جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

کمپین تبلیغاتی در شبکه‌های اجتماعی ، تبلیغات سوشال مدیا۲۰۲۲

فهرست مطالب

کمپین تبلیغاتی در شبکه‌های اجتماعی

کمپین تبلیغاتی در شبکه‌های اجتماعی تابع یه سری اصول خاصه! می دونیم تبلیغات انواع و اقسام گوناگونی داره و شبکه‌های اجتماعی یکی از مهم‌ترین ابزار تبلیغاتی به‌حساب میاد. این روزها کمپین تبلیغاتی در شبکه‌های اجتماعی تاثیر فوق العاده ای روی کسب نتیجه داره. روزانه بیش از ۴ میلیارد نفر از شبکه های اجتماعی بازدید می کنن.پس این کمپین ها می تونه یک تلاش بازاریابی هماهنگ و موفق برای رسیدن به هدفی مشخص باشه.یک کمپین تبلیغاتی در شبکه های اجتماعی اگر به درستی طراحی، هدفگذاری و اجرا شود، بازدهی چند برابر نسبت به سایر روش ها خواهد داشت.

کمپین تبلیغاتی در شبکه‌های اجتماعی
کمپین تبلیغاتی در شبکه‌های اجتماعی

کمپین تبلیغاتی در شبکه‌های اجتماعی و تبلیغات سوشال مدیا، می تونه باعث بالا بردن سطح تعامل بابرند بشه. از طرفی با دریافت بازخورد مخاطبان نقش مهمی در ارتقا جایگاه برند و از بین بردن کمبود ها داشته باشه. همچنین با این کمپین ها می تونیم ترافیک وب سایت و به طور مشخص فروش رو به نحو چشمگیری افزایش بدیم.

مزیت‌های کمپین تبلیغاتی در شبکه‌های اجتماعی چیه؟

 استراتژی کمپین تبلیغاتی در شبکه‌های اجتماعی به‌این‌علت کاربردی و فراگیر شده؛که این شبکه ها می تونن چندین برابر تبلیغات سنتی، معرفی کامل و به‌موقع از کسب‌وکارها داشته باشن وبه راحتی،کسب‌وکارهای ناشناختهرا از انزوا خارج و کسب و کارهای شناخته شده را مطرح تر نمایند. استراتژی بازاریابی پیشرفته در سوشال مدیا، یکی از گونه‌های تبلیغات موفقه. برای اینکه استراتژی اصولی و مناسب رو طراحی کنین باید به مواردی توجه داشته باشین.

برای شروع این سؤالات رو از خودتون بپرسین؛

  • چه کانال‌های اجتماعی رو باید انتخاب کنم که بیشترین بازده رو داشته باشن؟
  • آیا شناخت خوبی از بازار هدف‌دارم؟
  • علت انتخاب شبکه‌های اجتماعی به‌عنوان مسیر تبلیغات چیه؟
  •  مقدار زمانی که می‌تونم برای مدیریت این‌گونه شبکه هابزارم چقدره؟
کمپین تبلیغاتی در شبکه‌های اجتماعی
کمپین تبلیغاتی در شبکه‌های اجتماعی

انواع کمپین تبلیغاتی در شبکه‌های اجتماعی:

در شبکه های اجتماعی میشه انواع مختلفی از کمپین ها تبلیغاتی رو اجرا کرد. بستگی داره چه قصدی داشته باشیم و مخاطب هدف ما کی باشه. موقعیت های مکانی و زمانی هم در موفقیت این کمپین ها تاثیر گذاره.مثل سایر کانال های تبلیغاتی، در سوشال مدیا هم می تونیم کمپین های مختلفی رو طراحی و اجرا کنیم. اما چند نمونه ی پرکاربرد و تاثیر گذار این کمپین ها عبارتند از:

  • کمپین های مناسبتی: در این نوع کمپین ها با استفاده از یک مناسبت خاص، پیام ویژه ای را مخابره می کنیم.در این کمپین ها می توان روی تخفیف و فروش ویژه، ارسال هدیه و… تمرکز کرد.مناسبت هایی مثل روز زن، عید، بلک فرایدی و…این کمپین ها را برای مناسبت های ثابت، می توان در سالها یا بازه های زمانی مشخص تمدید و تکرا نمود. این کمپین ها معمولا از نوع کمپین های ارزش محور می باشند.
  • کمپین های گوریلا مارکتینگ و برگزاری ایونت: در برخی اوقات برگزاری ایونت، می تونه نتایج بسیار درخشانی ایجاد کنه. ایونت هایی که از جنس نوستالژی و یادآوری لحظات خاطره انگیز قبل هست بسیار مورد استقبال قرار می گیره. این نوستالژی ها باعث تعمیق روابط و افزایش مقبولیت می شود.
  • کمپین نظرسنجی: این نظر سنجی می تونه در شبکه های مختلف اجتماعی انجام شه. نظرسنجی نرخ تعامل رو به شدت افزایش میده. باعث ایجاد اعتبار برای برند میشه و… در این کمپین ها می توان میزان حساس بودن به اطراف و رویدادهای جامعه را نشان دادو انتظار افزایش اعتبار و محبوبیت را داشت. معمولا در این گونه کمپین ها، به صدای مخاطب گوش می کنیم، پس باعث ایجاد احساسات مثبت می شویم.
  • کمپین مسابقه: برگزاری مسابقه مانند نظر سنجی افزایش تعامل چشمگیری ایجاد میکنه. ضمن اینکه باعث ایجاد هویت برند و وابستگی و وفاداری مخاطبان می شود.این مسابقات می تونه به صورت منظم، چالشی، مناسبتی یا سرگرمی باشه.
  • کمپین های UGCو تولید محتوا توسط مخاطب: این نوع کمپین از تاثیر گذارترین انواع کمپین می باشد. محتوایی که توسط مخاطب و مشتری تولید می شه،تاثیری چند برابر نسبت به سایر روش های تبلیغات داره.کاربران همیشه داده ها و اطلاعات شخصی را دوست داشته و به شدت دنبال می کنند.
  • کمپین های اینفلوئنسری: در این نوع کمپین ها، حضور اینفلوئنسر تاثیر گذار و مرتبط با حوزه ی کار می تونه فروش رو تضمین کنه. برای خرید و یا استفاده از یه خدمت، به شدت نیاز به تایید یه فرد مطمئن داریم. در کمپین اینفلوئنسری می تونیم این اطمینان قلبی رو ایجاد کنیم. به شرط اینکه در انتخاب اینفلوئنسر و پیام دقت کنیم. شاید در کمپین های اینفلوئنسری بتوان همکاری موفقی به غیر لز فروش مستقیم کالا یا خدمات طراحی نمود.
  • کمپین ها مشارکتی: این کمپین ها با یک هدف مشترک، بین برندها و یا گروه ها برگزار میشه. در این روش هر گروه از قابلیت ها و امکانات گروه دیگر استفاده میکنه.این کار به طور ساده می تواند اشتراک گذاری یک محتوا و یامثلا برگزاری لایوهای مشترک و… معمولا انتشار یک محتوا از صفحات افراد مختلف باعث افزایش اعتبار آن می شود.

وجه مشترک کمپین های موفق:

  • کوتاه ، شیرین و دوستداشتنی هستن.
  • با هویت برند هم خوانی کامل دارند.
  • روی یک اتفاق متمرکز هستند.
  • قابل ردیابی دقیق هستند.
  • برای هر پلتفرم، متناسب با ویژگیهای آن پلتفرم طراحی می شوند.
  • در زمان مناسب اجرا می شوند.
  • به شدت احساسی هستند.
  • دارای اصالت متناسب با برند هستند.
  • محتوای بصری، صوتی و مکتوب با کیفیت و تاثیر گذار هستند.

روش اجرای کمپین تبلیغاتی در شبکه‌های اجتماعی:

 کمپین تبلیغاتی در شبکه‌های اجتماعی به دو صورت انجام میشه؛ تبلیغاتی که به‌صورت گسترده هستن و تبلیغات گزینشی. البته هر کدوم از این حالت ها در شبکه های اجتماعی، به دوصورت رسمی و غیر رسمی انجام میشه.

