جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

تبلیغات ، چرا ، چطور و کجا تبلیغات خوب و موثر داشته باشیم

فهرست مطالب

تبلیغات

تبلیغات ، چرا ، چطور و کجا تبلیغات خوب و موثر داشته باشیم ، تا پول و انرژی و زمان را هدر ندهیم و به حضور پر قدرت در کسب و کار ادامه دهیم . این روزها نحوه ی تبلیغات و کانال های اون درحال تغییر گسترده است. دیگه روش ها قدیمی مثل پخش تراکت و آگهی روزنامه و مجلات ، مثل قبل تاثیر گذار نیستن. در عوض فضای اینترنت و دیجیتال مارکتینگ گسترش زیادی پیدا کرده اند. فضای مجازی و شبکه های اجتماعی تبدیل به یک رسانه ی کم هزینه برای تبلغ شده اند که می توانند فضای کلی کسب و کار را بهبود ببخشند.
تبلیغات
امروزه تبلیغات یکی از اصلی‌ترین محورهای فعالیت در هر شرکت و سازمانی است. تا آنجایی که در شرکت‌های بزرگ، واحد تبلیغات وجود دارد و تعداد قابل‌توجهی از متخصصین در حوزه اقتصاد و مدیریت و بازاریابی، کار تبلیغات را بر عهده‌دارند.

مقدمه ای بر تبلیغات

امروزه تبلیغات یکی از اصلی‌ترین محورهای فعالیت در هر شرکت و سازمانی است. تا آنجایی که در شرکت‌های بزرگ، واحد بازاریابی وجود دارد و تعداد قابل‌توجهی از متخصصین در حوزه اقتصاد و مدیریت و بازاریابی، کار بازاریابی را بر عهده‌ دارند.
می‌توان گفت بازاریابی یک نوع سرمایه‌گذاری است و اگر برای بازاریابی خوب، زمان و هزینه بگذاریم، قطعاً پول خود را هدر نداده‌ایم. وقتی  یک استارت آپ ، به وجود می‌آید، قاعدتاً برای عموم مردم ناشناخته است. قطعاً در حوزه فعالیت خود هم، دارای تعداد قابل‌توجهی رقیب است که مردم بیشتر رقبا را می‌شناسند و محصولات آن‌ها را خریداری می‌کنند.

در این جا، لازم است که مسئولان شرکت (سازمان)، علاوه بر مباحثی مانند بالا بردن کیفیت محصول و قیمت‌گذاری مناسب بر روی آن، به مبحث تبلیغات بپردازند. تبلیغ بهتر یعنی آشنایی بیشتر مخاطبان و خریداران با محصول. آشنایی بیشتر مخاطبان و خریداران با محصول هم، فروش بیشتر را در پی دارد. پس واضح است که مبحث بازاریابی تا چه میزان مهم است و بر سود یا ضرر یک شرکت و یا یک سازمان تأثیرگذار است. به هر میزان که مسئولان یک سازمان و یا یک شرکت، بر روی بازاریابی خوب و مشتری ‌پسند، تمرکز کنند، به همان میزان هم سود خواهند برد. عکس این قضیه هم صادق است.

توجه به مخاطبان

مخاطب تبلیغات، عموم مردم و همه افرادی که در جامعه هدف قرار می‌گیرند، هستند. در مبحث تبلیغات، باید به مخاطبین و علایق و سلایق آن‌ها توجه کرد. اگر محصول، شما، یک محصول عمومی است، مانند کالاهای ضروری مردم، در هر جا به خصوص در فضای مجازی می‌توان به تبلیغات آن پرداخت. در ادامه در مورد تبلیغات در فضای مجازی بیشتر توضیح می‌دهیم. اگر محصول شما یک محصول خاص است، و قشر خاصی از مردم به آن نیاز دارند.

شما باید مکان‌هایی را برای تبلیغ در نظر بگیرید که آن قشر، بیشتر در آنجا فعالیت می‌کند.  هر قشری از مردم متناسب با حیطه فعالیت خود، می‌توان جامعه هدف برای یک محصول در نظر گرفته بشوند. اگر مسئولان تبلیغ شرکت، بررسی‌های لازم را بر روی جامعه هدف انجام دهند، بازاریابی کار بسیار راحت تری خواهد بود.

رسانه ها در تبلیغات

رسانه یکی از بهترین بسترها برای تبلیغات است. می‌توان رسانه‌ها را به دو گروه رسانه‌های سنتی و رسانه‌های مدرن تقسیم‌بندی کرد. رسانه‌های سنتی که کم‌کم دارند از رده خارج می‌شوند و جای خود را در بازاریابی، به رسانه‌های مدرن می‌دهند، بروشورها و تبلیغات در روزنامه‌ها و مجلات هستند. اما رسانه‌هایی مانند شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان ها، با بستری ارزان‌تر و در دسترس تر، توانسته‌اند در این حوزه بیشتر موثر واقع شوند. البته باید گفت که رقابت در این رسانه‌ها بسیار داغ تر است و باید با روش‌هایی مدرن از بازاریابی، در این رقابت پیروز شد.یکی از بحث‌های مهم در حوزه مدیریت تبلیغات در رسانه، روش‌های این کار است.

