جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

آموزش یوتیوب و کسب درآمد از یوتیوب در۲۰۲۳

فهرست مطالب

آموزش کسب درآمد از یوتیوب

آموزش یوتیوب و نکات اساسی در کار با یوتیوب .یوتیوب ، یک وب سایت برای اشتراک گذاری ویدئو در اینترنت و تماشای ویدئوست. آیا می‌دونید اولین موتور جستجوگر بزرگ جهان گوگله؟ به نظرتون دومین رتبه به کدوم موتورتعلق داره؟ رتبه‌ی دوم، متعلق به یوتیوبه. به گفته‌ی کارشناسان  از هر ۱۰ ویدیو‌ی به نمایش دراومده در گوگل، ۹ موردش به موتور یوتیوب مربوط میشه.

سئو در یوتیوب
سئو در یوتیوب

 رشد پلتفرم یوتیوب بی‌سابقه است. ۵٠٠ دقیقه ویدیو، در هر دقیقه روی پلتفرم یوتیوب بارگذاری می‌شه. عبارت سئو در یوتیوب، به چه معناست؟و از کجا بدونیم چه فاکتورهایی و چگونه روی اون تاثیر داره؟ چهار مرحله برای بهینه‌سازی سئو در یوتیوب، وجود داره که این مقاله بهش اشاره می‌کنه.

مزایای استفاده از یوتیوب:

  • استفاده از یوتیوب رایگانه.
  •  میشه از طریق یوتیوب و نمایش ویدئو کسب درآمد کرد.
  • یک مسیر راحت برای به اشتراک گذاری اطلاعاته.
  • بک لینک های خوبی برای وب سایت ایجاد می کنه.
  •  امکانات عمومی موجود باعث جذب ترافیک میشه.
  • قوانین و مقررات واضح و مشخص داره.

بهترین روش کسب درآمد از یوتیوب:

کسب درآمد در یوتیوب معمولاً از طریق برنامهٔ شریک‌سازی یوتیوب صورت می‌گیرد. برای شروع، شما باید یک کانال یوتیوب ایجاد کنید و سپس محتوای خود را به صورت ویدئویی بارگذاری کنید. سپس می‌توانید با ثبت نام در برنامهٔ شریک‌سازی یوتیوب، به ازای تماشای تبلیغات در ویدئوهای شما، درآمد کسب کنید.

برای شریک شدن در برنامهٔ شریک‌سازی یوتیوب، شما باید شرایطی را که شامل حداقل ۱۰۰۰ دنبال‌کننده و ۴۰۰۰ ساعت تماشای ویدئو در سال گذشته است، برآورده کنید. بعد از اینکه شرایط را برآورده کردید، می‌توانید برای دریافت درآمد به طور مستقیم با یوتیوب کار کنید و یا از طریق شبکه‌های تبلیغاتی شریک شوید و تبلیغات در ویدئوهای خود نمایش دهید.

همچنین باید به یاد داشت که بهترین راه برای کسب درآمد در یوتیوب، تولید محتوای با کیفیت و متنوع است. باید محتوایی را ایجاد کنید که برای مخاطبان شما جذاب و مفید باشد و باعث بیشتر شدن تعداد بازدیدهای ویدئوهای شما و در نتیجه، بیشتر شدن درآمد شما از طریق تماشای تبلیغات شود.

روش دیگر کسب درآمد از یوتیوب:

همچنین می‌توانید به صورت مستقیم با برندهایی که به موضوع و محتوای ویدئوهای شما مرتبط هستند، همکاری کنید. به عنوان مثال، می‌توانید با شرکت‌هایی که محصولاتی را به فروش می‌رسانند، تبلیغات را در ویدئوهای خود جای دهید. این روش به عنوان سرمایه‌گذاری مشترک (sponsored content) شناخته می‌شود. در این روش، شما باید با برندها به صورت مستقیم مذاکره کنید و توافقی در مورد محتوای تبلیغات، مدت زمان نمایش و دستمزد دریافتی برای خود برگزینید.

علاوه بر این، می‌توانید با فروش محصولات و خدمات خود از طریق ویدئوهای یوتیوب، درآمد کسب کنید. به عنوان مثال، اگر شما یک کانال آموزشی دارید، می‌توانید دوره‌های آموزشی را برای فروش به علاقه‌مندان به آموزش خود ارائه دهید. همچنین، اگر شما یک شخصیت عمومی هستید، می‌توانید محصولات شخصی خود را معرفی کنید و به عنوان یک فروشنده آن‌ها را به فروش برسانید.

از این‌رو، انتخاب روشی برای کسب درآمد در یوتیوب باید به توانایی‌های و استراتژی‌های خود و نیازهای مخاطبان شما بستگی داشته باشد.

شروع کار با یوتیوب :

برای شروع کانال یوتیوب و کسب درآمد از آن، ابتدا باید برنامه‌ریزی کنید و محتوای مناسب برای کانال خود را ایجاد کنید. برای این کار، می‌توانید از ایده‌های خلاقانه استفاده کنید و موضوعات مرتبط با علایق و نیازهای مخاطبان خود را پوشش دهید.

همچنین، برای افزایش تعداد بازدید و مخاطبان، باید به بهبود کیفیت ویدئوهای خود بپردازید و بهینه‌سازی عنوان و توضیحات ویدئوهای خود را در نظر بگیرید. همچنین، استفاده از کلمات کلیدی مناسب برای ویدئوهای خود و استفاده از برچسب‌های دقیق موضوعی می‌تواند به بهبود قابل توجهی در نتایج جستجو و یافتن کانال شما توسط کاربران در یوتیوب منجر شود.

