جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

گیمیفیکیشن یا بازی سازی در بازاریابی و کسب کار قرن۲۱

فهرست مطالب

گیمیفیکیشن

گیمیفیکیشن یا بازی سازی در بازاریابی و کسب کارGamification یا بازی سازی که گاهی هم به بازی آفرینی ترجمه میشه .یکی از زیر مجموعه های دانش رفتاری برای تغییر رفتار هست که در سال های گذشته خیلی در زمینه کسب و کار کاربرد داشته.در واقع هنر آماده کردن تکنیک ها و مکانیزم های بازی برای فضاهایی هست که به صورت پیش فرض برای بازی کردن طراحی نشدن.

گیمیفیکیشن
گیمیفیکیشن

گیمیفیکیشن و تمام مفاهیم بازی سازی زیرمجموعه دانش رفتارشناسی و روانشناسی هست ولی بخش عمده ی عملیات اون توسط فناوری اطلاعات انجام میشه. بازی سازی در آموزش، کسب و کار،سلامت و بهداشت ، رفتارهای اجتماعی و فرهنگ عمومی کاربرد داره.

گیمیفیکیشن یا بازی سازی در بازاریابی و کسب کار

در زندگی روزمره خود با نمونه های زیادی از بازی سازی روبرو هستیم. مثلا به ما یک برگه تبلیغات رستورانی رو میدن و میگن اگر با خودتون به رستوران ببرید مبلغ خاصی تخفیف میگیرید یک شکل ساده بازی سازی هست ،یا برنامه های تلویزیونی میگن با شماره گیری ۷۸۰# میتونید تراکنش های خودتون رو انجام بدید و بعد از تعداد مشخصی تراکنش تخفیف میگیرید ، که برای ما جذاب هستن. پس برای هرکسی که با مکانیزم های اون در ارتباط هست هم جذاب هست.
اگر ما بخوایم که در ذهن مشتری باقی بمونیم و اونها رو با کسب و کار خودمون درگیر کنیم باید حتما مفاهیم بازی سازی رو بدونیم و به صورت علمی پیش بر یم.
وجود بازی سازی برای یک کسب و کار تغییر کامل شکل دیجیتال اون به بازی نیست بلکه هدف اینه که مشتری ها رو به رفتارهایی که با اهداف شرکت در یک راستا هستن تشویق کنیم.
بازی سازی علمی هست که تقریبا ۲۰ ساله تعریف شده و در ۵سال گذشته مقبولیت زیادی پیدا کرده ، مثال های ساده ای از اون در کسب و کار:
عناصر بازی گونه  مثل چالش ها و امتیاز دادن به فعالیت های روزانه ، پاداش دادن به اقدامات با ارزش با مدال ها به افرادی که بیشترین بازدید رو از سایت شرکت داشتن یا در تولید محتوا همکاری داشتن.
بازی سازی در کسب و کار یعنی دانش تبلیغات و بازاریابی رو بر اساس مکانیزم های بازی و پیش بینی رفتار مشتری ، به مرور با پررنگ کردن انگیزه های بازی در مشتری ها عملی کنیم.

گیمیفیکیشن یا بازی سازی در محیط کار

خیلی شنیدیم که افراد از شغل های خودشون راضی نیستن و مدام غر میزنن . واضح هست که با توجه به شرایط اقتصادی فعلی ما به عنوان مدیر باید انگیزه لازم و کافی رو در  کسب و کار و کارمندان ایجاد کنیم. مثلا میتونیم کارت های هدیه پول، رستوران، ماساژ،استخر یا خرید کالا
برای کارمندها تهیه کنیم و به صورت دوره ای در اختیار اونها قرار بدیم . میتونیم برای ارتقای سطح کار در شرکت امتحان های دوره ای برگزار کنیم برای بالا بردن سطح  دانش افراد و کسانی که رتبه های برتر رو کسب میکنن علاوه بر ارتقای شغلی میتونیم برای اونها هزینه های سفر یا هزینه های خرید ماشین یا وسایل منزل تهیه کنیم.

