جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

شبکه های اجتماعی ، راه تقویت کسب و کار و حرفه

فهرست مطالب

 شبکه های اجتماعی

 شبکه های اجتماعی، راه تقویت کسب و کار و حرفه ی ماست !  این روزها شبکه های اجتماعی زیادی وجود دارند.هرکدوم قابلیت و ویژگی خاصی دارند. ما بنا به به استراتژی ، اهداف و موقعیت شغلی و اجتماعی می تونیم از یکسری بیشتر یا کمتر استفاده کنیم. به نظر من همه به موقعیت کاری ما کمک  می کنند، اما هر کدوم دریک سطح مشخص و در یه بازه زمانی خاص!

 شبکه های اجتماعی و پیام رسانها می توانند دریکسری از زمینه ها به رشدما سرعت ببخشن و شاید در یکسری موقعیت ها سرعت پیشرفت ما رو کم کنن! (شاید هم متوقف کنن)

دو عامل مهم وجود داره.

ماهیت شبکه های اجتماعی و نوع استفاده ما

مثلا در شبکه ای مثل اینستاگرام، دیدن پست و استوری افراد در رابطه با شغل و فعالیت هاشون ممکنه برای ما الهام بخش باشه و باعث حرکت ما بشه. یا باعث بشه احساسات ما تحریک بشه، مقایسه ناسالم، حس ناامیدی یا انتقاد و سرکوب درونی ایجاد کنه.

 اما باید یادمون باشه ،در رسانه های اجتماعی ما راحت تر می تونیم شبکه سازی کنیم. کم هزینه تر کار کنیم. راحت تر پیشرفت کنیم. درصورتی که نگاهی استراتژیک داشته باشیم.

 اما چطور؟

شبکه های اجتماعی

 شبکه های اجتماعی مناسب حرفه ما

برای انتخاب شبکه ی اجتماعی، به ماهیت اون توجه کنیم. شاید به علت کمبود اطلاعات یا عدم استفاده صحیح فکر می کنیم فلان  شبکه های اجتماعی به درد کار ما نمی خوره!!! باید بدانیم با کدام یک و به چه روشی در ارتباط باشیم.در هر کدام چه ویژگی بارزی می تواند به ما کمک کند و آیا الان زمان استفاده از این ویژگی هست یانه؟

برای انتشار عکس و افزایش تعداد دنبال کنندگان،پلتفرم‌هایی مانند اینستاگرام، پینترست، Behance و Vero Social بسیار مناسب هستند.

اگه قصد اطلاع رسانی و بیان نظرات ، رویدادهای جاری و… داریم، پلتفرمی مانند توییتر (که مناسب متن کوتاه است )مفیدتر خواهد بود.

برای تضمین و اعتبار شغلی یک سایت حرفه ای مانند لینکدین، مناسب ترین گزینه است. در لینکدین شبکه سازی شغلی به خوبی انجام می شود. پیدا کردن موقعیت کاری و یا تیم کاری در اینجا به خوبی انجام می شود. اما مکان مناسبی برای فروش کالا و خدمات نیست.

 اگه دنبال تاثیر گذاری روی نسل z هستیم، یوتیوب و تیک تاک مناسب ترین گزینه ها هستند.

اما به نظرم حضور در یک شبکه ، مانع حضور در شبکه های دیگه نمیشه. داشتن پروفایل در هر شبکه ای ( در صورتی که مغایر اصول و ارزش های خودمون و کسب و کارمون نباشه) می تونه کار ارتباط رو راحت تر کنه.

سه گام اساسی حضور در  شبکه های اجتماعی

وقتی در  شبکه های اجتماعی فعالیت می کنیم، یعنی سه فاکتور مهم را رعایت می کنیم.

ایجاد ارتباط، خلق ارزش، تداوم و ثبات

گام اول ایجاد ارتباط

اولین و مهم ترین بخش حضور در شبکه های اجتماعی، ارتباط دوطرفه است. باید تلاش باهوشانه ای برای گسترش و تقویت ارتباطات و عمق دید خود انجام دهیم.

پروفایل ما مثل کارت ویزیت ماست که درهر ارتباطی استفاده میشه. پروفایل نیاز به یک معرفی دقیق و واقعی و صادقانه دارد.

می توانیم برای افرادی که می خواهیم دعوت نامه بفرستیم . درخواست کنیم. البته تا جایی که ممکنه درخواست به صورت ایجاد یک ارتباط دوسویه باشه! نه درخواست معامله! ( البته اگه دوست داریم توسط مردم فراموش نشیم)

 شبکه های اجتماعی
 شبکه های اجتماعی

ارتباط را به یک خیابان دو طرفه تبدیل کنیم. با محتوای آن‌ها درگیر شویم، در مورد پست‌های آن‌ها نظر دهیم، و با سؤالات ارتباط برقرار کنیم یا مطالبی را ارائه دهیم که مستقیماً با علایق یا کار آنها مرتبط است. به خاطر داشته باشیم که افراد دیگر نیز مانند ما ممکن است استراتژی جداگانه ای برای زندگی “حرفه ای” و “شخصی” خود داشته باشند. برای جلوگیری از مزاحمت بیش از حد، تمام تلاش خود را برای شناسایی و ارتباط با افراد در پروفایل های حرفه ای خود انجام دهیم.ارتباطات کاری بهتر است از طریق پروفایل و اکانت کاری ایجاد شود .

در این راه باید امتیاز بدهیم و در مقابلش امتیاز بگیریم. همیشه، لحن خود را محاوره ای امامعتبر نگه داریم. تمرکزما باید روی ایجاد اعتماد و ایجاد یک رابطه واقعی باشد.