در نهایت، شما باید کانال خود را با دقت بسیار زیاد بهبود بخشید، برای جذب بیشترین تعداد مخاطبان و بازدید کنندگان، و سپس به صورت متداول از طریق تبلیغات یا مشارکت با برندهای مرتبط با موضوع کانال خود، به کسب درآمد از یوتیوب بپردازید.

برای راه‌اندازی کانال در یوتیوب و شروع ساخت محتوا، مراحل زیر را می‌توانید انجام دهید:

  1. انتخاب موضوع کانال: تعیین موضوع یا نیچه (niche) کانالتان از مراحل اولیه است. انتخاب موضوعی که به آن علاقه دارید و در آن توانایی دارید، به شما کمک می‌کند تا با انگیزه و پشتکار، محتوای کیفی و پایدار ارائه دهید.
  2. برنامه‌ریزی محتوا: برنامه‌ریزی محتوا و تعیین نوع ویدیوهایی که می‌خواهید تولید کنید، اهمیت دارد. این برنامه شامل موضوع‌ها، فرکانس انتشار ویدیوها، زمان‌بندی، و نیازمندی‌های تولید محتواست.
  3. نام کانال و لوگو: نامی مناسب و شناخته‌شده برای کانالتان انتخاب کنید و لوگوی مخصوص خود را طراحی یا ساخته و به کانال اضافه کنید.
  4. ساخت حساب گوگل: برای ساخت کانال در یوتیوب، نیازمند یک حساب گوگل (Google Account) هستید. اگر حسابی ندارید، ابتدا یک حساب گوگل بسازید.
  5. ساخت کانال یوتیوب: با استفاده از حساب گوگل خود، وارد یوتیوب شوید و یک کانال جدید ایجاد کنید.
  6. تنظیمات کانال: تنظیمات کانال از جمله توضیحات، کلمات کلیدی (tags)، شبکه‌های اجتماعی مرتبط و غیره را به‌روزرسانی کنید.
  7. آماده‌سازی تجهیزات: برای ضبط ویدیوها به دوربین مناسب نیاز دارید. همچنین، اگر می‌خواهید صدا یا تصویر خاصی را ضبط کنید، تجهیزات صدا و تصویر مناسب را نیز آماده کنید.
  8. ضبط و تولید محتوا: ویدیوهای خود را با استفاده از دوربین و تجهیزات ضبط صدا و تصویر، تهیه کنید. سعی کنید محتواهایی کیفیتی و جذاب ارائه دهید.
  9. ویرایش ویدیوها: ویدیوهای ضبط‌شده را ویرایش کنید تا بهترین حالت خود را به‌خود بگیرند. افزودن تیترها، افکت‌ها، موسیقی پس‌زمینه و … به ویدیوها کمک می‌کند تا جذاب‌تر به نظر بیایند.
  10. بارگذاری ویدیوها: ویدیوهای آماده را بارگذاری کنید و به کانال اضافه کنید. به همراه هر ویدیو، توضیحات مربوطه، تگ‌ها و نشان‌ها (tags) را نیز وارد کنید.
  11. ترویج کانال: برای جلب مخاطبان جدید، کانال خود را تبلیغ کنید. از شبکه‌های اجتماعی، وبلاگ‌ها، ایمیل‌ها و سایر روش‌های تبلیغاتی استفاده کنید.
  12. برقراری ارتباط با مخاطبان: با مخاطبان و تماشاچیانتان تعامل داشته باشید، نظرات آن‌ها را بخوانید و به آن‌ها پاسخ دهید. این باعث افزایش ارتباط شما با جمهور و پایبندی آن‌ها به کانالتان می‌شود.

همچنین، توصیه می‌شود محتوای کانال شما اصیل، منحصربه‌فرد و ارزشمند باشد تا بتواند مخاطبان را به خود جذب کند و به اشتراک‌گذاری محتواهای شما با دیگران ترغیب شوند. صبور باشید، زیرا ساختن یک کانال موفق نیازمند زمان، تلاش و پشتکار است

نکات مهم در استفاده از یوتیوب:

برای کسب درآمد از یوتیوب، نکات زیر را در نظر بگیرید:

۱. ایجاد محتوای با کیفیت: به جای تولید محتوای تکراری و عادی، سعی کنید محتوای خلاقانه و متمایزی را ایجاد کنید تا بتوانید مخاطبان را به خود جذب کنید.

۲. استفاده از کلمات کلیدی: از کلمات کلیدی دقیق و مرتبط با موضوع کانال خود در عنوان و توضیحات ویدئوهای خود استفاده کنید تا کاربران به راحتی بتوانند کانال شما را در نتایج جستجوی یوتیوب پیدا کنند.

۳. افزایش تعداد اعضا: سعی کنید از طریق شبکه‌های اجتماعی و دیگر کانال‌های مرتبط با موضوع خود، جمعیت کانال خود را افزایش دهید.

۴. برچسب‌گذاری: از برچسب‌های مرتبط با موضوع ویدئوهای خود استفاده کنید تا کاربران در نتایج مرتبط با موضوع خود، کانال شما را پیدا کنند.

۵. توسعه همکاری با برندها: با برندهای مرتبط با موضوع خود همکاری کنید و از راه‌های مختلفی مانند ارائه خدمات تبلیغاتی، اسپانسر شدن و… استفاده کنید تا به کسب درآمد از یوتیوب کمک کنید.

