جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

نابغه ی خلاق درون خود را بیدار کنیم. خلاقیت و کوشش خلاق ۳۰۲۱

فهرست مطالب

نابغه ی خلاق درون

نابغه ی خلاق درون خود را بیدار کنیم ؟درباره‌ی این که پابلو پیکاسو، نقاش معروف اسپانیایی تبار و نابغه ی خلاق ، چگونه مهارت تولید آثار مثال ‌زدنی در عرض چند را دقیقه پرورش داد، داستان جالبی وجود دارد.آن طور که گفته می‌شود، یک روز پیکاسو در حال عبور از بازار بود که زنی او را دید.او پیکاسو را متوقف کرد، یک برگه‌ کاغذ به او داد و گفت:

«آقای پیکاسو، من طرفدار کارهای شما هستم. می‌توانید یک نقاشی کوچک برای من بکشید؟»

پیکاسو لبخند زد و به سرعت یک اثر هنری کوچک ولی زیبا روی کاغذ کشید.بعد، کاغذ را به زن پس داد و گفت:

« میشود یک میلیون دلار.»

زن متعجب به او می‌گوید:

«ولی آقای پیکاسو، کشیدن آن تنها سی ثانیه برای شما طول کشید!»

پیکاسو پاسخ داد:

« خانم محترم، سی سال طول کشید تا من بتوانم در سی ثانیه آن اثر را بکشم.»

نابغه ی خلاق درون خود را بیدار کنیم

پیکاسو تنها نابغه‌ی خلاقی نیست که دهه‌ها برای پرورش مهارتش تلاش کرد.سفر او، سفری معمول در میان بسیاری از نوابغ خلاق است.حتی با استعداد ترین آدم‌ها هم به ندرت آثار فوق العاده را قبل از دهه‌ها تلاش خلق می‌کنند.بیایید کمی درباره‌ی علتش، و مهمتر از آن، این که چگونه می‌توانید نابغه‌ی خلاق درون خود را آشکار کنید.

سن عموم برندگان جایزه‌ی نوبل

اخیراً یک پژوهش سن برندگان نوبل، مخترعان بزرگ و دانشمندان را اندازه گیری کرد.همون طور که در گراف پایین می‌بینید، مخققان دریافتند که اکثر آن‌ها فعالیت‌های تاریخ ساز خویش را در دهه‌ی سوم زندگیشان انجام دادند.به عبارتی دست کم یک دهه از آغاز فعالیت حرفه‌ای آنان گذشته بوده است.حتی در حوزه‌ی علوم و ریاضیات، لحظات عطف خلاقانه‌ی افراد دست کم پس از یک دهه فعالیت رخ می‌دهد.

متوسط سن برندگان نوبل و مخترعان بزرگ

نابغه ی خلاق

این نتایج با تحقیقاتی که توسط محققین پیشین انجام شده بود نیز مطابقت دارد.برای مثال، تحقیقی که در دانشگاه کارنگی ملون توسط استاد روانشناسی شناختی، جان هیز، انجام شده بود، نشان می‌داد که از میان حدود ۵۰۰ قطعه‌ی موسیقیایی مشهور، تقریباً همه‌ی آن‌ها پس از گذشت دهه‌ی اول حرفه‌ی سازنده‌شان خلق شده‌اند.

در تحقیقات بعدی، هیز الگوهای مشابهی در شاعران و نقاشان نیز پیدا کرد.او این دوره‌ی کار سخت و ناشناخته ماندن را “ده سال سکوت” نامید.چه تنظیم کننده باشید و چه دانشمند، خلاقیت کیفیتی نیست که با آن متولد شوید یا نشوید.خلاقیت چیزی‌است که کشف شده، پرورش یافته و با کار و فعالیت، تقویت می‌شود.با این حساب به سوال اصلی می‌رسیم: چگونه بهترین کاری که می‌توانیم  را انجام دهیم‌ و نابغه ی خلاق درون خویش را کشف کنیم؟

برای بیداری نابغه ی خلاق درون ، به خودتان اجازه ی خلق مزخرف بدهید

مردم درباره‌ی نویسندگان موفق، کسانی که کتاب چاپ کرده و یا حتی از نظر مالی موفق هستند.این طور فکر می‌کنند که آن‌ها هرروز با هزاران ایده‌ی نو پشت میز می‌نشینند.فکر می‌کنند که آن‌ها همان‌طور که به استعداد سرشار خود فکر می‌کنند.آستین‌ها را بالا داده، چند نفس عمیق کشیده و پاراگراف‌های بی نقص را یکی پس از دیگری خلق می‌کنند.ولی این تنها تخیلات انسان‌های ناآگاه است.

من چندین نویسنده‌ی فوق‌العاده، که همه‌ی شما عاشقان هستید، زیبا مینویسند و پول خوبی هم از آن درمی‌آورند، را می‌شناسم.هیچ یک از آن‌ها هرروز با شوق و اعتماد به نفسی سرشار پشت میز نمی‌شینند.هیچ یک پیش نویس‌های شکیل ندارند. برای من و بیشتر نویسندگان خوبی که می‌شناسم، نویسندگی هیجان انگیز نیست.درواقع، تنها روشی که می‌توان چیزی خلق کرد، با نوشتن پیش نویس‌های خیلی خیلی بد است.»

