جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو

فهرست مطالب

تست سرسختی پل بارتون – کوباسا برای برنامه ریزی شغلی

تست سرسختی پل بارتون - کوباسا برای انتخاب شغل

تست سرسختی پل بارتون – کوباسا برای انتخاب شغل و انتخاب رشته، آزمونی برای تعیین میزان تحمل ناملایمات و فشارهای محیط است. در طول زندگی افرادی رو می بینیم که اصلا تاب و تحمل مشکلات را ندارن و با کمترین فشار یا ناملایمتی کنترل و آرامش خودشون را از دست می دهند. یه سری دیگه از آدم ها هم هستن که در مقابل مشکلات ودر سخت ترین شرایط ، آرامش خودشون را حفظ می کنن و مثل کوه ایستادگی می کنن. تازه نه تنها خم به ابرو نمیارن ، بلکه به نبرد با مشکلات میروند.چون دشواری ها و سختی ها را فرصتی برای رشد و بلوغ خود می دانند.
تست سرسختی پل بارتون - کوباسا برای انتخاب شغل
تست سرسختی پل بارتون ، ویژگی سرسختی و سخت کوشی هر فرد را مشخص می کند.

خانم کوباسا با بررسی های جامع خود به این نتیجه رسید که : سرسختی یعنی استفاده از توانایی های خود برای ارزیابی  و سبک و سنگین کردن شرایط ، فشارها و انجام عمل مناسب در پاسخ به این فشارهاست. یعنی سرسختی عنصری درونی است که در بعضی افراد قوی تر است.

این افراد در برخورد با فشارهای زندگی و در مقابله با سختی ها ، مقاوم هستند. در مقابل مشکلات تسلیم نمی شوند. در مقابل ناملایمات دچار ترس و نا امیدی نمی شوند. پس در موقعیت های پرفشار ، این دسته از افراد راحت تر می توانند تصمیم بگیرند و مشکلات را حل کنند.

تست سرسختی پل بارتون – مولفه های سرسختی :

سر سختی شامل سه مولفه است : تعهد ، کنترل و مبارزه جویی .
تعهد

یعنی احساس هم بستگی با جنبه های مختلف زندگی مانند : خانواده، شغل و روابط اجتماعی است. افراد متعهد معنا و هدفمندی کار و خانواده را درک کرده اند.کسانی که تعهد بالا دارند ، سه مشخصه ی عمده دارند. بسیار جدی در کار هستندو به شدت احساس مسئولیت می کنند. و همه ی اتفاقات و رویدادهای پیرامون خود را مهم تلقی کرده و با جدیت آن ها را تجزیه تحلیل می کنند.
کنترل

یعنی باورداشته باشی رویدادهای زندگی و پیامدهای آن ها قابل پیش بینی و کنترل هستند . پس می توان آنها را تغییر داد.افرادی که کنترل بالا دارند ، برای خود و جامعه موثر هستند ، بسیار فعال بوده و نقشی سازنده در وقایع دارند. این افراد در نقش رهبر ظاهر می شوند.
مبارزه جویی

یعنی اعتقاد به این که تغییر ، قسمتی از زندگی است و هیچ چیز ثابت و دائمی نیست. افراد مبارزه جو ، ماجراجو هستند و تا حدود زیادی ریسک پذیر هستند. این افراد وقایع و اتفاقات را بسیار پر انرژی دنبال می کنند.

اهمیت و کاربرد سر سختی:

سرسختی به قدری مهمه که یکی از شاخص های سلامت روان در نظر گرفته میشه. وجود سر سختی به ما کمک می کنه بهتر از پس مشکلات برآییم. سرسختی توانایی درک درست شرایط بیرونی و تصمیم گیری مناسب است. افراد سرسخت با جستجو در محیط ، دنبال یافتن منابعی هستند تا به کاهش استرس زندگی کمک کنه.

این منابع باعث میشه با وضعیت موجود بهتر کنار بیان و با تکیه بر انعطاف پذیری موجود در شخصیت شان ، ترس های درونی خود را کمتر کنند . افراد سرسخت حوادث زندگی را کمتر استرس زا می دانند و با این حوادث سازگار می شوند. سر سختی مانند یک سپر و محافظ در زندگی عمل می کند.

عوامل موثر در رشد و تحول سرسختی:

نقش خانواده در شکل دهی و تحول سر سختی بسیار مهم و اساسی است. ساختار خانواده باید  منظم و قابل پیش بینی باشه. به نحوی که تلاش بچه ها به موفقیت منجر شده و حق انتخاب برای بچه ها قائل بشه. تجارب دوران کودکی و تعامل سازنده با والدین و اطرافیان می تونه به ایجاد یک شخصیت سر سخت کمک کنه.

ویژگی های خانوادگی مانند روابط گرم . با محبت ، همبستگی ، حمایت عاطفی در مقاوم ساختن افراد برای مقابله با فشارهای زندگی نقش اسای ایفا می کند. افراد با سر سختی بالا ،در شرایط فشار و استرس ، شرایط را بهتر مدیریت می کنند. راهبردهای مقابله ی موثر تری استفاده می کنند. فعال تر هستند و دارای تمرکز شناختی بالاتری هستند. از روش های مقابله متناسب با مسائل مختلف استفاده می کنند.
تست سرسختی پل بارتون فاکتورهای بالا را به درستی بررسی می کند.

۵ ۱ رای
امتیازدهی به مقاله

پاسخ به سوالات

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
دوست دارم نظرت رو بدونم! لطفا نظر بده!x