۶. پاسخگویی به کاربران: سعی کنید به کامنت‌های کاربران پاسخ دهید و بازخورد و پیشنهادات آنها را در نظر بگیرید تا ارتباط خوبی با مخاطبان خود داشته باشید.

۷. بروز رسانی مرتب: با بروزرسانی منظم کانال خود و افزودن محتوای جدید و خلاقانه، بتوانید با مخاطبان خود در ارتباط باشید و آنها را به مشارکت بیشتر ترغیب کنید.

الان وقتشه! مدرسه کسب و کار آنلاین باهوشانه
الان وقتشه! مدرسه کسب و کار آنلاین باهوشانه

استراتژی مناسب برای کار در یوتیوب:

بهترین استراتژی برای کسب درآمد از یوتیوب، به موارد زیر بستگی دارد:

۱. انتخاب یک موضوع مورد علاقه و مرتبط با تخصص شما: بهتر است موضوع کانال شما با تخصص و علاقه‌های شما هماهنگ باشد تا بتوانید با تولید محتوای خلاقانه و متمایز، مخاطبان را جذب کنید.

۲. ایجاد محتوای با کیفیت: تولید محتوایی با کیفیت و خلاقانه، که مخاطبان را به خود جذب کند و محتوای تکراری و عادی نباشد، برای جذب تعداد بیشتری از مخاطبان بسیار مهم است.

۳. استفاده از روش‌های تبلیغاتی: با استفاده از روش‌های تبلیغاتی مانند اسپانسر شدن، قرار دادن تبلیغات در ویدئوها، تبلیغات در کانال‌های دیگر و… می‌توانید به کسب درآمد بیشتر کمک کنید.

۴. رعایت قوانین یوتیوب: رعایت قوانین یوتیوب در ارائه محتوا و همچنین انجام فعالیت‌های تبلیغاتی، بسیار مهم است تا به مشکلی در آینده بر نخورید.

۵. ارائه محتوای متنوع: با ارائه محتوای متنوع و تنوع در فرمت‌های ویدئویی، محتوایی برای تمام افراد را ارائه دهید و مخاطبان را به خود جذب کنید.

۶. ایجاد ارتباط با مخاطبان: با پاسخ دادن به کامنت‌های مخاطبان و بررسی پیشنهادات آنها، ارتباط خوبی با مخاطبان خود ایجاد کنید.

با توجه به این موارد و با توجه به خلاقیت و ایده‌های شما، بهترین استراتژی برای کسب درآمد از یوتیوب مشخص میشه.

شروع کار در یوتیوب:

آموزش یوتیوب – ساخت اکانت:

برای ساخت اکانت، ورود به سایت یوتیوب راانجام دهید. ( البته با فیلر شکن !!!) و اقدام به ساخت پروفایل نمایید. مراحل این کار رو در ادامه می بینید.برای این کار به اکانت گوگل نیاز دارید.

وارد لینک مقابل شوید: لینک ورود به یوتیوب

مطابق شکل زیر فرم اولیه رو پر کنید.

آموزش لیکدین

بعد از این که فرم رو پر کردید، با کلیک روی NEXT وارد صفحه ی زیر می شود. و این اطلاعات رو هم تکمیل نمایید.

آموزش یوتیوب

در این قسمت هم اطلاعات دقیق رو وارد کنید. مخصوصا شماره موبایل رو. چون گوگل یه کد تایید براتون می فرسته که در قسمت بعد باید واردکنید تا به اکانت یوتیوب خودتون دسترسی داشته باشید.الان دیگه اکانت شما ساخته شده و می تونین در کانال خودتون فیلم آپلود کنید.

اما کار حرفه ای و کسب درآمد با یوتیوب نیاز به مهارت های بیشتری داره که در ادامه براتون می گم.

بخش Channel trailer for people who haven’t subscribed :

بخش “Channel trailer for people who haven’t subscribed” به معنای ویدیویی است که به صورت مخصوص برای کاربرانی ساخته می‌شود که هنوز کانال شما را سابسکرایب نکرده‌اند. این ویدیو عمدتاً برای معرفی کانال شما، محتواهایی که در آن قرار دارد و دلایلی که باید کاربران به کانال شما سابسکرایب کنند، طراحی می‌شود.