در حالت رسمی باید از امکانات شرکت اصلی هر یک از شبکه های اجتماعی استفاده نمود. با توجه به تحریم های موجود این روند با مشکلاتی همراه است.

در حالت غیر رسمی از امکانات و قابلیت های افراد حاضر در این شبکه ها ( مخصوصا بلاگر ها، واینرها، اینفلوئنسرها ) استفاده می شود.

تبلیغات گسترده

 این نوع تبلیغات، طیف وسیعی از افراد رو در بر می‌گیره. هر کدوم از کاربران به ۵۰ الی ۱٠٠ کانال وصل هستن؛ وقتی شما به این افراد متصل بشید مسلماً محتوای تبلیغات شما به‌طور همزمان تو صدها کانال پخش و به وسیله‌ی هزاران نفر دیده میشه. این کانال‌ها، ممکنه از هر نوع موضوعاتی برخوردار باشن؛ مثل کانال‌های هنری، آموزشی، سرگرمی‌ها، تکنولوژی، سلامتی و غیره.

تبلیغات گزینشی

 این تبلیغات به این صورته که شما لیستی از انواع زیاد کانال‌ها رو بررسی  و کانال‌هایی که برای تبلیغات در نظر دارین رو انتخاب می‌کنین. از مزایای این‌گونه تبلیغات اینه که شما دقیقاً کانال‌های بازار هدف ( مخاطبین و مشتری‌ها) رو انتخاب می‌کنین و مستقیماً با اونا وارد تعامل می‌شین. یکی از معایب تبلیغات گزینشی زمان‌بر بودن و قیمت بالای اون در مقایسه با تبلیغات گسترده است.

تبلیغات گزینشی
تبلیغات گزینشی

تبلیغات در اینستاگرام

کمپین تبلیغاتی در شبکه‌های اجتماعی به این روش انجام میشه که در ازای انجام کلیک‌هایی که روی تبلیغات شما انجام میشه باید هزینه پرداخت بشه. وقتی هم که کلیکی صورت نگیره  هزینه براتون در برنداره. بهترین راهبرد اینه که، از اعداد پایین‌تری تبلیغات خودتون رو شروع کنین؛ مثلاً روزی ۱۰ الی ۲۰ دلار. کسانی که تبلیغات خدمت و محصول رو با ارقام ثابت و از پیش تعیین‌شده شروع می‌کنن مسلماً به‌صرفه کارنکرده‌اند و این اشتباه رایج تو بازارهای تبلیغاتی زیاد به چشم می‌خوره.

 تبلیغات اینستاگرام هم به‌صورت تصویری و هم ویدئویی نمایش داده می‌شه و مخاطب با کلیک روی این پست‌های تبلیغاتی، هم می‌تونه اپلیکیشن رو نصب کنه و هم اینکه به وب‌سایتی ورود پیدا کنه. با این آدرس به اینستاگرام در دسترسِ

instagram.Com

با امکاناتی که برخی شرکت های واسط ایجاد نموده اند ، می توان اکانت رسمی برای تبلیغ با پرداخت دلاری ایجاد نمود. این کار برای هر نوع کسب و کاری مقرون به صرفن نیست.

درحالت معمول در کشورما، تبلیغ بوسیله ی اینفلوئنسرها، بلاگرها و… انجام میشه. این نوع تبلیغ شامل حالت های زیر است:

