جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

ماهی گیری یاد می دیم، به جای اینکه ماهی بدیم!!!!!

فهرست مطالب

ماهی گیری یاد می دیم

ماهی گیری یاد می دیم، به جای اینکه ماهی بدیم! حتما این جمله ی کلیشه ای رو شنیدید. نمی دونم تا حالا بهش فکر کردین یا نه؟ یه ذره روش دقیق بشی، می بینی معنی ظاهری و واقعی این جمله خیلی با هم فرق داره.

اکثرا می گیم خب چه آدم خوبی، می خواد روش کار رو بهم یاد بده تا اینکه همیشه وابسته نمونم و بتونم روی پای خودم بایستم. ماهی گیری یاد می دیم تا بتونی ماهی مورد نیاز خودت رو، خودت بدست بیاری.

ماهی گیری یاد می دیم

این اصطلاح رو زمانی بکار می برن که می خوان بگن، به فردی که الان نیاز به چیزی داره (مثل انیاز به ماهیتا از گرسنگی نمیره) الان ماهی بدی، نیاز امروزش رو بر طرف کردی. اما فردا باز نیازمند میشه. نمیشه هر روز بهش ماهی بدی. یه کاری کن تا خودش بتونه نیازش رو بر طرف کنه.

الان وقتشه! مدرسه کسب و کار آنلاین باهوشانه
الان وقتشه! مدرسه کسب و کار آنلاین باهوشانه

چه زمانی ماهی گیری یاد می دیم:

دمتون گرم اما این یاد دادن ماهی گیری تا کی طول می کشه؟ من تا اونموقع زنده می مونم؟ تازه اگه زنده موندم جوری یاد می گیرم که نیاز هام رو بتونم بر طرف کنم؟ این یه مسئله ی مهمه که اغلب بهش توجه نمی کنیم. به نظرم این که می گیم بهت یه چیزی یاد می دم تا خودت بتونی از پس نیازهات بر بیای وقتی درسته و خوبه که من تو یه حالت پایداری باشم. نه وقتی که در مخمصه و بحران دست و پا می زنم!!

اونجا من اول نیاز دارم از این بحران خارج بشم. بعد به فکر این بیافتم که از این به بعد چی کار کنم تا دیگه کمتر دچار بحران بشم و نیازمند کمک. پس وقتی من غرق در مشکلات هستم و کمک می خوام ، تو به عنوان کمک می گی بهت راه حل اینو می دم که بعدها چه طوری کمتر دچار این بحران بشی،مثال اینکه بگی: ” بُزک نمیر بهار میاد”

اول خروج از بحران فعلی، بعد…

یه چیزی رو من همیشه تو کلاس ها و … می گم: اول زنده مانی، بعد زندگانی! من باید زنده بمونم تا یاد بگیرم بعدا چطور بهتر زندگی کنم. اول باید از بحران فعلی خارج شم، بتونم فکر کنم، برنامه ریزی کنم و… تا دیگه این مشکل برام پیش نیاد!

فرض کن خدای نکرده دست یکی لای دستگاه پرس گیر کرده، اول کمکش می کنی دستش رو دربیاره، سلامتی خودش رو بدست بیاره. بعد بهش یاد می دی با دستگاه چطور کارکنه، نکات ایمنی رو رعایت کنه تا دیگه اینجوری نشه!! در حالی که دستش لای دستگاه پرس مونده، نمیای بالای سرش اصول کار رو یاد بدی.

یا یکی دچار مشکل مالی شدید شده( به خاطر بدشانسی، بی فکری یا … ). الان احتیاج داره یه پولی بگیره از این بحران خارج شه. اگه اینجوری نشه میافته زندان. یا زندگیش متلاشی میشه یا… خب اگه قراره کمک کنی، کمک کن از این مخمصه خارج شه و یعد بیا اصول کار رو بهش یاد بده!!! یا در غیر اینصورت بی تفاوت از کنارش رد شو وبرو!!!! نمی خواد ماهی گیری یادش بدی تا خودش نیازش رو برطرف کنه.

