جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

طراحی محصول و دیجیتال مارکتینگ

فهرست مطالب

طراحی محصول

همه‌ی ما می‌دونیم که، شرایط اقتصادی هر کشور در زمان‌های مختلف متفاوته؛ شرکتی که قوی‌تره، از رقبا جلوتره، و با ارائه‌ی محصولات مشتری پسند، پیروز می‌مونه. اما این دلیل نمی‌شه که سایر شرکت‌ها و سازمان‌ها دست از فعالیت بردارن.  اونها با روش‌های مختلف در تلاشند تا خلق محصول و فرآیند تولید رو، به بهترین شکل ممکن به کار گیرن.

طراحی محصولطراحی محصول
طراحی محصول

 اونها نه تنها از بازار حذف نمی‌شن بلکه می‌تونن با کمک تیم طراحی و ایده‌های خلاقانه، حتی به پای رقیب هم برسن. این تلاش  فرصتیه برای کسب محبوبیت بین مصرف‌کنندگان.

برای موفقیت در حیطه‌ی ایجاد محصول، اولین و پایه‌ای‌ترین موضوع، شناخت کامل و درک صحیح از نیاز مشتریه. کسی که فرایند طراحی و تولید محصول رو به خاطر رضایتش اجرا می‌شه. پس با درک درست از رفتار، عادت، سلیقه، تعارض، شکایت و هر ویژگی که مربوط به مصرف‌کننده است، پروسه‌ی طراحی محصول آگاهانه انجام می‌گیره، که این کار باعث بقا و نام نیک شرکت می‌شه.

 فرایند طراحی محصول

هرکدوم از شرکت‌ها و تیم‌های کاریشون، جهت طراحی محصول روش‌های مجزایی از دیگر رقبا دارن. ایده‌های هرکسب‌وکاری، با بقیه متفاوته.

اشخاصی به اسم‌های باگنل (Bagnel) و کوبرگ(Koberg)  روشی رو برای طراحی محصولات ارائه‌ کردن؛ که شامل این مراحل بود: شناسایی صورت مسئله، ایده‌های نو و خلاقانه، ایجاد و شبیه‌سازی نمونه‌های اولیه و ایجاد محصول فیزیکی.

تجزیه‌و‌تحلیل؛ برای شروع باید تحقیقات ویژه‌ای در مورد مسائل و اعداد و ارقام انجام بشه و بعد راه‌حل‌های مناسبی برای حل مشکلات احتمالی درنظر گرفت. کسانی که مسئولیت طراحی محصولات رو به عهده دارن، بعد از تجزیه وتحلیل و سپس دستیابی به داده‌ها، مسئولیت پیدا کردن راه‌حل‌ها رو هم می‌پذیرن.

ایده کلی

پیدا کردن راه‌حل به تنهایی چاره‌ی کار نیست؛ با سنجیدن همه‌ی جوانب، یه راه‌حل نهایی و اصلی توسط تیم طراحی عنوان می‌شه و با درنظر گرفتن اهداف، بعضی از عوامل فرعی، حذف و عواملی که نیاز به تغییر وتحول دارن بررسی می‌شن.

ترکیب

ترکیب ایده‌های خلاق و راه‌حل‌ها با هم ترکیب می‌شن و طی مراحل زیر، یه محصول نهایی از روی اونها ساخته می‌شه.

ایده پردازی

بعد از تشکیل جلسه‌ی طوفان فکر، ایده‌های خلاقانه جمع آوری میشه.تمرکز روی بهترین و مناسب ترین ایده.نمونه‌ای از روی ایده‌ها تولید میشه.نمونه‌ی تولید شده، مورد بررسی دقیق قرار می‌گیره.

فرآیند طراحی محصول
فرآیند طراحی محصول

مراحل طراحی محصول

برای اینکه فرآیند طراحی محصول با برنامه‌ریزی و سازمان یافته انجام بشه، نباید از جزئیات غافل شد:

شرح طرح محصول

این بخش مربوط می‌شه به اطلاعات و درک از رفتارهای مشتری و همچنین تحلیل از بازار رقبا. با بررسی و جمع آوری اطلاعات در این زمینه‌ها، قبل از ابداع و پیداکردن راه‌حل به این مسئله عمیقاً پرداخته می‌شه.

جزئیات محصول

با دست در دست داشتن اطلاعات فوق، باید به سراغ جزئیات محصول در دست طراحی رفت. و فعالیت‌هایی مثل هزینه‌ها، تولید، تبلیغ وفروش رو مدنظر داشت. از روی این مسائل از دوباره‌کاری‌های اضافی جلوگیری میشه.

انتخاب ایده‌ی کلی

برای انتخاب ایده کلی جهت طرح محصول، استفاده از نظریات و ایده‌های بالقوه و راه‌حل‌های مناسب به کارشناسان بسیار مهمه. مشورت گرفتن از افراد متخصص برای بررسی جزئیات و سنجیدن همه‌ی جوانب، در ارائه‌ی نهایی محصول موثرتره.

