جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

طرح کسب و کار ۱۰۰% باهوشانه و کاربردی

فهرست مطالب

طرح کسب و کار باهوشانه

طرح کسب و کار، یه نقشه و برنامه جامع‌ایه برای راه اندازی کسب وکارهای بزرگ و جدی؛ نقشه و طرحی که تمام فعالیت ها، ایده ها، اهداف و برنامه های پروژه شما، دراون با تمام جزئیات عنوان  میشه. یه نقشه و طرحی رو ارائه کنید که همه جوانب(سوددهی، ضرر، هزینه های پنهان، ارتقاء محصول و…)سنجیده شده باشه.

طرح کسب و کار
طرح کسب و کار

هرکسب وکار بزرگی که بخواد توسط افرادی، استارت زده بشه، قبل از اقدام اجرایی، باید یه نقشه و سند مکتوبی داشته باشه؛ تا علاوه بر شما و اعضای تیمتون، به تمام جزئیات اون از نقطه شروع تا هدف نهایی، آشنایی پیداکنن.

نکته: البته یادآوری می‌کنیم که، کسب وکارهای کوچک هم نیاز به برنامه ریزی های هدفمند و دقیق داره؛ هر ایده کوچک و بزرگی که بخواد به مرحله اجرایی برسه باید با طرح و نقشه و سپس راهکارهایی باشه.

طرح کسب و کار

بحثمون رو، با یه مثال شروع می‌کنیم؛ شما فردی رو در نظر بگیریدکه درخودش مهارت فروشندگی رو میبینه و هدفش اینه که مثلا درحاشیه جاده یه منطقه توریستی، با امکانات بسیارکم و لوازم ابتدایی، یه استراحتگاه بین راهی و موقت بسازه و درکنارش تنقلات و چند نوع غذای محلی هم برای فروش تدارک ببینه؛ حالاسوال اینجاست، به نظرتون این فرد شب می‌خوابه فرداش بدون هیچ برنامه ریزی و نقشه ای یه راست میره سرمرحله اجرای هدفی که تو ذهنشه؟

 بدون طرح، تا چند مرحله می‌تونه جلو بره؟ مسلما تو مراحل اولیه متوقف می‌شه. مشاهده می‌کنین که این کسب وکارکوچک و ابتدایی هم دارای طرح و برنامه باید باشه. درکسب وکارهای بزرگ، داشتن طرح کسب و کار کامل و منسجم مستلزم دقت و نگرشی مبتنی بر رشده.

با در نظرگرفتن مختصات خدمت و یا پروداکتی که می‌خواین تو بازار هدف ارائه کنین(درک درست از نیاز مصرف کننده) موظفید، نکات رو جزء به جزء توی مفاد طرح کسب و کار  بیارید تا حمایت کنندهای مالی کسب وکارتون، بدون هیچ شک و شبهه ای به شما وتجارتی که قصد راه اندازیشو دارین، اعتمادکنن؛ شما برای تجاری سازی ایده های خلاقانه خودتون به حمایت بانکها وافراد دیگه ای دارید.

طرح کسب و کار خوب چه ویژگیهایی داره؟

گفتیم برای شروع کسب وکارتون لازمه که اول برنامه ها و قوانینی رو مدون کنید تا قدم به قدم، به نقطه اوج و هدفی که مدنظرتون هست برسین؛ اولین قدم داشتن یه طرح کسب و کار کامل و واضحه.

  • شما اول باید چندین برگ کاغذ (تعداد کاغذها بستگی داره به حجم و وسعت کسب وکارتون، به اهداف، برنامه ها، امورمالی، افرادو…داره) بردارید و تو صفحه اولش عنوان کسب وکار ولوگوی مخصوص به اون تجارت رو که از قبل آماده کرده اید، درج کنین.
  • هرکمپانی و هر بیزنسی، برای اینکه شناخته بشه علاوه بر اسم، لوگو و نشان تجاری هم باید داشته باشه تا خدمت یا پروداکتی روکه می‌خواین ارائه کنین رو به صورت خلاصه و واضح تو خودش داشته و معرف کسب وکارتون باشه.
  • اهداف بلندمدت وکوتاه مدت تعیین کنید و بنویسید؛ برای خوانندگان طرح شما و تیمی که قراره بهتون بپیوندن، باید اهداف رو تو بیزنس پلن، بیان کنید.

هر هدفی که تعیین می‌کنین باید نگرشها وشرایط رو به همون سمت و سو، سوق بدین. باید در نظرداشته باشین که احتمال داره  هر تجارت وکسب وکاری یه روزی دچار نوسانات بازار بشه، باید یادتون باشه که تحت هیچ شرایطی از هدفتون دست نکشید. سختی مسیر امروز، پیش زمینه و پل موفقیت فرداست.

تو طرح کسب و کار، این موضوع رو به تیمی که انتخاب خواهیدکرد حتما یادآور بشین، تا برای مشکلات احتمالی و شرایط پیشبینی نشده باید همیشه آماده باشن.