تغییر ساختار ذهنی:

همیشه باید اول بتونیم زنده بمونیم تا بعد کار کنیم. قصدم از این مطلب، درس دادن به اونایی که می خوان کمک کنن نبود. می خوام استراتژی و طرز تفکر خودمون رو بهتر کنیم. همیشه و ناخودآگاه کلیشه هایی که تو ذهنمون داریم کارهامون رو خراب می کنه. خودمون هم تو مشکلات، به جای بررسی . پیدا کردن راه حل به بایدها و نبایدهای آینده فکر می کنیم.

تو شرکت ها می بینم، یه تیمی ، یه متخصصی اومده برای حل یه مشکل! اما همه چیزهایی که می گه درمورد نباید هایی هست که چرا انجام شده و یا باید هایی که بعدها باید انجام شه! رفیق اول باید از تو بتلاق دربیام بیرون بعد می تونم راه صاف برو و بدوم!!!

ما اول ماهی می دیم، بعدماهی گیری یاد می دیم!

اول بهت ماهی می دیم تا زنده بمونی، بعدش ماهی گیری یاد می دیم تا بعدها دیگه به این مشکل دچار نشی. این همه جا صادقه! در آموزش و شعارهای تبلیغاتی هم این رایجه!

تو کنکور و درس و مدرسه، طرف فردا امتحان داره! اگه نتونی جواب بده و نمره خوب بیاره، بیچاره میشه. اول بهش ترفندی یاد می دیم که بتونه فردا رو به بهترین نحو پشت سر بگذاره، بعد براش برنامه ریزی می کنیم تا اصولی درس بخونه و یاد بگیره تا دوباره اینجوری نشه.

در آموزش کسب و کار و… یا حوزه کریپتو کارنسی و رمز ارز. اینجا قطعا باید اول ماهی بدی بعد ماهی گیری یاد می دیم رو مطرح کنی. طرف تا بیاد تحلیل تکنیکال و فندامنتال یاد بگیره یه عمر طول می کشه. تازه وقتی یاد گرفت ، هنوز تجربه بازار نداره تحلیل اشتباه میکنه و بیچاره میشه. اول ماهی بهش بده. ( سیگنال مطمئن بهش بده تا پول دربیاره). حالا بهش تحلیل آموزش بده تا در حین استفاده از سیگنال ها اصول هم بفهمه. ( ماهی گیری یاد می دیم ).

بیشتر چیزها در کنار هم خوبه.

یه ذره فکر کن ،ببین مشابه این جملات ” ماهی گیری یاد می دیم” چقدرتو زندگی ما وجود داره. موقعی که کنکور درس می دادم یه سری بودن می گفتن می خوای بهت یاد بدم کنکور آزمایشی موفق بشی یا کنکور اصلی؟!

خب هم یه کاری کن الان خوب پیش برم هم در آینده بهتر! پس این سوال یا این تفکر که ماهی رو می خوای تا نیلز امروزت برطرف شه ، یا ماهی گیری یاد می دیم که بعدا اوضاع خوب باشه اساسا اشتباهه.

منو یاد بچگی و یه سوال مزخرف این مدلی می ندازه: ” مامان رو بشتر دوست داری یا بابا رو”

نظر شما درباره “ماهی گیری یاد می دیم” و مطالی که گفتم چیه؟

الان وقتشه! مدرسه کسب و کار آنلاین باهوشانه
الان وقتشه! مدرسه کسب و کار آنلاین باهوشانه
۵ ۱ رای
امتیازدهی به مقاله
جستجو

مطالب بیشتر

ایده پردازی و خلاقیت . کسب و کار باهوشانه

ایده پردازی و روش های خلق ایده در کسب و کار

ایده پردازی نیاز داره ، برای تفکر خلاق خودتون محدودیت ایجاد کنید. یعنی علاوه بر این که به افزایش مهارت حل مسئله فکر می کنید ، محدودیت های بودجه و زمان را هم در نظر بگیرید. دنبال ایجاد تغییر باشید.

پاسخ به سوالات

اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی ترین بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
mahmutlar escort
میهمان
فوریه 25, 2023 2:26 ب.ظ

This is really interesting, You’re a very skilled blogger. I’ve joined your feed and look forward to seeking more of your magnificent post. Also, I’ve shared your site in my social networks!

1
0
دوست دارم نظرت رو بدونم! لطفا نظر بده!x