جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

تنبل نباشیم ، ما تنبل هستیم ؟ تنبلی اجتماعی ، تنبلی فردی

فهرست مطالب

تنبل نباشیم

تنبل نباشیم ، ما تنبل هستیم ؟ تنبلی اجتماعی ، تنبلی فردی ، تنبلی در ایران ، ریشه ی تنبلی ، چه کار کنیم تنبل نباشیم و کارهامون رو انجام بدیم.

تنبل نباشیم
تنبل نباشیم

تنبلی اجتماعی مشکل اساسی توکشور ماست. روز به روز هم بیشتر میشه! تنبلی اجتماعی باعث میشه ضعف های فردی بوجود بیاد. پس شانس موفقیت یه ذره کمتر میشه.

تنبل نباشیم ، ما تنبل هستیم ؟ تنبلی اجتماعی ، تنبلی فردی

خیلی از افراد جامعه ی ما دو سه شیفت کار می کنن ، پس تنبل نیستن . اما نمیشه گفت تنبلی نداریم! عوامل بروز تنبلی مهمه.

ما ایرانی ها تنبل هستیم.

ما ایرانی ها تنبل هستیم و این در رفتار اجتماعی ما کاملا معلومه!

زیاد دوست نداریم کار کنیم. استراحت رو زیاد دوست داریم . تازه استراحت رو معادل خوابیدن می دونیم . عاشق بین‌التعطیلین هستیم . دوست داریم تو ادارات دولتی اسنخدام بشیم. دوست داریم یه راه باریکه حقوق داشته باشیم. پشت میز نشینی رو دوست داریم. زیاد دوست نداریم ورزش کنیم. دوست داریم ساعت ها بشینیم پای تلویزیون! البته از لحاظ شخصیتی ، تمایلی به تنبلی نداریم . یعنی شرایط با این که تنبلی رو بد می دونیم ، اما تنبلی می کنیم.

مثل دروغگویی! ما ذاتا دروغگو نیستیم .  شرایط اجتماعی جوریه که وادار می شیم دروغ بگیم. درباره تنبلی هم همینطوریه . می گن :  بر اثر افزایش سواد و مطالعه  گرایش به تنبلی کاهش پیدا می‌کنه. جامعه ی ما داره با سوادتر میشه پس امیدواریم که تنبلی کمتر بشه.چطور تنبل نباشیم ؟

تنبلی در کل یعنی چی؟

تنبلی به معنی تن پروری و علاف الدوله بودنه!

.یه تعریف تنبلی ، کش دادن وضع موجود هست. یعنی تمایل به تغییر رفتار نداشته باشیم . یا جرات و پشتکار تغییر نداشته باشیم.حتی اگه بدونیم وضعیت جدید بهتره.

مثلا در ترافیک شلوغ خیابان‌ میشه  از اتوبوس پیاده شویم و یه ایستگاه – پیاده بریم. یعنی  حفظ وضع موجود به هر قیمتی. یه جور دیگه تنبلی رو تعریف کنیم:  تنبلی اینه که لذت موجود رو به موفقیت آینده ترجیح بدیم.

الان کم غذا بخورم که بعدا چاق نشم؟ الان غذا بخورم که لذت بخش تره! الان تفریح نکنم،  درس بخونم ،  که بعدا کنکور قبول شم ؟! الان لذت ببرم دست به نقد تره خُب.به این می گن ” کار امروز را به فردا انداختن ”  یا همون تنبلی. اما دوست داریم تنبل نباشیم !

تنبلی فردی چیه ؟

تنبلی اجتماعی یعنی ، رشد کند حرکت اجتماعی به سمت داشتن جامعه‌ای مطلوب .ما دو گروه تنبل در جامعه داریم.  یکی تنبلی فردی و دیگری اجتماعی. تنبلی فردی زمانی که یه نفر ، لذت های موجود رو به سودی که در آینده بهش می رسه ترجیح می ده. خُب الان مهمونی بره و تفریح کنه ، خوشایند تر از کاره! این آدم ها لذت آنی خودشون رو می برن،  اما برای نفع آینده اشون کاری نمی کنن.

تنبلی اجتماعی چیه ؟

در تنبلی اجتماعی ، افراد به این نتیجه می رسن که با سخت کوشی به جایی نمی رسن. پس انگیزه اشون کم میشه. مثلا با درس خوندن و مدرک تحصیلی ، نمی تونه کار و وضعیت اجتماعی به دست بیاره. پس انگیزه اش برای تحصیل کم می شه. تو جامعه می شنوی ” با زندگی درست نمیشه پولدار شد ” . یا ” برای موفقیت زد و بند لازمه و پارتی ” .  برامون جا افتاده بگیم ” از این ستون تا اون ستون فرجه !” .  بعد نتیجه می گیریم ، کار رو دیرتر انجام بده ، یا اصلا انجام نده. بعد هم می گیم تنبل نباشیم .

