جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

آموزش گوگل شیت، صفحه گسترده آنلاین (Spreadsheet)

فهرست مطالب

آموزش گوگل شیت

آموزش گوگل شیت، یا صفحه گسترده آنلاین (Spreadsheet)گوگل به نظرم یکی از مهم ترین، کاربردی ترین و تاثیر گذارترین آموزش ها در کسب و کار، مخصوصا دیجیتال مارکتینگ هست. گوگل شیت برای رقابت با نرم افزار اکسل ارائه شد.از فایل های XLS ،XLSX ،XLSM ،TXT ،ODS و CSV پشتیبانی می کنه و بسیاری از قابلیت های گوگل شیت ، شبیه اکسل هست. با این تفاوت عمده که گوگل شیت آنلاین هست و قابلیت اینو داره که با چند نفر به اشتراک گذاشته بشه.

برای شروع کار با گوگل شیت، مثل همه ی برنامه های گوگل، به اکانت گوگل ( جی میل) نیاز داریم. از طریق اکانت گوگل خودمون وارد لینک مقابل میشیم. ورود به گوگل شیت

آموزش گوگل شیت

برای شروع کار روی علامت+ در بالا سمت چپ صفحه، کلیک می کنیم تا یک صفحه ی خالی ایجاد بشه. اینجا میشه دو کار انجام داد:

  • ورود اطلاعات در همین صفحه
  • ورود اطلاعات از یک فایل اکسل

آموزش گوگل شیت – گام اول ورود اطلاعات

ورود اطلاعات به صورت دستی، شاید یه جاهایی لازم باشه،( مثل ورود اطلاعات در اکسل) اما معمولا یه فایل اکسل رو به اینجا منتقل می کنیم.( یا از فایل های ساخته شده یا از روی خروجی فرم هایی مثل فرم ثبت لید)

آموزش گوگل شیت

در منو بالا روی file کلیک کرده و import را انتخاب می کنیم. انتخاب می کنیم چه فایل اکسلی را از کجا می خواهیم منتقل کنیم.

آموزش گوگل شیت

با کلیک روی insert فایل در قالب یک صفحه ی گوگل شیت اضافه می شود. در برخی اوقات( مخصوصا در دیجیتال مارکتینگ) خروجی فرم جذب لید به طور مستقیم به اینجا متصل شده و اطلاعات به طور خودکار و لحظه ای اینجا وارد می شود.

آموزش گوگل شیت

آموزش گوگل شیت – گام دوم به اشتراک گذاشتن صفحه

در بخش ابتدایی این مبحث گفتم، تفاوت بسیار مهم گوگل شیت با اکسل اینه که می تونی گوگل شیت رو به صورت آنلاین با چند نفر به اشتراک بگذاری، برای هر کس حدود دسترسی مشخص کنی و… برای این کار روی دگمه share در گوشه بالا سمت راست کلیک می کنیم و در پنجره ی باز شده ایمیل شخصی را که قراره این صفحه رو با اون به اشتراک بگذاریم وارد می کنیم و تایید می کنیم.

آموزش گوگل شیت

در حالی که این صفحه رو با کسی به اشتراک می گذاریم می تونیم سطح دسترسی رو هم تعیین کنیم. با این کار یک ایمیل برای فرد مورد نظر ارسال میشه و لینک دسترسی بهش داده میشه.

در گوگل شیت می تونیم بعض از سلولها( از Aتا Z ) رو قفل کنیم تا امکان ویرایشدر بعضی از سلولها وجود نداشته باشه.برای اینکار از منو دیتا در بالای صفحه، PROTECTED SHEETS & RANGES را انتخاب می کنیم و بعد در پنجره ی باز شده، تعیین می کنیم کدام سلولها غیر قابل ویرایش باشه و مثلا ستونهای A تا D مطابق عکس زیر، به این صورت نوشته میشه: تبلیغات همسان’!A:D

آموزش گوگل شیت

اینجوری می تونیم از یه سری ستونها یا سلولها محافظت کنیم تا به جز افرادی که تعیین می کنیم، بقیه نتونن تغییرش بدن.

آموزش گوگل شیت – گام سوم مشاهده تغییرات ایجاد شده و بازگشت به قبل

بعضی مواقع اشتباها تغییراتی در شیت ایجاد میشه، ما می تونیم با مراجعه به بخش FILE در بالای صفحه وارد بخش VERSION HISTORY و به قبل از تغییرات برگردیم.

آموزش گوگل شیت

آموزش گوگل شیت – گام چهارم حذف موارد تکراری:

اگه در داخل اطلاعات سلولها اطلاعات تکراری وجود داشته باشه میشه، از طریق بخش DATA و منو DATA CLEAN UP اطلاعات تکراری در ستونها و سلولهایی که انتخاب می کنیم را پاک نماییم.

