جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

راه اندازی استارت آپ، ایده پردازی، هدفگذاری، اجرا

فهرست مطالب

استارت آپ

راه اندازی استارت آپ ، ایده پردازی ، هدفگذاری ، اجرا ، پروژه ای جذاب برای شروع یک کسب و کار جدید است. وقتی یه کسب و کار جدید راه اندازی می کنی که حس می کنی متفاوته ، بهت انرژی و قدرت و اعتماد به نفس می ده ! استارت آپ ها چون با ایده پردازی های جدید شروع شده و پر از نو آوری و خلاقیت هست، می تونه در بازاریابی هم موفق باشه به شرط اینکه بیزینس پلن خوبی داشته باشه . به اندازه ی کافی هم براش تبلیغ بشه.
استارت آپ
راه اندازی استارت آپ ها نیاز به برنامه ریزی ، تلاش ، پشت کار و یک تیم کاری خوب و مطمئن داره. علاوه بر این ها هر کاری نیاز به سرمایه گذاری داره! سرمایه گذاری زمان ، سرمایه گذاری دانش و اطلاعات و سرمایه گذاری مالی!

وظیفه ی یک استارتاپ

هدف یک استارت آپ یادگیریه.یعنی چی؟ یعنی کارایی که میخوایم انجام بدیم علاوه بر رفع نیازای مشتری توش یادگیری هم باشه. همیشه اون چیزی ک مشتری ها بیان میکنن خواسته اصلی شون نیست بلکه دقیق اون چیزی ک اونا میخوان رو شما باید متوجه بشین. مثل اسنپ شاید اگه قبل از اومدنش از مردم میپرسیدین چی میخوان میگفتن یه ماشین در اختیار ارزون.

این هنر شماست به اونا و خواسته هاشون گوش بدید و بتونید بهترین ممکن رو براشون تهیه کنین اما همیشه ممکن نیس کارتون پیشرفت داشته باشه.
استیو جابز می گه :

این وظیفه مشتریان شما نیست که بفهمند چه می خواهند.

بعد از اینکه متوجه شدید طرف مقابلتون ازتون دقیقا چه چیزی میخواد. باید تناسب بازار و محصول یا خدماتی که میخاین ارایه بدین رو بررسی کنین.یعنی چقدر امکان رشد یا پس رفت کارتون وجود داره.آیا بازاری که انتخاب کردین پتانسیل خرید و فروش داره یا نه؟ و یا اینکه مخاطب هاتون چه کسانی و در چه رنج سنی هستند..
مارک اندرسون که یک کار آفرین موفق در زمینه ساخت نرم افزار مرور گر هست استارت آپ رو به دو بخش مجزا تبدیل کرده:
قبل از رسیدن به تناسب بازار و کالای مورد نظر بعد از رسیدن به آن هدف قسمت اول یادگیری و فهم اون چیزی هستش که میخوای انجامش بعدی و قسمت دوم مربوط به نحوه اجرای طرحتون هست، در اصل تو این قسمت شیوه کسب و کارتون مشخصه و فقط اجرا آینده کاریتون رو تعیین میکنه.

در واقع هدف این کسب و کار ها یه جور نوآوری خلاقانه هست چیزی ک شاید به ذهن هر کسی نرسه یا هرکسی نتونه درکش کنه برای همین موضوع دلیل های زیادی برای شکست یه استارت آپ وجود داره:


-نیاز نداشتن بازار به محصول ( که عمده ترین دلیلش همینه).
-اتمام بودجه
-وجود رقبای قوی تر
-عدم موفقیت در بازاریابی
-نداشتن تیم مناسب و هماهنگ
-مشکل در محاسبه هزینه ها
و…
ایجاد کسب و کاری نوپا در هر جامعه ای تاثیراتی داره مثل : ایجاد اشتغال یا رفع نیاز های مردم به روش آسون تر…

هدف هر استارتاپ:

اهداف استارتاپ بستگی به نوع فعالیت و صنعتی که در آن فعالیت می‌کند، دارد. اما به طور کلی، برای استارتاپ‌ها می‌توان اهداف زیر را در نظر گرفت:

۱- ساخت یک محصول یا خدماتی که به بازار نیاز دارد: این یکی از مهم‌ترین اهداف استارتاپ‌ها است. برای رسیدن به این هدف، باید بازار را به خوبی بررسی کنید و ایده‌ای را انتخاب کنید که نیازی را که در بازار وجود دارد رفع کند.

