جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

مشاور درسی یا صداخفه کن،در انتخاب رشته، آموزش و کنکور

فهرست مطالب

مشاور-یا-صدا-خفه-کن

مشاور درسی یا صداخفه کن ، سپر بلا برای مدیر، خانواده ، دانش آموز و تایید کننده ی خواسته های دانش آموز و مدیر و خانواده و..

مشاور درسی یا صداخفه کن. متاسفانه این روزها همه مشاور درسی ، مشاور انتخاب رشته و…شدن.از طرفی هم چون معیار سنجش مناسبی وجود نداره، میشه همه چی رو انداخت گردن مشاور!!!!

مشاور درسی یا صداخفه کن ، مشاور تحصیلی و مشاوره

وقتی به مقالات و کتاب های مختلف مراجعه می کنیم می بینیم : مشاور کسی هست که که در مورد یه موضوع اطلاعات مناسب داره و میشه باهاش مشورت کرد.یعنی مشاور باید یه فرد مطلع باشه و بهت بگه چی کارکن ، چی کار نکن ، و هر کاری رو چه طور باید انجام داد.این اصل باید  برای مشاور تحصیلی هم صادق باشه! یعنی به بچه ها بگه چی بخونن ، کی بخونن و چه طوری بخونن.

این روزها اوضاع خیلی فرق کرده ، مشاور برای افراد مختلف نقش های مختلف داره!

نقش مشاور درسی برای مدیر مدرسه :

بیشتر مدیر ها ( نه همه ی مدیران ) مشاوری می خوان که سوپاپ اطمینان برای فعالیت های مدرسه باشه و هیچ وقت قدرت نگیره و محبوب نشه! مشاور که باشه ، می گه برنامه ی مدرسه ی ما بر اساس نظم و برنامه پیش میره ( پس می تونه دانش آموز های ورودی رو بیشتر کنه و از طرفی دانش آموزای خودش رو هم نگه می داره )

مشاور که باشه ، هرجا دبیر ، دانش آموز ، خانواده ، غُرغُر کردن میشه مشاور رو فرستاد وسط که یا کاسه کوزه ها سر اون بشکنه و یا مشاور با فن بیان و هنر سخن وری خودش آرامش رو به مجموعه برگردونه.

مشاور که باشه ، هر کاری که مدیر بخواد انجام بده می تونه از زبون مشاور به خورد بچه ها بده ، اگه این کارخوب بود که مسلما مدیر محترم طبق برنامه و سابقه ی چندین ساله این موضوع رو گوشزد کرده بوده و اگر هم بد بود که حتما مشاور خودسر و بی تجربه بدون مشورت با مدیر  کار رو انجام داده!!!!

مشاور درسی یا صداخفه کن

نقش مشاور درسی برای دانش آموزان

بیشتر دانش آموزان و نه همه ی اونها مشاور می خوان که به کارهایی که دوست دارن انجام بدن یا راحت ترن که انجام بدن ، جنبه ی رسمی و علمی و … بده!از مشاور برنامه می گیره که بگه برنامه داره و طبق برنامه پیش میره.هر جا تنبلی کرد ، نخون و یا… بگه برنامه ام خوب نیست یه برنامه ی توپ لازم دارم تا بترکونم!

تو جلسات مشاوره فردی شرکت می کنه ، اما نه برای اینکه با برنامه پیش بره ! بیشتر برای این که به مشاور بگه آقا من اینجوری می خونم ، اینجوری عادت دارم و… و مشاور کارش رو تایید کنه ( تاییدیه بگیره )وقتی مشاور داره می تونه فشارهای داخل خونه رو هم کنترل کنه ، و همه چی رو بگه مشاورمون گفته!

نقش مشاور درسی برای اولیا

بیشتر پدر و مادر ها  و نه همه اشون ، هم وقتی مشاور هست کارشون راحت تره! به دوستان و اطرافیان می تونه بگه که چه قدر به فکر بچه اش هست و تو چه مدرسه ی خوبی اسم بچه رو نوشته!می تونه خیلی از عقاید و خواسته های خودش رو از زبون مشاور به خورد بچه اش می ده!

