیدن به اون، انگیزه خودتون رو با تمام وجود حس کنید . افراد موفق در مورد چیزی که می خوان ، شفاف و روشن هستن .موقع هدف گذاری، باید به این پرسش‌ها پاسخ بدید:
چه چیزی؟ چه چیزی می خواید به دست بیارید؟
چه کسی؟ چه کسی در هدفتون درگیره و نقش داره؟
چه زمانی؟ یک بازه ی زمانی برای خودت معین کن.
چه مکانی؟ یک مکان رو برای اجرای هدفت مشخص کن.
به چه علت؟ علل و فواید رسیدن به هدفت رو مشخص کن.

گام دوم در روش صحیح هدف گذاری – قابل اندازه گیری بودن هدف  :

هدف‌هاتون باید قابل‌اندازه‌گیری باشد.باید اهدافی قابل اندازه‌گیری تعیین کنید تا بتونید پیشرفت‌ خودتون رو دنبال کنید و با انگیزه بمونید. بررسی پیشرفت ، کمکتون می‌کنه تا برای رسیدن به اهدافتون متمرکز بمونید . بخشی از روش صحیح هدف گذاری ، بررسی‌ اینه که بدونید چقدر از مسیری که برای رسیدن به هدفی که مشخص کردید، طی شده و چقدر از مسیر ، باقی‌مونده. به مهلت‌ها توجه کنید و هیجانِ نزدیک‌تر شدن به هدفتون رو حس کنید.

گام  سوم در روش صحیح هدف گذاری – مناسب بودن هدف :

هدف‌هاتون باید مناسب باشند.هدفتون باید واقع‌گرایانه و در دسترس هم باشه. هدف چیزیه که ما می‌تونیم در واقعیت به اون برسیم . اهداف باید توانایی‌های شما رو در بر بگیرن ولی همچنان امکان‌پذیر نیز باقی بمونن و رویایی نباشن . تنها راه اینکه بدونید هدفتون واقعی هست یا نه ، اینه که به خودتون برگردید و ببینید آیا کاملا به هدفتون و رسیدن به اون باور دارید یا نه؟ اینکه در خودتون می بینید یا نه ، نکته‌ی مهمیه . اهداف باید نه اونقدر کوچک و بی ارزش و نه اونقدر بزرگ و دست نیافتنی باشن .

گام چهارم در روش صحیح هدف گذاری – دست یافتنی بودن  هدف :

هدف‌های دست‌یافتنی، عمده و اساسی زندگی خود را تعیین کنید.اهداف باید واقعی و قابل‌دسترس باشن . اهدافی که با توانایی و امکانات شما تناسبی ندارن ، غیرقابل‌دسترس اند چون ضمیر ناخود آگاهتون بر علیه شما هم می تونه کار کنه !! وقتی که یک هدف بزرگ برای خودتون می ذارید برنامه ریزی ضمیر ناخودآگاهتون رو بهم می ریزید .پس ضمیر ناخودآگاهتون به شما میگه : 《امکان پذیر نیست》و تلاش می کنه که هر طور شده شما رو منصرف کنه و شما هم بخاطر ترس از شکست ، هدفتون رو نمی‌نویسید و مهلتی هم تعیین نمی کنید . اهدافتون باید با توجه به امکانات موجودتون هم‌خوانی داشته باشن تا بتونید موفق شید. در هدفگذاری عبارتی داریم به نام رقابت اهداف ، رقابت اهداف می گه یکی از بزرگترین موانع برای رسیدن به هدف اصلی که برای آن برنامه ریزی کردید، چیزی نیست جز سایر هدف‌های شما . به عبارت دیگه ، اهداف شما برای جلب وقت و توجه شما با همدیگه رقابت می کنن . گاهی اوقات لازمه فقط کارهایی که در صفِ انجام دادن دارید رو اولویت بندی کنید ، تا به هدف های مهم‌تر توجه بیش تری کنید و زودتر به اتمام برسن .

گام پنجم در روش صحیح هدف گذاری – زمان بندی شدن هدف :

هدف‌ها باید قابل زمان‌بندی باشند.هنگام هدف‌‌گذاری باید زمان رسیدن به اهداف هم مشخص باشه . هر هدف به تاریخ مشخصی نیاز داره تا مهلت معینی برای تمرکز روی اون و انگیزه‌ای برای حرکت رو به جلو داشته باشید . این مهلت ها آگاهانه و ناآگاهانه ، شما رو طبق برنامه‌تون به سوی رسیدن به هدفتون می‌برن. اگر زمان بندی نداشته باشید ممکنه با خودتون بگید : بالاخره یک موقعی پیش میاد که انجامش می دم.  مطمئن باشید این بهانه ها و این امروز و فرداها تا ابد طول می کشه و در این صورت هیچ وقت نمی تونید به اهدافتون دست پیدا کنید. البته باید توجه داشته باشید که یک روش صحیح هدف گذاری لازمه زمان‌بندی مناسبی داشته باشه ، نه اونقدر زمان زیادی در نظر بگیرید که به دلیل زیاد بودن وقت ، انجام کارهارو به تعویق بندازید و نه اونقدر زمان کمی در نظر بگیرید که نتونید در زمان مشخص شده به اهدافتون برسید .
البته دست‌یابی به هدف ، مهم‌ترین نتیجه‌ی هدفگذاری نیست ، سود واقعی زمانی‌ به دست میاد که ببینیم در روند رسیدن به هدف و برای دست‌یابی به نتیجه ، حاضریم چه کارایی انجام بدیم یا در این مسیر ممکنه چقدر به تعالی برسیم یا چقدر تغییر کنیم !

