جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

خلاقیت شغلی، ۷ مرحله برای بهره برداری از خلاقیت در کسب و کار

فهرست مطالب

خلاقیت شغلی . باهوشانه

خلاقیت شغلی یعنی بررسی و ایجاد راههای جدید و بکر. خلاقیت شغلی یعنی تفکر جدید برای مشکلات قدیمی.اینکه ما به عنوان صاحب یک کسب و کار از خلاقیت و توانایی‌های وابسته به آن استفاده کنیم.مطمئن هستیم که باعث رشد و پیشرفت کار ما میشه.خلاقیت شغلی در حقیقت  یعنی استفاده از توانایی‌های ذهنی خودمون برای ساختن یک ایده یا مفهوم جدید.خلاقیت شغلی، چیزی که هم اصیل و هم ارزشمند هست رو میسازه.یه قسمت عمده از هر فعالیتی به ایده پردازی و خلاقیت مربوط میشه.

خلاقیت شغلی

درباره خلاقیت تصورات متفاوتی وجود دارن.اولین تصور ذکر شده تصورات مثبت یا حدس زننده هستند.این تصورات ، به ما میگن از چه چیزهایی لذت می بریم.چه اتفاقاتی را دوست داریم برای ما بیفته و همه این اتفاقات را در ذهن ما می سازن.

دقیقا مثل تصورات بصری که در ذهن به وجود می آید .  هر تصویر فکری مورد علاقه مون رو می‌توانیم داشته باشیم.تصورات بعدی تصورات بازسازنده هستند.این تصورات به ما این توانایی را میدن تا ، تصاویر گذشته رو به طور غیر ارادی و غیر عمدی در مغز خودمون دوباره بازسازی کنیم.تصورات ساختاری برای تجسم کردن شکل های سه بعدی در مغز و ساختن یک تصویر سه بعدی از یک نقشه مسطح به ما کمک می کنن.

تصورات جانشینی به ما اجازه می‌دهند که خودمون رو جای دیگران قرار بدیم و در غم ها و شادی اونها شریک بشیم.تصورات پیش‌بینی کننده این توانایی را به ما می‌دهند که درباره آینده حدس بزنیم و آن را پیش‌بینی کنیم.حتی برای بهتر شدن و رشد خلاقیت شغلی در زمینه‌های فرهنگی و اجتماعی هم وجود دارند.

خلاقیت شغلی یعنی:

خب، خلاقیت شغلی یعنی چیزی که توی کارت یا گروهی که توش هستی از ایده‌های خودت استفاده کنی و باهاشون چیزهای نو بسازی. مثلاً اگه تو یک سازمان هستی، با اینکه وظایفت مشخص هستند، ولی با تفکر نوآورانه و ابتکار، میتونی بهبودهایی ایجاد کنی یا راهکارهای جدیدی برای مسائل پیش بیاری.

همچنین مهمه که با دیگران هم همکاری کنی و توی تیمتون باشی. اینجوری میشه ایده‌ها رو با هم به اشتراک بذارید و بهترین نتایج رو بگیرید. همچنین باید منعطف باشی و با تغییرات کنار بیای، چون ممکنه محیط کاری همیشه ثابت نباشه و نیاز به پذیرش ریسک داشته باشی.

خلاصه‌ترین حرفم اینه که خلاقیت شغلی یعنی کارهات رو با ایده و نوآوری انجام بدی و همکاری با دیگران رو فراموش نکنی.

مراحل فرایند خلاقیت شغلی

در کسب و کار چه زمانی دست به خلاقیت میزنیم؟؟؟دقیقاً زمانی به خلاقیت شغلی احتیاج داریم که راه حل های گذشته برای حل مسائل و مشکلات کاربردی ندارن.پس ما به دنبال یک فکر جدید و راه حل جدید هستیم در این مرحله خلاقیت وارد میشه.

فقط چند تا نکته بگم:

خلاقیت شغلی، معمولاً یه سری شرایط داره. باید تو محیط کارتون فرهنگی که از همکاری حمایت کنه وجود داشته باشه و افراد احساس راحتی کنند که ایده‌هاشونو به اشتراک بذارند.

برای فکر کردن و ایده‌پردازی زمان مشخص وجودداشته باشه، خیلی خوبه. زمانی که افراد بتونن بدون فشار و استرس ایده بدن و….