می تونه در برخورد با مشاور ، تمام آرزوهایی که در تربیت بچه اش داشته و نتونسته تو ۱۸ سال زندگی بچه اش به اون یاد بده  و یا ازش بخواد ، الان از مشاور بخواد که در عرض چند ماه به بچه اش یاد بده.مشاور می تونه برای این جور پدر و مادرها، باید ناظم ، مسئول تربیت ، مسئول ایجاد فشار بر دانش آموز و….باشه.پس مشاوره برا اون ها یعنی ” آقا بچه ها رو تحت فشار بزارین امسال سال سرنوشته “

مشاور درسی یا صداخفه کن

مشاور درسی و دبیران

بیشتر دبیرها و نه همه ی دبیرها ، تا جایی که اوضاع بر وفق مرادشون پیش میره ، اصلا مشاور کیه ؟ و به چه درد می خوره ؟ و اصلا مشاور کیلو چند؟خودشون نه تنها عقل کل هستن و تمام اصول آموزش و کنکور رو می دونن و بهترین هستن ، تازه می تونن در مورد درس های دیگه و شرایط خانواده و… هم اظهار نظر کنن.اما وقتی خدای نکرده اوضاع خوب پیش نره! همین دبیر محترم اعلام می کنه : من فقط دبیر هستم و مشاورها باید حضور داشته باشه ، مشاورها باید… مشاور کنکور باید… در مورد این چیزا مشاور باید بگه…

اما خود مشاور :

مشاور درسی درست و حسابی

یه سری از مشاوره که خُب واقعا مشاور درسی و برنامه ریز هستن . یا مشاوره و روانشناسی خوندن و یا رشته ی دیگه ای خوندن و به طور تجربی در طول سالها یه چیزایی یاد گرفتن و بعد هم مطالعه و تحقیق و.. انجام دادن و مشاور شدن. خودشون یه عالمه می دونن و هر جا هم چیزی رو ندونن از دوستان ، روانشناسان ، پزشکان و… کمک می گیرن تا کار درست پیش بره. پس یاید دنبال یه مشاور خوب بگردی.

خدای نکرده اگه مریض شدی ، میری دکتر ! نه مریضی که خوب شده!!! از بیملری که خوب شده می تونی بپرسی پیش کدوم دکتر بری!

مشاورنماها :

اونایی که چون تو کنکور ، کار دیگه ای بلد نبودن ، اومدن و مشاور شدن و یا نه یه کار خوب بلدن : مُخ زدن و شُومن بودن!!!!

تو این آشفته بازار آموزش و کنکور، کار مشاوران واقعی خیلی سخته و فقط مشاور نماها به راحتی کار می کنن ، چون قدرت سخن وری دارن ، بهترین شاگردان ایران شاگردشون بوده و همه رو بر سر منزل مقصود رسوندن و همه ی اونایی که نتیجه نگرفتن به حرف این مشاوران گرامی گوش نکردن!!!!!!

مشاور انتخاب رشته:

برای انتخاب رشته هم اوضاع همین طوره! یه سری صحبت ها در مورد بازار کار و رشته و موقعیت اینور آب و موقعیت اونور آب گفته میشه که آدم شاخ درمیاره. برای انتخاب رشته، شاید کار حساس تره. مشاور انتخاب رشته باید بر اساس علاقه ، شرایط خانوادگی ، موقعیت کاری و اجتماعی و… رشته هایی رو بهت معرفی کنه که به دردت بخوره و حال دلت رو خوب کنه!

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
جستجو

مطالب بیشتر

ایده پردازی و خلاقیت . کسب و کار باهوشانه

ایده پردازی و روش های خلق ایده در کسب و کار

ایده پردازی نیاز داره ، برای تفکر خلاق خودتون محدودیت ایجاد کنید. یعنی علاوه بر این که به افزایش مهارت حل مسئله فکر می کنید ، محدودیت های بودجه و زمان را هم در نظر بگیرید. دنبال ایجاد تغییر باشید.

پاسخ به سوالات

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
دوست دارم نظرت رو بدونم! لطفا نظر بده!x