گیمیفیکیشن یا بازی سازی در بازاریابی

میخوایم یک کمپین بازاریابی راه بندازیم که یک تجربه ناب و سرگرم کننده برای محصول،پلتفرم ، خدمت یا برند ما باشه .مثلا ما  یک شرکت تولید قهوه داریم که در یک نمایشگاه عمومی نوشیدنی ها ی گرم به ما پیشنهاد شد که پذیرایی از مهمان ها و عموم افراد رو به عهده بگیریم و کمپین بازاریابی خودمون رو راه بندازیم. موقع پذیرایی به هر یک از مهمان ها یک کارت تخفیف کوچک میدیم و میگیم هر کسی  که در طی ۳ماه ۹ بسته نیم کیلویی قهوه از شعبه های  ما خریداری کنه و هر بار روی کارت تخفیف او مُهر بخوره ما ، یک بسته ۵/۱ کیلویی قهوه رایگان به او میدیم . این کار ما یک بازی سازی هست  . در دنیای امروز قهوه جزء نوشیدنی های گرم مطرح در دنیا هست و افراد زیادی از اون استفاده میکنن  پس از پیشنهاد ما استقبال زیادی میشه و برای کسانی که مرتب قهوه میخورن جذاب هست ،پس ترغیب میشن به پیدا کردن شعبه های ما و خرید محصولات از ما. البته ما هم به عنوان تولید کننده باید کیفیت بالایی در کار داشته باشیم.
برای استفاده از بازی سازی در کسب و کار باید با برنامه ریزی و دقیق پیش بریم. باید بدونیم استراتژِی های بازی سازی با هدف های ما هماهنگ و همسو باشن. نقطه تمرکز بازی سازی ،پاداش دادن به افرادی هست که خواسته های ما رو عملی کنن. برای اینکه اطمینان پیدا کنیم مشتری ها انگیزه کافی برای رفتارهایی که ما میخوایم انجام بدن ،داشته باشن( مثل خرید محصول،نظر دادن و به اشتراک گذاشتن نظرات) باید بازی سازی رو با اهداف خودمون هماهنگ کنیم که میتونه مشتری ها رو حفظ کنه انگیزه و پشتکار اون ها رو بیشتر کنه.

کاربردهای گیمیفیکیشن یا بازی سازی در کسب و کار

کاربردهای تجاری:

در مدیریت مالی،مدیریت اطلاعات،مدیریت ارتباط با مشتری در این حوزه قرار میگیرن.

آموزش کارکنان برای ایجاد انگیزه و رقابت در اونها:

با بازی هایی مثل
ERPSim SAP و Innov8 IBM و PlantVille Siemens
میتونیم حس رقابت رو در اونها ایجاد کنیم البته از جنبه مثبت تا در اونها انگیزه ایجاد بشه و دانش کاری در اونها نهادینه بشه.

مدیریت منابع انسانی:

مراحل جذب و استخدام نیروی انسانی با بازی امکان پذیرتر و مطلوب تر هست.

تشکیل گروه و کنفرانس:

برای بهبود همکاری و تشکیل تیم های بهتر و اثربخش تر ،تیم های طراحی برای تشویق و سرگرم کردن شرکت کننده ها از شرکت های طراحی بازی کمک میگیرند تا  شرایط هیجانی و جذابی رو بسازن.
به طور کلی هرشرکت،استارتاپ،سازمان یا سایتی برای ایجاد انگیزه در مشتری ها در راستای اهداف خودش میتونه از بازی سازی استفاده کنه.

چند مثال از کاربرد گیمیفیکیشن در دنیا

استارباکس:

زمانی که افراد قهوه میخرن یک امتیاز به آنها داده میشه.اگر سقف امتیازات اونها به حد خاصی برسه جایزه میگیرن.همین کار ساده باعث افزایش مشتری های استارباکس شده.

نایک پلاس:

هرکس که کفش نایک خریداری کنه میتونه اپلیکیشن نایک پلاس رو نصب کنه تا برای پیاده روی ،شمردن قدم ها و میزان کالری سوزی به او اطلاعات میده ،این کار باعث شده ارزش افزوده ای روی محصولات نایک قرار بگیره و میزان فروش اونها بالا ببره.

ارتش آمریکا:

در آمریکا افراد برای پیوستن به ارتش باید داوطلب باشن و خدمت اجباری معنایی نداره. این کشور با طراحی یک بازی تونست انگیزه بالایی برای پیوستن افراد به ارتش ایجاد کنه.

شرکت سامسونگ:

این شرکت برای اینکه کاربران خودش بیشترین فعالیت رو داشته باشن یک قابلیت معرفی کرد که افراد میتونن محتوا تولید کنن و به اشتراک بذارن ،همچنین افرادی که بیشترین بازخورد مثبت رو داشته باشن امتیاز میگیرن که این امتیاز موقع خرید محصولات سامسونگ تاثیرگذار هست.
با توجه به مثال هایی که زدیم ،گیمیفیکیشن در هر صنعت و حرفه ای متفاوت هست. اگر فرد معمولی باشیم میتونه باعث شهرت ما بشه. اگر با یک جامعه آماری کارمیکنیم میتونه باعث اتحاد جامعه بشه.اگر یک محصول میفروشیم مثل استارباکس میتونه باعث افزایش فروش بشه.حتی میتونه باعث تعامل بیشتر با مشتری ها بشه. اگرهم کسب وکار ما زیاد مطرح نباشه میتونه باعث معرفی کارما به افراد دیگه بشه.
همه اینها در صورتی محقق میشن که دانش گیمیفیکیشن رو داشته باشیم و طبق اصول و برنامه ریزی در راستای اهداف خودمون پیش ببریم.

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
جستجو

مطالب بیشتر

ایده پردازی و خلاقیت . کسب و کار باهوشانه

ایده پردازی و روش های خلق ایده در کسب و کار

ایده پردازی نیاز داره ، برای تفکر خلاق خودتون محدودیت ایجاد کنید. یعنی علاوه بر این که به افزایش مهارت حل مسئله فکر می کنید ، محدودیت های بودجه و زمان را هم در نظر بگیرید. دنبال ایجاد تغییر باشید.

پاسخ به سوالات

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
دوست دارم نظرت رو بدونم! لطفا نظر بده!x