۲- رشد سریع و پایدار: بعد از تولید محصول یا خدماتی که بازار به آن نیاز دارد، باید به سرعت در بازار پیشرفت کرد. این هدف به دلیل این است که درصورتی که استارتاپ به سرعت رشد نکند، ممکن است به خطر بیفتد.

۳- کسب سهم بازار: هدف دیگری که استارتاپ باید دنبال کند، کسب سهمی از بازار است. این هدف در حالی مهم است که با سهم گرفتن در بازار، قدرت رقابتی شما در برابر رقبا افزایش می‌یابد.

۴- جذب سرمایه‌گذار: برای رشد و توسعه سریع، استارتاپ‌ها باید به دنبال جذب سرمایه‌گذاران باشند. هدف این است که با جذب سرمایه‌گذار، میزان سرمایه و توانایی برای رشد را بیشتر کنید.

۵- افزایش درآمد: استارتاپ‌ها باید به دنبال افزایش درآمد خود باشند. این هدف در حالی مهم است که با افزایش درآمد، استارتاپ می‌تواند بهتر از شرایط مالی خود مراقبت کند و برای رشد بیشتر در آینده، سرمایه‌گذاری کند.

الان وقتشه! مدرسه کسب و کار آنلاین باهوشانه
الان وقتشه! مدرسه کسب و کار آنلاین باهوشانه

ایده پردازی در استارتاپ:

ایده پردازی در استارتاپ بسیار مهم است، زیرا ایده‌های خلاقانه و نوآورانه می‌توانند ابتکاراتی جدید و پیشرفت‌های بزرگی در حوزه‌های مختلف به وجود آورند. ایده‌های مناسب برای استارتاپ باید مشکلات یا نیازهای خاصی را حل کنند، ایده‌هایی باشند که در بازار جایگاه خود را پیدا کرده‌اند و بتوانند درآمدزایی مطمئنی را برای شرکت به همراه داشته باشند.

برای رسیدن به ایده‌های خوب برای استارتاپ، نیاز به تحقیق و بررسی بازار و نیازهای مشتریان دارید. این می‌تواند شامل مطالعه رقبا، گفتگو با مشتریان و تجربه شخصی شما با مشکلات و نیازهایی که به آنها برخورد کرده‌اید، باشد. همچنین، تحلیل ایده از نظر فنی و امکان سنجی آن نیز مهم است.

در کل، ایده پردازی در استارتاپ باید در مرحله اول پیش از راه‌اندازی شرکت به دقت انجام شود و ایده‌هایی با پتانسیل بالا باید انتخاب شوند. همچنین، پس از راه‌اندازی شرکت، ایده پردازی نیز ادامه خواهد داشت و شرکت باید همیشه به دنبال ایده‌های جدید باشد تا به روز بماند و رقبای خود را پیشی بگیرد.