برای ساخت ویدیویی با کیفیت برای بخش “Channel trailer for people who haven’t subscribed”، می‌توانید مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. معرفی خود: در ابتدای ویدیو، خودتان را معرفی کنید و توضیح دهید که کانال شما درباره چه موضوعاتی است.
  2. نمونه‌هایی از محتوا: بهتر است نمونه‌هایی از محتواهایی که در کانال خود ارائه می‌دهید، نمایش دهید. این می‌تواند چندین کلیپ کوتاه از ویدیوهای مختلف باشد.
  3. مزیت‌ها و دلایل سابسکرایب کردن: توضیح دهید که با سابسکرایب کردن کانال شما، کاربران چه مزایایی خواهند داشت. این مزایا می‌توانند دسترسی به محتوای اختصاصی، آخرین بروزرسانی‌ها و راهنماهای ارزشمند باشند.
  4. فراخوانی به اقدام: در انتهای ویدیو، کاربران را به سابسکرایب کردن کانالتان تشویق کنید و فراخوانی مناسبی ارائه دهید تا به کاربران شما انگیزه بیشتری برای انجام این اقدام بدهد.
  5. استفاده از تصاویر و صداهای جذاب: از تصاویر و آهنگ‌های جذاب برای جلب توجه کاربران استفاده کنید و از نمونه‌های موفق در این زمینه الهام بگیرید.
  6. مدت زمان مناسب: توجه داشته باشید که این ویدیو باید کوتاه و مفید باشد، تقریباً حداکثر ۱ تا ۲ دقیقه زمان برای ویدیوی این بخش کافی است.
  7. نمایش توانایی‌ها و تخصص‌های خود: اگر دارای تخصص‌ها و توانایی‌های خاصی در کانالتان هستید، این موارد را نیز در ویدیو به نمایش بگذارید.
  8. قالب‌بندی حرفه‌ای: تلاش کنید تا ویدیویی با قالب و طراحی حرفه‌ای ایجاد کنید تا به مخاطبان پیام مثبتی از کیفیت و محتوای کانال شما منتقل شود.
  9. آپلود و به‌روزرسانی: ویدیوی خود را در کانال یوتیوب آپلود کنید و به‌روزرسانی‌های لازم را در صورت نیاز اعمال کنید.

همچنین، حتماً دنبال کردن و بررسی ویدیوهای موفق و پرطرفدار کانال‌های مشابه می‌تواند به شما در طراحی و ساخت یک “Channel trailer for people who haven’t subscribed” مؤثر کمک کند.

بخش Featured video for returning subscribers :

بخش “Featured video for returning subscribers” به معنای ویدیویی است که به صورت خاص برای کاربرانی ساخته می‌شود که قبلاً کانال شما را سابسکرایب کرده‌اند و به کانال بازگشته‌اند. این ویدیو به عنوان یک نوار اطلاعاتی مهم و جذاب در ابتدای کانال شما نمایش داده می‌شود تا کاربران را با محتواها و موضوعات جدیدی که در کانال شما منتشر شده است آشنا کند و آن‌ها را به تماشای محتواهای جدیدتان ترغیب کند.

معمولاً ویدیوی “Featured video for returning subscribers” به صورت خلاصه و مفید، بهترین محتواها یا ویدیوهای مهم اخیر کانال شما را نمایش می‌دهد. این ویدیو می‌تواند در مدت زمان کوتاهی (مثلاً ۳۰ ثانیه تا ۱ دقیقه) باشد و باید به طور مؤثری توانایی‌ها، تخصص‌ها، و محتواهای خاص کانال شما را به نمایش بگذارد.

هدف اصلی از این بخش، حفظ جذابیت کاربران قدیمی کانال و ترغیب آن‌ها به بازگشت و مشاهده ویدیوهای جدیدتر است. در نتیجه، انتخاب ویدیو مناسبی که به گونه‌ای جذاب باشد و جلب توجه کننده برای کاربران قدیمی شما باشد، اهمیت دارد.

بخش Featured sections :

بخش “Featured sections” به معنای بخش‌های ویژه و برجسته در یوتیوب یک کانال است که معمولاً برای گروه‌بندی و نمایش ویدیوها و محتواهای مشابه با یکدیگر در یک موضوع خاص، تنظیم می‌شود. این بخش‌ها به کاربران کمک می‌کنند تا به راحتی به محتواهای مورد علاقه خود دسترسی پیدا کنند و در کانال به شیوه‌ای بهتر و منظم‌تر مرور کنند.

هر کانال می‌تواند بخش‌های “Featured sections” مختلفی را در صفحه‌اصلی خود ایجاد کند. بعضی از معروف‌ترین بخش‌هایی که در یوتیوب کاربرد دارند عبارت‌اند از:

  1. Popular Videos: در این بخش، ویدیوهای پربازدید و محبوب کانال به نمایش در می‌آید.
  2. Latest Uploads: این بخش شامل آخرین ویدیوهایی است که کانال ارسال کرده و کاربران می‌توانند به‌روزرسانی‌های جدید را مشاهده کنند.
  3. Playlists: در این بخش، لیست‌های پخش (Playlists) مرتبط با موضوعات مختلف نمایش داده می‌شود که ویدیوها به گروه‌های مشخصی تقسیم شده‌اند.
  4. Recommended Videos: ویدیوهای پیشنهادی که بر اساس تاریخچه تماشا و علایق کاربر نمایش داده می‌شود.
  5. Channel Trailer: ویدیوی معرفی کانال که به طور خاص برای کاربرانی که هنوز سابسکرایب نکرده‌اند، طراحی شده است.
  6. Featured Collaborations: اگر کانال با کانال‌ها یا خالقان دیگر همکاری کرده است، ویدیوهای مرتبط با همکاری‌ها در این بخش قرار می‌گیرند.
  7. Trending Topics: ویدیوهای مرتبط با موضوعات پرطرفدار و مدرن که در اینده‌ای نزدیک می‌توانند پربازدید شوند.

هدف اصلی از “Featured sections”، کاربران را در انتخاب ویدیوهایی که به دنبال آن‌ها هستند یاری کند و اطلاعات کامل‌تری از محتواهای موجود در کانال ارائه دهد. همچنین، با به‌کارگیری این بخش‌ها، خالقان محتوا می‌توانند محتوای خود را بیشتر معرفی کرده و کاربران را به تماشای بیشتر ویدیوها ترغیب کنند.

