جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

صندوق سرمایه گذاری در بورس روشی مطمئن برای حضور در بورس

فهرست مطالب

صندوق سرمایه گذاری در بورس روشی مطمئن برای حضور در بورس

صندوق سرمایه گذاری بورس مناسب افرادی هست که یا وقت کافی یا دانش کافی برای ورود به بورس ندارند. صندوق سرمایه گذاری مطمئن تره.این صندوق ها توسط افراد و کارگزار ها تشکیل شده و یک سبد از سهام های مختلف در اون قرار داره.

صندوق سرمایه گذاری بورس  سود ثابت می دهند. مثلا شما می تونید در صندوق سرمایه گذاری بانک ملت سرمایه گذاری کنی. در این حالت کارگزار بانک ملت با خرید و فروش سبدی از سهام به شما یه سود مشخص پرداخت می کنه.

صندوق سرمایه گذاری بورس روشی مطمئن برای حضور در بورس

صندوق سرمایه گذاری بورس مناسب افرادی هست که می خوان در بورس حضور داشته باشن . اما نمی دونن چه کار باید بکنن. این افراد اگه به طور مستقل وارد بازار سهام شوند امکان از دست دادن سرمایه ی خودشون رو دارن!!!

پس سرمایه اشون رو در یک صندوق سرمایه گذاری بورس ، سرمایه گذاری می کنن.

صندوق سرمایه گذاری بورس

همه افرادی که قصد سرمایه گذاری در بورس رو دارند،  ممکنه مهارت و اطلاعات یا زمان کافی برای سرمایه گذاری در بورس را نداشته باشن.به همین علت باید به روش‌های دیگری در بورس سرمایه‌گذاری کنن . یکی از راه های سرمایه گذاری غیرمستقیم در بورس سرمایه گذاری در صندوق سرمایه گذاری هست.

این صندوق‌ها در سال های گذشته در بین سرمایه گذار ها محبوبیت زیادی به دست آوردن . در دنیای حاضر،  افراد کمبود وقت دارند . یا اینکه اطلاعات کافی درباره سرمایه‌گذاری در بورس ندارند.همینطور مشغله زیاد معمولا گزینه ای رو برای پس انداز پول خودشون انتخاب می کنن، گزینه بانک هست .

صندوق سرمایه گذاری بورس یه فرصت مناسب:

اما چیزی که به سرمایه‌گذارها فرصت می ده تا بتونن بازارهای مالی بیشتری را به دست بیاورند صندوق سرمایه گذاری هست.این صندوق گزینه مطلوبی برای سرمایه گذاری در بازار سرمایه است .  خصوصاً برای افرادی که سرمایه گذاری غیرمستقیم رو می پسندن.ین افراد خودشون وقت یا اطلاعات کافی در این زمینه رو ندارند.با این کار فرد سرمایه گذار به بازده های بالاتر از سود بانکی دست پیدا میکنه .یک صندوق سرمایه گذاری مجموعه ای از سهام، اوراق مشارکت و سایر اوراق بهادار هست.

در واقع میتونیم اون رو به صورت شرکتی در نظر بگیریم که در اون افراد مختلف پولهای خودشون را روی هم می گذارند.یعنی در سبدی از اوراق بهادار سرمایه‌گذاری می‌کنن.در حال حاضر در ایران میزان سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری، بیش از ۱۱۵ هزار میلیارد تومان رسیده است.

مزایای سرمایه گذاری در صندوق سرمایه گذاری بورس

سرمایه گذاری در صندوق ها مزایای زیادی دارند. که برخی از آنها عبارتند از :

مدیریت حرفه‌ای دارایی ها

سرمایه گذاری در  صندوق سرمایه گذاری بورس ابزاری برای سرمایه گذار های خرد است.در این صندوق ها از توانایی‌ها و مهارت‌های افراد حرفه‌ای برای سرمایه گذاری و نظارت بر دارایی های خوداستفاده می کنند.چون این صندوق‌ها دارای تحلیلگر ها و مدیران سرمایه‌گذاری هستند .این مدیران مدام تلاش می کنن ، گزینه های مناسب برای  خرید و فروشپیدا کنند. پس به موقع عملکرد خوبی برای سرمایه‌گذاری های خودشون فراهم کنن.

کم شدن ریسک سرمایه گذاری ها

بر اساس قوانین سازمان بورس صندوق ها باید سبدی متنوع از دارایی های نقدی و اوراق بهادار تشکیل بدهند.بخشی از این دارایی ها شامل دارایی ها با درآمد ثابتاست .  مثل سپرده‌های بانکی و اوراق مشارکت!که ریسک سرمایه گذاری را به شکل قابل توجه کم می کنه .این کار که اصطلاحاً متنوع‌سازی دارایی ها نام داره.

