جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

انواع تیم کاری ،گروه‌‌های کاری فعال ،کمیته‌های کاری

فهرست مطالب

تیم‌های کاری مختلف

انواع تیم کاری و…اصولا برای کسب وکارهای باحجم بزرگ، انواع مختلفی ازگروه‌ها تشکیل میشه که به هرکدوم از اونا مسؤلیت‌هایی سپرده میشه. همه می‌دونیم که موفقیت حاصل نمیشه مگه اینکه به صورت تیمی اهداف رو دنبال کنیم. این گروه‌ها رو به انواع تیم کاری دسته‌بندی کردن که بهشون می‌پردازیم.

 انواع تیم کاری  و  تیم‌های کاری مختلف
انواع تیم کاری و تیم‌های کاری مختلف

انواع تیم کاری

 تیم‌های کاری رو به دو دسته تقسیم می کنن:

  • تیم‌های عمودی(تیم فرماندهی یا وظیفه ای)
  • تیم‌های افقی

تیم‌های عمودی

که تشکیل شده از رهبر و چند نفر زیر دست. این سلسله مراتب ممکنه تو سه یا چهار سطح مدیریت تشکیل شده باشه.

تیم‌های افقی

این نوع تیم ها هم، تشکیل شده از اعضایی که به واحدهای گوناگون سازمان مربوطن. این نوع تیم رو برای به سرانجام رسوندن یه کار و یا رسیدن به هدفی تشکیل می‌دن. تیم‌های افقی به سه دسته تقسیم بندی میشن:

گروه کاری

این گروه از تیم افقی، از کارکنان بخش‌های مختلف سازمان هستن که برای نائل اومدن به اهدافی محدود و تعیین شده، ایجاد میشن. این نوع تیم‌ها بعد از رسیدن به اهداف منحل میشه.

انواع تیم کاری
انواع تیم کاری

تیم‌های میان وظیفه‌ای

این نوع، از تیم‌هایی هستن که دوره موجودیت اونا دقیقاً معلوم نیست که تا چه مدتی پایدار هستن. افرادی که تو این تیم‌ها فعالیت دارن، دارای زمینه‌های تخصصی مختلف هستن و به صورت گروهی، برای رسیدن به هدفی مشخص متمرکزن و به صورت عملیاتی با هم کار می‌کنن. حیات این تیم برخلاف تیم گروه کاری به صورت متداومه.

کمیته‌های کاری

همونطور که گفتیم تیم  افقی، از انواع تیم کاری به حساب میاد وکمیته های کاری یکی از زیر تیترهای تیم افقی به شمار میاد. این تیم هم به صورت دائمی و هم به صورت موقت تشکیل میشه. افرادی که اینجا تشکیل تیم دادن از واحدهای گوناگون سازمان هستن و همه روی یه هدف مشخص و ویژه متمرکزن.

همکاری در
همکاری در تیم

همکاری و استراتژی مشخص در انواع تیم کاری

 تیم‌های کاری رو از نظر کاربرد در پنج دسته تقسیم بندی می‌کنن:

تیم بهبود:

 (گسترش محصول و پروداکت) برای تولید محصول جدید یا توسعه محصول، گردآوری شدن

تیم پروژه

 کار این تیم تکمیل کردن کاری ویژه و خاص توی سازمانه.

تیم کیفیت:

برای تعیین کیفیت محصول و خدمت، تماس، بازاریابی و تعامل با فروشندگان دیگه ایجاد شده.

تیم فرآیندی:

 این تیم موظفه فرآیندهای سازمان روپیگیری کنه و تجزیه و تحلیل انجام بده.

تیم کاری:

 این تیم تشکیل شده از کارگرانی که مهارت و پیشه مختلف دارن. این تیم انجام وظایفی که قبلا توسط افراد یک یا چند واحد این سازمان انجام می‌شده، برعهده دارن.

گروه های تکمیل کننده
گروه های تکمیل کننده

گروه‌های تکمیل کننده

انواع تیم‌های کاری که گروه‌های فعال رو می‌سازند

تیم‌های حل کننده

که حل‌کننده مسئله هستن؛ برای پیش‌برد اهداف یه سری نظریات و پیشنهادات و راه‌حل‌های نیازه تا روند کارسریع‌تر و بهتر پیش بره؛ اعضای این تیم وظیفه حل مسائل رو به صورتی که گفته شد دارن.

 تو دهه هشتاد کاربرد این تیم بولد شد. این تیم‌ها متشکل بودن از یه گروه ۸ الی ۱۰ نفر اعم از، سرپرست، کارمند و کارگر؛ اسم گروهشون دوایر کیفیت بود ومسئولیت یکسانی داشتن و برای بالا بردن کیفیت محصول یا خدمت، پیشنهادها و راه‌حل‌هایی رو ارائه می‌دادن.