  1. شناسایی مشکلات و نیازها: اولین مرحله در ایده پردازی، شناسایی مشکلات و نیازهایی است که ممکن است در بازار وجود داشته باشد. برای این منظور، می‌توانید با مشتریان و کاربران صحبت کنید، با رقبا آشنا شوید و با استفاده از روش‌های تحقیق و تجزیه و تحلیل بازار، نیازها و مشکلات را شناسایی کنید.
  2. ایجاد راهکارهایی برای حل مشکلات: پس از شناسایی مشکلات و نیازها، باید به دنبال راهکارهایی برای حل آنها باشید. این مرحله شامل ایده‌پردازی و طراحی محصول یا خدمت مورد نظر است.
  3. بررسی امکان سنجی و تحلیل فنی: پس از ایجاد راهکارهایی برای حل مشکلات، باید امکان سنجی و تحلیل فنی ایده‌های خود را انجام دهید تا ببینید آیا ایده‌های شما قابلیت اجرا و عملیاتی شدن دارند یا خیر.
  4. تحلیل بازار: در این مرحله باید به تحلیل بازار و تحلیل رقبا و نقاط قوت و ضعف آنها بپردازید. همچنین، باید به دنبال تحلیل فرصت‌های بازار و موقعیت‌های جدید در بازار باشید.
  5. ارزیابی مالی: در این مرحله باید به تخمین سرمایه‌گذاری مورد نیاز برای راه‌اندازی استارتاپ، سودآوری و بازگشت سرمایه (ROI) فکر کنید.
  6. برنامه‌ریزی راه‌اندازی: در این مرحله باید برنامه‌ریزی راه‌اندازی استارتاپ را با توجه به موارد بالا و با استفاده از اطلاعات جمع آوری شده انجام دهیم.

اردوی استارت آپی یا استارت آپ ویکند :

در سراسر دنیا سفری سه روزه با عنوان اردوی استارت آپ وجود داره که توی اون همه نوع از افرادی که ایده دارن،برنامه نویس ها،طراحان و مجری های طرح دور هم جمع میشن تا بتونن تیمی قوی رو تشکیل بدن و طرحشون رو پیاده کنن. ایده های زیادی در جریان این اردو به وجود میاد اما مهم تر از ایده اجراست…


تو روز اول این اردو ایده های زیادی بیان میشه اما در اخر بهترین ها انتخاب میشه و صاحبان هر ایده به دنبال تیم مورد نظر خودشون میگردن. در روز دوم توی مکانی از پیش تعیین شده افراد طرحشون رو به اجرا در میارن تو این بین هستن آدمایی که از قبل کار استارت آپ رو انجام دادن و باهاش آشنایی دارن و کمک هایی رو به گروه ها میکنن یا کارگاه های کوتاه مدت براشون برگزار میکنن.


در روز سوم اخرین تلاش ها هم انجام میشه و گروه ها کارشون رو برای داور ها به اجرا میزارن و توضیح میدن همچنین بیان توضیحات مالی مهمه و باید از طرح خودشون دفاع کنن.و در آخر سه گروه به عنوان برترین ها انتخاب میشن و به کارشون ادامه میدن.

در بعضی موارد میتونیم بگیم استارت آپ و کار آفرینی با هم فرق هایی دارن مثلا اینکه توی کار آفرینی تو میدونی دقیقا میخای چیکار کنی و قبلا نمونه کارت رو توی بازار دیدی اما استارت آپ اینجوری نیست با کلی ریسک و مسایل مبهم شروع میشه و همین دلیله که ممکنه منجر به شکست یا موفقیت کارتون بشه.
راه اندازی استارت آپ

گام به گام راه اندازی استارت آپ؛

گام صفر راه اندازی استارت آپ – آمادگی :

میزان آماده  بودن فرد برای ورود به گروه استارت آپ ها توی اینکار شما با انواع مختلف آدم ها سر و کار دارین که ممکنه خیلی پیگیر یا بی اعتماد باشن.باید بدونین که همیشه قرار نیست موفق بشین پس باید نقاط ضعف و قوت خودتون رو ارزیابی کنین که با شرایط کنار بیاین.

اینکه بتونید تو کسری از ثانیه تصمیم درست رو بگیرید شمارو به فردی قابل اعتماد توی گروه تبدیل میکنه.اگر برنامه ریزی درستی نمیتونید داشته باشید یا توان کار با ساعات طولانی رو ندارید، این  میتونه گروه رو به سمت شکست ببره! پس سعی کنین توی تصمیمتون مصمم باشید و توی ماه های اولیه کار تمام وقتتون رو صرف کار کردن کنید.