ارزیابی ایده‌های کلی

با جمع‌آوری نظرات کارشناسانی که همه‌ی زوایای طراحی محصول رو سنجیدن و خصوصیات محصول، نسبت به محصولات ارائه شده قبلی، تصمیمات نهایی اتخاذ می‌شه.

پیچیدگی‌ها در این مرحله تا حد بسیار زیادی ساده شده محصول موردنظر با ابعاد، ویژگی‌های مورد نظر و جزئیات ضروری طراحی و نمونه‌سازی می‌شه. تیم طراحی، واحدهای تولید، مالی و غیره همه با هم در یه راستا قدم بر می‌دارن.

مراحل طراحی محصول
مراحل طراحی محصول

انواع طراحی محصول

 ایده‌هایی که توسط تیم طراحی می‌شن، در دو دسته قابل تقسیم‌بندی هستن.

  • تقاضا- نوآوری کششی؛ محصولی که هم اکنون در بازار وجود داره  موقعیتی مناسب و مفید داره؛ بنابراین طراحی محصول جدید در راستای، حل مشکلِ طرحِ حال حاضر، کار می‌کنه.
  • اختراع- نواوری فشاری؛ در راستای پیشرفت فناوری، لازمه نوآوری‌هایی به وجود بیاد. این نوآوری‌ها برای محقق شدن، ساختن و طراحی محصول جدید به کار گرفته می‌شه.

عوامل مؤثر بر طراحی محصول

هزینه

بزرگترین و مهم‌ترین عامل موثر بر طراحی محصولات هزینه است؛ هزینه‌های مواد اولیه و نیروی انسانی. صرف این هزینه‌ها، روی قیمت محصول تاثیر داره. این قیمت باید با قدر و ارزش محصول پیش مشتری هماهنگ باشه.

مطابقت با نیاز انسانی

محصول در دست تولید باید با معیارهای انسانی مطابقت داشته باشه و نیازهای اون رو تامین کنه.

مواد اولیه

با پیشرفت سریع فناوری بازار هدف محصولات جدیدی رو طلب میکنه. برای بالقوه کردن ایده های طراحی محصول، باید از علوم فناوری جدید بهره گرفت.

حفظ مشتری

پس از درک نیاز مشتری، تحریک مصرف‌کننده توسط اطلاع رسانی‌ها و مراحل چندگانه فروش، مشتری رو در تسخیر خود نگه داشتن از سیاست‌های موفقیت‌آمیز شرکت‌هاست.

کسب شهرت و اعتماد

برای کسب اعتماد و افزایش افتخارات شرکت، طراحی محصول باید با متدهای پیشرفته و جذاب انجام بگیره. به‌کارگیری ترکیب ‌رنگ‌ها درج آرم شرکت، بسته بندی‌های زیبا و شکیل و… به شهرت شرکت کمک می‌کنه.

به کارگیری فناوری‌ها مطابق مد روز

علاوه بر حفظ قدمت محصول، از طراحی‌های که مطابق مد روز هستن نباید غافل شد. باید در طراحی محصول، المان‌هایی به کار برده بشه که نشونگر فناوری روز باشه؛ چون‌که در فرآیند انتخاب‌شدن محصول، تاثیر داره.

انواع طراحی محصول
انواع طراحی محصول

ملاحظات در طراحی محصول

برای طراحی محصول، و در نهایت تولید فیزیکی  به سرمایه‌گذاران نیازه؛ برای این که اعتماد اونها در فرایند طراحی تولید محصول جلب بشه، باید به ملاحظاتی توجه داشت: 

صرفه جویی:

با هزینه‌‌ی کمتری محصول طراحی و تولید بشه تا در نهایت، مشتری برای تهیه‌ی محصول با معضل و قیمت زیاد مواجه نباشه.

قیمت، کارایی، شهرت؛

محصول معرفی شده باید در هر سه مورد تا حد معقولی هم‌خوانی داشته باشن. تفاوت شما با رقبا در رعایت تعادل، بین ظاهر، قیمت، کارایی و معروفیت محصوله.

تعمیر و نگهداری؛

طراحان، کارشناسان، تولید‌کنندگان و همچنین افرادی که کار تعمیرات محصول رو به عهده دارن، محصولی روکه دارای قطعات کوچکتر هستن و کارکرد مستقلی دارند بیشتر پسند می‌کنن؛ چون برای تعمیرات، به ‌جای تعویض و تغییر کل، جزء مورد بررسی قرار می‌گیره.

 وقتی طراحان تصمیم می‌گیرن که، طراحی محصول جدید و یا طراحی مجدد خدمت یا محصول موجود رو به عهده بگیرن، باید قبلا با مراجعه به تحقیقات به عمل اومده از مشکلات این محصول دقیقاً مطلع بشن.

  تیم طراح محصولات ، با ایده‌های وسیع و نو تشکیل و با مهارت‌های خاص، فرآیند تولید محصول از شروع تا پایان رو، طبق خواسته‌ی مشتری انجام میده.

