جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هویت بصری برند ، یکی از فاکتورهای ایجاد تمایز برند

فهرست مطالب

عوامل مهم در هویت بصری برند

هویت بصری برند، چهره بصری تجاری به حساب میاد و معرفی کاملی از نوع کسب‌و‌کار، تولیدات، اهداف و… رو انجام میده.هر جاندار یا موجود بی‌جانی، دارای یه سری مشخصه‌های ظاهریه که باعث میشه از بقیه متمایز باشه. ویژگی‌های منحصر‌به‌فردی که مختص خود اوناست.

سازمان‌ها و شرکت‌ها برای اینکه هم قابل تمیزدادن از رقبا باشن و هم به نوعی بتونن تولیداتشون( پروداکت یا خدمت) رو معرفی کنن، نیاز به سندی مصور دارن به نام هویت بصری برند.

تأثیر هویت بصری برند در متمایز شدن
تأثیر هویت بصری برند در متمایز شدن

هویت بصری برند چیه؟

شما شرکت یا سازمانی رو تأسیس کردین و قصد دارین تولیدات خودتون رو به دیگران معرفی کنین؛ قطعا میدونین که تبلیغات زبانی لازم و واجبه اما کفایت نمیکنه؛ نباید از قدرت بصری افراد غافل بشین.

هویت بصری برند، شناسنامه تجاری کسب‌و‌کارتونه که تو دسترس همگانه؛ پس نهایت دقت رو تو طراحیش باید داشته باشین. یکی از المان‌های موفقیت شغلی شما به نوع ارائه هویت بصری برندتون بستگی داره؛ چون معرفی‌نامه کاملی ازکل سیستم تجاریتونه.

تو دنیا فقط شما نیستین که این محصول یا خدمت رو ارائه میکنین؛ هزاران نفر دیگه هم مثل شما تولیداتی این‌چنینی دارن؛ اما شما با ساخت هوشمندانه هویت بصری برند مخصوص خودتون، این وجه تمایز رو به مخاطبین و رقبا یادآوری میکنین.

علت ساخت هویت بصری برند
علت ساخت هویت بصری برند

دلیل ساخت هویت بصری برند

  • چه محصول و یا خدمتی رو تولید میکنین.
  • ویژگی اصلیتون که شما رو از رقبا متمایز میکنه چیه؟
  • اهداف بلند‌مدتی که در نظر دارین.
  • قدرت و ویژگی برتر تجارتتون چیه؟
  • و…

مواردی رو که باید قبل از ساخت هویت بصری برند، مورد توجه قرار بدین

  • مخاطبین

 همونطور که گفتیم، هویت بصری برند یعنی شاخصه و شناسنامه‌ای کلی، ازهمه اون چیزی که تودایره کسب‌و‌کارتون داره اتفاق می‌افته. این هویت باید طوری طراحی بشه که به راحتی قابل درک و فهم باشه و مخاطبین بتونن باهاش ارتباط برقرار کنن. برای اینکه به نتیجه خوبی تو این مورد برسین اول چند تا ازخودتون سوال بپرسین. المان‌هایی که باعث جذب مشتری به سمت و سوی تولیداتم بشه چیه؟ آیا لازمه محصول یا خدمتم رو ارتقا بدم؟ چه تغییراتی تو کیفیت و کمیت محصولم داشته باشم، رضایتمندی مخاطبین روب ه دنبال داره؟ با صرف کمی وقت و هزینه در مورد سن، میزان درآمد، سطح تحصیلات، جنس، مناطق زندگی مخاطبین و.. به جواب این سوالات میرسین.

  • اهداف

بدون هدف هیچ ایده و برنامه‌ای پیش نخواهد رفت و یا لااقل ماندگاری زیادی نداره. تعیین هدف مشخص، انگیزه، نگرش و پشتکار از المان‌های طلایی رسیدن به موفقیته. شما قبل از ایجاد سازمان یا شرکت باید بدونین که چه هدفی دارین و به چه ارزش‌هایی میخواین برسین؟ آیاحاضرین برای رسیدن به هدف بها بپردازین؟ توی هویت برند که قراره ایجاد کنین، کدوم یک از المان‌هاش هدفتون رو پر‌رنگ نشون میده؟

  • نقشه و طرح هویت بصری برند

حالا وقتش رسیده که با کمک گرفتن از تیم‌ورک و تشکیل طوفان فکر به یه جمع‌بندی کلی کارکرد‌هایی که قراره تو این نقشه پیاده بشه، برسین. مهمترین مواردی که توی طراحی کلی هویت بصری برند عموماً رواج دارن، اینا هستن:

  • لوگو
  • بروشور
  • تبلیغات
  • بسته بندی ( اگر که کالای فیزیکی دارین ارائه میدین)
  • طراحی سایت ویژه و ایمیل
  • هویت سازمانی
  • کارت ویزیت

برای ساخت هویت بصری برند میتونین از برند‌بوک( کتابچه راهنمای هویت بصری برند) کمک بگیرین. این کتابچه پایه‌ای‌ترین، اصول و قواعد تشکیل هویت بصری برند رو براتون تشریح میکنه. با اطمینان میتونین این کتاب رو مرجع و ابزاری قرار بدین برای ساخت هویت بصری برند کسب‌و‌کارتون.

