جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو

فهرست مطالب

ترندهای دیجیتال مارکتینگ در ۲۰۲۴

ترندهای بازاریابی دیجیتال باهوشانه

ترندهای دیجیتال مارکتینگ در ۲۰۲۴، یه چیزی که همیشه باید تو ذهنت باشه اینه که بازاریابی دیجیتال همیشه در حال تغییره، سریع و پر سرعت حرکت می‌کنه!

یه نمونه از این تغییرات و ترندهای دیجیتال مارکتینگ، افزایش شگفت‌انگیز استفاده و ارائه برنامه های هوش مصنوعی (AI) بود که تو ۲۰۲۳ دیدیم. این مسئله همچنان داره پیش می‌ره و تو ۲۰۲۴ تو همه‌ی حوزه‌های بازاریابی تاثیر می‌زنه.

بازاریابی هم به خاطر رفتار مصرف‌کننده و شرایط بیرونیش داره تغییر می‌کنه. هرچند که رشد جهانی خیلی شدید نیست و تورم ممکنه کاهش پیدا کنه، مصرف‌کننده‌ها هنوزم به نسبت به هزینه‌ها حساسن. افراد هم احتمالاً بیشتر به دنبال برندهایی هستن که نشون بدن کاری به نفع جامعه انجام می‌دن، نه فقط به نفع خودشون.

برای موفقیت در سال ۲۰۲۴، کارهای زیادی باید انجام بدیم، ولی اگه با ترندهای دیجیتال مارکتینگ آشنا باشیم، برنامه‌ریزی، استراتژی، و پیشی گرفتن از رقبا راحت‌تره.

ترندهای دیجیتال مارکتینگ :

در سال جدید، ترندهای دیجیتال مارکتینگ مشخص می کنه باید به لینکدین جدی تر توجه کنیم، و هواسمون باشه، هوش مصنوعی داره تو پلتفرم‌های اجتماعی دخالت بیشتری می کنه و فقط یه ابزار جانبی نیست. از هوش مصنوعی تو بازاریابی گرفته تا نقش بازاریاب در راهبرد استراتژی، همه رو بررسی می‌کنه. self learning، نیاز به مهارت‌های تازه، و اهمیت ایجاد جامعه مشترک و کامیونیتی رو مورد بررسی قرار می‌ده.

تازه‌تازه سئو هم داره به سمت آماده شدن برای تجربه مولد جستجوی گوگل Search Generative Experience(SGE) حرکت می‌کنه.

ترندهای دیجیتال مارکتینگ و sge

روی محتوای ارزشمند و به اشتراک گذاشتن، EEAT ، Experience, Expertise, Authoritativeness, and Trustworthiness و ارزش تجربه کاربر تأکید داره.

ترندهای دیجیتال مارکتینگ  و eeat باهوشانه

در تبلیغات کلیکی و PPC، گوگل ادز ازمون می‌خواد که هوش مصنوعی رو مثل یه همکار ببینم و از فشار نمایندگان گوگل برای تغییر کمپین‌ها دوری کنم.

تو استراتژی بازاریابی دیجیتال، اهمیت حریم خصوصی و پایداری داده‌ها مطرح میشه.

وقتی به بررسی مشاغل دیجیتال مارکتینگ می‌پردازیم، سال ۲۰۲۴ زمینهٔ برای کسانی که از هوش مصنوعی استفاده می کنن یه سال رویایی خواهد بود پس یکی ازترندهای دیجیتال مارکتینگ هوش مصنوعی خواهد بود.

ترندهای دیجیتال مارکتینگ در شبکه های اجتماعی:

یکی دیگه ازترندهای دیجیتال مارکتینگ، بحث سوشال مدیاست. سال ۲۰۲۴ یه سال جذاب دیگه برای رسانه‌های اجتماعی خواهد بود! در این سال، پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی به رقابت برای جلب توجه مصرف‌کنندگان ادامه می‌دن و لازمه که روش اندازه‌گیری موفقیتشون رو دوباره بررسی کنن.

ترندهای دیجیتال مارکتینگ در 2024

البته ممکنه تسلط بر بازار اونها تغییر کنه، چون چالش ادامه دار با X (توئیتر سابق) فضایی رو برای پلتفرم‌های جدیدی مثل Instagram Threads و Bluesky ایجاد کرده تا محبوبیتشون رو بیشتر کنن، در حالی که شبکه‌های دیگه هم این امکان رو دارن که زمینه جدیدی برای ترافیک ارگانیک بوجود بیارن.

Meta Threads در جولای ۲۰۲۳ شروع به کار کرد و الان میگه که هر ماه ۱۰۰ میلیون نفر ازش استفاده می‌کنن، حتی تو اتحادیه اروپا ! این تعداد قطعاً زیادتر میشه چون تازه در اتحادیه اروپا فعال شده.

Threads عمدتاً برای به‌روزرسانی‌های متنی و شرکت در گفتگوهای عمومی به‌کار میره و جایگزین X هست. این یعنی آگاهی از ترندهای دیجیتال مارکتینگ .