از طرف دیگه، اینکه اشتباه مجازه و باید سعی بشه اشتباهات تکرار نشه و از اونها درس بگیریم. این یه اصله که خلاقیت معمولاً با آزمون و خطا همراهه، پس اگه اشتباه کردید، نه تنها باید خودتون رو سرزنش نکنید.

تنوع تجربیات یکی از چیزهاییه که خیلی به خلاقیت شغلی کمک میکنه. اگه تو تجربیات مختلف شرکت کنید، میتونید به ایده‌ها و راهکارهای جدید دست پیدا کنید.

به طور کلی، حواستون به این موارد باشه و سعی کنید محیطی ایجاد کنید که افراد بتونند راحت ایده برانگیز باشند.

  • مرحله ی اول از خلاقیت به دست آوردن حقیقت هست.  ما باید مسائل و مشکلاتی که پیش رو داریم رو شناسایی کنیم.آنهایی که باید حل بشن رو انتخاب کنیم.بعد از شناسایی باید همه داده هایی که پیرامون مشکل مورد نظر داریم جمع آوری کنیم.
  • مرحله ی دوم پالایش کردن هست.داده هایی که جمع آوری کردیم باید طبقه بندی و گروه بندی بشن تا اطلاعات مهم از اطلاعات غیر مهم جدا بشن.آن ها را تفکیک کنیم و اگر اطلاعات بی فایده داشتیم، دور بریزیم..
  • مرحله ی سوم  به تجزیه و تحلیل اطلاعات مفید می پردازیم.با توجه به مشکل مورد نظر و هدفی که از حل این مشکل داریم از اطلاعات خودمون استفاده می کنیم.
  • مرحله چهارم : مربوط به ایده یابی هست.حالا اطلاعات گذشته که جمع آوری و تجزیه و تحلیل شدن روبررسی می کنیم .شروع به ساختن ایده های خلاقانه می کنیم.اول باید ایده ها را بسازیم . حتی یک سری از ایده ها ممکن آزمایشی و موقتی باشند و به هدف نرسن .
  • مرحله ی پنجم: بعد از ساختن این ایده هاست . باید بهترین و مفید ترین اونها رو با توجه به موقعیت و شرایطی که در آن قرار داریم انتخاب کنیم.
  • مرحله ی ششم :  پیدا کردن راه حل نهایی هست . با توجه به ایده مورد نظر به دست می‌آید و به مرحله اجرا می رسانیم.
  • مرحله ی هفتم : مربوط به نتیجه گیری و دریافت فیدبک مورد نظرهست.حالا که راه حل به مرحله اجرا رسید باید آن را گزینش کنیم.ضعف و کمبود های آن را بررسی کنیم بعد در جهت تکامل اون عمل کنیم .
خلاقیت شغلی ، 7 مرحله برای بهره برداری از خلاقیت در کسب و کار
خلاقیت شغلی ، ۷ مرحله برای بهره برداری از خلاقیت در کسب و کار

پس برای خلاقیت شغلی باید :

ما اول با توجه به نیروی عقل خودمون و اطلاعات موجود درباره مشکل مورد نظر اطلاعات را دسته بندی می کنیم.بعد ایده خلاق مورد نظر را می سازیم.بهترین را انتخاب میکنیم.به مرحله عمل می رسانیم.در آخر آن را داوری و قضاوت می‌کنیم.تا بهترین و عملی ترین راه برای مشکل ما پیدا بشه.

عوامل تاثیر گذار در داشتن خلاقیت شغلی :

۱- سوابق و پیشینه ی تاریخی :

تاثیر سوابق و گذشته شما در زمینه کسب و کار و اتفاقاتی که برای شما رخ داده اثر زیادی روی خلاقیت شما در زمان حال دارد.معمولاً افراد خلاق به خاطر سابقه خودشون و موفقیت هایی که داشتند یا به دست می‌آورند ، فکر می کنند که افراد خیلی خلاقی هستند.

ایده پردازی به طور طبیعی و ناخودآگاه برای آنها اتفاق می‌افتد.چون این تصورات از طرف افرادی که در محیط کار با آنها در ارتباط هستند به آنها القا می شه.حتی با داشتن یک ایده خلاقانه در زمان های بعدی آنها را فرد خلاق می دونن!یک نگرش مثبت به آنها القا می کند.این نگرش باعث به وجود آمدن یک حس رضایت و خلاقیت بیشتر در افراد میشه .

