جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

روز پدر در فرهنگ های مختلف

فهرست مطالب

پدر

روز پدر در فرهنگ های مختلف وجود داره و هر کشور و ملیتی ، یه روز خاص رو به تجلیل از پدر اختصاص داه اند.

روز پدر

روز پدر در فرهنگ های محختلف

روز پدر یه بهونه است برای یادآوری حس خوب امنیت ، قدرت ، محبت ، صفا ، از خود گذشتگی و…. که همه رو تو یه کلمه خلاصه می کنیم و می گیم ” بابا “

پدر کسی است که تو بچگی ، شانه هایش بلند ترین نقطه ی زمین برای ماست ( وقتی به روی شونه هاش میریم )

مردها آفریده شدن که تکیه گاه باشن، همه اعضا خانواده رو خوشبخت کنن و ابراز محبتشون هم یه طور دیگه باشه!

پدرها قهرمان زندگی بچه هاشون هستن.

قهرمانی که همه ی آرزوهاش ، برآورده شدن آرزو های زن و بچه هاشه!

البته روز پدر در بیشتر فرهنگ ها روز تجلیل از پدر و همه ی مردانی است که نقش مهمی در زندگی ما دارن.

روز پدر روزی است برای بزرگداشت پدرها، پدر بودن، پیوند میان پدران و مادران و اهمیتی که پدرها در اجتماع دارند.

روز پدر در ایران


در ایران پیش از انقلاب، روز ۲۴ اسفند خورشیدی زادروز رضا شاه بر پایهٔ گاهشمار ایرانی روز پدر نامیده می‌شد. پس از انقلاب سال ۵۷ این روز به ۱۳ رجب قمری زادروز علی بن ابی‌طالب امام نخست شیعیان تغییر یافت. بسیاری نیز ۴ شهریور روز میلاد کوروش را به عنوان روز ایرانی پدر جشن می گیرند.

در بسیاری کشورها روز پدر، سومین یکشنبهٔ ماه ژوئن در نظر گرفته شده‌است. این روز در ادامهٔ روز مادر و قدردانی از مادران است.

پیشینهٔ جهانی و سنت‌ها درباره روز پدر
در تعدادی از کشورهای کاتولیک روز پدر را در ۱۹ مارس، روز جشن یوسف مقدس، گرامی می‌دارند.

◀️آلمان
روز پدر در آلمان (به آلمانی|Vatertag) نسبت به دیگر کشورهای جهان متفاوت است. روز عروج مسیح به آسمان به عنوان روز پدر در نظر گرفته شده‌است

(روز سه شنبه، چهل روز پس از عید پاک). این روز، یک تعطیلی رسمی است و در برخی مناطق آلمان به آن “روز مرد” (Männertag) یا «روز آقایان» (Herrentag) نیز می‌گویند.

روز پدر در فرهنگ های مختلف

◀️آمریکا
در آمریکا روز پدر در سومین یکشنبهٔ ماه ژوئن جشن گرفته می‌شود. این روز اولین بار در ۱۹ ژوئن ۱۹۱۰ در اسپوکین گرامی داشته شد ودر دوران ریاست جمهوری ریچارد نیکسون رسما روز ملی پذیرفته شد

◀️اسپانیا
روز پدر (اسپانیایی El Día del Padre) در روز جشن یوسف مقدس، در ۱۹ مارس گرامی داشته می‌شود. در این روز مقدس، بانک‌ها و بسیاری از مغازه‌ها تعطیل اند.

◀️استرالیا
مردم در استرالیا، در اولین یکشنبهٔ سپتامبر روز پدر را گرامی می‌دارند، این روز تعطیلی عمومی نیست. هر ساله در ۳۲ شهرستان ایالت ویکتوریا برای بزرگداشت پدرها و نشان دادن اهمیت نقشی که آن‌ها در تربیت فرزندان دارند، جشنی برگزار می‌شود و به پدران برگزیده «جایزهٔ پدر سال» (Father of the Year Award) داده می‌شود.