عوامل موثر در طراحی محصول
عوامل موثر در طراحی محصول

طراحی محصول در صنعت آموزش:

طراحی محصول در صنعت آموزش، مانند سایر صنایع، به طراحی و تولید محصولاتی که نیازهای خاص و مشکلات کاربران را حل کنند می‌پردازد. در این صنعت، محصولات می‌توانند شامل دوره‌های آموزشی، کتاب‌های درسی، نرم‌افزارهای آموزشی، بازی‌های آموزشی و غیره باشند.

برای طراحی محصول در صنعت آموزش، ابتدا باید نیازها و مشکلات کاربران محصول مورد نظر شناسایی شوند. برای این کار، می‌توان با بررسی بازار و گردآوری اطلاعات از کاربران فعلی و پتانسیل، نیازهای آن‌ها را مشخص کرد. سپس با استفاده از روش‌هایی مانند مصاحبه با کاربران، تست‌های کاربردی و تحلیل داده‌های جمع‌آوری شده، مشکلات کاربران را شناسایی کرده و به یک نتیجه‌گیری برای طراحی محصول می‌رسیم.

در ادامه، می‌توان با ارائه طرح مفهومی اولیه و استفاده از روش‌های پروتوتایپ سازی، به طراحی محصول پرداخت. در این مرحله، می‌توان با ساخت پروتوتایپ‌های مختلف و تست کردن آن‌ها با کاربران، محصول نهایی را بهبود بخشید.

در انتها، برای تولید محصول نهایی، باید به مراحل تولید، بازاریابی و فروش محصول بپردازیم. بهترین روش برای این کار، تحلیل بازار، تعیین قیمت و استفاده از روش‌های تبلیغاتی است. همچنین، برای موفقیت در این صنعت، باید به بهبود پشتیبانی و خدمات پس از فروش نیز توجه کرد.

در طراحی محصول جه چیزی مهم تر است؟

در طراحی محصول، تنوع، قیمت و کیفیت همگی مهم هستند و باید با هم ترکیب شوند تا یک محصول موفق و جذاب به بازار عرضه شود.

تنوع در محصولات می‌تواند به دلیل تفاوت‌هایی مانند سلیقه، نیازها و ترجیحات مختلف مشتریان، بسیار مهم باشد. با این حال، تنوع تنها نمی‌تواند عامل موفقیت یک محصول باشد و به تنهایی قابل ارائه به بازار نیست. به علاوه، برای داشتن تنوع در محصولات، باید در کیفیت و قیمت آن نیز به دقت توجه شود.

قیمت محصول نیز بسیار مهم است. محصولات با قیمت پایین ممکن است جذابیت بیشتری برای مشتریان داشته باشند، اما اگر کیفیت مناسبی نداشته باشند، ممکن است با بازگشت محصول توسط مشتریان مواجه شوند. به همین دلیل، قیمت باید با کیفیت محصول تطبیق داده شود.

کیفیت نیز باید در طراحی محصول مد نظر باشد. محصولی با کیفیت بالا ممکن است قیمت بیشتری داشته باشد، اما می‌تواند با عرضه به بازار، رضایت مشتریان را به دست آورده و اعتماد آن‌ها را به دست آورده و بازار را برای خود فتح کند.

بنابراین، در طراحی محصول، تنوع، قیمت و کیفیت همگی مهم هستند و باید با هم ترکیب شوند تا یک محصول جذاب و موفق به بازار عرضه شود.

نتیجه‌گیری

امروزه به کمک فناوری‌های پیشرفته و وجود ابزارهای گوناگون دیجیتالی، شبیه‌سازی و طراحی محصول قبل از اینکه ساخته بشه امکان‌پذیره. در طراحی محصول، به المان‌های زیادی مانند زیباشناسی، توجه به محیط زیست و… توجه می‌شه. ارائه‌ی محصولات به روز، باعث می‌شه مشتری رو در تسخیر خودتون نگه دارین.

فرهنگ یکی دیگه از المان‌هایست که در طراحی محصولات باید مورد توجه قرار بگیره. در فرآیند طراحی محصول، باید درنظر داشت که مقبولیت این محصول در فرهنگ بازار هدف تا چه میزان قابل قبوله. در طراحی محصول، این موضوع رو باید درنظر داشت که قبل از درک عادات، رفتارها و انگیزه‌های خرید مصرف‌کننده، باکیفیت‌ترین محصولات هم به فروش نمی‌رسن. اول درک کنین بعد ایده‌ها رو طراحی کنین.

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
جستجو

مطالب بیشتر

ایده پردازی و خلاقیت . کسب و کار باهوشانه

ایده پردازی و روش های خلق ایده در کسب و کار

ایده پردازی نیاز داره ، برای تفکر خلاق خودتون محدودیت ایجاد کنید. یعنی علاوه بر این که به افزایش مهارت حل مسئله فکر می کنید ، محدودیت های بودجه و زمان را هم در نظر بگیرید. دنبال ایجاد تغییر باشید.

پاسخ به سوالات

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
دوست دارم نظرت رو بدونم! لطفا نظر بده!x