جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

ولنتاین یا روز ابراز عشق ،نماد ابراز عشق ، سپندارمذگان

فهرست مطالب

ولنتاین یا روز ابراز عشق

ولنتاین یا روز ابراز عشق ، سپندارمذگان ، شب هفت ها ، روز تاناباتا ، سونای گئجه سی ، روز ییرو و … یه عالمه روز دیگه تو فرهنگ های مختلف هست به عنوان روز عشق و ابراز عشق کردن.
ولنتاین یا روز ابراز عشق
ولنتاین یا روز ابراز عشق برای غربی ها ست و روز ۱۴ فوریه است یعنی ۲۵ بهمن. سپندارمذگان هم نسخه ی ایرانی روز عشق هست که روز ۵ اسفند است.شب هفت ها برای چینی ها ست و هفتمین روز هفتمین ماه سال قمری هست. تاناباتا برای ژاپنی هاست و روز ۷ ژوئن که فکر کنم ۱۸ خرداد بشه هست.سونای گئجه سی برای جمهوری آذربایجان هست و آخرین روز تابستون یعنی ۳۱ شهریوره.و…

ولنتاین یا روز ابراز عشق ،نماد ابراز عشق ، سپندارمذگان

روزی که برای ابراز عشق و محبت و دوست داشتن به صورت یه سمبل و نماد در اومده.مگه برای دوست داشتن و عشق ورزیدن باید یه روز خاص وجود داشته باشه؟یا مگه مهمه این روز رو کی انتخاب کرده خارجی ها یا ما ایرونی ها؟یا اول ما بودیم که به فکر تعیین همچین روزی افتادیم یا خارجی ها ؟به نظر من که خیلی مهم نیست که کدوم اول به این فکر افتادیم و یا کدوم اصیل تر و بهتره!!!مهم اینه که شاد باشیم ( که نیستیم ) دوست داشته باشیم و دوست داشته بشیم.مهم اینه که هر کدوم از ملل مختلف بنا به یه اتفاق یا یه عقیده یا یه افسانه نمادی برای ابراز عشق و محبت ایجاد کردن تا یه تلنگر و یادآوری باشه برامون که دچار روزمرگی و فراموشی نشیم . احساساتمون (رو که باعث میشه حالمون خوب یا بد بشه ) جدی بگیریم و بهش بها بدیم.
اصلا چند تا روز ابراز عشق داشته باشیم هم مدل غربی ، هم مدل شرقی ، هم مدل ایرونی. بد که نیست هیچ ، خیلی هم خوبه.همه اش میریم دنبال روزهای غم و غصه و سوگواری و گریه و زاری ملت ها و اقوام مختلف دنیا ( مخصوصا اعراب )  رو پیدا می کنیم و از چند روز قبل به استقبالش میریم و تا چند روز بعد تو حال و هواش می مونیم و بهش افتخار می کنیم واین رو اصلا ورود فرهنگ خارجی نمی دونیم و به فکر ” ایرانیزه ” کردن اون نیستم.

اما برای شادی و خوشی و حال خوب هزار تا ایراد شرعی و اخلاقی و فرهنگی و اجتماعی میاریم.شادی و خوشحالی  رو معادل  جلف بازی و سبک بازی و سر خوشی و ….می دونیم.قاعدتا باید به شادی و خوشحالی بیشتر بها بدیم . چون وقتی حالمون خوبه هم به خودمون لطف کردیم و هم به اطرافیان و جامعه !

اثر حال خوبمون توی کارمون ، روابطمون ، زندگیمون معلوم میشه . مشکلاتمون کمتر میشه . برای اطرافیان کمتر مشکل درست می کنیم . مشکلات دولت و جامعه روهم کم می کنیم.

تازه وقتی مشکلاتمون کم بشه ، ذهنمون آزاد میشه تا کمک کنیم مشکلات بقیه هم کم بشه پس اگه بخوایم جنبه ی شرعی براش در نظر بگیریم هم حق الله رو ادا می کنیم و هم حق الناس رو !!پس روزهای عشق و ولنتاین و سپندارمذگان و… هر چی روز دوست داشتنه مبارک!
ولنتاین یا روز ابراز عشق ،نماد ابراز عشق ، سپندارمذگان

تاریخچه ی ولنتاین :

روز ابراز عشق رو میگن به افتخار یه کشیش انتخاب کردن ( البته روایت هست که سه تا قدیس به نام والنتین وجود داشته ) یه زمانی امپراطور روم یه قانون میذاره که سربازا نباید ازدواج کنن چون مجردها سرباز های بهتری برای جنگ هستن و این کشیش به طور مخفیانه عقد سربازان رو انجام می داده که بعد می گیرنش و اعدامش می کنن.