تیم‌های خودگردان

 این تیم‌ها، در ادامه ی تیم‌های حل‌کننده مسئله تشکیل شد. اعضای این تیم(حل کننده مسئله) حیطه فعالیت و اختیاراتشون، فقط در حد ارائه  پیشنهادات و راه‌حل‌ها بود و نمی‌تونستن از این حیطه بیشتر جلو برن و کار اجرایی انجام بدن بنابراین تیم‌های خودگردان تشکیل شد، که علاوه بر پیدا کردن راه‌حل‌ها برای مسائل، مجاز بودن برای اجرائیات هم اقدام کنن. تعداد افراد گروه خودگردان ۱۰ الی ۱۵ نفره.

تیم‌های متخصص

 این تیم از افرادی تشکیل شده که به یه سطح(سلسله مراتب اختیارات سازمانی) تعلق دارن. به این تیم‌ها، تیم‌های چند وظیفه‌ای هم میگن؛ چون دارای تخصص‌های مختلفی هستن و دور هم جمع شدن که کار تخصصی رو انجام بدن. این‌گونه تیم‌ها از اواخر دهه ۱۹۸۰ مورد توجه قرار گرفت و کمپانی‌های بزرگ خودروسازی مثل: هوندا، نیسان، تویوتا و غیره اراین تیم‌ها برای اجرائیات تخصصی استفاده کردن. تیم‌های تخصصی علاوه بر اینکه به منصب مدیریت یک سازمان آسیبی نمی‌زن، با گردآوری انواع تخصص‌ها باعث پیش‌برد سریع و بهتر اهداف سازمانی میشن.

گروه‌‌های کاری فعال و انواع تیم‌های کاری

پنج تیم‌کاری رایج بین سازمان‌ها

هر سازمانی به انواع تیم کاری نیاز داره تا به صورت گروهی به اهداف و دستاوردهاش برسه. ممکنه سازمان‌ها بر اساس نوع فعالیتشون تیم‌های کاری مختلفی داشته باشن؛ اما ما به ۵ نمونه از تیم‌کاری اشاره می‌کنیم که معمولاً بین بیشتر سازمان‌ها تقریباً مشترکن.

  • تیم رهبری: هدایتگر و مسئول استراتژی های سازمانه
  • تیم انگیزه: بخش یا کمیته‌های برنامه‌ریزی و یا اجرایی رویدادها؛ که مسئولیت این تیم ایجاد انگیزه و محرکه. به این صورت که برنامه‌های تفریحی مثل ایجاد تیم ورزشی و حمایت از افراد دیگه گروه که مشکل دارن وهمچنین تشکیل اردوهای آموزشی
  • تیم امنیتی:  وظیفه ی این تیم برقراری امنیت و سلامت کارکنان سازمان و آموزش‌های لازم در این زمینه به اوناست. همچنین راهکارها و برنامه‌هایی برای حفظ محیط زیست اجرا می‌کنن.
  • تیم تضمین سلامت: این تیم با هدف ایجاد و بهبود سلامت کارکنان ایجاد شده و به صورت مستمر برنامه سلامتی و ورزشی افراد سازمان رو پیگیری می‌کنه وبرنامه‌های سلامتی و ورزش‎های دسته جمعی مثل پیاده روی رو با افراد تیم اجرامی‌کنن.
  • تیم تعاملات و فرهنگ: کار این تیم انتشارات خبر نامه‌هایی از به روز رسانی‌های سازمان و هم‌چنین پیشنهادات کارکنان و میزان رضایت اونا از سازمانه
تاثیر تیم در موفقیت‌های عظیم
تاثیر تیم در موفقیت‌های عظیم

نتیجه گیری

 علت ایجاد انواع تیم کاری پیش بردن اهداف و مقاصد سازمانه. تیم‌های کاری رو در کل به دو دسته تقسیم می‌کنن: تیم‌های عمودی( تیم فرماندهی یا وظیفه ای) و تیم های افقی. این تیم‌هام خودشون دوباره هرکدوم به دسته‌های مختلفی تقسیم میشن. با ایجاد انواع تیم‌های کاری، هیچ هدف و رویایی دور از دسترس نیست، چون خدا با جماعته و موفقیت با کارتیمی اتفاق می‌افته.

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
جستجو

مطالب بیشتر

ایده پردازی و خلاقیت . کسب و کار باهوشانه

ایده پردازی و روش های خلق ایده در کسب و کار

ایده پردازی نیاز داره ، برای تفکر خلاق خودتون محدودیت ایجاد کنید. یعنی علاوه بر این که به افزایش مهارت حل مسئله فکر می کنید ، محدودیت های بودجه و زمان را هم در نظر بگیرید. دنبال ایجاد تغییر باشید.

پاسخ به سوالات

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
دوست دارم نظرت رو بدونم! لطفا نظر بده!x