جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

برندینگ و برندسازی

فهرست مطالب

برندینگ

مفهوم برندینگ چیست؟ اکثرآدما، مفهوم برندسازی رو با برندینگ، اشتباه می‌گیرن. برندسازی، بحث چگونگی ایجاد و افزودن به سطح اطلاعات عموم، از برند رو دربرمی‌گیره؛ این اطلاعات، به کمک برنامه‌های متنوع تبلیغی، انتقال داده می‌شه. یکی از بخش‌های مهم برندسازی طراحی و ساخت هویت برنده.

برندینگ
برندینگ

 اما مفهوم برندسازی ، به مجموعه‌ای از فعالیت‌هایی گفته میشه که باعث ایجاد خلق ارزش قابل قبول و مطلوبی از شما تو اذهان مشتریان، می‌شه. فعالیت‌هایی مثل تجربه، حس، تراکنش‌های ذهنی و غیره. ذهن مردم رو مانند خمیری درنظر بگیرین و شما الان قراره با ابزار برندینگ افکارشون رو،  به سمت برند‌تون متمایل و بعد شکل بدین. برندینگ، به فعالیت‌هایی مثل انتخاب فونت سازمانی و یا حتی طراحی‌لوگو محدود نمیشه.

 ماموریت ویژه‌ی دیگه‌ای داره به عنوان، جلب‌توجه ذهنیت مردم به برند‌تون.

برندینگ چیه؟

فر‌آیند برندسازی ، به محصولات یا خدمات شرکت‌ها و سازمان‌ها، معنا و مفهوم می‌بخشه. واژه‌ی برند، ذهنیت و تصوراتی رو در بر می‌گیره که عموم مردم، در مورد بیزینس شما دارن. و صرفاً یه اسمه. ولی برندینگ فعلیت رو می‌رسونه؛ اقداماتی رو تعریف می‌کنه که تصورات مردم رو به کمک تبلیغات، طراحی لوگو و غیره، به سمت کسب‌وکارتون متمایل و خوب جلوه میده. به کمک این دانش، برتری برند شما نسبت به سایر رقبا معلوم میشه؛ که این خودش یه سکوی پرتابه به سوی کسب شهرت و اعتبار کسب‌وکارتون.

برندوجه تمایز شما با رقبا‌تون
برندوجه تمایز شما با رقبا‌تون

کسب کاربدون برندینگ معنا نداره

تصور پیشی گرفتن یه کسب وکار درحیطه‌ی رقابت، بدون برندسازی شوخی محضه!. امکان نداره کسب‌وکاری بدون اینکه ذهنیت و تصورات مشتری رو به سمت برند و محصولاتش جلب کنه، بین انبوه رقبا بتونه قد علم کنه. از مزیت‌های برند می‌شه به وجود مشتریان کم هزینه اشاره کرد.

 شاید بپرسین مشتری کم‌هزینه دیگه چه صیغه‌ایه؟ خب بهتون می‌گیم؛ وقتی از قبل، مشتریان وفادار و یا بالقوه با برند شرکت و سازمانتون آشنا هستن و رضایتمندی و اطمینان خاطر نسبت به محصول یا خدمتتون رو دارن، هزینه‌های کمتری برای تبلیغات و بازاریابی، صرف میشه. حتی در مقوله‌ی زمان و انرژی هم صرفه جویی میشه.

 ضرورت برندینگ

به دلیل پیشرفت تکنولوژی‌های گوناگون، تغییر سریع در ساختار نگرش‌ها، مدها، تغییر سلیقه ها و صدها علت دیگه، ارتقای محصول از ضروریات کسب‌وکارتونه. برای گسترش و ارتقای محصول، ایجاد برند معتبر یکی از وجوهات تمایز شما با رقبا‌تون میشه. علت ضرورت تقویت برند، به علم مشتری از برند برمیگرده؛ وقتی با مفهوم دو عامل عمق برند و گستردگی برند آشنایی داشته باشه، توجه و تمرکز روی برند‌تون توسط مشتری، ضرورت ایجاد برند رو آشکار می‌کنه.

