جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

ثبت برند ، نشان تجاری ، شرایط و مراحل ثبت برند

فهرست مطالب

مراحل ثبت برند

ثبت برند مهمه چون برند، نمایی کلی از شغلتون و ویژگی‌هاشه. برندی که برای ثبت به اداره مالکیت معنوی ارائه می‌کنین، باید تمام خصوصیات ظاهری و مفهومی تجارتتون رو عنوان کنه.

ثبت برند ، نشان تجاری ، شرایط و مراحل ثبت برند
ثبت برند ، نشان تجاری ، شرایط و مراحل ثبت برند

مارک، نمانام، طرح، نماد و… اینا اسم‌هایی هستن که به برند نسبت داده میشن. برند هر تجارتی مخصوص به خودشه. این نماد تجاری باعث میشه که شغلها از هم متمایز بشن.

برای ثبت برند باید مراحل قانونی طی بشه تا موفق به کسب این آرم و طرح تجاریتون بشین. هدف شما از تأسیس شرکت یا سازمان کسب موفقیت‌های بیشماره؛ پس باید برای شناسوندن شغل و محصول یاخدمت خودتون یه شناسنامه و سندشغلی داشته باشین. ذهن مخاطبین و مشتریان(بازار هدف)، با ارائه یه سندبرند حقیقی در اختیار شما خواهدبود.

مراحل ثبت برند

برای ثبت برند (علایم تجاری) قبل هرکاری باید مجوز فعالیت تجاری داشته باشین؛ که مورد تأیید قانون هم قرارگرفته باشه. اساسنامه ای رو باید ارائه بدین که هم راستا با فعالیت شما باشه.

همچنین برندی روکه به اداره ثبت مالکیت معنوی، معرفی می‌کنین، باید توجه ویژه ای داشته باشین که توسط فرد یا افراد دیگه ای به ثبت نرسیده باشه. ازعلامت‌ها و نشان‌های رایج و مهم کشور، مثل نشان پرچم، آرم هلال احمر و..استفاده شده باشه. برندی که ثبت می‌کنین به مدت ده سال اعتبارداره ومی‌تونیی کسب وکارتون رو باهاش تجاری سازی کنین. اگه این مدت تعیین شده تموم بشه می‌تونین به مدت شش ماه دیگه تمدیدش بکنین.

برند یعنی، هویت و شناسنامه محکم و قاطع، دال بر اینکه شما یه تجارت کاملا قانونی، مهم و شناخته شده ای دارین.

چرا باید ثبت برند انجام بدیم

برای معرفی بیزنس و تولیدات خودتون (پروداکت یاخدمت) به مشتریان و رقبا به یک برند (آرم تجاری) نیاز دارین؛ تا ارتباط بهتری با کسانی که از تولیدات شما بهره می‌برن داشته باشین. برندی که انتخاب می‌کنین باید تو سامانه اداره مالکیت معنوی به ثبت برسه؛ تا اشخاصی نتونن توش دخل و تصرف کنن و یا برند شما رو به اسم خودشون تغییر بدن.

کسب وکارهای سنتی هم برای معرفی کالایا خدمتشون،سند برند داشتن. با پیشرفت تکنولوژی، تو حوزه دیجیتال مارکتینگ هم، موضوع ثبت برند به وفور یافت میشه. نماید برند یا لوگو از بخشهای مختلفی تشکیل شده که باید توسط متخصصین مارکتینگ طراحی بشه. چون یه نمای کلی از بیزنس شما رو به نمایش میزاره، طوریکه چکیده ای ازکل فرآیند تولیدات شما رو از شروع تا پایان مختصر بیان کنه.

لوگو و ثبت برند

برای تبلیغات تولیدات خودتون، لوگوی واضح و درعین حال جذابی رو در نظر بگیرین؛ تا گویا و معرف کاملی ازکسب وکار شما باشه.از متخصصین امر،کمک بگیرید تا طراحی لوگو رو به عهده بگیرن. باید توجه داشته باشین که هیچگونه تشابه اسمی و ظاهری با لوگوی کسب وکارهای دیگه نداشته باشه.

ثبت برند ، نشان تجاری
ثبت برند ، نشان تجاری

رنگ و ثبت برند

بسته به نوع محصولات یا خدماتی که تولید و ارائه می‌کنین، باید برای سندبرندتون، هوشمندانه رنگهایی انتخاب کنین که ارتباط خاصی با مخاطب برقرارکنه و همچنین معنی و مفهوم تجارت رو واضح  بیان کنه. رنگها نقش اساسی تو بیان روحیات و افکار آدما دارن.