گام اول راه اندازی استارت آپ  – درک نیاز:

درک نیاز های محیط اطراف و شکل گرفتن ایده
در این گام شما باید درک درستی از مشکلات جامعه داشته باشین تا بتونین فکر خوب و کارآمدی داشته باشین.همیشه اولین ایده ها چون عجولانه و از سر شوق هستن رد میشن اما با پرسخ و پاسخ و فکر خلاقانه تر میتونین ایده نهایی رو صادر کنین.در کنار دادن یه ایده خوب باید مخاطب ها و رقبای خودتون رو هم در نظر بگیرید. مثلا حدودا چه تعدادی از افراد ممکنه خواهان محصول یا کالای شما باشن و  رقبای شما در چه مسیری دارن حرکت میکنند.

گام دوم راه اندازی استارت آپ – برنامه ریزی:

ریختن برنامه مناسب برای خرید و فروش، مهمترین نکته مربوط به بازاریابی میشه!  این قسمت که خودش سه روش داره:
-بازاریابی گسترده و انبوه که برای تمامی خریداران هستش.
-بازار دارای تنوع که انواع محصول برای همه خریداران عرضه میشه.
-بازار متمرکز هست که برای مشتری های شناسایی شده فرایند ساخت محصول و بازاریابی خاصی در نظر گرفته میشه.

اصول بازاریابی استارت آپ:

در قسمت بازاریابی چهار اصل خیلی مهم داریم که باید هماهنگ با هم عمل کنن تا بتونن مشتری رو جذب کنن :

محصول:

یعنی توضیح ویژگی های  کالا یا خدماتی که قراره ارایه بشه.

قیمت:

هزینه قابل پرداخت برای محصول با در نظر گرفتن تخفیف ها و یا شرایط ویژه دیگه…

محل توزیع:

شرایط به اشتراک گذاشتن و فروش محصول یا انجام دادن کار مورد نظر.

ترویج:

نوع گسترده بازار یابی هست که عمده ارتباط بین فروشنده و خریدار اتفاق میفته.

گام سوم راه اندازی استارت آپ – ثبت ایده :

ثبت ایده به اسم خودتون که چندتا شرط داره:
-باید جدید و مبتکرانه باشه.
-در قالب رفع یه مشکل باشه.
-قابل اجرا باشه.
حالا باید دنبال مجوز برای کارتون باشین که دارای مراحل قانونی و اجرایی زیادی هست.

گام چهارم راه اندازی استارت آپ – تیم سازی :

تشکیل تیم افراد تیمتون میتونن اینده شمارو تحت تاثیر قرار بدن پس داشتن تیمی قوی با افراد دارای توانایی های بالا و قابل اعتماد نکته مهمیه.داشتن قدرت وابط عمومی بالا و روابط دوستانه توی کار تیمی خیلی مهمه.همچنین سعی کنین ادمایی رو با مهارت های مختلف انتخاب کنین.

گام پنجم راه اندازی استارت آپ – ارائه محصول :

قسمت اعظم مرحله اجرایی رو شامل میشه  که شما باید طرح اولیه قابل پذیرش کارتون رو به اجرا دربیارین.بعد با فروش این نمونه میتونین متوجه بشین ایا ارتون موثر بوده یا ایا قیمت محصولتون معقوله یا هر نقطه ضعف و قوتی که داشته باشین رو متوجه میشین. داشتن روحیه مناسب برگ برنده شماست.

گام ششم راه اندازی استارت آپ – مراکز توزیع :

معرفی مراکز توزیعی و دریافت عکس العمل مشتری ها
در این مرحله بهترین کاری ک میتونین انجام بدین اشتراک گذاشتن محصولتون تو صفحات مجازی برای دریافت نظرات و انتقادات و پیشنهادات مشتری هاست.

