جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو

فهرست مطالب

دیجیتال مارکتینگ پلن  یا اصول طرح بازاریابی دیجیتال در۲۰۲۳

دیجیتال-مارکتینگ-بازاریابی-اینترنت-بازاریابی اینترنتی

دیجیتال مارکتینگ پلن یا طرح بازاریابی دیجیتال ، یه برنامه ی جامع و کاربردیه! برنامه بازاریابی دیجیتال باید موارد مختلف رو در نظر بگیره !استراتژی دیجیتال مارکتینگ  ، seo  ، اهداف ، تجزیه و تحلیل ها  ، شبکه های اجتماعی و…اگه یه برنامه و پلن خوب نداشته باشیم ، به تمام جنبه ها توجه نمی کنیم.جوانبی که می تونه در پیشرفت برنامه های ما تاثیر گذار است.در این برنامه باید پرسونای مشتری  ، اهداف تجاری و… قرار داشته باشه .

دیجیتال مارکتینگ پلن  یا طرح بازاریابی دیجیتال:

طرح بازاریابی دیجیتال ، اشتراک گذاری تمام جزئیات بازاریابی دیجیتال است. این جزئیات شامل :

  • اهداف تجاری
  • استراتژی های دیجیتالی برای رسیدن به اهداف
  • کانال ها و شبکه های دیجیتالی برای رسیدن به اهداف
  • برنامه های اجرایی و توسعه ای
  • هزینه ها و سرمایه گذاری
  • اولویت بندی و نقشه ی راه
الان وقتشه! مدرسه کسب و کار آنلاین باهوشانه
الان وقتشه! مدرسه کسب و کار آنلاین باهوشانه

فواید طرح بازاریابی دیجیتال:

در دیجیتال مارکتینگ پلن ، از بازاریابی مجدد (  Puromarketing ) به عنوان یک ابزار بسیار مهم و  اساسی  دیجیتال مارکتینگ پلن استفاده می شود.زیرا می تونین :

مشتریانی جذب کنید و آنها را به عاشقان کالا های خود تبدیل کنید.استراتژی ها و اقداماتی برای رسیدن به مشتری هدف برنامه ریزی کنید.اقدامات بازاریابی هدفمند و مرحله بندی شده انجام دهید، تا خلق ارزش نمایید.برای رسیدن به هدف ، کانال های حضور و تحقیقات بازار را فراموش نکنید.

دیجیتال مارکتینگ پلن
دیجیتال مارکتینگ پلن

گام اول دیجیتال مارکتینگ پلن: تجزیه و تحلیل وضعیت موجود:

برای حرکت به سمت هدف باید بدونی الان کجایی !!! تا بتونی به سمت هدف از کوتاه ترین و مطمئن ترین مسیر حرکت کنی.در این مسیر ماتریس SWOT  ( ماتریس فرصت ها و تهدیدها ) بسیار مهم و کاربردی است. باید نقاط قوت و ضعف و فرصت ها و تهدید ها به درستی بررسی شود.

دیجیتال مارکتینگ پلن
  • باید با محیط و سیستمی که در آن کار می کنیم آشنا باشیم.
  • نیازهای مشتریان را بشناسیم.
  • نحوه ی پاسخگویی و برطرف کردن نیازها را بشناسیم.
  • عادات دیجیتالی کاربران ، واسطه ها و… را بشناسیم.
  • اولویت بندی و معیارگذاری برای شناسایی بهترین شیوه ی دیجیتالی را جدی بگیریم.
  • از داستان موفقیت های قبل  در تجارت آینده استفاده کنیم.
  • مطالعات داخلی  برای بررسی وب سایت ، بلاگ و شبکه های اجتماعی راهم مد نظر قرار دهیم.