حتی در حدایجاد فقط پروفایل، حتماً باید برندتون تو Threads حضور داشته باشه، چون تعداد کاربرا تا سال ۲۰۲۴ به احتمال زیاد گسترش پیدا می کنه. خودتون یه تحقیق کوچولو بکنید. ببینید بقیه برندها چطور استفاده می‌کنن، مثل Canva، TedTalks، و Channel 4. دقیقا حالا وقت آزمایش این پلتفرمه.

تو یه وبینار، الیسون باتیسبی میگه: «اخیراً تو Threads تعاملات زیادی دیده شده. من فکر می‌کنم خیلیا دارند میان اینجا و پروفایلشونو درست می‌کنند، برای سال بعد آماده باشید. برخی از برندها هم از طریق گفتگو، یا پرسش یا بحث، دارن از این پلتفرم استفاده می کنن و….»

نکته مهم دیگه: از Threads خیلی برای هدایت ترافیک به وب‌سایتتون استفاده نکنید. چون اصلا برای این ساخته نشده. اینجا مناسب گفتگوها و بحث‌هایی هست که مردم می‌تونن در اون شرکت کنن. برندهای موفق مثل Canva، TedTalks، و Channel 4 سوال می‌پرسن و بحث می‌کنن. و این همون چیزیه که کاربران Threads الان دارن انجام می‌دن.

نرخ حفظ مشتری ،ترندهای دیجیتال مارکتینگ :

نرخ حفظ مشتری، یه نرخ تعامل جدید هست که جزو ترندهای دیجیتال مارکتینگ در ۲۰۲۴ خواهد بود.

در سال‌های اخیر، بازاریابان، کاهش تعاملات طبیعی در رسانه‌های اجتماعی رو احساس کردن. علتش هم معلومه – از کیفیت محتوا گرفته تا زمان روز و دستگاه. احتمالاً در ۲۰۲۴، تعامل مردم کمتر هم میشه.

ترندهای دیجیتال مارکتینگ

“وقت گرانبهاترین کالاست” پس چرا مردم باید وقتشون رو صرف محتوایی کنن که انگار براشون ارزشی نداره. ارزش یادگیری، سرگرمی، حال خوب و….

برای مقابله با این مسئله، برندها کمپین‌هایی رو در رسانه‌های اجتماعی طراحی کردن که موضوع اون سرگرمی، آموزش و اطلاع‌رسانی همراه با گیمیفیکیشن و خلاقیت هست، وبا این روش تعامل رو افزایش می دن.

پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی دارن ویدیوهای طولانی‌تر رو تست می کنن – مثل اینکه TikTok ویدیوهای ۱۵ دقیقه‌ای رو معرفی کرده – و تمرکزشون بیشتره روی نحوه تعامل برندهاست! البته نه فقط جذب مخاطب بلکه حفظ و افزایش حضور بینندگان.

نکته مهم در ترندهای دیجیتال مارکتینگ:

TikTok یه گزینه تحلیلی جدید برا Reels داره، که می‌تونید با اون میزان حفظ مشتری رو بررسی کنید، زمان تماشا و پخش مجدد محتوا.

لینکدین رو جدی بگیرید

ترندهای دیجیتال مارکتینگ لینکدین رو هم شامل میشه. لینکدین به تازگی به یک میلیارد کاربر در سرتاسر جهان رسیده! این فاصله زیادی با دورانی داره که لینکدین فقط یک جایی برای آپلود رزومه و پیدا کردن کار بود. این یعنی ترندهای دیجیتال مارکتینگ تغییر کرده و…

در سال ۲۰۲۴ انتظار داریم که شاهد افزایش چشمگیر تعاملات ارگانیک در لینکدین – که الان تو شبکه های اجتماعی خیلی کمه- باشیم.

ترندهای دیجیتال مارکتینگ در 2024

“مردم الان هر روز پروفایل لینکدین شون رو به‌روز می‌کنن،اما نه فقط درباره مسائل کاری – بلکه مهارت‌های زندگی ، مشاوره، حمایت، مسائل مرتبط به سلامت روان، مهارت نرم و رهبری و…”

در لینکدین بیشتر تعاملات بین سازندگان( creator ) اتفاق می‌افته. می‌تونیدپروفایلتون به creator تغییر بدید، هم پروفایلتون کامل تر میشه و هم لینکدین بهتون امکان دسترسی به ابزارهای بیشتری رو میده. برای رسانه‌های پولی و تبلیغات ویدئویی، هم به نظر میاد که تبلیغات ویدیویی بیشترین تعامل رو تو لینکدین ایجاد می‌کنه.