برای بیداری نابغه ی خلاق درون کوشش خلاقانه داشته باشید

برای هر کوشش خلاقانه‌ای، باید به خود اجازه‌ی خلق مزخرفات بدهید.هیچ راه دیگری وجود ندارد. گاهی باید چهار صفحه افتضاح بنویسیند تا تنها بفهمید یک جمله‌ی خوب در پاراگراف دوم صفحه‌ی سوم نوشته‌اید.ساخت چیزی کاربردی و قانع کننده، مثل کار در معدن طلاست.باید حجم عظیمی گل و سنگ را کنار بزنید تا یک قطعه‌ی خیلی کوچک طلا در وسط آن پیدا کنید.بخش‌های کوچک و بزرگ نبوغ راه خود را به شما پیدا می‌کنند اگر به افکارتان اجازه‌ی جریان یافتن را بدهید.

برای بیداری نابغه ی خلاق درون با برنامه ریزی حرکت کنید

تازه کارها هروقت به آن‌ها الهام می‌شود، می‌نویسند. حرفه‌ای ها با برنامه خلق می‌کنند.

“الهام برای تازه‌کارهاست. بقیه‌ی آن تنها سرکار حاضر شدن است” چاک کلوز

هیچ چیزی مثل خلق مستمر نبوغ شما در خلاقیت را آشکار نمی‌کند.تمرین کردن چندباره‌ی مهارتتان تنها راهی است که شما در آن موفق می‌شوید.کسی که یک گوشه نشسته و درباره‌ی یک رمان پرفروش خیال پردازی می‌کند، هیچگاه آن را نمی‌نویسد.در همین حین کسی که هرروز پشت میز نشسته و می‌نویسد، چگونگی انجام کار را یاد می‌گیرد.آیرا گلس، گوینده‌ی برنامه‌ی رادیویی پرطرفدار “این زندگی آمریکایی” است که هر هر هفته ۱.۷ میلیون شنونده دارد.نصیحت گلس به  کسانی کی می‌خواهند کار جالب و خلاقانه انجام دهند، این است:

« مهمترین کاری که باید انجام دهید، انجام کار فراوان است.حجم زیادی کار انجام دهید.برای خود مهلت تحویل کار تعیین کنید تا بدانید در انتهای هر هفته یا ماه یک داستان را تمام خواهید کرد.فقط در اثر انجام حجم قابل توجهی کار است که کاری که انجام می‌دهید در سطح انگیزه‌هایتان است.»

اگر می‌خواهید خلاقانه ترین کارتان را ارائه دهید، برای خود حق انتخاب قائل نشوید.هرروز صبح که از خواب بیدار می‌شوید، به خود نگویید امیدوارم امروز چیزی برای خلق کردن به من الهام شود.این شما هستید که باید برای انجام کار تصمیم بگیرید.برای کار خود برنامه تعیین کنید.نبوغ خلاقانه‌ی شما به اندازه‌ی کافی خود را نشان خواهد داد که ایده‌های عادی را کنار بزند.

برای بیداری نابغه ی خلاق درون کارهایتان را تمام کنید

شناخته شده ترین کار استیون پرسفیلد، افسانه‌ی بگر ونس، رمان پرفروشی بود که به فیلمی با هنرنمایی مت دیمون، ویل اسمیت و شارلیز ترون تبدیل شد.اما اگر از پرسفیلد بپرسید، به شما خواهد گفت که مهم ترین اثرش، کتابی‌است که هرگز اسمش را نشینده‌اید: اولین کتابش.

پرسفیلد اتمام اولین رمانش را اینطور توصیف می‌کند:

« هرگز برای کتابم خریداری پیدا نکردم و همین طور برای کتاب بعدی‌ام.ده سال طول کشید تا اولین چک را برای چیزی که نوشته بودم بگیرم و همین طور ده سال دیگر طول کشید تا یکی از رمان‌هایم، افسانه‌ی بگر ونس، چاپ شود.ولی لحظه‌ای که کلمه‌ی پایان را در انتهای اولین رمانم تایپ کردم، تاریخی بود.به یاد دارم آخرین صفحه‌ی داستان را بررسی کردم و به دسته‌ی کاغذی که درواقع نسخه‌ی خطی کتابم بود، اضافه‌اش کردم.هیچ کس نمی‌دانست من کتابی را به اتمام رسانده‌ام و برای هیچ کس هم مهم نبود.ولی من که می‌دانستم.حس می‌کردم پس از اژدهایی که تمام عمرم مشغول مبارزه با آن بودم، حالا بی‌جان رو به رویم بر زمین افتاده بود و همان لحظه برای آخرین نفسش را کشید.»