دلیل تنبلی چیه ؟

تنبلی تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار داره.

شرایط فردی:

دلایل زیادی برای تنبلی وجود داره. اضافه وزن، کم تحرکی و بیشتر مواقع کمبود اعتماد به نفس. کمبود انگیزه ، نبودن چشم انداز واضح و روشن  هم تنبلی ایجاد می کنه. در این حالت شخص تحقیر و در نتیجه درون گرا میشه. یه گوشه‌ای می نشینه وکاری نمی کنه. شاید هم دست به کارهای بد بزنه! ساختار جامعه هم تاثیر گذاره. تمایل به راه های میان بر ، شاید یه نشونه از تنبلی اجتماعی باشه. این تنبلی اجتماعی منجر به بی اخلاقی و از بین رفتن ارزش ها میشه.  الان یه جوری شده که حس می کنی ، کار کردن زیاد هم فایده ای نداره ، برای موفقیت ، شرایط دیگه ای لازمه! پس تنبلی اجتماعی بالاتر میره.

شرایط اجتماعی:

تقویم کشور پر از روزهای تعطیله. تعطیلی هایی که نظم مشخصی نداره.یه سری از روزها رو هم مردم خودشون تعطیل می کنن.  شبکه اجتماعی، ترافیک، ساختار فاسدی که در آن فساد جایزه می‌گیره و… این طوری، تحرک اجتماعی رنگ می‌بازه .این ساختار اجازه نمی‌ده که فرد بتونه پله‌پله بالا بره.وجدان کاری پایین می‌آید.

پایین بودن وجدان کاری باعث پایین آمدن وجدان فردی و مشکلات اجتماعی می‌شه. عامل اصلی تنبلی از دست دادن زمان است. اگر زمان را از دست بدهیم، تنبلی اجتماعی پررنگ‌تر از قبل می‌شه. دائم می گیم  «وقت طلاست» .اما وقت طلایی امون رو از دست می دیم. از دست دادن زمان باعث بی‌نظمی و بی‌برنامگی می‌شه. بی‌نظمی با خودش انبوهی از کارهای عقب افتاده را به همراه میاره.  کارهای عقب مونده ای که انجام نمیشه، انگیزه ی انجام کار رو از بین می بره . این میشه تنبلی اجتماعی!

 شرایط سیاسی:

وقتی که کسب ثروت از راه لیاقت نباشه. رانت‌به وجود میاد .افراد به سمت تنبلی  کشیده می شن. یا فرار می کنن.فرار از مسئولیت ، عدم اعتماد کارمند به کارفرما ، این که قدرت ایجاد تغییر نداری و… هم تنبلی اجتماعی ایجاد می کنه.  بیگانگی اجتماعی و ناهنجاری را هم اضافه کنیم. زمانی که جامعه‌ای هنجار و آرمان مشترکی نداره .پس تابع قوانین خاصی نیست . در نتیجه افراد انگیزه‌ای برای رسیدن به هدف‌شون ندارند . یکی از دلایل مهاجرت همی موضوع هست!!
درصد میانگین تنبلی اجتماعی در جهان ۴۸ درصد در ایران ۷۸ درصده.
باید ریشه‌ها را درست کنیم. جهان درحال تغییره. ما جا نمونیم.تنبل نباشیم

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
جستجو

مطالب بیشتر

ایده پردازی و خلاقیت . کسب و کار باهوشانه

ایده پردازی و روش های خلق ایده در کسب و کار

ایده پردازی نیاز داره ، برای تفکر خلاق خودتون محدودیت ایجاد کنید. یعنی علاوه بر این که به افزایش مهارت حل مسئله فکر می کنید ، محدودیت های بودجه و زمان را هم در نظر بگیرید. دنبال ایجاد تغییر باشید.

پاسخ به سوالات

اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی ترین بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
ایلین
میهمان
ایلین
ژانویه 8, 2019 8:00 ب.ظ

عالیههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه

ایلین
میهمان
ایلین
ژانویه 8, 2019 7:59 ب.ظ

خیلی عالیهههههه

2
0
دوست دارم نظرت رو بدونم! لطفا نظر بده!x