ادغام هوش مصنوعی در شبکه ها اجتماعی:

ترندهای دیجیتال مارکتینگ در شبکه های اجتماعی، بازاریابان رسانه‌های اجتماعی حالادیگه هوش مصنوعی رو به عنوان یک ابزار برای بهبود بهره‌وری خودشون استفاده می‌کنن، و این هیچ تعجبی نداره. ابزارهای هوش مصنوعی مثل ChatGPT و Midjourney به بازاریابان کمک می‌کنن تا ایده‌های معنی‌داری برای کمپین و پست‌های اجتماعی به دست بیارن و در تولید محتوا و تبدیل متن به تصویر استفاده کنن.

هوش مصنوعی و ترندهای دیجیتال مارکتینگ

همچنین، هوش مصنوعی دیگه بخشی از پلتفرم‌های رسانه اجتماعی شدن. به عنوان مثال:

  • TikTok به شما این امکان رو می‌ده که فیدتون رو بر اساس هوش مصنوعی شخصی‌سازی کنید.
  • اینستاگرام داره استیکرهایی رو آزمایش می‌کنه که توسط هوش مصنوعی ایجاد شدن.
  • لینکدین به کاربران ممتاز ویژگی‌های هوش مصنوعی مانند کمک به نوشتن پروفایل مبتنی بر هوش مصنوعی و سیگنال‌های “فرصت های برتر شغلی” رو ارائه می‌ده.
  • یوتیوب ابزارهای هوش مصنوعی تو Dream Track برای Shorts و Music داره آزمایش می‌کنه.

ولی باید به خاطر داشته باشید که استفاده از هوش مصنوعی خطراتی مثل نقض حریم خصوصی و اخلاقی هم ممکنه داشته باشه. همواره باید نظر مخاطباتون درباره هوش مصنوعی رو در نظر بگیرید. اونا چی حسی دارن؟ آیا دوست دارن این نوع محتوا رو ببینن و بخونن یا نه؟

“اگه محتوایی رو با استفاده از هوش مصنوعی ایجاد کردید، آیا قصد دارید مالک آن بشین و اون رو به عنوان ایجاد شده توسط هوش مصنوعی برچسب بزنید؟” فکر می کنم که این موضوع در نهایت یه مسئله قانونی می‌شه.

با دقت ویژگی‌های جدید در هر یک از پلتفرم‌های اجتماعی رو بررسی کنید و ببینید برندهای دیگه چطور از این ویژگی‌ها برای تأثیرگذاری بهتر استفاده می‌کنن وترندهای دیجیتال مارکتینگ چیه؟

هوش مصنوعی یکی از ترندهای دیجیتال مارکتینگ :

هیچ شکی نیست که هوش مصنوعی قدرتمندترین عامل در عرصهٔ تکنولوژی شده و سبب حیرت و حسرت بسیاری از بازاریابان شده.پس میشه گفت هوش مصنوعی یکی از مهم ترین ترندهای دیجیتال مارکتینگ هست. در سال ۲۰۲۴، پیش‌بینی می‌شه که توانایی‌های هوش مصنوعی به صورت مداوم در حال افزایش باشه و کسب‌وکارها نیاز دارند از این فناوری بهره‌مند بشن تا با چشم‌اندازی که به سرعت در حال تغییره جلوتر برن.

استفاده از هوش مصنوعی

« ۴۹ درصد از ارزش NASDAQ و ۲۵ درصد از بازار سهام ایالات متحده تنها به شش شرکت تعلق داره و همه این شرکت‌ها شرکت‌های هوش مصنوعی هستند.»

بازاریابی و استراتژی هوش مصنوعی:

هنوز در مورد اینکه با هوش مصنوعی چه باید کرد، سردرگمی و ترس وجود داره. اما از آنجایی که بخش بازاریابی نزدیک‌ترین بخش به مصرف‌کننده هست، می‌تونه در این بخش فعال باشه و با استفاده از استراتژی هوش مصنوعی پیشرو باشه. در بخش بازاریابی میشه از دانش به‌دست‌آمده در سفر مشتری برای شناسایی فرصت‌ها استفاده کنیم و هوش مصنوعی می‌تونه آنچه یک کسب‌وکار در حال حاضر داره رو گسترش بده.

الان یه فرصته برای اینکه از هوش مصنوعی استفاده کنیم و به نحوی صاحب اون باشیم. این یه فرصت عالی برای بازاریابابی هست که اینو درک کنه و بتونه به بهترین نحو از هوش مصنوعی استفاده کنه.

هوش مصنوعی و دیجیتال مارکتینگ

اولین قدم اینه که به درستی درک کنید در چه نوع شرکتی مشغول به کار هستید و قدرت و اعتماد به نفس لازم برای تغییر و مقابله با مقاومت های ایجاد شده در مقابل این تغییر رو داشته باشید. بعد می‌تونید پروژه‌های هوش مصنوعی رو به‌طور استراتژیک شناسایی و اولویت‌بندی کنید و …

در انتخاب یک پروژه ی هوش مصنوعی، باید تصمیم بگیرید که آیا می‌خواهید فرآیندها رو بهینه کنید، تولید رو تسریع ببخشید، یا مدل کسب و کار رو تغییر بدید:

  1. بهینه‌سازی: می تونیدفرآیندهای داخلی خودتون رو بهینه کنید (مثل استفاده از ChatGPT برای نوشتن خلاصه بازاریابی).
  2. تسریع: ببینید چطور می‌تونید از هوش مصنوعی برای بهبود محصولات یا خدمات موجودتون استفاده کنید؟ به معیارهایی که می‌تونید استفاده کنید نگاه کنید و بپرسید که آیا هوش مصنوعی، برای مشتری، ارزش کافی درجهت افزایش قیمت محصول اضافه می‌کنه.
  3. تبدیل: آیا می‌تونید از هوش مصنوعی برای ایجاد یک محصول، خدمات یا مدل تجاری جدید استفاده کنید؟ این یک فرصت عالی برای بررسی سازمان و گفتگو در مورد مشکلاتیه که افراد در سازمان با آن مواجه هستند و اینکه چطور هوش مصنوعی می‌تونه این مشکلات رو حل کنه.

هنگام انتخاب استراتژی برای هوش مصنوعی، از موقعیت شرکت به خوبی آگاه باشید. به عنوان مثال، اگر ۸۰٪ از وظایف مبتنی بر مرورگرها هستند، احتمال زیادی وجود داره که بسیاری از آنها حذف شوند.اما اگر فرآیندهای داخلی رو بررسی نکردید، فکر کردن به مدل تبدیل فایده‌ای نداره! تا اینجا با بخش از ترندهای دیجیتال مارکتینگ در سال ۲۰۲۴ آشنا شدیم.

هوش مصنوعی خودبه خود پیشرفت می کنه

هوش مصنوعی مدت هاست وجود داره، اما چیزی که در مورد این فناوری منحصر به فرده اینه که این اولین فناوری است که می تواند به تنهایی بهبود و گسترش یابد. 

 “قبلا هر فناوری به شخصی نیاز داشت که کدها را توسعه یا اصلاحکن یا محصول را بهبود بخشد تا قابلیت و کارایی را افزایش دهد . تفاوت در حال حاضر این است که این مدل‌های هوش مصنوعی می‌توانند به تنهایی افزایش یافته و یاد بگیرند .” 

وقتی صحبت از قابلیت‌های هوش مصنوعی می‌شود، توانایی پلتفرم را بر اساس بلوغ فعلی آن نادیده نگیرید. به یاد داشته باشید که سرعت بهبود پلتفرم به این معنی است که شما باید هر چند هفته یا ماه یکبار به فناوری و استراتژی هوش مصنوعی خود مراجعه کنید.

ترندهای دیجیتال مارکتینگ

قطعاً نمی‌شه نادیده گرفت که هوش مصنوعی در زمینه مهارت‌های فنی مزیت داره و برای همه قابل دسترسیه. اما چیزی وجود داره که اوضاع رو بدتر می‌کنه؟

پرورش مهارت ها ایجاد مهارت های ترکیبی:

باید بپذیریم که هوش مصنوعی در بخش مهارت های فنی به ما برتری داره اما این قابلیت برای ما یه مزیت هست ئو می تونه در کنار مهارت های هما قرار بگیره. اما چیزی که زیاد خوب نیست اینه که

چطور می‌تونیم سازمان رو به سمت انجام کارها هدایت کنیم. این مسئله سالهای آینده خیلی مهم و استراتژیک خواهد بود.پس باید یادبگیریم چطور میشه با هوش مصنوعی همکاری کنیم.

هوش مصنوعی هیچ وقت جایگرین کار و شغل ما نمیشه. اما کسی که هوش مصنوعی رو به درستی بشناسه، می‌تونه از اون در جهت انجام کار استفاده کنه. بنابراین ایده اصلی اینه که “ما با هم کار کنیم”.

ترندهای دیجیتال مارکتینگ و سئو:

سئو در حال تغییره و به نظر میاد آینده اش بیشتر به سوی کاربر و فناوری هدایت بشه. تا سال ۲۰۲۴، این تغییرات ممکنه خیلی حساب شده باشه، چون هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی در موتورهای جستجو به کاربران کمک می‌کنه تا نتایج بر اساس نیازشون رو ببینن.سئو جزو ترندهای دیجیتال مارکتینگ در سال ۲۰۲۴ و سالهای قبل بوده، فقط سبک آن تغییر کرده.

تغییرات سئو یکی از ترندهای دیجیتال مارکتینگ

موتور جستجوی مولد گوگل (SGE) قراره رشد کنه. این موتور با استفاده از هوش مصنوعی مولد، قصد داره تا اطلاعات بهتر و جامعتری به کاربران ارائه بده، درست بر اساس سوالاتی که میپرسن، نه کلمات کلیدی. پس بهترین لینک‌ها رو نشون میده و یه ساختار کاملا مکالمه‌ای داره، که توش کاربرا می‌تونن با گوگل چت کنن.