آموزش یوتیوب – آپلود ویدئو در یوتیوب:

یوتیوب از زبان فارسی پشتیبانی می کنه. ( با اینکه فیلتر شده و ما در تحریم هستیم). برای قرار دادن ویدئو در یوتیوب ، کافیه روی علامت + که در نوار بالا و کنار عکس پروفایل و علامت زنگوله هست، کلیک کنی. اما توصیه می کنم در ادمه بحث نکات مهم برای دیده شدن ویدئو در یوتیوب رو بخون. یوتیوب هم سیستم سئو ( آماده سازی برای موتورهای جستجو) مخصوص به خودش داره. اصول این کار و در ادامه می گم.

آموزش یوتیوب

کسب درآمد از یوتیوب:

بازدید ویدئو های شما، براتون کسب درآمد می کنه. تقریبا میشه گفت هر ۱۰۰۰ بازدید حدود ۴ دلار براتون کسب درآمد می کنه. وقتی ۲۵۰۰۰ بازدید از ویدئو هاتون داشته باشید، ۱۰۰ دلار کسب درآمد کرده اید. یوتیوب بعد از پر شدن ۱۰۰ دلار درآمد شما، براتون پرداخت رو انجام میده.( به حساب بین المللی مورد تایید.)

پس می بینید که کسب درآمد ، منوط به دیده شدن ویدئوهاست. دیده شدن ویدئو ها با کیفیت ویدئو، محتوا، نام گذاری و… یعنی به طور خلاصه به سئو بستگی داره.

نقش سئو برای موفقیت در یوتیوب

سئو یه نقش اصلی و کاربردی داره و اونم اینه که، کاربران رو به چنل‌تون هدایت می‌کنه و محتوا‌تون رو براشون به نمایش در‌میاره. اگه بازدیدها از سمت کاربرا وسعت زیادی داشته باشه، سودش به نفع شما خواهد بود؛ چون افزایش درآمد براتون درپی‌خواهد داشت.

برای افزایش دیده‌شدن ویدیوهایتون در یوتیوب و جلب توجه بیشتر کاربران، می‌تونید از تاکتیک‌های سئو (بهینه‌سازی موتورهای جستجو) استفاده کنید.

  1. کلمات کلیدی مناسب: وقتی ویدیوتون رو ضبط می‌کنید، از کلماتی که با محتوای ویدیو مرتبطن، استفاده کنید. مثلاً اگه درباره آموزش آشپزی صحبت می‌کنید، از کلماتی مثل “آشپزی خانگی” یا “دستور پخت” استفاده کنید.
  2. عنوان جذاب: عنوان ویدیوتون باید جذاب و کششی باشه. از کلمات کلیدی در عنوان استفاده کنید تا کاربران به راحتی پیداش کنن.
  3. توضیحات کامل: در توضیحات ویدیو، محتوای دقیق و کاملی از ویدیوتون ارائه بدید. کلمات کلیدی و توضیحات مرتبط با موضوع ویدیو رو هم اینجا قرار بدید.
  4. استفاده از تگ‌ها: تگ‌ها کلمات کلیدی و موضوعات مشابه ویدیوتون رو نشون می‌دن. پس از تگ‌های مرتبط استفاده کنید.
  5. عکس مناسب برای مینیاتور: یه تصویر خلاق و جذاب برای مینیاتور ویدیو انتخاب کنید که دید کاربران رو به سمت ویدیو جلب کنه.
  6. استفاده از لینک‌ها و منابع بیرونی: اگه منابع بیرونی رو مرتبط با محتوای ویدیو دارید، لینک به اون‌ها رو تو توضیحات اضافه کنید.
  7. تعامل با دیگران: همکاری با دیگر خالقان محتوا می‌تونه به دیده‌شدگی ویدیو کمک کنه. اینجا هم از کلمات کلیدی مشابه و مرتبط استفاده کنید.
  8. لیست‌های پخش: ویدیوهای مرتبط رو در لیست‌های پخش گروه‌بندی کنید. این به مخاطبان کمک می‌کنه تا بیشتر ویدیوهای شما رو تماشا کنن.
  9. تعامل : به نظرات کاربران پاسخ بدید و با آن‌ها در ارتباط باشید. این باعث افزایش بازدید و تعامل با کاربران می‌شه.
  10. فراخوان به اقدام: وقتی ویدیو تموم می‌شه، کاربران رو به اقدامی مثل اشتراک‌گذاری ویدیو یا سابسکرایب کردن کانالتون ترغیب کنید.

باید به یاد داشته باشید که سئو نیاز به صبر داره و نتایج فوری نداره. اگه به تدریج از این تاکتیک‌ها استفاده کنید و محتوای با کیفیت و مفید ایجاد کنید، دیده‌شدگی ویدیوهاتون افزایش پیدا می‌کنه.

 استراتژی سئو در یوتیوب به چه صورته؟

هر سایتی، محتوای با کیفیت عالی داشته باشه به صفحات بالاتری فرستاده میشه. و در واقع موتور جستجو رو بهینه‌سازی می‌کنن. اصولاً سئو در یوتیوب شامل این موارد می شه:

  • لیست‌های پخش
  • متا داده‌ها
  • بهینه‌سازی کانال
  • ویدیوها پست و توضیحات

برای بهبود و دسترس‌پذیر بودن ویدیو‌هاتون، باید از مفاهیمی مثل کلمات کلیدی، توضیحات متا عناوین و تگ‌ها شناخت داشته باشین. دلیل اصلی هم اینه‌که، ربات‌هایی که در موتور جستجو تعبیه شدن، نمی‌تونن ویدیو‌ها رو تماشا کنن، عملکرد اونا، بر حسب داده‌هاییه که به صورت متنی دریافت می‌کنن.

