جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

فهرست مطالب

بوم کسب و کار

بوم کسب و کار یه الگوی مناسب و شفافه برای شناسوندن و تکامل نوع تجارتتون.هرشغل وحرفه ای، بوم مختص به خودش رو داره.

دفعه ی اول،کتاب خلق مدل کسب وکار، نوشته الکساندر استروالدر، این موضوع رو عنوان کرد.

بوم کسب وکار
بوم کسب وکار

اگه قراره عملی انجام بگیره، باید از یه الگوی مناسب پیروی بشه؛ الگویی که از قبل مورد استقبال وتأیید هزاران نفر بوده. در نظرداشته باشید که بسته به حرفه تون، ممکنه این الگو تو مدل کسب وکارتون، متغیر باشه.

بوم کسب وکارچیه؟

بوم کسب وکار، طرح گرافیکی قابل فهمیه که الگوی مدل کسب وکار رو بیان می‌کنه. تو این طرح موارد مهم اساسی کسب وکار ایجاد شده، به صورت جزء به جزء توضیح داده میشه. مواردی مثل: منابع مالی، جریان پول و چگونگی درآمدزایی، مشتریان (بازارهدف)، هزینه ها و تعامل باکسانیکه مرتبط باکسانیکه مجری بخشی ازکسب وکارتون به حساب میان مثل نهادهای مالی و….

بحث بوم کسب و کار، یه نوع مدیریت تئوریک برای ارائه خدمت یا محصول؛ که اجزای اجرایی و راهبردی شرکت رو عنوان می‌کنه. این بوم الگوهاییه برای موفقیت و توسعه کسب وکار، که با مشورت گرفتن ازمتخصصین و شناخت کامل از بازار هدف ترسیم میشه.

پشت این طرح و الگوی گرافیکی به ظاهر ابتدایی صدها ایده ی نو، توسعه خلاقانه، و درآمدزایی پنهون شده؛ بنابراین ایجاد و داشتن بوم کسب وکارمساویست با برگ برنده ای که تجارتتون رو با سرعت و دقت بیشتری به نقطه اوج میرسونه. صدالبته که این الگوها و افکار پنهان شده ی پشتش، باید متفاوت و استانداردها و با آگاهی تموم باشه. چون رقبای زیادی هستن که هدف اونا هم پولسازی بیشتره.

شکل ظاهری بوم کسب و کاربه چه صورتیه؟

وقتی اسم بوم رو می‌شنوین یاد چی می افتین؟ آفرین! درسته؛ یاد بوم نقاشی، آبرنگ، طرحها و خط و رسم‌ها ی مختلف می افتین.

بوم کسب و کار هم یه سند تصویری و نقاشی گونه ای هست که اهداف و عملکردهای شغلی رو نشون میده و از بخش‌های مختلفی تشکیل شده. داخل یه کادر بزرگ چهارخونه های مختلفی ترسیم شده که هرکدوم از این چهارخونه‌ها وظایف و راهبردهای مختلفی رو بیان میکنن. تعداد و نوع قرارگیری چهارخونه ها، به واسطه‌ی شغل‌های گوناگون متغیره.

بوم کسب و کار
بوم کسب و کار

تمرکز رو مفاهیم مختلف

یه شرکت هسته اصلی بوم کسب و کارش رو، روی توسعه متمرکز می‌کنه، شرکت وکمپانی دیگه ای هم روی پولسازی تمرکز داره، یکی هم رضایت و بازار هدف و دیگر مسائل فرعی براش مهمه. بازار هدف یا همون مصرف کنندگان جزو اصلی و لاینفک کسب وکارهاست.

چون بدون حضوراین عامل مهم و حیاتی جریان درآمدزایی هرگز اتفاق نمی افته؛ بنابراین شناخت و درک صحیح از نیاز مشتری و پرسش‌هایی که به طور مداوم از اونا و خودتون می‌کنین، می‌تونین یه بوم کسب و کارکامل وکاربردی ایجاد کنین. این کار به کیفیت و ارتقاء محصول یا خدمتی که می‌خواین تولید کنین کمک بزرگی می‌کنه.

مهارت شناخت

بازار هدف (مخاطبین ومشتریان) شما رو به ورژن جدیدی از، رقباتون تبدیل می‌کنه.

همونطورکه گفتیم این طیف ازآدما مهمترین عامل پولسازی شما هستن؛ اونا تعیین می‌کنن که ارزش واقعی کالا یا خدمت شما چقدره.

تو بوم کسب و کار با محاسبه منابع مالی و درک درست از نیاز مصرف کننده، از حدمتوسط به موفقیت ویژه‌ای برسین.

راه‌های عرضه‌ی پروداکت یا خدمت

تو این مرحله باید راه‌هایی رو، روی بوم کسب و کار مدنظر داشته باشین. تعامل بین تولیدکننده و مشتریان و ارتباط تنگاتنگ بینشون، باعث میشه تاکتیک و تکنیک فروش بهبود پیداکنه. این راه‌های ارتباطی معمولا از این طریق انجام میشه:

  • از مسیرهای ارتباط جمعی و فضاهای مجازی می‌تونین نظرات و فیدبک‌های اونا رو جویا بشین.
  • بهشون فرم پرسشنامه ارائه بدین تا نظراتشون رو اعلام کنن.
  • نظرخواهی و مصاحبه رو در رو با مخاطبینی که تو دسترسن.

ابن نوع تعاملات توکشف نقاط ضعف و قوت بیزنستون، امری ضروری و حیاتی به شمار میاد و واجبه که این موضوع حتما تو بوم کسب وکار درج بشه.