این تجربه قراره تو سال ۲۰۲۴ عرضه بشه و تاثیر زیادی روی جستجوها خواهد داشت. این تغییرات ممکنه نرخ کلیک وب‌سایت‌هایی که زیر این عکس‌های فوری “snapshot” هوش مصنوعی ظاهر میشن رو به طور قابل توجهی کاهش بده، که برای بازاریابان سئو خیلی ترسناکه.

وقتی تو یک snapshot هوش مصنوعی ظاهر میشی، حتماً آنالیز کن. از اونجایی که SGE احتمالاً در اوایل ۲۰۲۴ به طور کامل عرضه میشه و میتونی به ابزارهای تحلیل دسترسی داشته باشی، پس مهم که داده‌ها رو به‌درستی مدیریت کنی.

محتوای ارزشمند در سئو، حذف بک لینک ها:

محتوایی که ارزش صحبت کردن، بحث کردن و به اشتراک گذاشتن داشته باشه.

تولید محتوای خوب و ارشمند همیشه مهم بوده و هست، اما در سال ۲۰۲۴ اگر می خواین در نتایج جستجوی گوگل و موتورهای جستجو حضور داشته باشید، باید تولید این محتوا افزایش پیدا کنه. “موفقیت شما به این بستگی دارد که آیا می توانید محتوایی بسیار بهتر از محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی ایجاد کنید یا نه.”

در ماه های اخیر شایعاتی در مورد از بین رفتن بک لینک ها منتشر شده است. در واقع، مصاحبه با کارمندان گوگل نشون می ده که انگار دیگه بک لینک ها سه فاکتور برتر رتبه بندی نیستن!!! با این حال، بک لینک ها همچنان نشانه محبوبیت درگوگل خواهند بود، به ویژه زمانی که می خواد sanapshot هوش مصنوعی خود را با منابع وب تایید کنه. 

گوگل ویدیوهایی با کیفیت بالا را مستقیماً در بخش SGE نمایش می ده. هرچند کیفیت هنوز کاملاً عالی نیست، اما باید تلاش کنید که ویدیوهای قابل پخش به بخش مهمی از استراتژی محتوای شما تبدیل شوند.

eeat یکی از مهمترین ترندهای دیجیتال مارکتینگ :

چارچوب EEAT (تجربه، تخصص، اعتبار و اعتماد) در گوگل، یک فاکتور مستقل برای رتبه‌بندی نیست، بلکه بخشی از دستورالعمل‌های ارزیابی کیفیت جستجو محسوب می‌شه. در حالی که این چارچوب برای دهه‌ها وجود داشته، امسال گوگل یک E اضافی به عنوان “تجربه” افزوده کرده. ان یکی دیگر از ترندهای دیجیتال مارکتینگ در ۲۰۲۴ است.

این مسئله حائز اهمیته چون هوش مصنوعی نمی‌تونه مانند انسان‌ها تجربه‌ای از دنیای واقعی ایجاد کنه. این امر به بازاریابان محتوای انسانی یک مزیت می‌ده و اهمیت داشتن متخصصان برای نوشتن یا اطلاع‌رسانی محتوا رو تقویت می‌کنه.

«هنگامی که به استراتژی محتوایی خود فکر می‌کنید، باید به این فکر کنید که چگونه می‌توانید اثبات کنید نویسنده یا مسئول وب‌سایت شما دارای تخصص، تجربه دست اول، اعتبار و اعتماد است؛ بنابراین، ارزش اطلاع‌رسانی او بیشتر خواهد بود.»

یک چک‌لیست از تمام سیگنال های EEAT رو که برای کسب و کارتون اهمیت داره، بسازید و اونو مثل یک کارت امتیازی برای خودتون در نظر بگیرین. به اون چیزی که رقبا برای ایجاد اعتماد و اعتبار انجام می‌دن دقت کنید. بعد خودتون رو در هر یک از این موقعیت ها ارتقا بدید.

تمرکز روی تجربه مشتری و نرخ تبدیل:

گوگل همیشه تغییراتی ایجاد می‌کنه که می‌تونه در توانایی شما برای جذب مخاطب در صفحه ی نتایج موتور جستجو (SERP) ، تاثیر بذاره. متأسفانه این امرتحت کنترل مستقیم شما نیست، ولی شما می‌تونید تجربه کاربری (UX) سایت رو کنترل و بهینه کنید.

“شما باید سرعت بارگذاری سایت رو بالا ببرید و تجربه کاربری بهتری برای مشتری ایجاد کنید.”

“شما باید شانس تبدیل هریک از بازدیدکنندگان سایت به مشتری رو افزایش بدید. “

وقتی که موزیلا یک یا دو ثانیه از سرعت بارگذاری خود کم کرد، موفق شد تبدیل‌های خود را برای فایرفاکس تا حدود ۱۴ درصد بهبود ببخشه. تغییرات کوچک در UX و سرعت بارگذاری، و تمرکز بر نرخ تبدیل، می‌تونه بازده بزرگی داشته باشه. تجربه مشتری و بهبود ضریب تبدیل هم جزو اساسی ترین ترندهای دیجیتال مارکتینگ در دنیای جدید خواهد بود.