  • قرار دادن پست : در این روش محتوای ما به شکل پست در صفحه ی شخص تبلیغ گیرنده، به مدت مشخص قرار می گیره. ( برای چند ساعت تا چند روز) در این پست صفحه یما در اینستاگرام تگ و منشن می شود. این محتوا می تواند توسط خودمان تهیه شود. یا محتوای تولیدی توسط خود اینفلوئنسر باشه. اگه در انتخاب اینفلوئنسر یا بلاگر اشتباه نکرده باشیم، محتوای تولیدی توسط خود اینفلوئنسر با صدا و تصویر خودش تاثیر گذار تر خواهد بود.
  • قرار دادن استوری: در این روش هم مانند قرار دادن پست، محتوا می تواند توسط ما یا خود بلاگر تهیه شود.( محتوای تولیدی با صدا و تصویر بلاگر تاثیر گذار تره. استوری می تواند به طورکامل ( ۲۴ ساعت ) نمایش داده شود یا بر اساس تعداد بازدید مشخصی در صفحه ی بلاگر قرار گیرد.
  • تبلیغات پاپ آپ: در این نوع تبلیغ در حجم گسترده نوتیفیکیشن و پیام برای مخاطبان ارسال می شود. با باز کردن پیام مخاطب تصمیم به دنبال کردن یا چشم پوشی از تبلیغ می گیرد.
  • و..
تبلیغات در اینستاگرام
تبلیغات در اینستاگرام

تبلیغات در فیس‌بوک:

درفضای وب، چندین و چند شبکه‌ی اجتماعی وجودداره داره که فیس‌بوک مهم‌ترین‌شونه؛ به این دلیل که، کاربرانی که توی فیس‌بوک فعال هستن قبل از ثبت‌نام اطلاعات شخصی خودشون رو باید ارائه کنن و سپس این شبکه می‌تونه به بانک اطلاعاتی مهم و بزرگی از افراد جامعه دسترسی داشته باشه.

مدیران و مبلغان کسب‌وکار به‌راحتی می‌تونن از این منبع و بانک اطلاعاتی، اشخاص و مخاطببن هدف رو تعیین کنن.

 روزانه تعداد زیادی کاربر وارد این شبکه می شن. فیس‌بوک محیط بسیار مناسبیه تا مدیران هوشمند بتونن برای تبلیغات، اونو درنظر بگیرند. البته باید یادآوری کنیم که راه اندازه یک کمپین تبلیغاتی در شبکه‌های اجتماعی همیشه موفقیت صد درصدی نداره و نمیشه دستورالعمل خاص و معلومی رو برای تبلیغات‌های گوناگون در نظر گرفت.

تبلیغ در فیس بوک
تبلیغ در فیس بوک

برای تبلیغ محصولات و خدماتتون شما به یک کمپین تبلیغاتی در شبکه های اجتماعی احتیاج دارین؛ پس می تونین از فیس‌بوک استفاده کرده و برای افراد خاص، تعداد مشخص و… تبلیغات ارسال نمایید.در فیس بوک میشه از روشهای تبلیغاتی زیر به طور رسمی استفاده کرد. ( شرکت های واسط این خدمات را ارئه می دهند)

  • تبلیغ عکس Image ads
  • تبلیغات ویدئویی Video ads
  • تبلغات ویدئویی بنری Video poll ads
  • تبلیغ گردشی Carousel ads
  • تبلیغات نمایشی به صورت اسلاید Slideshow ads
  • تبلیغ کلکسیونی Collection ads
  • تبلیغات (تجربه سریع) Instant Experience ads
  • تبلیغات راهنما Lead ads
  • تبلیغات پویا Dynamic ads
  • تبلیغات پیام رسان فیسبوک Messenger ads
  • تبلیغات استوری Stories ads
  • تبلیغات واقعی Stories augmented reality ads
  • تبلیغات از طریق بازی Playable ads

هر کدام از این داری آنالیز ، کنترل و تنظیمات بسیار دقیق می باشد که نتایج بسیار سودمندی به ما می دهد.

  به کمک این نتایجی که به‌دست میاد قادرن، مدیریت درستی روی تبلیغات منصور داشته و کمپین تبلیغاتی در شبکه‌های اجتماعی رو به بهترین نحو تنظیم کنن. نحوه‌ی نمایش تبلیغات تو فیس‌بوک به این صورته که، مخاطب با کلیک روی پستی که شامل متن و تصویره، به وب‌سایت یا به صفحه‌ی دیگه و یا مجدد به همون پست انتقال داده میشه.

یا اینکه مخاطب به‌محض کلیک تبلیغ، به یه فرم انتقال داده میشه و اطلاعاتی مثل شماره تلفن و نشانی الکترونیکی اون در اختیار گرفته میشه؛ که این اطلاعات برای ایجاد و بعد کامل کردن بانک اطلاعاتی برای ایمیل این افراد استفاده می‌شه.