باعث کم شدن ریسک سرمایه‌گذاری میشه . مخاطرات سرمایه گذاری مستقیم در بورس رو کاهش میده. نظارت و شفافیت اطلاعاتی
صندوق ها در بازه های زمانی مشخص توسط سازمان بورس و اوراق بهادار ،متولی و حسابرس مورد بازرسی قرار می‌گیرن . همه فعالیت آنها به صورت شفاف اطلاع رسانی میشه.متولی صندوق به صورت مستمر بر عملکرد صندوق نظارت دارد.

نقدشوندگی بالا

سرمایه گذاری در صندوق به ما این امکان رو میده خیلی زود پول خودمون را نقد کنیم.برای فروش واحدهای سرمایه‌گذاری خودمون با هیچ مشکلی روبرو نمیشیم.  این کار توسط ضامن نقد شوندگی صندوق انجام می‌گیرد و ما هر زمان که تصمیم به نقد کردن دارایی خودمون بگیریم، ضامن این وظیفه را به عهده می‌گیره.

صرفه جویی نسبت به مقیاس

صندوق ها از مجموعه سرمایه‌های خرد تشکیل می شوند که امکان استفاده از مزایای یک مجموعه سرمایه‌گذاری بزرگ برای همه دارندگان اون به وجود می آید.ممکنه ما با سرمایه یک میلیون تومان توانایی سرمایه گذاری در سهام های متنوع رو نداشته باشیم.  اما با توجه به حجم بالای سرمایه در صندوق سرمایه گذاری این امکان برای ما فراهم میشه.همینطور به خاطر حجم بالای سرمایه صندوق ها هزینه هایی مثل تحلیل ،بررسی ،ارزش گذاری خرید و فروش و سایر هزینه ها در بین سرمایه‌گذاران سرشکن میشه و برای سرمایه‌گذار صرفه جویی زیادی داره.

انواع صندوق های سرمایه گذاری

یکی از مزیت‌های این صندوق متنوع بودن اون هست . یعنی برای هر سلیقه و هر سرمایه‌گذاری و هر میزان ریسک پذیری افراد ،یک نوع صندوق سرمایه گذاری وجود دارد.مثلاً افرادی هستند که ریسک پذیری خیلی بالایی دارند و در صدد کسب سود بیشتر هستند یک صندوق متناسب با سطح ریسک خودشون انتخاب می‌کنن.

تفاوت اصلی انواع صندوق های سرمایه گذاری در ترکیب دارایی های آنها هست.  یعنی صندوق ها با توجه به ماهیت و نوع خودشون درصدی از سرمایه خود را در گزینه های کم ریسک مثل سپرده بانکی و اوراق مشارکت و غیره… سرمایه گذاری می کنند .

یا در گزینه های با ریسک بیشتر مثل بورس سرمایه گذاری می کنند. کل سرمایه صندوق به واحدهای ۱۰۰ هزار تومانی تقسیم میشه که به هر کدام ،یک واحد سرمایه گذاری یا یونیت گفته میشه.

صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت

این صندوق حداقل بین۷۰ تا ۹۰ درصد از دارایی‌های خودش رو در اوراق مشارکت ،سپرده بانکی ،گواهی سپرده بانکی و سایر اوراق بهادار با درآمد ثابت سرمایه گذاری میکنه.این صندوق مناسب افرادی هست که ریسک پذیری پایینی دارند.  چون بیشتر سرمایه آنها در دارایی‌های با درآمد ثابت سرمایه‌گذاری شده.

در این صندوق ها یک حداقل سود تضمین شده ای به سرمایه گذار داده میشه مثلاً ماهانه یا سه ماه یکبار سود پرداخت میکنه. همچنین قابلیت نقد شوندگی اون بالاست وبازدهی این صندوق ها نسبت به بانک خیلی بیشتره.

صندوق سرمایه گذاری در سهام

این صندوق حداقل ۷۰ درصد از دارایی‌های خودش رو در سهام سرمایه‌گذاری می‌کند .  ۳۰ درصد باقی مونده رو به اختیار مدیر صندوققرار می دهد. تا در سهام ،اوراق مشارکت ،سپرده بانکی و یا سایر اوراق بهادار با درآمد ثابت سرمایه گذاری کند .

این کار باعث میشه که ریسک که این صندوق نسبت به صندوق ها با درآمد ثابت کمی بیشتر بشه . چون بیشتر دارایی های خودشون رو در بورس سرمایه گذاری کردند.  در نتیجه این صندوق ها حداقل سود تضمین شده ندارند .