◀️ایتالیا
در ایتالیا، مطابق سنت‌های کاتولیک روم، روز پدر در ۱۹ مارس، «روز یوسف مقدس»(Festa di San Giuseppe) گرامی داشته می‌شود. این روز یک تعطیلی عمومی نیست.

روز پدر در فرهنگ های مختلف

◀️مالزی و ایرلند
در جزیرهٔ ایرلند (هم ایرلند شمالی و هم خود ایرلند) و مالزی در سومین یکشنبهٔ ژوئن روز پدر گرامی داشته می‌شود. این روز تعطیل عمومی نیست

◀️برزیل
در برزیل، روز پدر سه ماه پس از روز مادر در دومین یکشنبهٔ ماه اوت گرامی داشته می‌شود. اولین بار در اواسط دههٔ ۱۹۵۰ میلادی یک روزنامه-نگار به نام سیلویو برینگ (Sylvio Bhering) روز بزرگداشت عمران (پدر مریم) را به عنوان روز «سرپرست خانواده» انتخاب کرد. (این روز برابر است با روز پدرخوانده در میان کاتولیک‌ها)

◀️پاکستان
در پاکستان روزی به نام روز پدر وجود ندارد. تنها آن‌هایی که از آمریکایی‌ها تاثیر گرفته‌اند به پیروی از آن‌ها سومین یکشنبهٔ ژوئن را به عنوان روز پدر گرامی می‌دارند.

◀️پرتغال
در پرتغال در ۱۹ مارس (مطابق سنت کلیسای کاتولیک)، روز پدر جشن گرفته می‌شود. در این روز بانک‌ها تعطیل نیستند.

◀️دانمارک
در دانمارک در ۵ ژوئن هم زمان با روز قانون اساسی، روز پدر گرامی نیز داشته می‌شود. این روز تعطیل عمومی است.

◀️رومانی
رومانی تنها کشور از ۲۷ کشور اتحادیهٔ اروپا بود که روزی ویژهٔ پدران نداشت. از سال ۲۰۱۰ تصمیم بر این شده‌است که در دومین یکشنبهٔ ماه مه این روز به صورت رسمی گرامی داشته شود. قرار است روز پدر در سال ۲۰۱۲ در ۱۳ مه در نظر گرفته شده‌است.

◀️زلاندنو
در زلاندنو روز پدر در نخستین یکشنبهٔ سپتامبر گرامی داشته می‌شود. این روز تعطیل عمومی نیست.

◀️کانادا، ژاپن ،نپال، هنگ کنگ، بریتانیا و شمال ایرلند
روز پدر در کانادا در سومین یکشنبهٔ ماه ژوئن گرامی داشته می‌شود، این روز یک تعطیلی عمومی نیست. معمولاً افراد در این روز، روز خود را با پدر خانواده سپری می‌کنند، جشن کوچکی می‌گیرند و هدیه می‌دهند.

◀️کره
در کره، روز پدر و مادر در ۸ مه هر سال گرامی داشته می‌شود. این روز تعطیل رسمی نیست.

◀️لهستان
روز پدر در لهستان در ۲۳ ژوئن گرامی داشته می‌شود.

◀️ جهان عرب
روز پدر در جهان عرب در ۲۱ ژوئن هر سال، اولین روز تابستان گرامی داشته می‌شود. این به این دلیل است که در این کشورها روز مادر در اولین روز بهار جشن
گرفته می‌شود.

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
جستجو

مطالب بیشتر

ایده پردازی و خلاقیت . کسب و کار باهوشانه

ایده پردازی و روش های خلق ایده در کسب و کار

ایده پردازی نیاز داره ، برای تفکر خلاق خودتون محدودیت ایجاد کنید. یعنی علاوه بر این که به افزایش مهارت حل مسئله فکر می کنید ، محدودیت های بودجه و زمان را هم در نظر بگیرید. دنبال ایجاد تغییر باشید.

پاسخ به سوالات

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
دوست دارم نظرت رو بدونم! لطفا نظر بده!x