و بقایای این کشیش بعدا به شهر گلاسکو اسکاتلند منتقل میشه و این شهر لقب شهر عشاق می گیره و در این شهر کارنوال عشق هم به عنوان یه آیین در اومده.قدیمی ترین یادبود روز ابراز عشق مربوط به نامه ای هست که چارلز دوک اورلتان بعد از شکست در جنگ آرنیکورت و زندانی شدن در برج لندن در سال ۱۴۱۵ برای معشوقه اش می نویسه.تو ایران جشن اسفندگان یا سپندارمذگان برگرفته شده از آیین زرتشتی است.

تو کشور چین شب هفت ها به عنوان نماد ابراز عشق هست که هفتمین روز هفتمین ماه قمری هست . چینی ها اعتقاد دارن در این شب دختر بافنده و پس گاوچرون تو آسمون با هم ملاقات دارن.تو آذربایجان سونای گئجه سی که ۳۱ شهریور هست زمانیه که خورشی و ماه در زاویه ی ۱۸۰ درجه نسبت به هم هستن و مثل دوتا عاشق تمام روزهای دیگه ی سال رو دنبال هم می رن تا به هم برسن!

کشورهایی که جشن ولنتاین (۱۴ فوریه ) رو ممنوع کردن:

ایران از سال ۱۳۸۹ چاپ پوستر و جعبه و کارت و نیم قلب و تمام قلب و رزقرمز و…رو تو این روز ممنوع اعلام کرد و قرار شد پلیس با متخلفین برخورد کنه!!!!!!!

عربستان از سال ۲۰۰۱ این روز رو ممنوع کرد و پلیس مذهبی برخورد می کنه با عشاق.اندونزی هم این روز مظهر فرهنگ غربی می دونه وبا اون به شدت مخالفه.پاکستان از سال۲۰۱۷ به عنوان مظهر فرهنگ غربی با روز ابراز عشق دشمن شد و اونو ممنوع اعلام کرد.هند و استان اوریسا هم روز ابراز عشق ممنوعه و هر دختر و پسری که این روز رو جشن بگیرن مجبور می کنه با هم ازدواج کنن!!!  ایالت بلگور روسیه هم روز ابراز عشق رو ممنوع اعلام کرد.

شاید یه جاهای دیگه ای هم باشه که این کار رو کرده باشن !اگه واقع مشکلتون با ورود فرهنگ غربیه ! دمتون گرم.اشکال نداره نذارین فرهنگ خارجی بیاد ! پس یه روز از فرهنگ خودتون به جای روز ابراز عشق انتخاب کنین و اعلام کنیم برای دوست داشتن و دوست داشته شدن!

دانستنی های روز ابراز عشق :

بر اساس تعداد کسانی که روز ابراز عشق را جشن می گیرند، می شه گفت روز ابراز عشق دومین جشن بزرگ دنیاست. در روز ابراز عشق میلیاردها پیام تبریک جابه جا میشه. هدایای بیشماری خریده میشه که ۷۳ درصد خریدها توسط آقایون انجام میشه. یکی از هدایای روز ابراز عشق شکلات است.بسیاری از محققان بر این باور هستند که شکلات آرامش و شادی را بیشتر می کنه.

ریچارد کادبری اولین بسته شکلات کادویی برای روز ابراز عشق را در اواخر سال ۱۸۰۰ تولید کرد. و از اون به بعد هر سال حدود ۳۵ میلیون بسته شکلات به شکل قلب تولید می شه. در آمریکا بیشتر از ۲۵ درصد زنان در روز ابراز عشق ، برای خودشان گل می خرند..اما چرا گل قرمز؟زیرا گل رز قرمز ، گل مورد علاقه ی ونوس ، الهه عشق است.

رنگ قرمز ، رنگ نمادین برای ابراز عشق است.جالبه بدونین پنی سیلین در ۱۴ فوریه ۱۹۲۹ ، یعنی در روز روز ابراز عشق کشف شد. الکساندر گراهام بل هم در روز ولنتاین سال ۱۸۷۶ تقاضای ثبت اختراع تلفن را ارائه داد.در قرون وسطی ، پسران جوان نام عشق خودشون را باید روی تکه کاغذی می نوشتن و تا یک هفته روی لبه ی آستین خود نصب می کردن!!!

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
جستجو

مطالب بیشتر

ایده پردازی و خلاقیت . کسب و کار باهوشانه

ایده پردازی و روش های خلق ایده در کسب و کار

ایده پردازی نیاز داره ، برای تفکر خلاق خودتون محدودیت ایجاد کنید. یعنی علاوه بر این که به افزایش مهارت حل مسئله فکر می کنید ، محدودیت های بودجه و زمان را هم در نظر بگیرید. دنبال ایجاد تغییر باشید.

پاسخ به سوالات

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
دوست دارم نظرت رو بدونم! لطفا نظر بده!x