تبلیغات کلیکی یکی از ترندهای دیجیتال مارکتینگ :

وجود رقابت بالا برای جذب مشتریان، باعث میشه که تبلیغات پرداخت به ازای کلیک (PPC) به شرکت‌ها فرصت بده تا با پیام‌های جذاب و مرتبط، مخاطبان اصلی خودشون رو هدف قرار بدن. یکی از ویژگی‌های بارز تبلیغات PPC اینه که بازاریابان قادرند هزینه و مخارج خودشون رو کنترل کنن و به اندازه بودجه خرحج کنن.

در این زمینه تبلیغات گوگل ( گوگل ادز ) بهترین روش به نظر میرسه.در سه ماهه سوم ۲۰۲۳، درآمد جهانی گوگل به ۷۶.۷ میلیارد دلار رسید و ۵۹.۶ میلیارد دلار از آن به عنوان درآمد از تبلیغات گوگل حاصل شد. این افزایش ۹.۵ درصدی نسبت به سال گذشته نشان‌دهنده علاقه صاحبان کسب و کار به تبلیغاتcpc است و علاقه به این نوع پول خرج کردن زمانی ایجاد میشه که بدونیم نرخ بازگشت سرمایه خوبه!

در سال ۲۰۲۴، هم این رشد، که هیچ نشانه‌ای از کاهش نخواهد داشت، اما تحولات جدید، به ویژه در حوزه هوش مصنوعی نیازمند توجه و دقت است.

هوش مصنوعی دستیار جدید تبلیغات:

در سال ۲۰۲۴، گوگل قصد داره ابزارهای هوش مصنوعی بیشتری را در گوگل ادز عرضه کند.هرچند این تغییرات خیلی به درد بخوره ، اماباید مراقب باشیم چون گوگل ادز در نهایت به عنوان یک سیستم پولساز ، اول به نفع خودش کار می کنه. اما اونجایی خطرناکه که بدئنی هوش مصنوعی ، یه نوع مهندسی طراحی هست ومی تونه در زمینه‌هایی مانند الگوریتم‌ها و طرح‌بندی تبلیغات، بر اساس الگوهای از پیش تعیین شده خودش حرکت کنه.

“گوگل به طور سیستماتیک، کنترل را کاهش داده و بسیاری از فعالیت‌هایی که بازاریابان جستجو معمولاً توسط هوش مصنوعی انجام می‌دهند را خودش انجام می‌دهد.”

استفاده از هوش مصنوعیمی تونه کنترل شما را محدود کند و عملکرد Google Ad را به مراتب بهتر و بهینه تر کند، زیرا نمی‌تواند مثل انسان از زبان و نوشته ها استفاده کنه. در نهایت، بهتره که هوش مصنوعی را به عنوان یک دستیار برای کمک به استراتژی خود در نظر بگیرید، نه به عنوان یک راه رو به جلو.

در رابطه با Google Ads، امکان بهینه سازی یه امتیازه که به شما امکان می‌دهد انواع تنظیمات مانند افزودن شبکه نمایش، مجوز نوشتن تبلیغات به گوگل، تطابق و هماهنگی گسترده و یا حتی حذف کلمات کلیدی را انجام دهید. با این حال، به خاطر داشته باشید که Google Ads جوری طراحی شدهکه شنا رو وادار به انجام کارهایی کنه که در درجه اول به نفع گوگل باشه. پس مطمئن کارهایی رو انجام بدبد که به نفع شما باشه.

تحت فشار تصمیم نگیرید!!!!

اما چه فشاری؟ فشار گوگل و ادنتورک ها!!! قرار نیست به هرچی گوگل می گه گوش کنی! این خیلی مهمه که اگه داری در زمینه تبلیغات کلیکی PPC یا بازاریابی موتورهای جستجو فعالیت می‌کنی، حتما از داده‌های کسب و کار خودت استفاده کنی و از نتایج آنالیز اون برای خودت و تبلیغاتت استراتژی تعیین کنی.

در سالهای اخیر می بینیم که گوگل و یه سری از ادنتورک ها ازمون می خوان که حسابمون رو چک کنیم و یه سری تغییرات تو کمپین‌ها اعمال کنیم. مطمئنا اول نفع خودشون رو در نظر می گیرن و بعدش به ما کمک کنن. این توصیه ها باعث میشه فکر کنی داری استراتژی اشتباهی رو اجرا می‌کنی یا از ویژگی‌های درست ابزارها استفاده نمی‌کنی.اما کمی فکر کن و آمار و نتایج خودت رو هم بررسی کن!! شاید قراره تحت فشار تصمیمی بگیری و….

ترندهای استراتژی دیجیتال مارکتینگ:

شروع سال جدید واقعا وقت خوبیه که استراتژی بازاریابی دیجیتالتون رو دقیق بررسی کنی. مهمه که بفهمیم چی کار کردیم و حتی مهمتر از اون، چی کار نکردیم.