در مقابل افراد غیر خلاق، از زمان کودکی در محیط‌ های منفی بودن و حتی در موقعیت های کاری این منفی نگری و تصورات به آنها القا شده که اصلاً خلاق نیستند.حتی زمانی که ایده های خوبی هم داشته باشند نادیده گرفته میشن.یا حتی به ایده های خلاقانه خودشان توجهی نمی کنند.

۲- شرایط و موقعیت حال حاضر :

عامل بعدی شرایط و موقعیت فعلی ماست که در میزان خلاقیت ما تاثیر میگذارد. مثلاً در محیط کار آیا تشویق میشیم که ایده های جدید و خلاقانه ارائه بدیم؟یا آنقدر با سایر افراد صمیمی هستیم که فکر و ایده ها را با آنها در میان بزاریم و مورد تمسخر واقع نشیم؟یا حتی به عنوان صاحب یک کسب و کار برای ایجاد شرایط بهتر و بهبود موقعیت خودمون احتیاج به ایده های خلاقانه داریم؟؟؟

مسلما زمانی که در مورد محدودیت قرار بگیریم تفکر ما بیشتر فعال میشه.میتونه در محدودیت ایده های بهتری را ارائه بده.سومین عامل در میزان خلاقیت تصور ما از شخص خودمون هست ،این که ما چقدر خودمون رو فرد خلاقی میدونیم.طبق تحقیقات ۹۵ درصد افراد درجه بالایی از توانایی برای بهره گیری از خلاقیت دارن ولی چون به خودشان باور ندارند به مرحله ظهور نمی رسه.

اصل مهم در خلاقیت شغلی

باید بدونیم که مشتری های ما سلیقه های متفاوتی دارن.درسته خیلی از افراد از شیوه های قدیمی و متداولی که برای آنها عادی سازی شده استقبال بیشتری می کنن.ولی افراد زیادی هم هستند که همیشه به دنبال متفاوت ترین ها و جدید ها هستند.پس باید نظرات آنها را هم در نظر بگیریم.خلاقیت می تونه در روش های متداول و عادی برای افراد دیگر هم در نظر گرفته بشه.

یک تنوع خاص ایجاد بشه. مثلاً خلاقیت در زمینه ارائه محصولات و خدمات یا خلاقیت در زمینه تبلیغات و تشویق افراد به خرید از ما.پس متوجه می شویم که مثل زمینه های مختلف کاری ایجاد خلاقیت هم بستگی به ما دارد.به تفکر ما و توانایی ما و اینکه ما قدرت تشخیص داشته باشیم و بدونیم در چه زمینه ای ایده های جدید اجرا و عملی کنیم.مسلماً هر ایده خلاقانه ای نمیتونه به موفقیت ختم بشه پس مرحله آزمون و خطا و نتیجه گیری اهمیت خیلی زیادی دارد، تا بهترین ایده رو انتخاب کنیم.

خلاقیت شغلی . باهوشانه

خلاقیت شغلی چه کمکی به ما می کنه؟

خلاقیت شغلی می تونه خیلی به ما کمک کنه. اول از همه این که، اگه توانایی داشته باشیم مسائل رو با تفکر خلاقانه حل کنیم، می‌تونیم بهترین راهکارها رو پیدا کنیم.

از طرف دیگه، وقتی در مسیر خلاقیت قرار داریم، می‌تونیم به راحتی کارهامون رو انجام بدیم ودر زمان و انرژی هم صرفه جویی کنیم.

تو محیط کاری، خلاقیت می‌تونه به نوآوری و پیشرفت کمک کنه. مثلاً افراد خلاق با ایده‌ها و پیشنهادهای جدیدشون می‌تونند به توسعه و بهبود کسب و کار کمک کنند.

خلاقیت شغلی، احساس ارزشمندی رو بالا میبره. وقتی می‌بینیم که ایده‌ها و خلاقیت هامون نتیجه می‌ده، حس خوبی بهمون دست می‌ده و انگیزمون برای ادامه دادن افزایش پیدا می‌کنه.

خلاقیت شغلی به ما کمک می‌کنه مشکلات رو به عنوان یک فرصت برای یادگیری ببینیم و به جای اینکه ازشون بترسیم، سعی کنیم ازشوناستفاده کنیم برای پیشرفت.