گام دوم دیجیتال مارکتینگ پلن ، اهداف بازاریابی دیجیتال :

بعد از اینکه فهمیدیم کجای بازار هستیم ، حالا اهداف را مشخص می کنیم.  هدفگذاری باید به طور دقیق انجام بشه .  SMART

دیجیتال مارکتینگ پلن

اهداف بازاریابی دیجیتال شامل مجموعه‌ای از هدف‌هایی است که به کمک روش‌های بازاریابی دیجیتال برای جذب مشتریان، تبلیغ محصولات و خدمات، افزایش فروش و بهبود تجربه مشتری، تعیین می‌شوند. برخی از اهداف بازاریابی دیجیتال عبارتند از:

۱- افزایش ترافیک وب‌سایت: بهبود رتبه وب‌سایت در موتورهای جستجو، ارسال پیام‌های تبلیغاتی، استفاده از تکنیک‌های بازاریابی محتوایی و تبلیغاتی برای جذب کاربران.

۲- افزایش فروش: ارائه اطلاعات کامل و مفید درباره محصولات و خدمات، ارائه تخفیفات و پیشنهادات ویژه برای جذب مشتریان و تحریک خرید، افزایش تعامل با مشتریان برای تشخیص نیازهای آن‌ها و ارائه راه‌حل‌های مناسب.

۳- افزایش شناخت برند: استفاده از روش‌های تبلیغی مختلف مانند تبلیغات در گوگل، تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی، بازاریابی ایمیلی و تبلیغات نمایشی برای جذب توجه به برند و افزایش شناخت آن.

۴- بهبود تجربه کاربری: پیشرفت در طراحی وب‌سایت، بهینه‌سازی صفحات وب، استفاده از ابزارهای ارتباطی مانند چت آنلاین و فرم تماس با مشتریان، ایجاد محتوای مفید و جذاب و….

 گام سوم دیجیتال مارکتینگ پلن، استراتژی بازاریابی :

وقتی که هدف بازاریابی خودتون رو مشخص کردید ، برای دستیابی به اونها چه کار می کنید؟

شخصی سازی را در این استراتژی مد نظر قرار دهید.مخاطبان خود را تقسیم بندی کنید.سلیقه ، نیاز و ترجیح آنها چیست.کجا و چگونه انتظارات و نیاز های آنها را بر طرف می کنید.

دیجیتال مارکتینگ پلن

ارزش پیشنهادی  :

اگه می خواهیم جایگاه ویژه ای کسب کنیم ، باید  ارزش  پیشنهادی قابل توجهی داشته باشیم. با پیشنهاد باارزش می تونیم جایگاه خودمون رو تثبیت کنیم. پس به مخاطب هدف می رسیم.مشتریان بابت مزیت رقابتی شما ، از شما خرید می کنند. این مزیت رقابتی باید در کانال هایی که مشتریان شما قرار دارند ، ارائه شود.

در دیجیتال مارکتینگ، ارزش پیشنهادی (value proposition) به معنای پیشنهاد یک محصول یا خدمت با ارزش و منحصر به فرد برای مشتریان است. این پیشنهاد باید شامل مزایای بیشتری نسبت به رقبای شما باشد و برای مشتریان شما جذابیت داشته باشد تا آن‌ها به شما اعتماد کنند و خرید کنند.

ارزش پیشنهادی در دیجیتال مارکتینگ پلن بسیار مهم است چرا که:

  1. جذب مشتریان: اگر ارزش پیشنهادی شما جذاب باشد، افراد بیشتری به سمت شما جذب می‌شوند و احتمال اینکه آن‌ها خریدار شما شوند بیشتر می‌شود.
  2. افزایش فروش: با ارائه یک ارزش پیشنهادی مناسب، مشتریان موجود شما نیز ممکن است به محصولات یا خدمات جدیدی که شما ارائه می‌دهید علاقه‌مند شوند، این می‌تواند باعث افزایش فروش شما شود.
  3. رقابت‌پذیری: ارائه یک ارزش پیشنهادی منحصر به فرد به شما کمک می‌کند تا در برابر رقبای خود رقابت‌پذیر باشید و مشتریان را از خود جذب کنید.
  4. ارتقای برند: ارائه یک ارزش پیشنهادی خوب به شما کمک می‌کند تا به عنوان یک برند معتبر و قابل اعتماد در نظر مشتریان قرار گیرید و باعث می‌شود تا مشتریان شما برای خرید مجدد به شما مراجعه کنند.
  5. بهبود تجربه مشتری: با ارائه یک ارزش پیشنهادی خوب، مشتریان شما احساس می‌کنند که به آن‌ها ارزش داده می‌شود و تجربه خرید بهتری خواهند داشت.