  • عمق برند؛ این بحث می‌پردازه به اولویت ذهنی افراد، نسبت به انتخاب‌هایی که قرار انجام بدن. با یه مثال موضوع رو باز می‌کنیم؛  به‌محض شنیدن واژه‌ی نوشابه، اسم چه برندی یادتون میاد؟ بله، کوکاکولا. برند کوکاکولا تو عمق ذهنتون نقش بسته  و به‌محض شنیدن اسم نوشابه، موتور جستجوگر ذهنتون، برند کوکاکولا رو بالا میاره. با ایجاد برندینگ قوی و پشتکار مستمر، برندتون می‌تونه تو عمق ذهن مشتری جا خوش کنه.
  • گستردگی برند؛ شرکت گوگل یکی از برند‌های جهانی و مهمه که گستردگی فراوانی رو، دراذهان  مردم داره؛ روزانه میلیون‌ها نفر رابطه‌ی پیچیده‌ای با موتور جستجوی گوگل برقرار می‌کنن. این پیچیدگی باعث می‌شه، مشتری وفادار بمونه.
برندینگ باعث افزایش ارزش کسب وکار

دلایل اهمیت برندینگ

  • افزایش ارزش کسب وکار؛ نقش برندینگ رو در اعتباردادن به کسب‌وکارها  نباید نادیده گرفت؛ همه‌ی بیزنس‌های موفق به کمک برندسازی قوی، جایگاه ارزشمندی رو کسب می‌کنن.
  • ایجاد مشتریان جدید؛ با بازاریابی‌های قوی، برند در بازار به تثبیت می‌رسه. با ایجاد تصورات درست و جلب اعتماد مخاطبین هدف، قدرت برندتون، دهن به دهن می‌چرخه و شهرت و اعتبارتون بیشتر و نهایتا، مشتریان بیشتری جذب برند و کسب‌‍وکارتون می‌شن.
  • رضایتمندی کارکنان شرکت: فرآیند خوب برندینگ، باعث میشه علاوه برجلب رضایت مشتریان، کارکنان هم تعلق خاطر بیشتری نسبت به برند و کسب‌وکارشون پیدا کنن. و با غرور و لذت بیشتری در تلاش باشن که وجهه‌ی خوبتری از برندتون، برای عموم به نمایش بذارن.
  • کسب اعتماد بین عموم: با ایجاد فرآیند برندینگ، ارزش و اعتبار بیزنستون، درسطح جامعه بیشتر میشه و راه صحیح، برای مشتری شدن و مشتری موندن رو، به افراد نشون میده.

به وعده‌هایی که توی تبلیغات‌هاتون عنوان می‌کنین، عمل کرده تا سطح اعتماد مشتریان نسبت به برندتون بالاتر بره.

برندینگ باعث اعتباردادن به کسب‌وکارها
برندینگ باعث اعتباردادن به کسب‌وکارها

برندینگ‌ها چند نوع اند؟

  • برند‌سازی دیجیتال؛ شبکه‌های اجتماعی، وب‌سایتها، استفاده از وب، بهینه‌سازی موتورهای جستجو.
  • برندسازی شخصی؛ این نوع برند، خصوصیات و پرسوناهای شخص برای کسب اعتبار و شهرت رو، عنوان میکنه.
  • برندسازی مشارکتی؛ تعامل و هم افزایی با برندهای دیگه، برای رسیدن به یه هدف مشترک.
  • برندسازی عِلّی؛ علت شکل‌گیری این نوع برند، یه نیت خداپسندانه و خیرخواهانه ست.
  • برندسازی کشوری؛ جهت جذب توریست و گسترش کسب وکار، این برند ایجاد می‌شه.
انواع برندینگ
انواع برندینگ

حرف پایانی

برای خلق یه برند و ثباتش در بازار، فرایند برندینگ به کمک شما میاد تا با این ابزار ذهن و تصورات مشتری رو به سمت برند ایجاد شده تغییر داده، تا در مسیر کسب‌وکارتون قرار بگیره و به صورت مشتری بالقوه در بیاد. برندینگ، چیزی و رای اسم برند و یا یه آرم تجاریه. فرآیند برندینگ، مسیریه که، مشتریان رو قادر می‌سازه با ذهنیتی مثبت، خدمات و محصولات شرکت‌ها رو درک کنن.

 به کمک این ابزار، فعالیت‌هایی مثل حس، درک، تجربه، تمایلات ذهنی مشتری رو، به سمت برند کسب وکار تغییر میدن. برندینگ، یه فرآیند دقیق و حساب شده است، که برای آگاه‌کردن مشتری و رسوندنش به حس خوب در مورد برندها و سپس وفادار و پایدار نگه‌داشتنش به‌کار گرفته میشه.

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
جستجو

مطالب بیشتر

ایده پردازی و خلاقیت . کسب و کار باهوشانه

ایده پردازی و روش های خلق ایده در کسب و کار

ایده پردازی نیاز داره ، برای تفکر خلاق خودتون محدودیت ایجاد کنید. یعنی علاوه بر این که به افزایش مهارت حل مسئله فکر می کنید ، محدودیت های بودجه و زمان را هم در نظر بگیرید. دنبال ایجاد تغییر باشید.

پاسخ به سوالات

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
دوست دارم نظرت رو بدونم! لطفا نظر بده!x