در ابتدا باید رسانه مورد استفاده به خوبی شناخته شود. جامعه‌ای که از آن رسانه استفاده می‌کنند، چه کسانی هستند و چه ویژگی‌هایی دارند. اما قسمت مهم‌تر، آن است که از این رسانه چگونه می‌توان اطلاعات را جمع‌آوری کرد و به تحلیل رفتار مخاطبان پرداخت. بدون شک با داشتن این اطلاعات از آن‌ها، می‌توان در امر بازاریابی و تبلیغات موفق بود.

مثلاً یکی از کارهایی که اغلب کارشناسان قبل از تبلیغ پیشنهاد می‌کنند، نظرسنجی است. شرکت‌هایی زیادی بوده‌اند که یک استارت آپ یا شرکت نوپا، شناخته میشدندو محصول خوبی را هم ارائه دادند. اما به خاطر عدم اطلاع کافی از جامعه هدف و مکان و زمان نامناسب تبلیغات، در فروش ناکام بودند. لذا با نظرسنجی‌ها و استفاده از نتایج آن می‌توان گفت که بحث رصد و بررسی جامعه هدف اتفاق می‌افتد.

مسائل مختلف در حوزه تبلیغات در شرکت ها

در امر تبلیغ ، توجه به جزئی‌ترین مسائل هم بسیار مهم است. مثلاً یکی از مسائل مهمی که کارشناسان حوزه تبلیغات، بر روی آن تاکید می‌کنند، بحث رنگ‌ها و ترکیب آن در محصولات است. به هر حال جلوه های بصری و ظاهری در محصولا، بسیار مورد توجه مخاطبان و مشتریان قرار می‌گیرد. لذا اغلب کارشناسان در حوزه تبلیغات(حتی تبلیغات در بستر فضای مجازی و اینترنت)، توصیه می‌کنند که از رنگ ها و جلوه های بصری به بهترین شکل ممکن استفاده شود.

مثلا در فضای مجازی هم، اگر قالب سایت شما به گونه ای باشدکه مشتری پسند باشد، باز هم به اندازه کافی در ترغیب او، به خرید و بازدید های مکرر از سایت موثر است. هدف بازاریابی جذب مشتری بیشتر و تغییر سلیقه مخاطب، برای خرید یک محصول است. اما بدون شک هر حوزه‌ای از فعالیت‌های اقتصادی در گیر چالش‌های اخلاقی و حقوقی است. همواره باید چه به عنوان تبلیغ‌کننده و چه به عنوان مخاطب تبلیغات، به مبحث اخلاق و صداقت و احترام به حقوق و قانون، در زمینه بازاریابی توجه شود.

فضای مجازی و شبکه های اجتماعی

امروزه تبلیغ در پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی بسیار مورد توجه قرار گرفته است. تا جایی که یک شغل تحت عنوان دیجیتال مارکتینگ به وجود آمده است. کار دیجیتال مارکتر (بازاریاب اینترنتی)، بهره‌گیری از فضای مجازی و استفاده از شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های مختلف است. بازاریاب اینترنتی، محصولات یک شرکت را با استفاده از محتوای مناسب و مخاطب پسند در فضای مجازی تبلیغ می‌کند.

 فضای مجازی بستری ارزان و پر بازدید برای تبلیغات است. اگر شما بتوانید جامعه هدف خود را به خوبی رصد کنید، به راحتی می‌توانید در فضای مجازی و درسایت ها و کانال‌هایی که مخاطبان شما بیشتر در آن‌ها فعالیت می‌کنند به تبلیغات در مورد محصول خود بپردازید. مثلاً سایتی مانند آپارات یکی از سایت های پر بازدید ایران است که به راحتی می‌توانید در آن حسابی را ایجاد کنید و با ارائه فیلم‌هایی تبلیغاتی در مورد محصول خود، به بهتر شناساندن آن به مخاطبین کمک کنید.

یا مثلاً اگر شما می‌خواهید یک محصول ورزشی را تبلیغ کنید، سایت های ورزشی مانند ورزش ۳، هم به خاطر بازدید زیاد و هم به خاطر موضوع متناسب با محصول، مکان مناسبی برای تبلیغ شماست. خود سایت ها هم برای تبلیغات بسیار راغب هستند. لذا بسیار مهم است که از بستر فضای مجازی استفاده کرد.
در کل می توان گفت که تبلیغات یک علم است. علمی که برای موفقیت در آن ، باید فاکتورهای بسار مهمی را رعایت کنید . فاکتورهایی که اگر بتوانید آنها را رعایت کرده و اجرا کنید، بدون شک می توانید در زمینه فروش و سود بیشتر، موفق باشید.

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
جستجو

مطالب بیشتر

ایده پردازی و خلاقیت . کسب و کار باهوشانه

ایده پردازی و روش های خلق ایده در کسب و کار

ایده پردازی نیاز داره ، برای تفکر خلاق خودتون محدودیت ایجاد کنید. یعنی علاوه بر این که به افزایش مهارت حل مسئله فکر می کنید ، محدودیت های بودجه و زمان را هم در نظر بگیرید. دنبال ایجاد تغییر باشید.

پاسخ به سوالات

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
دوست دارم نظرت رو بدونم! لطفا نظر بده!x