یه نکته مثبت دیگه اینه که خلاقیت می‌تونه راه برای توسعه شخصی و حرفه‌ای باز کنه وموجب خلق فرصت‌های جدید شغلی بشه و به رشد حرفه‌ای ما کمک کنه.

به طور کلی، خلاقیت تو کار یعنی توانایی در ارتقاء خودمون و مواجهه بهتر با چالش‌های زندگی کاری و شخصی.

خلاقیت شغلی ایجاد تمایز می کنه:

خلاقیت شغلی می‌تواند وجه‌تمایزی برای شما یا کسب و کارتان ایجاد کند که به شما کمک می‌کندمتفاوت و تاثیر گذار باشد:

  1. نوآوری و محصولات منحصر به فرد: ایجاد محصولات یا خدمات جدید و منحصر به فرد، از طریق خلاقیت می‌تواند شما را از دیگران متمایز کند. این محصولات یا خدمات باعث جلب مشتریان جدید و افزایش ارزش برند می‌شوند.
  2. حل مسائل به شیوه‌های جدید: توانایی حل مسائل به شیوه‌های نوآورانه و خلاقانه، می‌تواند شما را به عنوان یک منبع معتبر برای پیدا کردن راهکارهای منحصر به فرد توسط دیگران معرفی کند.
  3. تجربیات منحصر به فردبرای مشتریان: ایجاد تجربیات منحصر به فرد برای مشتریان می‌تواند از طریق خدمات خلاقانه، رویدادها یا تعاملات خاص، کسب و کار شما را از رقبا متمایز کند و مشتریان را به سمت شما جلب کند.
  4. فرهنگ سازمانی خلاقانه: داشتن یک فرهنگ سازمانی که از خلاقیت شغلی حمایت می‌کند، می‌تواند کارکنان شما را به عنوان یک تیم خلاق و هماهنگ تر با سازمان توصیف کند.
  5. پویایی و انعطاف پذیری: توانایی در پذیرش تغییرات و انعطاف پذیری در برابر نیازهای بازار، می‌تواند کسب و کار شما را از سایرین تمایز دهد.
  6. تعاملات اجتماعی و شبکه‌سازی: خلاقیت می‌تواند شما را به عنوان یک فرد یا کسب و کار با توانمندی در تعاملات اجتماعی و شبکه‌سازی قرار دهد. این تعاملات ممکن است به شما فرصت‌های جدید کسب و کاری و همکاری‌های مثبت را ایجاد نماید.
  7. تفکر استراتژیک و آگاهی از روندها: خلاقیت در تحلیل و پیش‌بینی روندهای بازار و صنعت می‌تواند شما را به عنوان یک فرد یا سازمانی با تفکر استراتژیک و آگاهی از چالش‌ها و فرصت‌ها معرفی کند.

با استفاده از این ویژگی‌ها، می‌توانید کسب و کار خود را به عنوان یک نخبه در صنعت خود مطرح کرده و مزیت رقابتی بر دیگران پیدا کنید.

شروع خلاقیت شغلی:

خب فکر کنم شروع به خلاقیت شغلی کار سختی نیست. اولین قدم می‌تونه با دقت به مسائل و چالش‌های محیط کار شروع بشه. یعنی به مسائلی که توی کارتون باهاشون روبرو میشید، دقت کنید و ببینید چه راهکارهای جدیدی میشه پیدا کرد.

اگه ایده‌های جدیدی دارید، حتماً بهش فکر کنید و ازش نترسید. ممکنه اولش به نظر کسل‌کننده یا حتی احمقانه باشه، ولی بهتره یه فرصت بدید و ببینید چی میشه.

مهارت‌هاتون رو در زمینه های مختلف ارتقا بدید. مطالب جدید مطالعه کنید، دوره‌های آموزشی بگذرونید، و مهارت‌هاتون رو توسعه بدید. مثلاً تفکر انتقادی، حل مسائل، و هماهنگی توی تیم.

تعامل با همکاران و دیگران در محیط کار خیلی مهمه. ایده‌ها رو با هم به اشتراک بزارید و از تجربیات هم دیگه استفاده کنید. این کمک میکنه که یه فرهنگ خلاقانه در محیط کار شکل بگیره.