با توجه به این اطلاعات این صندوق ها مناسب افرادی هستند که قصد سرمایه گذاری در بورس را دارند.  اما فرصت یا اطلاعات کافی ندارند.این صندوق ها قابلیت این را دارند که نسبت به صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت بازدهی بیشتری را نصیب سرمایه‌گذاران بکند همچنین بیشتر این نوع صندوق‌های ضامن نقدشوندگی هم دارند.

صندوق سرمایه گذاری مختلط

این صندوق حداکثر ۶۰ درصد از دارایی خودش را در سهام سرمایه‌گذاری می‌کنه و حداقل ۴۰ درصد از دارایی صندوق در اوراق با درآمد ثابت مثل اوراق مشارکت و سپرده های بانک سرمایه گذاری میشه.این صندوق از نظر ریسک پذیری بین ۲ نوع از صندوق با درآمد ثابت و سرمایه گذاری در سهام قرار میگیره.در واقع مناسب افرادی با سطح ریسک پذیری متوسط هست. پتانسیل بازدهی بیشتری نسبت به صندوقهای درآمد ثابت دارد.

ولی به خاطر سرمایه گذاری بخشی از دارایی‌های خودش در سهام حداقل سود تضمین شده نداره بسیاری از این صندوق ها ضامن نقدشوندگی دارند.

صندوق سرمایه گذاری قابل معامله

این صندوق سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار یا دارایی های فیزیکی انجام میده . که به عنوان دارایی پایه صندوق در نظر گرفته میشن.مهمترین ویژگی این صندوق داد و ستد پذیری واحدهای سرمایه گذاری آن در بازار سرمایه است.  این طور که معامله واحدهای این نوع صندوق ها به شیوه معاملات سهام عادی در سامانه معاملاتی بازار فرابورس ایران انجام میشه.ریسک پذیری این صندوق نسبت به صندوق های دیگه متفاوته و معمولاً از عرضه و تقاضای بازار و شرایط بورس بر قیمت آن تاثیر میزاره .

خرید و فروش این صندوق از طریق بورس میتونه به نقد شوندگی بیشتر آن کمک کنه. صندوق های سرمایه‌گذاری دیگری مثل صندوق‌های زمین و ساختمان، صندوق های بازارگردانی، صندوق های نیکوکاری و… وجود دارن.اکثر صندوق های سرمایه گذاری یک سایت منحصر به خودشان دارند که ما می‌توانیم در این سایت اطلاعاتی از قبیل قیمت صدور، قیمت ابطال ،تعداد واحدهای در اختیار سرمایه گذاران، مدیران سرمایه گذاری صندوق و همچنین اساسنامه و امیدنامه صندوق را ببینیم.

چطور در یک صندوق سرمایه گذاری بورس ، سرمایه گذاری کنیم؟

باید با داشتن مدارک مورد نیاز به شعب منتخب صندوق مراجعه کنیم.شعبه های منتخب از طریق خود صندوق معرفی می شوند.  مثلاً یک بانک یا یک شرکت کارگزاری یا یک شرکت تامین سرمایه می تونن شعب منتخب صندوق باشند.مدارک مورد نیاز مثل شناسنامه ، کارت ملی و شماره حساب را از ما درخواست می‌کنن.همچنین یک اندازه مبلغ مشخصی هم باید در صندوق سرمایه گذاری واریز کنیم . به شماره حسابی که خودشان را در اختیار ما قرار می‌دهند.

بعد فرم های مربوطه را پر کنیم و در آخر واحدهای سرمایه گذاری برای ما صادر میشن.

 نتیجه :

اینکه ما تشخیص‌بدیم چه میزان از سرمایه خودمون رو در اختیار صندوق ها بذاریم ، بستگی به دانش و اطلاعات ما و میزان ریسک پذیری ما داره.اطلاعات اولیه را به دست بیاریم و با توجه به نوع صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلف صندوقی که مناسب اندازه سرمایه و هدف سرمایه‌گذاری ما باشد رو انتخاب کنیم.

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
جستجو

مطالب بیشتر

ایده پردازی و خلاقیت . کسب و کار باهوشانه

ایده پردازی و روش های خلق ایده در کسب و کار

ایده پردازی نیاز داره ، برای تفکر خلاق خودتون محدودیت ایجاد کنید. یعنی علاوه بر این که به افزایش مهارت حل مسئله فکر می کنید ، محدودیت های بودجه و زمان را هم در نظر بگیرید. دنبال ایجاد تغییر باشید.

پاسخ به سوالات

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
دوست دارم نظرت رو بدونم! لطفا نظر بده!x