آموزش گوگل شیت

آموزش گوگل شیت – گام پنجم ، ادیت جداول:

در گوگل شیت با انتخاب سطر یا ستون یا یک سلول و کلیک راست روی آن می توانیم ، اضافه و حذف سطر، ستون، تغییر سایز، پنهان کردن و…. را انجام دهیم.

همچنین می توانیم سلول هایی را انتخاب، و با کشیدن و رها کردن آنها را جابجا کنیم. البته بعد از انتخاب سلولها می توانیم از منو بالا و تب EDIT هم برای جابجایی و… استفاده کنیم.

با انتخاب یک یا چند سلول، و کلیک روی منو VIEW و انتخاب گزینه Freeze ، سلولها در صفحه ثابت می مانند. یعنی با اسکرول کردن و جابجایی در جدول ها، این سلولها در جای خودشان باقی می مانند.

برای مرتب کردن یک ستون، ستون را انتخاب کرده، روی یک سلول کلیک می کنیم و سپس روی گزینه DATA در منو بالا کلیک کرده تا منوی options باز شود.

با انتخاب یک ستون و انتخاب فیلتر از منو بالا می توان فیلتر دلخواه را برای این ستون در نظر گرفت. در کپکنار عنوان هر ستون علامت سه خط افقی موازی قرارداره که اگه روی اون کلیک کنی، منو فیلتر اون ستون باز میشه.

آموزش سرچ کنسول گوگل

با انتخاب یک ستون ، می توان از منو بالا نمودار و چارت رو انتخاب کرده و برای ستون فوق نمودار میله ای یا… رسم کرد.

آموزش گوگل شیت

آموزش گوگل شیت – گام ششم ، فرمول نویسی :

برای فرمول نویسی در گوگل شیت؛ می توان ازتب insert گزینه function رو انتخاب کنیم. در اینجا یکسری از توابعی که کاربرد زیادتری دارند و عمومی تر هستند معرفی می کنم:

توابع و فرمول های پراستفاده در گوگل شیت:

  • SUM(جمع) : به کمک این تابع، اعداد در محدوده تعیین شده با هم جمع می شوند.
  • AVEREGE (میانگین) : این تابع میانگین اعداد در محدوده مشخص شده را تعیین می نماید. مثلا A1:A میانگین تمام ستون A را محاسبه می کند.
  • COUNT(نمایش تعداد سلول ها) : تعداد سلول هایی که در آن ها محدوده قرار دارد محاسبه می نماید .
  • MIN (کوچکترین) : کوچکترین عدد در یک محدوده را مشخص می کند.
  • MAX (بزرگترین) : بزرگترین عدد را در یک محدوده مشخص می کند.
  • NOW : تاریخ امروز را نشان می دهد.
  • datedif : اختلاف زمانی بین دو تاریخ را محاسبه می کند.اضافه کردن “Y” نتیجه را برحسب سال، اضافه کردن “D” نتیجه را بر حسب روز،اضافه کردن “M” نتیجه را بر حسب ماه ارائه می دهد.
  • دریافت اطلاعات از صفحه دیگر: برای دریافت اطلاعات از یک صفحه دیگر ، باید در تابع تعیین شده آدرس را مشخص کنیم. مثلا : برای دریافت اطلاعات از شیت اول از a1 تا a5 را باهم جمع و در اینجا ثبت می کند. =SUM(Sheet1!A1:A5)
  • اعمال فرمول برای سلولها : از گوشه سمت راست هر سلول استفاده کنید و فرمول را برای سایر سلول ها هم اعمال کنید.
  • عدم تغییر فرمول : برای اینکه بخواهید فرمول برای سایر سلول ها تغییر نکند می توانید از علامت $ استفاده کنید.
  • عدم تغییر یک پارامتر: قبل از حرف A علامت $بزاریم ستون یا سطر تغییری نمی کند، اگر قبل از عدد$ بگذاریم عدد ثابت می ماند، ولی اگر قبل از یکی از آنها $ بگذاریم یکی ثابت و دیگری متغیر خواهد بود.

برای فرمول های اختصاصی تر، می توان از سایر توابع استفاده کرد.

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
جستجو

مطالب بیشتر

ایده پردازی و خلاقیت . کسب و کار باهوشانه

ایده پردازی و روش های خلق ایده در کسب و کار

ایده پردازی نیاز داره ، برای تفکر خلاق خودتون محدودیت ایجاد کنید. یعنی علاوه بر این که به افزایش مهارت حل مسئله فکر می کنید ، محدودیت های بودجه و زمان را هم در نظر بگیرید. دنبال ایجاد تغییر باشید.

پاسخ به سوالات

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
دوست دارم نظرت رو بدونم! لطفا نظر بده!x