 با این آدرس فیس‌بوک در دسترسه fasebook.com

تبلیغات در شبکه‌ی لینکدین

برای تبلیغ خاص و ویژه خودتون دنبال به شبکه‌ی اجتماعی حرفه‌ای می گردین؟ بهتره لینکدین رو انتخاب کنین چون این شبکه به اطلاعات شغلی و تخصصی حرفه‌ای افراد دسترسی داره.این شبکه برای تبلیغات و کار B2B بسیار مناسبه.

شما تولیدکننده‌ی لوازم‌آرایشی و بهداشتی هستین؛ تبلیغات شما برای اون دسته از افرادی به نمایش در میاد که ازنظر شغلی باهم اشتراکات و شباهت‌هایی دارین. این شبکه بهترین مخاطب رو برای شما انتخاب می کنه. با پیشرفته لحظه‌ای علم، سایت‌هایی که زمانی توکار شغل یابی، نقش به سزایی داشتن  کمرنگ می شن و جاشون رو به شبکه لینکدین میدن. البته هزینه ی تبلیغات رسمی در لینکدین بیشتر از تبلیغات پلتفرم هایی مثل گوگل ادز می باشد.

تبلیغ در لینکدین
تبلیغ در شبکه‌ی لینکدین

  افرادی که فعالیت و کسب‌وکاری رودارن، به‌صورت معمول مشخصاتی که حرفه و شغلشون رو تعریف می‌کنه (پروفایل) رو آپدیت (به‌روزرسانی) می کنن؛ این هم کمک بزرگی می‌کنه افراد و مخاطبین ویژه‌ای برای کمپین تبلیغاتی در شبکه‌های اجتماعی شما انتخاب بشن.

 با به‌کارگیری این شبکه قادر هستین که پیام‌های تبلیغاتی خودتون رو به مخاطبینی که به‌عنوان هدف انتخاب‌شدن، به‌صورت پیام داخلی براشون ارسال کنین. انجام تبلیغات تو شبکه ی لینکدین، باعث می‌شه جذب نیروهای متخصص تو هر شغلی مؤثر واقع بشه. تبلیغاتی که تو لینکدین انجام می‌شه با تصاویر و متن‌ها همراه هستن.

روش تبلیغ درلینکدین، به صورت نمایش در صفحه فید، نوارهای کناری و پیام‌های شخصی کاربران هدف می باشد.برای نمایش تبلیغات در لینکدین به کاربران ایرانی، به دلیل تحریم ها به جای انتخاب لوکیشن میتوانیم گروه ها و شرکت های ایرانی را تارگت کنیم.روش محاسبه هزینه ی تبلیغات در لینکدین به صورت زیر است:

  • روش CPC: در این روش باید به ازای هر کلیکی که روی تبلیغ شما انجام می‌شود، پولی را پرداخت کنید.
  • روش CPM: در این روش هزینه به ازای ۱۰۰۰ بازدید محاسبه میشود
  • روش CPS: در روش CPS تعداد ارسال‌های یک تبلیغ دارای اهمیت است که مناسب تبلیغات inmail است

 با این آدرس لینکدین تو دسترسه؛ Linkedin.Com

تبلیغات در توییتر

 توییتر یکی دیگه از کمپین تبلیغاتی در شبکه‌های اجتماعی به شمار میاد و انجام تبلیغ تو اون، تقریباً شبیه تبلیغ تو فیس‌بوکه.ضمن اینکه باید توجه داشته باشیم که بدون تبلیغ، با حجم بسیار زیاد توئیت ارسال شده، اصلا دیده نمی شویم!!! انتخاب کردن مخاطبین شبکه دست شما رو برای تعیین و دسترسی به بازار هدف باز می‌زاره؛ به این صورت که مخاطبین هدف رو بر اساس سن، جنس علاقه‌مندی می‌تونین دسته‌بندی کنین.