گام دوم ، خلق ارزش

تولید محتوای ارزشمند همیشه و برای همه، واجب و حیاتی هست. اما:

چه چیزی برای افراد حاضر در  شبکه های اجتماعی ما مفید خواهد بود.معمولا این رو فراموش می کنیم. برای دل خودمون محتوا ایجاد می کنیم. اما در این تولید محتوا باید مدام در نظر بگیریم چه کسی هستیم و چه کاری انجام می دهیم.

چه چیزی منتشر کنیم؟

 می تونیم از کسانی که دوستشان داریم و کارشان را دنبال می کنیم الگو برداری کنیم و الهام بگیریم. ( الگو برداری نه کُپی) این الگو برداری برای ایجاد استراتژی منحصر به فرد خودمان باشه.

مثلا:

 اگر اینفلوئنسری را دنبال می‌کنید، از خود بپرسید:

 هر چند وقت یک‌بار پست می‌گذارند؟

 چه نوع محتوایی را پست می کنند؟

 کدام یک از پست های آنها جرقه گفت و گو را بیشتر می کند و چرا؟

 کدام یک از پست های آنها بیشتر به اشتراک گذاشته می شود؟

 آیا آنها به رویدادها در زمان واقعی واکنش نشان می دهند؟

 آیا آنها به این دلیل موفق هستند که دیدگاه جدیدی ارائه می دهند؟

 آیا آنها فیلم ها، تصاویر، اینفوگرافیک ها، مقالات یا فقط افکار خود را به اشتراک می گذارند؟

حالا بر اساس پاسخ این سوالات و سوالات مشابه، شروع به آزمایش کنیم. شاید یه جاهایی نیاز باشه محتوای شخص دیگری رابه اشتراک بگذاریم( با ذکر منبع) اما وقتی محتوا را به اشتراک می گذاریم، مطمئن شویم که از سایت ها و رسانه های معتبر است و محتوای اصلی ما متفکرانه، روشنگر و مفید است. مخاطبان ما از ما برای افزایش دانش خود قدردانی و تشکر خواهد کرد.

چه زمانی محتوا منتشر کنیم؟

هر چند وقت یکبار؟ نمیشه الگوی ثابت و نسخه واحد ایجاد کرد ، اما می توان قاعده مند حرکت نمود. در ابتدای کار فقط کافیه محتوا منتشر کنیم. ولی به مرور باید متناسب با پرسونای مخاطب خودتون زمان و جدول تولید محتوا ایجاد کنید. نیاز نیست یه جدول پیچیده درست کنیم. فقط اهداف ، پیام کلیدی، و تعداد دفعات انتشار رو مشخص کنیم.

چرا محتوا منتشر کنیم؟

 با شروع انتشار محتوا و تعامل با دیگران دید بیشتری پیدا می کنیم.اما این دید به تنهایی نمی تونه تاثیرگذار باشه.برای اینکه در خاطر مخاطبان بمونیم باید محتوایی ارزشمند ( از نظر مخاطبان) تولید کنیم. اینطور مخاطبان ما را به عنوان فردی که بینش متفکرانه و ارزشمند داره به خاطر می سپرن.

پس هربار که برای انتشار پست اقدام می کنیم باید ببینیم:

 این پست مفید، مرتبط و به موقع هست؟

 انتشار این موضوع با اهداف حرفه ای من مرتبط است؟

 انتشار این پست چگونه به مخاطبان من کمک می کنه؟

 از محتوای خود برای نشان دادن افکار و دیدگاه های خود استفاده کنیم تا مردم بتوانند ما را بشناسند. 

گام سوم، تداوم و ثبات

این انتشار محتوا باید با ارزش ها و اهداف ما مطابقت داشته باشه. این کنترل باید بطور مداوم انجام شود.

آیا این محتوا با ارزش ها و برند من مطابقت دارد؟

 اگر این نظرات به چالش کشیده شوند، پشت سر آنها خواهم ایستاد؟

 آیا به اشتراک گذاری این محتوا می تواند باعث آسیب یا توهین شود یا به طور بالقوه به شهرت و حرفه من آسیب برساند؟

اگر اینطور هست پس روی آن ثابت قدم و استوار بمانیم . شخصیت ثابت و پایدار اعتبار و اطمینان ایجاد می کند البته همیشه باید یک حریم خصوصی داشته باشیم. و به دانیم مخاطبان چه چیزی را باید ببینند و بخوانند و چه چیزی رانباید!

 این الگو در تمام شبکه های اجتماعی ثابت باشد.

کلام آخر:

حضور موثر و موفق در  شبکه های اجتماعی، (که باعث رشد و پیشرفت سریع حرفه ما می شود) نیاز به کار دارد. این حضور موثر حاصل تمرکز ،کارمداوم و یک استراتژی درست می باشدپس با این تفاسیر  شبکه های اجتماعی می توانند یارگیر ما در رشد وتوسعه باشند. پس برای تسلط بر نحوه استفاده از آنها زمان، انرژی ، دقت و تمرکز نیاز داریم.

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
جستجو

مطالب بیشتر

ایده پردازی و خلاقیت . کسب و کار باهوشانه

ایده پردازی و روش های خلق ایده در کسب و کار

ایده پردازی نیاز داره ، برای تفکر خلاق خودتون محدودیت ایجاد کنید. یعنی علاوه بر این که به افزایش مهارت حل مسئله فکر می کنید ، محدودیت های بودجه و زمان را هم در نظر بگیرید. دنبال ایجاد تغییر باشید.

پاسخ به سوالات

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
دوست دارم نظرت رو بدونم! لطفا نظر بده!x