کارهایتان را کامل کنید

چیزی را تمام کنید. هرچیزی.دست از تحقیق، برنامه ریزی و آماده شدن برای انجام کار بردارید و فقط انجامش بدهید.مهم نیست چه قدر خوب یا بد است.قرار نیست با اولین تلاشتان دنیا را به آتش بکشید.شما فقط نیاز دارید که به خود ثابت کنید توانایی خلق چیزی را دارید.هیچ هنرمند، ورزشکار، کارآفرین یا دانشمندی وجود ندارد که با انجام کارهای نصفه نیمه به اینجا رسیده باشد.مجادله با خود درباره‌ی این که چه چیز خلق کنید را کنار بگذارید و فقط چیزی درست کنید.

برای بیداری نابغه ی خلاق درون به خودتان رحم کنید:

“من وقتی می‌نویسم، حس یک آدم بدون پا و دست را دارم که یک مداد شمعی در دهانش است.”  کرت ونگات

همه برای خلق هنر والا تقلا می‌کنند؛ حتی هنرمندان بزرگ.هرکس که در طی برنامه‌ای مستمر دست به خلق می‌زند، شروع به قضاوت کار خود خواهد کرد.من هر دوشنبه و پنج شنبه یک مقاله‌ می‌نویسم.بعد از سه ماه ادامه دادن این برنامه، شروع به قضاوت خودم کردم.خود را قانع کرده بودم که هر ایده‌ی خوبی که داشتم را خرج کرده بودم.محبوب ترین مقاله‌ام هشت ماه بعد نوشته شد.

قضاوت کردن کارهای خودتان طبیعی است.

طبیعی است که از مخلوق خودتان ناامید شوید چون تمام آن چه که آرزویش را داشتید، نیست یا چون در کار خود پیشرفت قابل توجهی نکرده‌اید.ولی کلید ماجرا این است که نگذارید یأس‌تان جلوی ادامه دادن فعالیت‌هایتان را بگیرد.باید آنقدر رحم کردن به خودتان را تمرین کنید که نگذارید روحیه‌ی خود قضاوت گری‌تان پیروز شود.البته که شما به کارتان اهمیت می‌دهید ولی آنقدر سخت گیر نشوید که نتوانید با خنده‌ای از اشتباهتان عبور کنید و به انجام کاری که عاشقش هستید ادامه دهید.نگذارید قضاوت جلوی تحویل دادن را بگیرد.

برای بیداری نابغه ی خلاق درون کارهایتان را به اشتراک بگذارید

وقتی نوبت به ایده می‌رسد، بیشتر مردم خطر سرقت را بسیار بزرگ و قیمت ناشناخته بودن را بسیار کم ارزیابی می‌کنند.  مایک ترپ

کارتان را به صورت عمومی به اشتراک بگذارید.این عمل باعث می‌شود درباره‌ی خلق بهترین آثارتان مسئول باشید.برای انجام بهتر کارتان بازخودر خواهید گرفت و علاوه بر این وقتی ارتباط دیگران با آنچه که خلق می‌کنید را می‌بینید.برای شما الهام بخش خواهد بود و باعث می‌شود که بیشتر اهمیت بدهید. گاهی به اشتراک گذاشتن کار شما به معنای  این است که باید با منتقدین و نفرت پراکن‌ها رو به رو شوید.

ولی بیشتر اوقات، تنها افرادی را که با شما هم عقیده‌اند، با همان چیزهایی هیجان زده می‌شوند که شما هیحان زده می‌شوید و چیزی که شما به آن ایمان دارید را حمایت می‌کنند.بیایید با هم صادق باشیم. چه کسی این را دوست ندارد؟جهان به افرادی که کارهای خلاقانه ارائه می‌دهند، نیاز دارد.ممکن است چیزی که به نظر شما عادی می‌آید، به نظر شخصی دیگر فوق‌العاده باشد.ولی شما هیچ وقت این را نمی‌فهمید مگر این که تصمیم بگیرید به اشتراک بگذارید.

چگونه نابغه‌ی خلاق درون خود را بیدار کنیم؟

پیدا کردن نابغه‌ی درونتان آسان است:

کار را انجام بدهید، تمامش کنید، بازخورد بگیرید، راه‌هایی برای پیشرفت پیدا کنید، فردا از اول شروع کنید.برای ده سال ادامه دهید. یا شاید هم بیست سال. یا سی سال.الهام گرفتن پس از عرق ریختن خود را نشان می‌دهد.

منبع :

جیمز کلیر نویسنده ی کتاب عادات اتمی

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
جستجو

مطالب بیشتر

ایده پردازی و خلاقیت . کسب و کار باهوشانه

ایده پردازی و روش های خلق ایده در کسب و کار

ایده پردازی نیاز داره ، برای تفکر خلاق خودتون محدودیت ایجاد کنید. یعنی علاوه بر این که به افزایش مهارت حل مسئله فکر می کنید ، محدودیت های بودجه و زمان را هم در نظر بگیرید. دنبال ایجاد تغییر باشید.

پاسخ به سوالات

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
دوست دارم نظرت رو بدونم! لطفا نظر بده!x