طراحی لوگو در هویت بصری برند

پایه‌های اصلی تشکیل هویت بصری برند

  • لوگو

لوگو یکی از مهمترین شاخصه‌های هویت بصری برند شماست. طراحی لوگو رو دست کم نگیرین و نهایت دقت رو تو انتخاب متخصص و طراح مورد نظرداشته باشین؛ چون این انسان تجاری قراره هم تو داخل و هم تو بازار‌های جهانی نماینده و معرف شما باشه. طرح لوگوی بیزنس شما باید طوری باشه که ذهن مخاطب رو به تسخیرخودش در بیاره.

طراحی لوگو در هویت بصری برند
طراحی لوگو در هویت بصری برند
  • پالت‌های رنگی

 ازقدرت تأثیر‌گذاری رنگ‌ها رو اذهان و روحیات افراد غفلت نکنین. با مراجعه به هویت بصری برند رقبا، میتونین یه رنگ مناسب و متمایز انتخاب کنین. شما مجازید با توجه به تجارتتون مجموعه چند رنگ رو تو طرح لوگو به‌کار بگیرید و یا اینکه ازتک رنگ استفاده کنین. درنظر داشته باشین که رنگ‌ها باید متناسب با نوع کسب‌وکارتون، همخوانی داشته باشه؛ چون نمادی از ویژگی شخصیتی و فعالیتی که دارین، هستن و استراتژی کسب‌وکارتون رو عنوان میکنن. رنگ قرمز نشانه شور و فعالیت جوانیه، نارنجی منبع انرژی، مشکی رنگ مدرن به‌روز و پیشرفته و همچنین کلاسیکه. اگه شما شرکت تولید لوازم ارایشی دارین و مخاطبین اصلیتون خانوما هستن، رنگ صورتی جزو جدایی‌ناپذیر لوگو و آرم شماست.

  • فونت وتایپوگرافی

برای متن‌هایی که در نظر دارین، فونت مناسب و جذابی در نظر بگیرین تا تأثیر‌گذاری فوق‌العاده‌ای روبزاره. نوع و روش تایپوگرافی، حالت، انحنا و خمیدگی، وزن خط و مقدار فاصله‌ای که باید ما بین حروف قرار بگیره، نقش کلیدی رو برای  جذابیت هر چه بیشتر، ایفا میکنن.

  • عکس‌ها و تصاویر

به کمک تصاویری که ازتیم‌ورک، فضای داخلی و بیرونی شرکت یا سازمان، تولیدات و… به نمایش میزارین، شناخت بصری مصرف‌کنندگان ازکسب‌و‌کارتون بیشتر میشه. در‌نتیجه تعاملات افزایش پیدا میکنه و اینجاست که تجارت شما مورد اقبال و توجه قرار میگیره.

  • طراحی سایت

سایت‌ها زبان نوشتاری هویت بصری برند شمان؛ مصرف‌کنندگان قبل از مراجعه حضوری برای دریافت محصول یا خدمت شما، اول سایتی که برای معرفی تولیدات خودتون ساختین رو بررسی میکنن.

علاوه به مواردی که ذکرشد، المان‌های دیگری هستن که توی تشکیل هویت بصری برند تجاری نقش مهمی دارن.

  • طراحی ایمیل

 شاید برخی افراد به دلیل مشغله‌های زیادشون توجهی به خوندن ایمیل‌ها نداشته باشند؛ اما شما میتونی با ابتکارات خلاقانه اونا رو تشویق به این کار بکنین. تعاملات بین شما و مصرف‌کنندگان و استفاده از نظرات و حتی انتقادات اونا، یه راه میانبری برای رسیدن به موفقیت.

  • بسته‌بندی‌ها

 ابتکاراتی که تو نوع بسته‌بندی‌ها اعمال میشه، میتونه دل هر خریداری رو ببره. با طراحی‌های خلاقانه و استفاده از رنگ‌های خاص، مشتریان رو به راحتی مجذوب کنین.

  • کارت ویزیت

 کارت ویزیت ساده و در عین حال شیک و مدرن تدارک ببینین.

  • سر‌در‌های شعب مختلف

 تو کسب‌و‌کاری که شما در پیش گرفتی قطعاً موفق هستین و احتمالاً در شهر‌های مختلف چند شعبه دارین. سر‌در این شعب هم جزو هویت بصری برند‍‌تون به حساب میان که باید به این مورد هم توجه خاصی داشته باشین.

اهمیت هویت برند و تفاوت اون با تصویر برند
اهمیت هویت برند و تفاوت اون با تصویر برند

 نتیجه‌گیری

 برای معرفی شغل و تولیداتتون باید راهکاری مطمئن و پیش‌برنده انتخاب کنین. ساخت هویت بصری برند باعث میشه کسب‌و‌کارتون از رقبا متمایز باشه تا مخاطبین به راحتی با تجارتی که ارائه میدین، ارتباط برقرار کنن.

 هویت بصری برند یه سری ویژگی‌های مربوط به شرکت‌ها و سازمان‌ها رو به تصویر میکشه که مخاطبین به راحتی میتونن از این کسب‌و‌کار، اطلاعاتی رو کسب کنن.

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
جستجو

مطالب بیشتر

ایده پردازی و خلاقیت . کسب و کار باهوشانه

ایده پردازی و روش های خلق ایده در کسب و کار

ایده پردازی نیاز داره ، برای تفکر خلاق خودتون محدودیت ایجاد کنید. یعنی علاوه بر این که به افزایش مهارت حل مسئله فکر می کنید ، محدودیت های بودجه و زمان را هم در نظر بگیرید. دنبال ایجاد تغییر باشید.

پاسخ به سوالات

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
دوست دارم نظرت رو بدونم! لطفا نظر بده!x