تبلیغ در توئیتر
تبلیغ در توییتر

در توئیتر می توان به چند روش تبلیغ نمود:

  • توییت های پروموت شده – Promoted Tweets
  • حساب کاربری پروموت شده – Promoted Accounts
  • ترند های پروموت شده – Promoted Trend
  • تبلیغات خودکار – Automated ads

تبلیغات در یوتیوب:

یوتیوب دومین پلتفرم پر متقاضی و محبوب جهانه. پس حجم زیاد مخاطب اون می تونه باعث شه یوتیوب محیط جذابی برای تبلیغات باشه. در سال گذشته شمار کاربران یوتیوب به حدود دو میلیارد نفر رسید.تبلیغات در یوتیوب از طریق گوگل ادز انجام میشه.پس پنل جداگانه نداره.

در یوتیوب می توان به روش های زیر تبلیغات انجام داد:

  • Skippable in-stream ads این نوع تبلیغات، همان تبلیغاتی است که در ابتدا یا وسط ویدئوهای یوتیوبی به کاربران نشان داده می‌شود.کاربران این امکان را دارند که بعد از تماشای ۵ ثانیه از این تبلیغات فقط با یک کلیک بر روی گزینه Skip آن را رد کنند.
  • Non-skippable in-stream ads این نوع تبلیغ را نمی‌شود به هیچ عنوان رد کرد و کاربران باید آن را تا انتها ببینند.اما این نوع تبلیغات برای کسانی مناسب است که می‌خواهند آگاهی از برندشان را افزایش بدهند و در مدت ۱۵ ثانیه با تبلیغات خلاقانه، کاربران را در جایشان میخ‌کوب کنند. در ضمن، هزینه این تبلیغات را باید به ازای هر ۱۰۰۰ بازدید پرداخت کرد
  • Video discovery ads این نوع تبلیغات شامل یک تصویر کوچک و چند خط نوشته است که اگر افراد علاقه‌مند بر روی آن کلیک کنند، به کانال یوتیوب یا صفحه‌ای که ویدئوی کامل در آن قرار دارد منتقل می‌شوند.
  • Non-video ads تبلیغات نمایشی:این نوع تبلیغات در نوار کناری سمت راست ظاهر می‌شوند و شامل یک تصویر، چند خط توضیحات و لینک کانال یا صفحه هستند.تبلیغات هم‌پوشانی درون ویدئویی: این نوع تبلیغات، مانند زیرنویس در ویدئوهای یوتیوب ظاهر می‌شود.

نتیجه‌گیری

بازاریابی شبکه‌ای، روشی انقلابی و جدید برای کسب‌وکار به‌حساب میاد هر کدوم از شبکه‌های تبلیغاتی ساختار مخصوصی دارن. همونطور که تو مقاله اشاره شد تبلیغات اساس و پایه شناسوندن کسب‌وکار به مخاطبینه. راه‌اندازی کمپین تبلیغاتی در شبکه‌های اجتماعی ، این امکان رو به شما می‌ده که بیزنستون مطرح به شه. با امکانات گسترده‌ای که این شبکه‌ها دارن، تبلیغات به‌راحتی برای طیف گسترده‌ای از جامعه و خصوصاً مخاطبین هدف به نمایش در میاد.

تبلیغات‌ها چه برای یه فروشگاه بزرگ اینترنتی باشه وچه برای وب‌سایت عادی، در هردو صورت از شبکه‌های مهم اجتماعی نباید غافل شد. بودجه‌هایی که برای تبلیغ به این شبکه ها از سمت تبلیغ‌کنندگان زیادی، تزریق میشه نشون دهنده‌ی اهمیت و کارایی زیاد این شبکه‌هاست.

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
جستجو

مطالب بیشتر

ایده پردازی و خلاقیت . کسب و کار باهوشانه

ایده پردازی و روش های خلق ایده در کسب و کار

ایده پردازی نیاز داره ، برای تفکر خلاق خودتون محدودیت ایجاد کنید. یعنی علاوه بر این که به افزایش مهارت حل مسئله فکر می کنید ، محدودیت های بودجه و زمان را هم در نظر بگیرید. دنبال ایجاد تغییر باشید.

پاسخ به سوالات

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
دوست دارم نظرت رو بدونم! لطفا نظر بده!x