جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

تیم موفق ، تیم سازی ، رهبری تیم ،ویژگی های تیم موفق

فهرست مطالب

تیم موفق و تیم سازی

تیم موفق علاوه بر فعالیت کاری منسجم و همکاری‌های صادقانه، با هم دیگه خوش رفتار هستند و محیط کار رو برای یکدیگه هیجان انگیز و لذت بخش می‌کنند. به نظر شما چه کسی می‌تونه چنین تیمی رو به وجود بیاره؟ قطعاً کسیکه دارای ویژگی‌های برتر باشه. رهبر و مدیر با قابلیت، با شیوه ی رهبری هوشمندانه و ایجاد تعادل بین محیط کار و فضای دوستانه، بدون شک میتونه تیم موفق و پیش رویی ایجادکنه.

تیم موفق ، تیم سازی
تیم موفق ، تیم سازی

 تیم به گروهی از افراد گفته می‌شه که تویه راستا با عملکرد یکسان، برای هدفی واحد فعالیت می‌کنند. از رهبرگرفته تا مسئول خدمات همه جزو اعضای تیم به حساب میان. هرعضوی با توجه به مهارت و شناختی که از خودش داره، مسئولیت پذیر و نسبت به کارش تعهد داره.

تیم سازی چگونه اتفاق می افته؟

تشکیل تیم توسط مدیر، برای پروژه و کار انجام می‌گیره. معمولا تیم سازی برای طولانی مدت صورت نمیگیره؛ اهداف کوتاه مدتی رو در نظر می گیرن و افراد با مهارت های لازم وارد تیم میشن. مدیر و رهبر موفق با تبادل افکار و اندیشه‌های کسانی که تحت نفوذشون هستند و دادن انگیزه از جایگاه رشد و آگاهی تیم موفق و سطح بالایی روبوجودآورده و مدیریت می‌کنن.

مراحل ایجاد تیم

  • علت نیاز به تیم سازی، باید مشخص بشه؛ مواردی مثل ایجاد تیم، مهارت‌ها و تخصصی که توی تیم بهش نیازه.
  • اهداف سازمان.
  • بنا به تخصصی که هرفرد داره، نقشی که باید بهش محول بشه رو تعیین کنید.
  • تعیین راهبردهای تشکیل تیم موفق.
  • حیطه ی عملیاتی مدیر، باید مشخص باشه و باید اموری مثل نقش تیم ورک، مسئولیت های تک تک اونا، آموزش، منابع پولی، فیدبک ها ( بازخوردها هزینه های احتمالی و غیره تحت نظر و آگاهی اون باشه.
  • معرفی اعضای تیم به همدیگه و شفاف سازی وظیفه و مسئولیت های هر کدوم برای بقیه.
  • وضع قوانین هدفمند.
  • اطلاع‌ رسانی‌های لازم مثل تعدیل یا اضافه شدن نیرو به تیم ورک.
  • نظارت و بررسی روتین عملکردهای تیم.
  • به روز رسانی کردن آموزش‌های تیم.
  • مدیر هم جزو تیم به حساب میاد؛ بنابراین باید وظایف و مسئولیتش مشخص و معین باشه.
تیم موفق و ویژگی های آن
تیم موفق و ویژگی های آن

ویژگی رهبر تیم موفق

رهبر یک تیم موفق، از رویکرد های گوناگونی برای مدیریت تیم کاری استفاده می‌کنه. اون با افرادی که تحت نفوذش هستن، روابط دوستانه داره. در ازای عملکرد‌های صحیح و انجام به موقع وظایفشون، اونا رو مورد تحسین قرار میده تا حس ارزشمندی بهشون دست بده.

 سیاست رهبری و مدیریت باید، درعین حالیکه قدرتمندانه است، دوستانه هم  باشه؛ تا اعضای تیم احساس امنیت شغلی داشته باشن. برای این که تیم موفق و وفاداری داشته باشین لازمه که با تیم ورک، رفتار انسان دوستانه‌ای داشته باشین، تا معیار اطاعت از مافوق‌شان بزرگ منشی و نجابتتون باشه.

۱٠ویژگی تیم موفق

برای تشخیص یک تیم موفق، المان‌های زیادی وجود داره که ما الان به چند نمونه اشاره می کنیم:

  • تیم موفق، هدف یکسان و مشخصی داره؛ تو  بدترین شرایط کاری انجام وظایف و حفظ روحیه و انگیزه از اولویت های اولشونه.
  • رقابت سالم و دوستانه ای دارن؛ ارتباطات ضعیف باعث از بین رفتن کیفیت کار میشه.
  • نسبت به کارشون متعهد و مسئولیت‌پذیرن.
  • اعضای تیم موفق برای برطرف کردن نقاط ضعف همدیگه وقت میزارن؛ اونا معمولاً نقاط مثبت همدیگر را تقویت و نقاط ضعف رو مرتفع می‌کنن و می‌دونن که موفقیت گروهی اتفاق می افته.
  • اعضای تیم موفق همیشه، برای پشتیبانی همدیگه اقدام می کنند.
  • اونا می‌دونن که بخشی از موفقیت های کاریشون، به روابط دوستانه با همدیگه مربوطه؛ برای همین تفریحات سالم و دسته جمعی یکی از ویژگی‌های خوب تیم کاری موفقه. اونا برای سلامت روح و جسمشون، زمان می‌زارن. سینرژی‌های دسته جمعی اونا رو با نشاط و فعال نگه می‌داره در نتیجه می‌تونن بازده کاری خوبی داشته باشند.
  • به خود انضباطی و برنامه‌ریزی معتقدند و برنامه‌های منسجمی برای رسیدن به هدف و اوج گرفتن دارن.
  • همیشه آماده یادگیری و آموزش دیدن هستن. هر تیمی که فکر کنه همه چیز و می‌دونه رشدش همونجا متوقف می‌شه.
  • رهبر و مدیر هوشمند یه تیم موفق، نمی‌ذاره اونا افراد خنثی و منفعلی باشن؛ از تبادل اندیشه‌ها بستری برای ایجاد ایده‌های خلاقانه و شگفت انگیز میسازه تا مسیر رسیدن به اهداف شرکت هموارتر و میانبر بشه.
  • افرادیه تیم ممکنه از اعضایی با سن‌های مختلف عقاید  مهارت‌ها و ویژگی‌های شخصیتی متفاوتی تشکیل شده باشن؛ اما یه تیم موفق به تفاوت‌های همدیگه آگاهن و چون مقصد نهایی شون رشده، برای همین روی تفاوت‌ها تمرکز نمی‌کنن. تمرکز اصلی‌شون روی هدف و بازده مناسبه. مشکل اساسی ما آدما ضعف وکمبود اعتماد بنفسه، با سرمایه‌گذاری روی تک تک اعضای گروه کسب وکارتون،آینده سازمان رو تضمین می‌کنین. یه تیم موفق با مدیریتی پیشرفته و آگاه، خودشو برای مشکلات کسب وکار هم آماده نگه می‌داره. افت و خیزهای مسیر، نمی‌تونه مانع توقف یه تیم موفق بشه.
تیم سازی
تیم سازی

ویژگی های تیم موفق

تیم مجموعه ای از افراده با افکار و مهارت‌های گوناگون، که همگی نگرش خودشان را به یه سمت، یعنی هدف اصلی شرکت، متمایل می‌کنن و تمرکز ذهنی همه‌ی اونا به یه سمته. جسارت تو اقدام و ریسک کردن تو گروه راحت‌تر اتفاق می‌افته.

 مثلا ممکنه افراد به ‌تنهایی نتونن دست به انجام کاری بزنن، اما با کنار هم قرارگرفتن رفتارجراتمندانه‌ای از خودشون بروز میدن. علاوه بر اینا، تیم موفق تو کار گروهی سریعتر پیشرفت می‌کنه و به یه سری از ویژگی‌های خوب و عملکرد‌های مناسب سریعتر دست پیدا می‌کنه. این ویژگی‌ها و عملکرد‌ها تو زندگی شخصی‌شون هم به درد می‌خوره.

تیم سازی
تیم سازی

نتیجه گیری

 کارهای مشارکتی ارتباط و اعتماد  به دیگران رو، راحت تر می‌کنه. از ویژگی‌های یک تیم موفق  تجربه‌هاییه که  اندوخته می‌شه و توی تمام مراحل زندگی به کارتون میاد. یه تیم موفق مثل آموزشگاهیه که هم کار تئوری داره هم عملی. فرد می‌تونه منعطف پذیری رو هم تو این تیم یاد بگیره. مثلا اگه عضوی ایده یا نظری رو داره و ارائه میده بقیه هم می‌پذیرن و انعطاف نشون میدن.

 تیم موفق تقسیم کارها و مسئولیت رو به افراد یاد میده. یه تیم قوی ارزشمندترین هدیه رو برای گروه تیم داره، و اونم چیزی نیست جز درس زندگی. نتیجه علکرد یه تیم موفق و متحد برابره با رسیدن به تمام اهدافی که برنامه ریزی شده.

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
جستجو

مطالب بیشتر

ایده پردازی و خلاقیت . کسب و کار باهوشانه

ایده پردازی و روش های خلق ایده در کسب و کار

ایده پردازی نیاز داره ، برای تفکر خلاق خودتون محدودیت ایجاد کنید. یعنی علاوه بر این که به افزایش مهارت حل مسئله فکر می کنید ، محدودیت های بودجه و زمان را هم در نظر بگیرید. دنبال ایجاد تغییر باشید.

پاسخ به سوالات

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
دوست دارم نظرت رو بدونم! لطفا نظر بده!x