استراتژی محتوا در دیجیتال مارکتینگ پلن :

تولید و توزیع محتوا باعث جذب کاربر بیشتر می شود . در ضمن برند را تقویت می کند.برای هر کانال باید برنامه و استراتژی محتوای خاص در نظر گرفت. ابزارهایی که برای تولید محتوا باید استفاده کنیم ، عبارتند از:

تحقیق کلمات کلیدی:

باید کلمات کلیدی مناسب پیدا کنیم. از این کلمات کلیدی به طور مناسب در محتوا استفاده کنیم . تا به طور ارگانیک سئو (SEO)   سایت را بهبود ببخشیم. در این حالت کاربران به راحتی ما را در موتورهای جستجوی اینترنتی پیدا خواهند کرد.

تقویم محتوا:

داشتن یک تقویم محتوایی باعث میشه استراتژی ما به طور منطقی پیش بره. با این تقویم می توانیم نگاه بلند مدت داشته باشیم . به راحتی ایده پردازی کنیم. در تقویم محتوایی باید همه یز به دقت بیان شود.

توزیع محتوا :

وقتی مقاله ، فیلم یا عکسی داری ، اما کسی نمی دونه ، خب با نداشتن یه فرق داره! نداشته باشی بهتره چون دچار یاس فلسفی نمی شی.باید تبلیغ کنی تا محتوای تو دیده بشه! باید در زمان مناسب باتیتر و عنوان مناسب پخش کنی. ارتباطات ، هشتگ ها و… هم بسیار سودمند هستن.به این اصول در دیجیتال مار کتینگ پلن دقت کنید:

مخاطبان شما چه کسانی هستند؟ قراره با اونها در مورد چی صحبت کنید؟ با چه لجنی صحبت کنید ؟ چند بار صحبت کنید؟

استراتژی محتوا در دیجیتال مارکتینگ به معنای برنامه‌ریزی و تدوین محتوای مناسب برای جذب و تعامل با مخاطبان است. این استراتژی شامل تحلیل نیازهای مخاطبان، تدوین محتوای مناسب و ارائه آن به صورت منظم و مداوم می‌شود.

استراتژی محتوا در دیجیتال مارکتینگ پلن بسیار مهم است چرا که:

  1. جذب مخاطبان: با ارائه محتوای جذاب و مفید، مخاطبان بیشتری به سمت شما جذب می‌شوند و احتمال اینکه آن‌ها با شما تعامل کنند و به مشتریان شما تبدیل شوند بیشتر می‌شود.
  2. افزایش رتبه ویدیوها در موتورهای جستجو: با توجه به اینکه موتورهای جستجو به دنبال محتوای کاربردی و مفید هستند، ارائه محتوای جذاب و کاربردی به شما کمک می‌کند تا رتبه ویدیوهای خود را در صفحات نتایج جستجو بهبود بخشید.
  3. افزایش اعتبار و اعتماد: ارائه محتوای مفید و کاربردی به شما کمک می‌کند تا به عنوان یک منبع معتبر و قابل اعتماد در نظر مخاطبان قرار بگیرید و اعتماد آن‌ها را به دست آورید.
  4. رقابت‌پذیری: استفاده از استراتژی محتوا به شما کمک می‌کند تا در برابر رقبای خود رقابت‌پذیر باشید و با ارائه محتوای کاربردی و مناسب، مخاطبان را به خود جذب کنید.
  5. بهبود تجربه کاربری: با ارائه محتوای جذاب و کاربردی، تجربه کاربری مخاطبان با برند شما بهبود می‌یابد و احتمال اینکه آن‌ها به شما بازگردند و خرید کنن.

