جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

نقشه کسب وکار ، طرح کسب و کار یا بیزینس پلن

فهرست مطالب

نقشه کسب وکار

نقشه کسب وکار یا بیزنس پلن، سند و توضیحی کلی و رسمیه که صاحبان مشاغل و کسب‌و‌کار‌های تجاری ایجاد میکنن. طرح کسب‌و‌کار مواردی مثل: اهداف( بلند‌مدت و کوتاه‌مدت)، برنامه‌ها، اعضای تیم‌ورک، اطلاعات و تمام جزئیات شرکت و سازمان‌ها رو عنوان میکنه. همچنین به چگونگی انجام این موارد میپردازه.

نقشه کسب وکار
نقشه کسب وکار

 استارت‌آپ‌های موفق دنیا هم از نقشه کسب وکار استفاده کردن و به تولیدات جهانی راه پیدا کردن. طرح کسب وکار باید نمایانگر این باشه که شما قراره با چه نگرش و ایده‌هایی اقدام به تأسیس شرکت کنین؟ آیا میتونین یه شبکه ایمنی موفق برای حفظ مخاطبین ایجاد کنین؟ به سلایق و علایق مشتریان آگاهید؟

ضروری بودن طراحی کسب‌و‌کار

هدف اصلی نقشه کسب وکار

نوشتن و ایجاد نقشه کسب وکار ، طرح‌ریزی یه سری فرامین و برنامه‌هاییه که هر شرکت و بیزنسی بهش نیاز داره؛ چون قراره به مرور، کسب‌و‌کارشو گسترش بده. با تکیه به مضامینی مثل برنامه‌ها، هزینه‌ها، تزریق بودجه و سایر موارد که مسیر درآمدی رو هموارتر میکنه، مدیریت خاصی داشته باشه.

استارت‌آپ‌های موفق بزرگ هم یه روزی از این طرح‌ها استفاده کردن. باید بدونین که پله‌های موفقیت با صبوری و یکی پس از دیگری طی میشن.

علت ایجاد طرح کسب‌و‌کار در شرکت و سازمان‌ها
علت ایجاد طرح کسب‌و‌کار در شرکت و سازمان‌ها

بدنه اصلی طرح نقشه کسب وکار

  • کانسپت کسب‌و‌کار (طرحی که مفهوم کلی کسب‌وکار شما رو مطرح میکنه)؛ مفاهیم مهم مثل پروداکت یا خدمت شرکت، ساختار اصلی شرکت
  • آنالیز بازار هدف (مشتریان)
  • امور مالی؛ این بخش باید پویا و فعال نگه داشته بشه. فعالیت‌هایی مثل: ترازنامه، درآمد، ارزش نقدی و هر چیزی که مربوط به موضوع مالی کسب‌و‌کار میشه، تو این قسمت بهش میپردازن.
طراحی بیزنس‌پلن و اهمیت آن
طراحی بیزنس‌پلن و اهمیت آن

موارد مهم نقشه کسب وکار

  • توضیحی در مورد اجرائیات
  • برنامه‌های مهم مدیریتی
  • آنالیز رقبا
  • عملکرد‌ها و واکنش بازار
  • منابع مالی شرکت
  • توضیح کامل و دقیق نوع کسب‌وکار
  • در نظر داشتن ایده‌های اجرایی برای توسعه
  • عناوین و رتبه‌های کارمندی شرکت مثل مدیر‌عامل، معاون و…
  • تکنیک‌ها و تاکتیک‌هایی که باید برای نیل به اهداف درپیش بگیرین
  • بررسی پیش‌آمدهای مشکلات احتمالی و پیداکردن راه حل‌های مناسب.
طرح بهبود کسب‌و‌کار و ضرورت آن
طرح بهبود کسب‌و‌کار و ضرورت آن

اندازه طرح کسب‌وکار

بسته به کار و شغلتون و نوع استفاده‌ای که درنظر دارید از نقشه کسب وکارتون داشته باشین، تعداد صفحات برای هر بیزنس‌من و شرکتی متغیره. بعضی ازشرکت‌ها ماهیت شغلیشون ایجاب میکنه که این طرح تو دو سه صفحه یا حتی کمتر ارائه بشه و گاهی یه مرور ساده و چند خطی هم از اهداف شرکت، کفایت میکنه. اما اگه در نظر دارین تو حجم وسیعی کسب‌وکارتون رو گسترش بدین و یا یه سرمایه چند‌میلیاردی جذب کنین، برای قانع کردن سرمایه‌گذار و منابع مالی دیگه باید توضیحات مفصل و دلایل بیشتری رو عنوان کنین و اینجاست که طرح کسب‌وکار به صد صفحه حتی بیشتر هم میرسه.

تأمین امنیت مالی ازموارد مهم یاد شده تو بیزنس‌پلن یا طرح تجاری شماست! برای شروع و استارت کسب‌و‌کار نیاز دارین ازحمایت سرمایه‌گذاران و منابع مالی دیگه، مثل بانک‌ها برخوردارباشین؛ پس نقشه کسب وکار کامل و جامعی رو ارائه بدین تا برای اونا قاانع‌کننده باشه و با خیال آسوده شما رو ساپورت مالی کنن.