مطالعه و آشنایی با دنیای اطرافتون هم خیلی مهمه. از کتاب‌ها، مقالات، و دوره‌های آموزشی استفاده کنید. ممکنه یک سری اطلاعات جدید الهام‌بخش باشند.

اگه به سوالات و چالش‌ها با ذهن باز نگاه کنید، می‌تونید راهکارهای جدیدی پیدا کنید. حتی تغییرات کوچیک در روند کار هم می‌تونه به خلاقیت کمک کنه.

خلاصه اینه که شروع به توسعه خلاقیت شغلی می‌تونه با قدم‌های کوچیکی آغاز بشه. اگه از این نکات استفاده کنید، ممکنه بهترین نتیجه رو بگیرید.

مهارت های لازم برای خلاقیت شغلی:

برای توسعه خلاقیت شغلی و افزایش توانمندی‌ها در این زمینه، مهارت‌ها و آموزش‌های مختلفی وجود دارند. در زیر، مهارت‌ها و آموزش‌هایی که ممکن است برای توسعه خلاقیت شغلی مفید باشند، آورده شده‌اند:

  1. تفکر انتقادی: توانمندی در تحلیل اطلاعات، ارزیابی مسائل، و تفکر انتقادی می‌تواند در تولید ایده‌های خلاقانه و حل مسائل موثر کمک کند.
  2. تفکر طراحی (Design Thinking): این مهارت به شما کمک می‌کند تا به مسائل با یک نگاه طراحی‌ نگاه کنید و راهکارهای خلاقانه برای آنها ارائه دهید.
  3. آموزش در زمینه ایده‌پردازی: دوره‌ها و آموزش‌های مربوط به ایده‌پردازی و تولید ایده‌های خلاقانه می‌توانند مهارت شما را در این زمینه افزایش دهند.
  4. توسعه مهارت‌های ارتباطی: توانایی ارتباط موثر و توضیح ایده‌ها به دیگران یک مهارت اساسی در خلاقیت شغلی است.
  5. مدیریت زمان: مقید نبودن به زمان یا بر عکس، عجولانه رفتار کردن می‌تواند اثرات منفی بر خلاقیت داشته باشد. مدیریت زمان به شما کمک می‌کند به طور موثر از زمان خود استفاده کنید.
  6. آموزش‌های مرتبط با تعاملات گروهی: توسعه توانمندی‌هایی مانند همکاری، تعاملات گروهی، و رهبری گروهی می‌تواند در محیط‌های کاری خلاقانه مفید باشد.
  7. مدیریت استرس و فشار: خلاقیت ممکن است در شرایط استرس‌زا به چالش کشیده شود، بنابراین آموزش در زمینه مدیریت استرس و فشار می‌تواند به کمک شما بیاید.
  8. آموزش در زمینه ابزارهای خلاقیت: استفاده از ابزارهای مختلفی مانند نرم‌افزارهای ایده‌پردازی، دستورهای خلاقیت، و تکنیک‌های تولید ایده می‌تواند مهارت‌های خلاقیت شما را تقویت کند.
  9. آموزش مهارت‌های فناوری: آشنایی با فناوری‌های نوین و استفاده از آنها به عنوان ابزارهایی برای افزایش خلاقیت می‌تواند مفید باشد.
  10. آموزش در زمینه مدیریت تغییرات: چرخه خلاقیت ممکن است نیاز به تغییرات داشته باشد، بنابراین آموزش در زمینه مدیریت تغییرات می‌تواند به شما کمک کند تا با تغییرات مؤثر و اثربخش برخورد کنید.

مهمترین نکته این است که همیشه در حال یادگیری باشید و آموزش‌های مختلف را در زندگی شغلی‌تان به کار ببرید. این کمک می‌کند تا توسعه خود را در زمینه خلاقیت شغلی پیش ببرید.

۵ ۱ رای
امتیازدهی به مقاله
جستجو

مطالب بیشتر

ایده پردازی و خلاقیت . کسب و کار باهوشانه

ایده پردازی و روش های خلق ایده در کسب و کار

ایده پردازی نیاز داره ، برای تفکر خلاق خودتون محدودیت ایجاد کنید. یعنی علاوه بر این که به افزایش مهارت حل مسئله فکر می کنید ، محدودیت های بودجه و زمان را هم در نظر بگیرید. دنبال ایجاد تغییر باشید.

پاسخ به سوالات

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
دوست دارم نظرت رو بدونم! لطفا نظر بده!x