تصویر برند

برای اینکه یه معرفی عالی از محصول یا خدمتتون داشته باشین، ازعکاس ماهر برای خلق عکس‌های جذاب و چشم نواز، مربوط به شغلتون کمک بگیرین. توجه داشته باشین چیزی روکه چشم میبینه فوری رو ذهن مخاطب تاثیر میزاره. پردازش مغز تو مرحله بعدیه. بنابراین ازجلوه های بصری غافل نشین. بروشورهایی تدارک ببینین که علاوه بر پیامها و نکات تبلیغاتی زیبا و دلنشین،  از تصاویر تبلیغاتی گیرا و خوشرنگ استفاده شده باشه.

تیزرهای تبلیغاتی

توی یه ویدئو و انیمیشنی کوتاه،کل محتوای کسب وکارتون رو به نمایش بزارین تا پیغام اصلی شما به صورت گویا و واضح به مخاطب انتقال داده بشه.

مراحل ثبت برند

اسمی روکه برای برندتون انتخاب می‌کنین باید توجه ویژه داشته باشین که قبلا توسط کسی دیگه ای استفاده نشده باشه. قبل از اقدام قانونی این موضوع رو حتما مد نظر داشته باشین تا از صرف وقت و انرژی شما جلوگیری بشه و همچنین مشمول هزینه های اضافی نشین.

ورود به سایت سامانه اداره مالکیت معنوی

با ورود به این سایت و واردکردن مدارک خواسته شده به این سامانه مراحل مراحل ثبت برند آغاز میشه؛ بعد از ورود اطلاعات شخصی لازم، یه برگه تو صفحه سیستم نمایش داده میشه؛ از اون برگه پرینت بگیرین و به دفاتر ثبت اسناد مراجعه کنین و بعدگواهی و تأییدیه کاربری دریافت کنین.

مدارک لازم برای مراحل ثبت برند تو سامانه

  • کپی برابر اصل شناسنامه
  • کپی برابر اصل کارت ملی
  • کپی برابر اصل کارت بازرگانی
  • کپی برابر اصل کارت ملی
  • کپی برابر اصل جواز کسب وکار
  • آدرس محل کار و منزل،کدپستی،آدرس الکترونیکی و شماره تلفن
  • تصویر۶×۶ از نمونه سندبرند

این مدارک رو باید تو سامانه بارگزاری کنین.

بعد بررسی‌های دقیق توسط کارشناسان، علامت تجاری شما تأیید میشه؛ که بعد باید تو اداره مالکیت معنوی، حضور پیدا کنین؛ به یاد داشته باشین که تمام مدارک ارائه شده به سامانه رو باید به همراه داشته باشین تا پرونده فیزیکی تشکیل بدین.

روزنامه رسمی و ثبت برند

بعد ایجاد پرونده تو سایت و تشکیل پرونده فیزیکی تو اداره مربوطه، تقاضایی که برای ثبت برند داشتین، به روزنامه رسمی ارسال میشه. اگه تو مدتی که روزنامه چاپ شده شخص ثالثی اعتراضی به سند برندتون نداشت. با پرداخت نوبت دوم هزینه روزنامه رسمی، یک هفته بعد روزنامه به آدرسی که تو پرونده ثبت شد ارسال میشه.

باید هزینه های دیگه رو هم در نظر داشته باشید مثل: هزینه حق الثبت. سپس به اداره مالکیت معنوی رجوع کنین و سند ده ساله برند شرکت یا سازمانتون رو دریافت کنین.

نتیجه گیری

تولید کننده‌گان و کسانی که دارای شغل‌های تجاری هستن، یرای تولیدات خودشون اعم از خدمت یا محصول، اسم نمادی رو انتخاب می‌کنند که معرف شغلشونه و با همین اسم تو بازار هدف و رقبا شناخته میشن. با برند سازی، تولیدات شما از محصولات دیگه بازار تمیز داده میشه. حتی تو بازار جهانی هم شناخته میشین.

برای دریافت ثبت برند باید مراحل قانونی طی بشه و بعد انجام دستورالعملهای لازم موفق به دریافت این نشان تجاری بشین.

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
جستجو

مطالب بیشتر

ایده پردازی و خلاقیت . کسب و کار باهوشانه

ایده پردازی و روش های خلق ایده در کسب و کار

ایده پردازی نیاز داره ، برای تفکر خلاق خودتون محدودیت ایجاد کنید. یعنی علاوه بر این که به افزایش مهارت حل مسئله فکر می کنید ، محدودیت های بودجه و زمان را هم در نظر بگیرید. دنبال ایجاد تغییر باشید.

پاسخ به سوالات

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
دوست دارم نظرت رو بدونم! لطفا نظر بده!x