  • منابع مالی، هزینه ها

برای اعضای تیم ورک، و افراد یا موئسساتی که قراره از شما حمایت مالی کنن، باید مقدار پولی که برای استارت و دیگر موارد مثل خرید تجهیزات، استخدام نیروی انسانی و…نیاز دارید به صورت شفاف بیان بشه.

برنامه ریزی در کسب وکار

انتخاب هیأت مدیره ونیروی انسانی

شما به تنهایی قادر به راه اندازی، یه کسب وکار نیستین؛به همراهی یه تیم مجرب و متعهد، آنچه که تو طرح کسب و کار، درنظردارید رو به مرحله اجرایی برسونید.

افرادی رو انتخاب کنین که مسؤلیت پذیر و ثابت قدم باشن توی تعهدی که بهتون میدن. شما به عنوان رهبرگروه باید برای اعضا تیم، به طورکامل، اهداف، برنامه ها، نگرشها، امورمالی و…رو به صورت واضح توضیح بدین تا اونا هم تو جریان جزئیات طرح کسب و کار شما قراربگیرن. بهشون یادآور بشین که درصورت پیش اومدن احتمالی شرایط سخت و نامتعارف برای بیزنسی که شروع خواهیدکرد، باید با همفکری راه حلی برای رفع مشکلات پیداکرد.

آموزش تیم برای توسعه بیزنس

شما طرح کسب و کار کاملی تدارک دیدین، تمامی استانداردها و موارد لازم رو، اعم از عنوان کسب وکار، لوگو و آرم، برآورد هزینه ها، اهداف، پیداکردن اسپانسر و تعیین اعضا رو انجام دادید؛ حالا وقتشه برای اعضا و دیگر نیروهای انسانی آموزش‌هایی رو درنظر بگیرید. این اصل رو باید فراموش نکنین که، دنیا روزبه روز در حال پیشرفته و شما هم برای اینکه از بازار عقب نمونید، باید اطلاعات وآموزه های خودتون و دیگر نیروه‌های انسانی تجارتتون رو به روزرسانی کنین.

شما نمیتونین با ایده های چندسال پیش که برای استارت کسب وکارتون، توی طرح کسب و کار درج کرده بودین، مسیر پولسازی رو ادامه بدین؛ شرکت شما برای توسعه باید خدمت یا محصولاتش رو ارتقاء بده و این توسعه مستلزم آگاهی بیشتره. داشتن درک درست از نیاز مصرف کننده، شما رو مجبورخواهد کرد که، یه باردیگه سری به بیزنس پلن اولیه بزنید و تغییرات وبندهایی رو بهش اضافه کنین.

طراحی مراحل بیزنس پلن

اطلاع رسانی

شما یه طرح کسب و کار، داریدکه تمامی اِلِمانهای لازم رو داره؛ این برگه ها معرف کسب وکارتونه که می‌تونید برای جذب اسپانسرها وحمایت مالی بانکها، اون رو بهشون ارائه کنین؛ اما یه چیز مهم رو فراموش نکنین، اونم اطلاع رسانیه. وجه تمایز شما با کسانیکه به موفقیت نرسیدن، اطلاع رسانی مستمر و انجام فعالیتهایی همسو با اهدافتونه.

شما برای موفقیت و رسیدن به نتیجه ایده ال، باید عملکردها و رفتارهایی از خودتون داشته باشین که همسو با اهداف عنوان شده تو طرح کسب و کار شما باشه.

نتیجه گیری

بیزنس پلن، یه برنامه مدونه که قبل از شروع و ایجادکسب وکار، باید نوشته و ارائه بشه. محتوای این نقشه و طرح، اسم کسب وکار، آرم و نشونه، آرمانها و اهداف، معرفی نوع خدمت یا محصول، منابع مالی و انسانی، مشکلات و راه حل‌ها و سایر موارد، هستش.

وقتی شما درمسیرکسب وکارتون متوجه نوسانات، مشکلات و ضرر و زیان‌هایی شدین، مجازهستین مسیر تعیین شده در بیزنس پلن رو تغییر بدید تا به نتیجه مطلوبتری برسین؛ اما هدف رو هرگز تغییر ندین یادتون باشه که آدمهای موفق و ثروتمند از مسیرهای پرچالشی عبورکردن و به موفقیت نهایی رسیدن.

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
جستجو

مطالب بیشتر

ایده پردازی و خلاقیت . کسب و کار باهوشانه

ایده پردازی و روش های خلق ایده در کسب و کار

ایده پردازی نیاز داره ، برای تفکر خلاق خودتون محدودیت ایجاد کنید. یعنی علاوه بر این که به افزایش مهارت حل مسئله فکر می کنید ، محدودیت های بودجه و زمان را هم در نظر بگیرید. دنبال ایجاد تغییر باشید.

پاسخ به سوالات

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
دوست دارم نظرت رو بدونم! لطفا نظر بده!x