استراتژی سئو در یوتیوب
استراتژی سئو در یوتیوب

برای اینکه قدرتمند به‌نظر برسین و به صفحات بالای موتورهای جستجو فرستاده بشین، متن‌های ویدیو رو تقویت کنین. سئو در یوتیوب، یعنی تقویت زیرنویس‌ها، کپشن‌ها، توضیحات و مدت زمانی که برای تماشای ویدیو درنظرگرفته میشه.

قبل از سئو در یوتیوب به این نکات اصلی توجه کنین

همه‌کاره  و هیچ‌کار نباشین؛ روی یه موضوع و بحث تمرکز کرده تا تخصص لازم رو کسب کنین. یوتیوب دارای سیستم الگوریتم نیست، اما کارش تقریباً شبیه این سیستمه. این الگوریتم، کانال‌هایی روکه دارای موضوعات جامع و دقیقی به کاربران ارائه می‌کنن، رتبه بالایی میده.

 محتوای هدفمند و ارزشمند باعث میشه کاربر توقف زیادی در یوتیوب داشته باشه و این به نفع یوتیوبه، به همین دلیله که می‌گن، تمرکز روی یه موضوع بهتر از اینه که همزمان روی چند موضوع فعالیت داشته باشیم.

نکاتی که باید بدونید تا سئوی ویدیوتون رو، بهبود ببخشین:

اسم مناسب

روش سئو فیلم در یوتیوب به این صورته که: اسم ویدیویی رو که انتخاب می‌کنین، باید حداقل پنج کلمه باشه این پنج کلمه باید در مورد کلمه‌ی کلیدی باشه. همچنین توضیح مختصری در مورد فیلمی که قراره کاربر تماشا کنه باشه.

 انتخاب کلمه ی کلیدی مناسب

کلمات کلیدی که انتخاب می‌کنین باید حتما در قسمت عنوان ویدیو یا متا داده نوشته بشه. دلیل استفاده‌ی این کلمات کلیدی، اینه که، عبارات کلیدی، توضیح کاملی رو در مورد ویدیوتون میدن. این عبارات کلیدی باید خیلی نزدیک به کلمات کلیدی باشه که کاربر جستجو می‌کنه.

نوشتن زیرنویس‌های دقیق

 یوتیوب به صورت سیستماتیک از ویدیوهایی که فرستاده میشه کپی و به صورت اتوماتیک توضیحاتی رو بیان می‌کنه. نحوه‌ی سئو در یوتیوب، توضیحات عنوان شده تا ۷۰ درصد صحیح هستن.

نوشتن زیرنویس مناسب
نوشتن زیرنویس مناسب

این آمار به خاطر اینه که، کاربران از زیرنویس‌هایی استفاده می‌کنن که، برای گوگل نامفهوم و یا برای فیلم‌ها مناسب نیستن. اگه از کپشن و توضیحات مناسب دیگه‌ی معنی‌دار، استفاده کنین، احتمال این عنوان اسپم رو بگیرین کمتره و رتبه‌تون تنزل پیدا نمی‌کنه. پا نوشت‌ها علاوه بر اینکه  کار بالا بردن صحیح رو انجام میدن، این موارد رو هم تحت تاثیر قرار میدن:

بهبود رتبه در جستجو

مشارکت بالا و کسب تجربه ی کاربران

به کسانی که اختلال شنوایی یا بینایی دارن، دسترسی میده

کسانیکه به زبان ویدیوی مورد نظر مسلط نیستن

افزودن رو نوشت به توضیحات ویدیو

برای نمایش رونوشت، توضیحات فیلم جای مناسبیه.

 برای یه ویدیوی که زمان نمایش ۱۰ دقیقه از توضیحاتش باید چند کلمه باشه؟ ۵۰۰۰ کلمه برای توضیحات کفایت می‌کنه و این توضیحات، از۲۵۰ کلمه نباید کمتر باشه. این توضیحات باعث می‌شه تعاملات‌تون با مخاطب چند برابر بشه. مهم‌تر از اون، اینه که سئو در یوتیوب، به وسیله‌ی کلمات کلیدی مناسب و قدرتمند اتفاق می افته.

زیرنویس ها رو در چند زبان ارائه کنین

 وقتی ویدیو رو می‌سپرید به دست شبکه‌های اجتماعی، یقینا می‌دونین که این ویدیو، دست‌به‌دست می‌چرخه و ممکنه در ‌جای جای جهان دیده بشه. پس عاقلانه است که برای افزودن به مخاطبین از چند زبان برای زیر‌نویس استفاده کنین.  بعد می‌بینین که مخاطبین‌تون روز به روز زیادتر میشن.

زیر نویس در چند زبان
زیر نویس در چند زبان

 مرتبط بودن کلمه ی کلیدی و توضیحات تگ ها

وقتی می‌گیم کلمه‌ی کلیدی مناسب رو، استفاده کنین، منظورمون اینه‌که، این کلمات قدرتمند رو در توضیحات طرح ها و موضوعات هم به کار ببرین. اگه در استفاده از این  واژگان، زیاده روی بشه (چگالی رعایت نشه) بدون شک، ربات‌های جستجوگر شما رو اسپم معرفی می‌کنن.