یه استراتژی منسجم میتونه کمکتون کنه به اهداف تجاریتون برسید، رشد کنید و آگاهی از برندتون رو افزایش بدید. این استراتژی به تیمتون میگه که کجا باید تمرکز کنن و چه هدفی رو باید دنبال کنن.

در سال ۲۰۲۴ استفاده از هوش مصنوعی و استراتژی های مربوطه خیلی ضروری میشه، خصوصا وقتی بدونی که تنها ۱۵ درصد از شرکت ها یه استراتژی کاملاً تعریف شده و درک شده دارن. ولی سوال اینه که اولویتها چیه؟

حفظ حریم خصوصی :

استفاده نادرست از داده‌ها و اطلاعات براتون هزینه داره، و این هزینه فقط از نظر مالی و به طور مستقیم نیست. وقتی امنیت داده‌ها نقض میشن، مشتریا اعتمادشون رو از دست می‌دن و دیگه نمی‌خوان اطلاعات شخصیشون رو به اشتراک بذارن، خُب این تو در تعامل و جمع‌آوری داده‌ها تاثیر بدی میزاره. پس میشه گفت حفظ حریم خصوصی هم از مهم ترین ترندهای دیجیتال مارکتینگ در سال ۲۰۲۴ هست.

بر اساس یه تحقیق، ۸۶ درصد از مردم میگن که حفظ حریم خصوصی و اطلاعاتشون براشون مسئله مهمیه، و ۶۸ درصد هم نگران میزان و سطح داده‌هایی هستن که شرکت‌ها جمع‌آوری می‌کنن.

«شما باید تصمیم بگیرید چطور از داده‌های مشتریا استفاده کنید. اگه با مشتریا راحت و صادق باشید و بگید دقیقا چیکار می‌کنید و چرا، می تونین به حرکت تون با مشتری ادامه بدید.»

پس باید در این زمینه با دقت عمل کنید.

مدیریت انتظارات مشتریان:

به اساس یه نظرسنجی جهانی از مشتریان ، بیش از ۷۰ درصد از مردم گفتن که حاضرن برای محصولاتی بادوام و طول عمر بالا، پول بیشتری پرداخت کنن.پس مردم دارن از قدرت خریدشون استفاده میکنن تا ارزش های مورد نیازشون رو بدست بیارن و نگرانی های خودشون رو کاهش بدن.این برای شرکت هایی که حواسشون هست می تونه یه فرصت باشه.

تو روند بازاریابی دیجیتال برای سال ۲۰۲۴، “مسئله دوام و پایداری یه فاکتور بزرگ و موثر برای تصمیم گیری مشتریانه! . این مهمه که شما نسبت به این موضوع چه نگرشی دارید؟ استراتژیتون چیه؟ از طرفی مشتریان نمی‌خوان از شرکتی که براحتی به محیط زیست آسیب میزنه، حمایت کنن! حتی اگه محصولاتشون خوب باشه.”

چرخه عمر محصول یا خدمتتون رو چک کنید، بررسی کنید که چقدر با دوام هست، روی زمینه‌هایی که میتونید پیشرفت کنید، تمرکز کنید. با مشتریاتون در ارتباط باشید و ببینید چه کارهایی رو می‌تونیدبراشون بهتر انجام بدید. استراتژی مسئولیت اجتماعی شرکتتون رو هم بارها مرور کنید.

گرایش های شغلی دیجیتال مارکتینگ :

با اینکه خیلی از کسب‌وکارها به دنیای دیجیتال پا گذاشتن و از تکنولوژی‌های دیجیتال بهره می‌برند،اما باز هم کمبود کارشناسان بازاریابی دیجیتال و دیجیتال مارکتر حس میشه.

تحقیقات امسال با CMOها( Chief Marketing Officer )نشون داد که این مشکل خیلی جدیه. بسیاری از این مدیران بازاریابی گزارش دادن که دارن تلاش میکنن تا استعدادهای مورد نیاز برای هدایت رشد و تغییر برای سیستم خودشون پیدا کنن، خصوصا در زمینه‌هایی که بر تجربه مشتری یا بهینه سازی متمرکزه.

پس سوال اینه که: سال ۲۰۲۴ چه تغییراتی برای بازار کار دیجیتال مارکتینگ و مشاغل مرتبط در انتظاره؟ و ترندهای دیجیتال مارکتینگ در این سال چه خواهد بود؟

بازار کارفرمایان:

سال گذشته برای خیلی از کارمندان،سال دشواری بود. به ویژه کسانی که در شرکت‌هایی مثل متا، آمازون و گوگل بودن. در صنعت فناوری، در سال ۲۰۲۳، تعداد مشاغل از سال ۲۰۲۲ بیشتر از ۵۰ درصد کمتر شد- و این داستان هنوز تموم نشده، چرا که در دسامبر ۲۰۲۳، Hasbro و Spotify اعلام کردند که به طور چشمگیری افراد رو اخراج می‌کنن.