نکات مهم در روش صحیح هدف گذاری :

در این قسمت مشکلات احتمالی هدف گذاری رو بررسی می کنیم

زمانی که رسیدن به هدف یه ذره سخته :

اگه یه موقعی به اینجا رسیدی، لطفا نه هدفت رو عوض کن ونه دلسرد شو. راه حل عملی اینه که ، برای یه مدت کوتاه به هدف فکر نکن!!! پله ها و قدم هایی که باید طی می کردی رو طی کن. یعنی هدفت طی کردن این قدم ها باشه! نتیجه ی این کار اعجاب برانگیزه! این قدم ها خود به خود به سمت هدف اصلی جهت گیری می کنن.

اگه در رسیدن به هدف شکست خوردید:

هر تلاشی ممکنه موفقیت آمیز باشه یا نه. باید قبول کنی که در راه رسیدن به هدف ممکنه شکست بخوری. به تلاشت ادامه بده. اگه دوباره شکست خوردی ، به این فکر کن که تو در حد توانایی هات تلاش کردی! اما چه فایده ؟ به هدف نرسیدی ! نترس اگه این روند رو ادامه بدی ، قدم به قدم  به هدف نزدیکتر می شی.

هدف های بزرگ داری :

خیلی وقت ها می شنویم : من یه عالمه هدف بزرگ در سر دارم. این تفکر رسیدن به هدف رو مشکل می کنه. اشکال نداره هدف های زیادی داری. اما باید اولویت بندی کنی ، کدوم مهم تره ، برو سراغ اون و روی اون متمرکز شو. اما بقیه چی ؟ از بین بقیه ی اهدافی که داری، هر چی منطبق با هدف اصلی نیست فعلا حذف کن !!! این اهداف دزد انرژی و زمان شما هستند.

توصیه ها و نسخه های متفرقه:

همیشه هر کاری می کنی ، یه عالمه آدم دور و اطراف ما هستند که نظر می دن . مخصوصا در ایران که همه مشاور و کارشناس هستن .( اما نمی دونم چرا خودشون انجام نمی دن!) به حرف کسی گوش کن که خودش این کار رو کرده . یا بهتره بگیم : به حرف کسی گوش کن که ، دوست داری جای اون بودی!!! این خیلی مهمه.

مدیریت عادت ها خیلی مهمه:

برای رسیدن به هدف نیاز داری دائم فعالیت هات رو تحلیل کنی. عادت های بدی که داری رو خودت به خوبی می دونی. تلاش کن این عادت ها رو حذف کنی . اما خیلی سخته!!! می تونی اول عادت های خوب برای خودت ایجاد کن ، یواش یواش عادت های بد حذف می شن. عادت های بد ، انگیزه رو از بین می برن و رسیدن به هدف رو دور از دسترس می کنن.

توهم رو بی خیال شو:

این که بگی من بهترین هستم و از این جور جملات انگیزشی ، به نظر من بیشتر توهم درست می کنه. خود بزرگ بینی غیر واقعی زود از بین میره ( با اولین شکست ) اما چی کار کنم؟ من فکر کنم بهتره بگی من بهترین نیستم ولی دارم تلاش می کنم بهترین نسخه ی خودم بشم!!!! من می خوام بهترین محمد گنجی خودم شم ، نه بهترین فرد ممکن در این رشته یا هدف!!!

روش صحیح هدف گذاری باید مرتبامرور و اصلاح شود.

۵ ۱ رای
امتیازدهی به مقاله
جستجو

مطالب بیشتر

ایده پردازی و خلاقیت . کسب و کار باهوشانه

ایده پردازی و روش های خلق ایده در کسب و کار

ایده پردازی نیاز داره ، برای تفکر خلاق خودتون محدودیت ایجاد کنید. یعنی علاوه بر این که به افزایش مهارت حل مسئله فکر می کنید ، محدودیت های بودجه و زمان را هم در نظر بگیرید. دنبال ایجاد تغییر باشید.

پاسخ به سوالات

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
دوست دارم نظرت رو بدونم! لطفا نظر بده!x