اهمیت مشارکت کاربرها

گوگل به مشارکت کاربرانی که کامنت میزارن و لایک می‌کنن و یا ویدیوی شما رو به اشتراک میزارن، امتیاز میده. هر چقدر میزان مشارکت کاربران بیشتر باشه رتبه‌ی شما هم بالاتر میره. با ارائه‌ی محتوای مفید و جذاب،  مخاطب رو وادار کنین که توقف بیشتری رو، روی ویدیویی شما داشته باشه و این حتما از چشم تیزبین گوگل پنهون نمی‌مونه.

 از موارد زیر کمک بگیرین:

  • ایجاد لیست نمایش
  • به صورت مستمر پست بزارین
  • از لینک‌های اشتراک‌گذاری استفاده کنین

از ابزار تحلیلی کمک بگیرین

به کمک این ابزار‌ها از کاربرا، فیدبک‌هایی در مورد عملکرد‌تون دریافت کنین. این بازخوردها باعث تقویت نقاط مثبت و برطرف کردن نقطه ضعف‌ها میشه.

ابزار تحلیل سئو در یوتیوب
ابزار تحلیل سئو در یوتیوب

مراحل سئو در یوتیوب

پیدا کردن کلید واژه های مرتبط؛

همه‌ی کلماتی که در باکس موجود در صفحه اصلی یوتیوب هستن، پر‌تکرار‌ترین کلمات کلیدی، موضوع مورد نظر شما هستن؛ و حالا می‌تونین جملات و کلمات کلیدی پر‌تکرار رو در یوتیوب ببینین.

نوشتن تاتیل جذاب:

اگه بگیم که تاتیل، یکی از مهم‌ترین بخش‌های سئو چنل شماست، اشتباه نکردیم. جذابیت تاتیل باعث میشه مخاطب جذب کنین. عبارتی را باید در تاتیل بنویسین که در قسمت بالا جستجو کرده بودین.  این یه رنک گرفتن در مقابل رقبا به حساب میاد.

تایتل یکی از اجزای اساسی ویدیوهای شما در یوتیوب است. توصیف‌کننده‌ای است که به ویدیوی شما هویت و تفاوت می‌بخشد و تماشاچیان را جذب می‌کند. اهمیت تایتل در تعیین تصمیم تماشاچیان برای تماشای یک ویدیو بسیار بزرگ است.

درست مثل یک کتاب خوب که جلب توجه خواننده را با عنوان جالب خودش به دست می‌آورد، تایتل ویدیو نیز باید جذابیت داشته باشد. این عنوان باید به طور واضح توضیح دهد که ویدیو درباره چیست و چه محتوایی را پوشش می‌دهد.

همچنین، تایتل باید از کلمات کلیدی مهمی که با محتوای ویدیو مرتبط هستند، استفاده کند. این کلمات کلیدی به موتورهای جستجو کمک می‌کنند تا ویدیوهای شما در جستجوهای مرتبط نمایش داده شوند.

باید توجه داشت که تایتل ویدیو باید واضح و کوتاه باشد، به طوری که تماشاچیان به راحتی متوجه محتوا شوند. از جملات پر مفهوم و عناوین جذاب استفاده کنید تا توجه مخاطبان را جلب کنید.

آخرین نکته، تایتل ویدیو باید با محتوای واقعی و واقعی ویدیو تطابق داشته باشد. ایجاد یک تایتل جذاب و خلاقانه مهم است، اما تازه‌ترین محتوای ویدیو شما را نباید نادیده بگیرد.

با این مشورت‌ها، می‌توانید تایتل‌های جذاب و قابل توجهی برای ویدیوهایتان ایجاد کنید. این کار به بهبود تعامل با تماشاچیان و جذب توجه بیشتر به محتوا کمک می‌کند.

نوشتن دیسکریپشن خوب :

 نوشتن ۱۰۰۰ یا حداقل ۲۵۰ کلمه راجع به ویدیو، در این بخش لازمه. کلمات کلیدی باید۶ تا ۸ بار باید تکرار بشن.

حتما! دیسکریپشن یا توضیحات در یوتیوب یکی از ابزارهای مهم برای بهبود ویدیوهای شما در پلتفرم است. یک دیسکریپشن مناسب باید ویژگی‌های زیر را داشته باشد:

اولاً، باید دقیقاً توضیح دهید که ویدیو شما درباره چیست. یعنی توصیف دقیق و کاملی از محتوای ویدیو باید در اینجا قرار داشته باشد. این کمک می‌کند تا تماشاچیان به راحتی متوجه محتوا شوند.

با استفاده از کلمات کلیدی و عبارات مرتبط با موضوع ویدیوتان، به موتورهای جستجو کمک می‌کنید تا ویدیوهای شما در جستجوهای مرتبط نمایش داده شوند.

همچنین، تماشاچیان را ترغیب به اقدام کنید. مثلاً، بخواهید از آن‌ها که سابسکرایب کنند، لایک بزنند یا ویدیو را با دوستانشان به اشتراک بگذارند.

اگر منابع مرتبطی دارید که به توضیحات اضافه می‌شود، می‌توانید لینک‌های مفیدی را در دیسکریپشن قرار دهید.

اطلاعات تکمیلی در مورد محتوا، تجربه شما یا هر اطلاعات دیگری که می‌خواهید با تماشاچیان خود به اشتراک بگذارید، می‌تواند به مخاطبان کمک کند تا بهتر با محتوای ویدیویی شما ارتباط برقرار کنند.