“سال جدید بازار نامزد محور نخواهد بود. روسای مالی با حقوق کمتر میان اما سریع استخدام نمیشن و خیلی از شرکت‌ها جای افرادی که از دست می دن کسی رو استخدام نمی کنن”

پس افرادتوانمند زیادی دنبال کار هستند و شرکت‌ها در حال کاهش بودجه برای استخدام. این موقعیت باعث قدرت بیشتر کارفرمایان میشه و روند مصاحبه ها و رزومه ها نقش پر رنگی رو خواهند داشت.

دانش خودتون رو به روز کنیدو… تا از ترندهای دیجیتال مارکتینگ در سال جدید جانمونین.

تخصصی کار کن!

همیشه موضوع عمومی بودن در مقابل تخصص در بازاریابی دیجیتال ( و البته همه ی کارها )مطرح بوده. این سوال پیش میاد که آیا بهتره هر کاری رو انجام بدید یا تخصص داشته باشید؟در سال ۲۰۲۴، به نظر میرسه که تخصص قطعا بهتره!

“مهم اینه که زمینه ای که توش کار میکنید رو بشناسید،حس کنید و از اون لذت ببرید. اگر تو یه شغل هستید، سعی کنید تو اون زمینه بیشتر کار کنید. یا اگه بیکارید، فقط مدام در مورد چیزی که دوست دارید یاد بگیرید.”

همراه بایادگیری تخصص و مهارت، میتونید روی سه حوزه اصلی تمرکز کنید:

  1. مسیرهای توزیع بازار : درک کنید از کدوم کانال‌ها برای ارائه محصول به مشتریانتون استفاده کنید. تجربه کاری درکسب و کارهای بزرگتر از خودتون میتونه بهتون کمک کنه که مهارت‌های ارزشمندی بدست بیارید.
  2. درک اثربخشی بازاریابی: نتایج بازاریابی دیجیتال رو با جزئیات میشه اندازه‌گیری کرد، اما الان هدف اینه که کانال‌هایی برای اندازه‌گیری میزان اثربخشی و تعامل داشته باشید و بشناسید.
  3. نقاط قوت: نقاط قوت خودتون رو خوب بشناسید و از ارتباطات با اشتیاق استفاده کنید.

وقتی صحبت از ترندهای دیجیتال مارکتینگ می کنیم یعنی تمام فاکتورهای اثر گذار در این رابطه.

اثر هوش مصنوعی:

بسیاری از افراد،از ابزارهای هوش مصنوعی برای درخواست شغل استفاده می‌کنن. این باعث شده تعداد زیادی درخواست شغل برای موقعیت‌های مختلف ایجاد و رقابت بیشتر بشه.در بازار کار تا سال ۲۰۲۴ این قضیه همچنان ادامه داره، این روند راه رسیدن به شغلی که دوست دارید رو کمی سخت‌تر می‌کنه.

علاوه بر این، استخدام‌کنندگان نیز از هوش مصنوعی برای پیدا کردن بهترین نامزدها استفاده می‌کنن و صدها رزومه رو بررسی می‌کنن. هرچند این روش همیشه جواب نمی‌ده.

پس فرآیند استخدام به همین نحو ادامه داره و همین طور در حال افزایشه! چون استخدام‌کنندگان سعی می‌کنن بهترین روش برای پیدا کردن نامزد مناسب رو پیدا کنن، در حالی که نامزدها هم سعی می کنن، تا حد امکان تو یه بازار کار پر رقابت خودشون رو به بهترین نحو نشون بدن. پس میشه گفت هوش مصنوعی و استفاده از اون در چند بخش می تونه جزو ترندهای دیجیتال مارکتینگ امسال باشه.

روی خودت سرمایه گذاری کن :

آمادگی برای یادگیری نشون میده که هم با انگیزه و پرشور کار می‌کنی، و هم تلاش می کنی مهاراتت رو هم افزایش بدی و حتی می‌تونی یه شغل و وظیفه جدید داشته باشی.

هر کسی که دنبال یادگیری بوده، نتایج خوبی گرفته. این می‌تونه شامل ارتقاء مهارات از طریق دوره‌های آموزشی، یادگیری هنرهای جدید یا حتی یادگیری زبان جدید باشه.

یادگیریاز یه طرف می‌تونه کار سختی نباشه و از طرفی می‌تونه خیلی سرگرم‌کننده باشه. مخصوصا وقتی بدونی این یکی از ترندهای دیجیتال مارکتینگ امساله.معمولا گزینه‌های زیادی برای یادگیری آنلاین یا شرکت در دوره‌هایآموزشی و کارآموزی وجود داره. مهم اینه که شما فرمتی رو انتخاب کنید که با سبک زندگیتون سازگار باشه.

همچنین می‌تونید به صورت خودآموز هم یاد بگیرید. طوری که به پادکست‌ها گوش می‌دید یا وبلاگ‌ها رو در مورد موضوعاتی که بهشون علاقه دارید می‌خونید.

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله

پاسخ به سوالات

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
دوست دارم نظرت رو بدونم! لطفا نظر بده!x