گام هفتم راه اندازی استارت آپ – بیزینس پلن :

طراحی مدل کسب و کار
تصویر سازی یا ساختن برنامه کاریتون به هدف و مراحل اجراییتون شکل و نظم میده.دیدگاه های مختلف و نقاط قوت و ضعف توی این چارت ثبت میشه و دارای چهار بخش اصلی میشه:
-بخش مربوط به مشتری
-بخش ارزش مربوط به محصول
-بخش زیرساخت ها
-بخش مالی
توضیح جداگونه هر بخش به برنامه ریزی دقیق شما جهت میده.

گام هشتم راه اندازی استارت آپ – پشتوانه مالی :

گشتن به دنبال ساپورت مالی
هر ایده و کسب و کار نوپایی اگر همراه با سرمایه کافی باشه میتونه بقیه مراحل رو به سرعت پیش ببره. تو این راه ممکنه شما خوش شانس باشین و بتونین اسپانسر پیدا کنین و یا خود کفا باشین با پس انداز های خودتون و اعضای گروه و یا گرفتن وام کارتون رو راه اندازی کنین. اما در نظر داشته باشین که در این بین ممکنه هزینه های ناگهانی و از پیش تعیین نشده هم به وجود بیاد به خاطر همین همیشه مقداری هزینه در کنار داشته باشین.

گام نهم راه اندازی استارت آپ – نقشه :

تهیه نقشه برای کسب و کار جدیدتون
در اصل مقاله بیزینس پلان  توضیح کاملی درباره این قسمت کار شما میده.

چطور شانس موفقیت استارتاپ بیشتر میشه؟

راه‌های مختلفی برای افزایش شانس موفقیت یک استارتاپ وجود دارد، اما در کل می‌توان گفت که برای افزایش شانس موفقیت، باید به چند مورد مهم توجه کرد:

  1. ایده خلاق و نوآورانه: باید ایده‌ای داشته باشید که بتواند بازار را جذب کند و مشتریان جدید را به خود جذب کند. ایده‌ی شما باید مشکلات موجود را حل کند یا نیازهای جدید را برطرف کند.
  2. برنامه‌ریزی دقیق: باید برنامه‌ای داشته باشید که بتوانید با آن به هدفتان برسید. این برنامه باید شامل اهداف مشخص و راهبردهایی برای رسیدن به آنها باشد.
  3. تیم قوی: تیم شما باید از افراد ماهر و با تجربه تشکیل شده باشد. هر فرد باید بهترین مهارت‌های خود را در حوزه‌ی خود داشته باشد و بتواند به بهترین شکل ممکن در کنار تیم کار کند.
  4. پول و منابع: برای شروع یک استارتاپ، باید پول و منابع کافی داشته باشید. باید بتوانید هزینه‌های شروع کار، تحقیقات و توسعه را پرداخت کنید.
  5. بازاریابی: برای جذب مشتریان جدید، باید استراتژی بازاریابی مناسبی داشته باشید. باید بهترین روش‌ها را برای رسیدن به مشتریان جدید پیدا کنید.
  6. ارتباط با مشتریان: برای رشد و موفقیت بیشتر، باید با مشتریان خود در ارتباط باشید و به نظرات و پیشنهادات آنها گوش کنید.
  7. مدیریت بهتر: مدیریت بهتر کمک می‌کند تا کارهای شما بهتر اجرا شوند و مسائل و مشکلات راحت تر حل شود.
الان وقتشه! مدرسه کسب و کار آنلاین باهوشانه
الان وقتشه! مدرسه کسب و کار آنلاین باهوشانه

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
جستجو

مطالب بیشتر

ایده پردازی و خلاقیت . کسب و کار باهوشانه

ایده پردازی و روش های خلق ایده در کسب و کار

ایده پردازی نیاز داره ، برای تفکر خلاق خودتون محدودیت ایجاد کنید. یعنی علاوه بر این که به افزایش مهارت حل مسئله فکر می کنید ، محدودیت های بودجه و زمان را هم در نظر بگیرید. دنبال ایجاد تغییر باشید.

پاسخ به سوالات

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
دوست دارم نظرت رو بدونم! لطفا نظر بده!x