همچنین، اگر ویدیوهای دیگری در کانالتان وجود دارند، به تماشاچیان اشاره کنید و آن‌ها را به تماشای آن‌ها دعوت کنید.

نباید از تعامل با تماشاچیان خود در دیسکریپشن غافل شوید. به نظرات و پیام‌هایشان پاسخ دهید تا بازخوردهای مثبتی ایجاد شود.

در نهایت، مهم است که دیسکریپشن شما به شکل سازمان‌یافته‌ای باشد و به خوانایی آن کمک کند. از پاراگراف‌بندی مناسب استفاده کنید و از فهرست‌ها و نقاط برجسته برای افزایش خوانایی آن استفاده کنید.

با رعایت این نکات، دیسکریپشن‌هایتان می‌توانند به بهبود دیده‌شدن و تعامل با تماشاچیان کمک کنند و بهترین نتیجه را از ویدیوهایتان به دست بیاورید.

تگ گذاری :

تگ‌گذاری، یکی از نکات سئو در یوتیوب هستش. کلمه‌ی کلیدی که راجع به ویدیو‌تون، مد نظرتون هست رو در قسمت تگ‌ها عنوان کنین.

حتما! تگ‌گذاری در یوتیوب یک روش مهم برای بهبود دیده‌شدگی ویدیوهای شما در این پلتفرم است. وقتی تگ‌ها را انتخاب می‌کنید، باید دقت کنید که از کلمات کلیدی و عبارات مهمی استفاده کنید که به محتوای ویدیوهایتان مرتبط باشند. تگ‌ها به موتورهای جستجو و الگوریتم‌های یوتیوب کمک می‌کنند تا ویدیوهای شما را در موقعیت‌های مناسب نمایش دهند.

بهترین شیوه‌ای که می‌توانید در تگ‌گذاری دنبال کنید، عبارت انتخابی ویدیو خودتان را به طور دقیق و واضح نشان دهید. همچنین، از کلمات کلیدی متعددی که با محتوای ویدیو ارتباط دارند، استفاده کنید. اما توجه داشته باشید که تگ‌های انتخابی باید واقعی و دقیق باشند و از تگ‌های مضلّل یا تکراری پرهیز کنید.

به علاوه، مهم است که تگ‌های مرتبط با منطقه جغرافیایی خودتان یا زبان‌های مشخصی که به آنها می‌پردازید، را نیز به تگ‌ها اضافه کنید. این به کمک دسترسی به مخاطبان هدف خود در مناطق خاص می‌آید.

به طور کلی، تگ‌گذاری یک فرآیند استراتژیک است و تحلیل دقیق کلمات کلیدی مهم و مرتبط با محتوای ویدیوها به شما کمک می‌کند تا ویدیوهایتان به نحو بهتری دیده شوند و مخاطبان مناسب‌تری به آنها دسترسی پیدا کنند.

سئو در یوتیوب
سئو در یوتیوب

زمان انتشار:

اولین قدم اینه که بفهمید کاربرا وقت زیادی کی روی یوتیوب می‌گذرونن و کی بیشتر تماشا می‌کنن. اینجوری می‌تونید ویدیوهاتون رو در زمانهایی که بیشترین تعداد افراد آنلاین هستن، منتشر کنید.از ابزارهای آماری یوتیوب استفاده کنید تا ببینید چه زمانهایی ویدیوهایتون بیشترین بازدید رو دارن. این آمار بهتون نشون می‌ده که کدوم روزها و ساعت‌ها برای انتشار محتوا بهترن.

موضوع کانالتون می‌تونه تأثیر زیادی روی زمان انتشار محتوا داشته باشه. اگه مثلاً کانالتون مرتبط با اخبار و رویدادهاست، می‌تونید ویدیوها رو تو زمانهایی که اخبار جدید منتشر میشه، منتشر کنید.اگه هدفتون جذب تماشاچیان از سرتاسر دنیاست، باید به مناطق زمانی مختلف توجه کنید. بهتره زمان انتشار محتوا رو تا حد ممکن بر اساس مناطق زمانی مختلف تنظیم کنید.

نتیجه‌گیری

اگه یکی از اهداف‌تون اینه که، ویدیو شما توسط کاربران لایک و بازدید زیادی داشته باشه، باید راهکارهای سئو در یوتیوب رو عملیاتی کنین. سئو در یوتیوب، با سرچ کلمات کلیدی جهت نمایش ویدیو‌ها شروع میشه. المان‌های زیر رو برای موفقیت و دیده‌شدن بیشتر ویدیو‌تون در یوتیوب در‌نظر داشته باشین:

قدم اول: سرچ کلید واژه در یوتیوب

قدم دوم: منتشر کردن ویدیوهای جدید

الان وقتشه! مدرسه کسب و کار آنلاین باهوشانه
الان وقتشه! مدرسه کسب و کار آنلاین باهوشانه
۳ ۲ رای ها
امتیازدهی به مقاله
جستجو

مطالب بیشتر

ایده پردازی و خلاقیت . کسب و کار باهوشانه

ایده پردازی و روش های خلق ایده در کسب و کار

ایده پردازی نیاز داره ، برای تفکر خلاق خودتون محدودیت ایجاد کنید. یعنی علاوه بر این که به افزایش مهارت حل مسئله فکر می کنید ، محدودیت های بودجه و زمان را هم در نظر بگیرید. دنبال ایجاد تغییر باشید.

پاسخ به سوالات

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
دوست دارم نظرت رو بدونم! لطفا نظر بده!x