تعامل با عاملین دیگه‌ی، کسب وکار

برای معرفی و توسعه کسب وکار و تجارت، لازمه که اونو تو جاهای مختلف گسترش بدین، تا پروداکت و یا خدمت مورد نظرتون فراگیر و عمومی بشه؛ این موضوع رو تو الگوی مهم شغلتون(بوم کسب و کار) حتما جا بدین.

مادامیکه به توسعه وگسترش بیزنستون فکرمی‌کنید، تعاملات و ارتباط بانهادهایی که مرتبطن باشغلتون، الزامیه. شما ملزم هستین به تماس و ارتباط با این نهادها:

  • نهادهایی که جریانات مالی رو رفع و رجوع می‌کنن
  • شرکت‌هایی که مسؤل تأمین و رسوندن مواد اولیه به شما هستن
  • ارتباط بانهادهایی که کار مشاوره و همفکری با شرکت شما رو به عهده دارن.

تعامل با عاملین ایجاد تجارت، از بخش‌های مهم دیگه‌ی بوم کسب و کار به شمار میاد.

بوم کسب وکار
بوم کسب وکار

بوم کسب وکار، یه ایده و طرح خلاقانه

درآمد و بوم کسب و کار

یکی دیگه ازقسمت‌های طرح گرافیکی بوم کسب و کار، درآمد هستش؛ تو این بخش به چگونگی ازدیاد درآمد و راه‌های مختلف رسیدن به این بحث مهم، اشاره میشه.

تو جریان پولسازی، پیداکردن سریع‌ترین وآسون‌ترین راه یه مهارت به حساب میاد؛ اما باید توجه داشت که همیشه راه میانبرد، جوابگونیست.  بوم کسب وکار ، یه ایده و طرح خلاقانه وکاردرستیه که میشه تمام وجوهات شغلی رو اونجا به‌صورت تئوری نشون داد.

اگه قراره حجم وکیفیت تولیدات خودتون رو از صفر به صد برسونین نباید تعلل کنین؛ اجرای جزءبه جزء اِلِمانهای اصلی توسعه مسب وکار روی این بوم ماهیت شغلتون رو نشون داده و سکوی پرتابی خواهدبود برای اوج گرفتن.

یه بیزنس من واقعی تمام عملکردهای شرکتش رو به، طورصحیح رو بوم کسب وکار پیاده می‌کنه و بعد ایده ها و نگرشهاشو به حالت اجرایی درمیاره. برای رقابت تو بازارسرمایه باید توجه ویژه ای به بخشهای ترسیم شده روی بوم کسب وکار داشته باشید و بازخوردهای بازارهدف رقیب رو مدام پیگیری کنین.

از نقاط ضعف رقیب، پلی بسازید برای عبور از نشدهای مکرر خودتون. روی طرح و الگویی که ترسیم می‌کنین متمرکز بشین.  لزوما سخت کارکردن باعث موفقیت و پولسازی نمیشه. منابع مالی رو، روی بوم کسب وکار تون معین کنین. نهادها و افراد، پولشون رو در اختیار شما میزارن، تا با تبحرتون توحوزه تجارت و فروش برای اونا وخودتون پولسازی انجام بدین. معیاراصلی اعتماد اونا عملکرد شماست. ترسیم شبکه های گرافیکی روی بوم کسب وکار، یه هویته واسه شغل و تجارتی که دارین.

اولویت‌های طراحی شده روی این الگوی شغلی خدمت یا محصول شما رو به یه برندجهانی تبدیل می‌کنه، به شرطی که از الگوهای بازاریابی و فروش کسب وکارهای موفق هم غافلگیرنشین.

باکمک گرفتن از الگو و طرح شغلی(بوم کسب وکار) مثل حرفه ای ها عمل کنین. دراین صورته که می‌تونین افسار بازارکسب وکار رو به دست بگیرین و با پروداکتها یا خدماتتون، اونو اشباع کنین. هیچ کاری نشد نداره. موفقیت درکمینه.

بوم کسب وکار
بوم کسب وکار

کلام پایانی

یکی ازدلایل پدید اومدن بوم کسب وکار این بوده که: توگذشته های دور، افرادی که خواهان راه اندازی تجارت و بیزنسی بودن، به دلیل کمبود سرمایه به منابع مالی دیگه ای مثل بانکها و سرمایه داران رجوع می‌کردن؛ این افراد باید دلیل محکمی برای جذب سرمایه داشته باشند تا اعتماد منابع مالی رو جذب کنن.

واسه همین، ایده ها، عملکردها و نگرش‌های کاربردی کسب وکارشونو، به صورت الگوها و طرحهایی روکاغذ پیاده کردن؛ این الگوها به صورت سند و مدرک ترسیم شده پیش منابع مالی وسرمایه گذارها میموند، تا توی مواقعی که افرا دوام گیرنده کوتاهی ازش سرمیزد با این سند پیگیر موضوع بشن. این بوم کسب وکار کم کم فراگیر و جهانی شد.

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
جستجو

مطالب بیشتر

ایده پردازی و خلاقیت . کسب و کار باهوشانه

ایده پردازی و روش های خلق ایده در کسب و کار

ایده پردازی نیاز داره ، برای تفکر خلاق خودتون محدودیت ایجاد کنید. یعنی علاوه بر این که به افزایش مهارت حل مسئله فکر می کنید ، محدودیت های بودجه و زمان را هم در نظر بگیرید. دنبال ایجاد تغییر باشید.

پاسخ به سوالات

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
دوست دارم نظرت رو بدونم! لطفا نظر بده!x