گام چهارم : استراتژی ها و تکنیک های دیجیتال مارکتینگ:

هدف شما چیست ؟جذب ؟تبدیل ؟وفاداری؟

بر اساس اون کمپین خودتون را برنامه ریزی کنید. ایمیل ، شبکه های اجتماعی ،CRM  و خدمات مشتری ، سئو و تبلیغات در جهت موفقیت شما هستند.تعداد کانال های مشتریان و اطلاعاتی که از آنها می گیریم ، رو به افزایش است. پس از سیستم های اتوماسیون ، حتما بهره بگیرید.با توجه به روشهای گسترده ی موجود ، تلاش کنید پیام های شخصی سازی شده ایجاد و ارسال کنید. با این کار شانس موفقیت خودتون رو بیشتر می کنید. و هویت برند خودتون رو بالا می برید.فن آوری های جدید ، ابزارهای اساسی برای پیاده کردن استراتژی ها هستند.

دیجیتال مارکتینگ پلن

در دیجیتال مارکتینگ پلن ، برای دستیابی به اهداف مختلف، از انواع مختلفی از استراتژی ها استفاده می شود. در زیر به برخی از این استراتژی ها اشاره می کنم:

  1. استراتژی بازاریابی محتوا: در این استراتژی، محتوای مفید، جذاب و با ارزش به منظور جذب و نگه داشتن مخاطبان، تولید و ارائه می شود. به کارگیری ویدئوهای آموزشی، بلاگ پست های روزانه، ایمیل های موشکافانه و تولید گرافیک های اختصاصی از جمله روش هایی است که می توان از این استراتژی بهره برد.
  2. استراتژی تبلیغات پرداخت به ازای کلیک: در این استراتژی، تبلیغاتی که بر اساس تعداد کلیک هایی که روی آن ها انجام می شود، هزینه دارند، قرار داده می شوند. این نوع تبلیغات، به دلیل هدف گرایی و فراهم کردن اطلاعات بیشتر در مورد محصولات و خدمات، بسیار مؤثر هستند.
  3. استراتژی تبلیغات پرداخت به ازای نمایش: در این استراتژی، هزینه ها بر اساس تعداد نمایش تبلیغات تعیین می شود. این نوع تبلیغات برای افزایش برندینگ و آگاهی مخاطبان از برند و محصولات آن، مناسب هستند.
  4. استراتژی بازاریابی تحت شبکه: در این استراتژی، شبکه های اجتماعی و وبلاگرها به منظور تبلیغ و ترویج محصولات و خدمات، به کار می روند. این نوع بازاریابی، با توجه به قدرت و اعتبار شبکه های اجتماعی، بسیار مؤثر هستند.
  5. استراتژی بازاریابی جستجو ی وب و SEO: درکنار سایر استراتژی ها می تواند بسیار گارآمد باشد و…

گام پنجم دیجیتال مارکتینگ پلن : بررسی نتایج و  Key Performance Indicator  یا KPI

بعد از طراحی و اجرای استراتژی تازه کار شروع میشه. آنالیز و تجزیه تحلیل نتایج بسیار مهمه. این بررسی یکی از ارکان اساسی برای بهینه سازی فعالیت ها و استراتژی هاست.  هر عملیاتی باید با KPI  اندازه گیری و آنالیز بشه.  باید بفهمیم Return on Investment )ROI)   لازم را بدست آورده ایم یانه !اندازه گیری اثر بخشی استراتژی ها و فعالیت هایی که در بازاریابی دیجیتال استفاده کرده ایم ، ما را برای رسیدن به هدف کمک می کند.

برای بررسی نتایج و KPI (شاخص‌های عملکرد کلیدی) در دیجیتال مارکتینگ پلن، می‌توانید از روش‌های مختلفی استفاده کنید. در ادامه، چند روش برای بررسی نتایج و KPI در دیجیتال مارکتینگ پلن آورده شده است:

۱. استفاده از ابزارهای تجزیه و تحلیل وب سایت: این ابزارها مانند Google Analytics و Piwik می‌توانند به شما کمک کنند تا میزان ترافیک سایت، درصد بازدید کنندگان جدید، نرخ تبدیل و بسیاری از شاخص‌های مربوط به سایت خود را بررسی کنید.