وجود طرح‌کسب‌وکار و ریسک کم‌تر
وجود طرح‌کسب‌وکار و ریسک کم‌تر

به‌روز‌رسانی نقشه کسب وکار

شاید براتون سوال پیش بیاد که آیا طرح کسب‌و‌کار ایجاد شده به‌روز‌رسانی میخواد؟ باید بگیم بله. دلایلی رو براتون عنوان می‌کنیم که ضرورت آپدیت بیزنس‌پلن شما رو بیان میکنه؛ حتی اگه تو مواردی پیشرفتی سریع رو متوجه شدین، تغییر و به‌روز‌رسانی ازضروریاته.

حالا می‌پردازیم به دلایل به‌روز‌رسانی طرح کسب وکار:

  • بازارهدف و تغییراتی که تو سلیقه اونا بوجود اومده

 سلیقه و نظر مصرف‌کنندگان ممکنه به دلایلی تغییرکنه. دلایلی مثل: تغییرات جوی، مثل زمستون سخت و یا بروز هوای بسیار گرم و غیر‌قابل‌تحمل تابستون. همچنین ممکنه طیف جدیدی ازمصرف‌کنندگان مثل نوجوونان به مخاطبین شما افزوده بشه وسلیقه خاص و جدیدی رو داشته باشن. پس شما مجبور میشین که نقشه کسب وکار قبلی رو به‌روز‌رسانی کنین.

  • مدیریت شرکت یا سازمان تغییرکرده

 به هر دلیلی مدیریت تغییرکرده و فرد جدیدی جایگزین شده. شرایط به گونه‌ای شده که طرح کسب‌وکار قبلی باید تغییراتی رو داشته باشه؛ مدیریت جدید ممکنه طرح‌ها و ایده‌ها و نگرش‌های کارآمد‌تر و بهتری داشته باشه و شیوه مدیریتی جدیدی رواعمال کنه.

  • هجوم نوسانات اقتصادی

 نوسانات بازار داخلی و جهانی. بدون شک روی صنعت و تجارتتون تأثیراتی میزاره و شما مجبور میشین برای اینکه افت نداشته باشین و از بازار رقبا کنار زده نشین، طرح کسب‌وکار قبلی رو دستخوش تغییراتی کنین.

  • وقتی که بیزنس‌پلن قبلی کارآیی خوبی رونداره، در این‌صورت هم لازمه که یه طرح کسب‌و‌کار جدید رو طراحی کنین.

گاهی اوقات برنامه‌ها، اهداف و ملزومات قید شده تو بیزنس‌پلن، همگام با وضعیت شرکت پیش نرفته یا تغییرات خیلی سریع اتفاق افتاده و یا تغییرات کند و کم‌جونی رقم خورده، پس لازمه که طرحی نو دراندازین و یه بیزنس‌پلن( نقشه کسب وکار ) جدید ارائه بدین.

  • به دلیل گسترش و توسعه شرکت یا ضرر و زیان‌های ناشی ازخرابی تجهیزات، نیاز به تحقیق و توسعه و یا مواردی دیگه، به هزینه‌های ندید برمیخورین؛ بنابراین لازمه که تو طرح کسبو‌کار قبل یه ویرایشی انجام بدین. برای جبران این هزینه‌ها باید هوشمندانه بودجه‌هایی رو به امور مالی شرکت تزریق کنین.
  • شرایط خاص و ویژه

 برحسب اتفاقاتی ازقبیل: بوجود اومدن تغییرات اساسی و بزرگ تو ظاهر شرکت و‌تجهیزات مربوطه، استخدام نیروی انسانی کارآمدتر و… تصمیم‌گیری میشه که از طرح کسب‌وکار قبلی استفاده نشه و اهداف و برنامه‌های شرکت رو براساس رویکردهای جدیدی که بعد از تشکیل جلسه طوفان فکر دست اومده، روی بیزنس‌پلن جدید پیاده بشه.

به‌روز‌رسانی نقشه کسب وکار
به‌روز‌رسانی نقشه کسب وکار

حرف آخر

طرح کسب‌وکار( بیزنس‌پلن) یه متن رسمی و سندیه که صاحبان مشاغل وکسب‌وکار‌ها، برای پیشبرد اهداف شرکت‌ها از اون استفاده میکنن. بدنه و پایه اصلی طرح کسب‌وکار، این سه مورد هستن: مفهوم کلی کسب‌وکار، آنالیز بازار هدف و بخش مالی.

تعداد صفحات طرح کسب‌و‌کار، بستگی به میزان اهداف و برنامه‌های شرکت‌ها و سازمان‌ها داره. گاهی ایجاد این طرح با چند ورق خاتمه پیدا میکنه و گاهی اوقات هم به صد صفحه و یا بیشتر هم میرسه. این فایل ترکیبی از عنوان، فهرست و یه کاور هستش. امیدوارم این مطالب براتون مفید باشه و ازش نهایت استفاده رو برده باشین. ممنون که تا آخرش همراهیمون کردین.

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
جستجو

مطالب بیشتر

ایده پردازی و خلاقیت . کسب و کار باهوشانه

ایده پردازی و روش های خلق ایده در کسب و کار

ایده پردازی نیاز داره ، برای تفکر خلاق خودتون محدودیت ایجاد کنید. یعنی علاوه بر این که به افزایش مهارت حل مسئله فکر می کنید ، محدودیت های بودجه و زمان را هم در نظر بگیرید. دنبال ایجاد تغییر باشید.

پاسخ به سوالات

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
دوست دارم نظرت رو بدونم! لطفا نظر بده!x