جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

آینده من چی میشه ؟انتخاب رشته ، انتخاب شغل ، چه کار کنم؟

فهرست مطالب

آینده من . مدرسه استراتژی

آینده من چی میشه؟ این سوالی هست که خیلی ها ازخودشون می پرسن. برای آینده باید مسیر زندگی خودمون رو به درستی انتخاب کنیم. انتخاب رشته هم قسمتی از این مسیره! و این انتخاب همیشه با چالش های متفاوتی روبرو هستیم. انتخاب رشته تاحدودی آینده ی کاری و تحصیلی ما رو مشخص می کنه.

مسلما همه دوست داریم، رشته ی مورد علاقه رو در بهترین دانشگاه ممکن بخونیم. اما اگه یه موقع بین رشته و دانشگاه مجبور بشیم انتخاب کنیم، کدوم رو انتخاب می کنیم؟ من مسلما رشته رو انتخاب می کنم! رشته تا آخر عمر همراه من خواهد بود اما دانشگاه شاید فراموش بشه.

وقتی پیش یه دکتر خوب که سالی یه بار وقت می ده، بری، نمی پرسی مدرکت رو از کجا گرفتی؟؟!؟!؟! معدلت چند بوده!!!

آینده من و انتخاب رشته:

همون طوری که گفتم، تا حدودی به انتخاب رشته ام بستگی داره. برای انتخاب رشته، خوب فکر کن. با آدم حسابی ها مشورت کن. اما خودت تصمیم بگیر! این که بگیم فقط خودت مهم هستی و علاقه مندیهات، در واقع گولت زدیم! ما تو ایران زندگی می کنیم، پس باید هزارتا عامل رو در نظر بگیریم.

  • ببین با رتبه ای که میاری، چی می تونی قبول بشی!
  • از این رشته هایی که قبول می شی، کدوم رو دوست داری؟
  • از اینهایی که قبول می شی و دوست داری، کدوم بازارکار بهتری داره؟
  • حالا از اینهایی که سه مرحله ی قبل رو رد کردن، کدوم رو می تونی بری؟( پدور و مادر و امکانات و شرایط اجازه می ده)
  • در مرحله ی بعد، از اونهایی که دوست نداری، اگه مجبور بشی، کدوم رو انتخاب میکنی؟
  • کدوم رو از روی ژست و پز انتخاب کردی و کدوم رو بر اساس علاقه!!
آینده من
آینده من

اصلا انتخاب رشته کنم یا نه؟

معمولا موقع انتخاب رشته بچه ها می گن: وای نمی دونم چه کاری درسته؟ هر کسی یه چیزی می گه. اگه رشته ای که می خوام قبول نشم، چی؟ اینها دیالوگ بچه کنکوری ها ، وقت انتخاب رشته است. از طرفی چون در ایران همه مشاور و همه فن حریف هستن، هر کدوم یه نسخه صادر می کنن. اما با توجه به سی سالی که در آموزش حضور دارم می تونم بگم که:

  • اگه رتبه ات همونی بود که دلت می خواست، پس با یه انتخاب درست سعی کن از اون چیزهایی که دوست داری، بهترین و مناسب ترین رو انتخاب کنی!
  • اگه رتبه ات اونی نیست که می خواستی، اما مجبوری که بری دانشگاه، پس باید بین اون رشته هایی که مجبوری، بهترین و قابل تحمل ترین رشته رو انتخاب کنی. ( متاسفانه)
  • اگه رتبه ات اونی نیست که می خواستی، مجبورهم نیستی بری دانشگاه،یا می خوای سال دیگه شرکت کنی، یا… در اینصورت انتخاب رشته کن اما روزانه نه! که اگه قبول شدی و نرفتی برات مشکل ایجاد نشه!

می دونی چرا؟ چون مغز ما نسبت به کارهای نصفه و نیمه واکنش نشون می ده! اعتماد به نفس و عزت نفس ما رو از بین می بره. پس انتخاب رشته کن. یه جا قبول می شی. اگه نرفتی هم مغزت بهت پیغام می ده، فلان جا و فلان رشته قبول شدی، پس کار رو انجام دادی! اما چون دلم نمی خواست موندم و نرفتم…. نه چون مجبور بودم! این فاکتور ذهنی مثبت برای ادامه مسیر ایجاد می کنه.

آینده من در گرو انتخاب من

اما برای انتخاب رشته، خودم می تونم، یا ….

مسلما اگه پیش یه مشاور خوب بری خیلی بهتره. اما خودت هم می تونی انتخاب رشته کنی به شرط این که:

  • از یه نرم افزار خوب، یه لیست تهیه کنی که با توجه به رتبه ات کجاها امکان قبولی داری!
  • بعد بین اونجاهایی که شانس قبولی داری، اونایی که اصلا نمی خوای رو حذف کنی.
  • بین اون رشته هایی که باقی مونده، اونایی که بیشتر دوست داری بیاری اول لیست.
  • یه سری رشته هایی که شانس داری قبول شی، اما زیاد علاقه نداری بگذاری انتهای لیست!

داشته ها و امکانات رو بررسی کن

برای هر انتخاب باید اول ببینی چی داری! از بین اون امکانات و داشته ها بهترین ها رو انتخاب کن. معمولا تصمیمات اشتباه وقتی هست که به درستی نمی تونیم درک کنیم چی دم دستمون داریم و باید از چی استفاده کنیم.

بازار کار رشته ها رو درنظر بگیر

آینده من به شغل و وضعیت اجتماعی من بستگی داره. پس در انتخاب رشته ، اینو در نظر بگیر! بازار کار واقعی با اون چیزی که مردم و دوستان و… می گن فرق داره.

برای اینکه بازار کار رشته رو بدونی، تو آگهی های روزنامه ها و سایت ها یه چرخی بزن! ببین چشم انداز چندسال دیگه چطور پیش بینی شده. با افرادی که اون رشته رو می خونن صحبت کن، اما تعاریف رو زیاد جدی نگیر! هر کسی رشته ای رو که می خونه تبلیغ می کنه!!!! ( البته تا قبل از این که بخوان وارد بازار کار بشن) حواست به این فاکتورها باشه:

  • کاهش حضور فیزیکی در آینده و جایگزینی ربات در حال اتفاق افتادن هست.
  • نیاز به برنامه نویسی و تحلیل روز به روز بیشتر میشه.
  • نیاز به انجام امور خدماتی و مشاوره ای بیشتر میشه.
  • نیاز به خدمات فضای وب و آنلاین اجتناب ناپذیره!

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
جستجو

مطالب بیشتر

ایده پردازی و خلاقیت . کسب و کار باهوشانه

ایده پردازی و روش های خلق ایده در کسب و کار

ایده پردازی نیاز داره ، برای تفکر خلاق خودتون محدودیت ایجاد کنید. یعنی علاوه بر این که به افزایش مهارت حل مسئله فکر می کنید ، محدودیت های بودجه و زمان را هم در نظر بگیرید. دنبال ایجاد تغییر باشید.

پاسخ به سوالات

اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی ترین بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
کاربران ناشناس
میهمان
کاربران ناشناس
مارس 3, 2022 2:19 ب.ظ

ببخشید من یه سوالی داشتم چند روزی هست که ذهنم را درگیر کرده اون هم این است که من در رشته سینما کارشناسی پیوسته دارم تحصیل می کنم ترم دوم هستم میخواستم ببینم چند ترم دیگر و چند واحد دیگر بخوانم فوق دیپلم را میگیرم

2
0
دوست دارم نظرت رو بدونم! لطفا نظر بده!x