۲. بررسی شاخص‌های اجتماعی: در شبکه‌های اجتماعی مانند فیسبوک، توییتر و اینستاگرام، شاخص‌های مربوط به تعداد دنبال‌کنندگان، تعداد لایک‌ها و نظرات و درصد افزایش آنها را می‌توانید بررسی کنید.

۳. بررسی شاخص‌های تبلیغاتی: در صورتی که از تبلیغات دیجیتال استفاده کرده‌اید، شاخص‌های مربوط به تعداد کلیک‌ها، نرخ تبدیل و هزینه هر کلیک را می‌توانید بررسی کنید.

۴. بررسی شاخص‌های مرتبط با ایمیل: در صورتی که از روش ایمیل مارکتینگ استفاده کرده‌اید، می‌توانید شاخص‌های مربوط به نرخ باز شدن ایمیل، نرخ کلیک و نرخ تبدیل را بررسی کنید.

۵. مقایسه با اهداف اولیه: در نهایت، می‌توانید نتایج بدست آمده را با اهداف اولیه خود مقایسه کنید و بررسی کنید که آیا به هدف خود دست یافته‌اید یا خیر.

الان وقتشه! مدرسه کسب و کار آنلاین باهوشانه
الان وقتشه! مدرسه کسب و کار آنلاین باهوشانه

در دیجیتال مارکتینگ پلن به روز باشید:

در زمان حال زندگی کنید. دنیا و مخصوصا دنیای دیجیتال به سرعت درحال گسترش است.پس نباید فرصت ها را ازدست دهیم. مراحل بالا را به دقت زیر نظر بگیرید . برای هیچ چیز اما و اگر باقی نگذارید.هیچ جیز نباید به حال خود رها شود. براین اساس طرح بازاریابی دیجیتال دقیق و استراتژیک مشخص نمایید.

در حوزه دیجیتال مارکتینگ و دیجیتال مارکتینگ پلن ، به روز بودن و داشتن دانش جدید بسیار مهم است. چندین راه برای به روز بودن در این حوزه وجود دارد که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

  1. دنبال کردن رسانه‌های اجتماعی و وبلاگ‌های مربوط به دیجیتال مارکتینگ: دنبال کردن کانال‌ها و وبلاگ‌های معتبر مربوط به دیجیتال مارکتینگ مانند Hubspot, Moz, Neil Patel، Social Media Examiner و… می‌تواند به شما کمک کند تا با جدیدترین تکنولوژی‌ها و روش‌های دیجیتال مارکتینگ آشنا شوید.
  2. شرکت در دوره‌های آموزشی و کنفرانس‌های مرتبط با دیجیتال مارکتینگ: شرکت در دوره‌های آموزشی و کنفرانس‌های مرتبط با دیجیتال مارکتینگ، می‌تواند به شما کمک کند تا با تجربیات و دانش جدید در این حوزه آشنا شوید.
  3. مطالعه مقالات علمی و کتب مرتبط با دیجیتال مارکتینگ: مطالعه کتب مرتبط با دیجیتال مارکتینگ و مقالات علمی می‌تواند به شما کمک کند تا با نظریات و تحلیل‌های جدید در این حوزه آشنا شوید.
  4. شرکت در دوره‌های آموزشی آنلاین: در حال حاضر بسیاری از دوره‌های آموزشی مرتبط با دیجیتال مارکتینگ به صورت آنلاین برگزار می‌شوند. شرکت در این دوره‌ها می‌تواند به شما کمک کند تا به روز با تکنولوژی‌های و روش‌های جدید در این حوزه باشید.
  5. کار در یک شرکت دیجیتال مارکتینگ: کار در یک شرکت دیجیتال …
۵ ۱ رای
امتیازدهی به مقاله

پاسخ به سوالات

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
دوست دارم نظرت رو بدونم! لطفا نظر بده!x