جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

معیارkpi و بهینه سازی در کسب و کار ، تبلیغات ، بازاریابی

فهرست مطالب

معیارkpi و بهینه سازی

معیارkpi و بهینه سازی یکی از مشخصه های اصلی وکلیدی سنجش رفتار و عملکردهای تمامی این اعضا و بخش‌هاست.سازمان‌ها یا شرکت‌ها، از اعضا و بخش‌های کوچیک و بزرگ زیادی تشکیل شدن؛ که حرکت و تلاش همه در راستای اهداف تعیین شده ی اون مجموعه است.

معیارkpi و بهینه سازی
معیارkpi و بهینه سازی

اهمیت kpi زمانی مشخص می‌شه، که مجموعه های تجاری وکسب وکار با تکیه به این شاخصه سنجش عملکردانجام بدهند، نقایص و عدم پیشرفت‌ها رو برطرف کنن؛ و همچنین از تکرار دوباره ناکارآمدی‌ها جلوگیری به عمل بیارن.

تعریفkpi  چیه و معیارkpi و بهینه سازی چیست ؟

تمامی شرکت‌ها و سازمانها، اهداف مهم وکلیدی رو دارن. اهدافی مشخص شده، که باعث می‌شن جریان پیشرفت و پولسازی در مسیری درست قرار بگیره. اگه هدف شرکتی ارتقاء فروش و شکست ناپذیریه، باید پشتکار و رویکردهای عملیش قابل اندازه گیری باشه. Kpi شاخص سنجش این گونه از ارزش‌های قابل انداره گیریه. ارزیابی عملکردها و موفقیت‌های کلی، به کمک kpi هایی که سطح بالا هستن، مورد بررسی قرار می‌گیره.

 یه شرکت و تیم ورکش علاوه بر تعیین هدف مشخص و واضح و سنجش اون توسط شاخص کلیدی عملکرد، باید جنبه های مختلفی از جمله برنامه ریزی، هزینه ها، سهام ، سود، مشتریان و… رو هم مورد توجه و بعدش برای هرگزینهkpi  ایجادکنه.

شاخص کلیدی عملکرد (kpi) درسطح پایین هم شکل می‌گیرن؛ و روی مواردی مثل بازاریابی، پشتیبانی، فروش، خدمات رسانی و.. فعالیت و تمرکز دارن. با یه مثال ساده معیارkpi و بهینه سازی روکمی توضیح میدیم؛ شرکتی تصمیم داره روی مخاطبین و بازار فروش تو مدت یه سال تمرکزکنه، بنابراینkpi  خودشو روی موضوع بازار هدف (مخاطبین) ایجاد می‌کنه.

رویکردkpi و بهینه سازی

همونطورکه گفتیم تمامی کسب وکارا، معیارهای مشخصی دارن؛ که رویکردی شبیه( معیارkpi و بهینه سازی شاخص کلیدی عملکرد) دارن؛ اما چیزی که واضح و مبرهنه اینه که kpi قابلیت سنجش و اندازه گیری عملکردها و نتیجه بدست اومده رو، داره.

موضوعاتی که تو تعریفkpi  گنجونده می‌شن:

  • نتیجه ای که درنظردارین وقراره بهش برسین.
  • چرایی تشکیل شرکت یا سازمان؛ برای شما و دیگرکارکنان باید دلیل تاسیس این مجموعه، انگیزه و نگرشتون معلوم بشه.
  • چگونگی؛ یعنی طی مسیر با تمام فراز و فرودها و پیداکردن راه حل‌های مناسب. وقتی چرایی به مسئله براتون حل بشه، عبور از چگونگی ها آسون میشه.
  • بررسی ایده و ابتکارهایی که حصول نتیجه نهایی رو، آسون می‌کنه.
  • هدفی که تعیین شده در مورد چه موضوعیه؟
  • تو چه مدت زمانی می‌تونین به هدف تعیین شده برسین؟

چگونگی اندازه گیری معیارkpi و بهینه سازی

شما یه بیزنسی رو با اهداف، برنامه ها و رویکردهای پیش برنده طراحی کردین؛ اما حالا احساس می‌کنین که مجموعه تجاریتون، در بخشی نیاز به بازنگری و توجه ویژه داره و تصمیم می‌گیرید که برای مدتی این بخش رو تحت نظرگرفته تا قویتر بشه؛ برای اندازه گیری سنجش عملکرد به اندازه گیری معیارkpi و بهینه سازی نیاز دارین.

به طورمثال بازار هدف و مخاطبین، هدف تعیین شده ی امسالتونه؛kpi شما تو این بخش به این صورته:

  • افزایش مثلا۴٠درصدی تحقیق و توسعه در مورد بازار هدف، برای شناخت و درک صحیح از بازار مصرف کنندگان.
  • افزایش تعاملات سازنده با مشتریان، برای جلب اعتماد و جذب بیشتر اونا.
  • هربیزنس من موفقی می‌دونه که کسب وکارش بدون وجود و حمایت مشتری، تو همون مراحل اولیه مسکوت می مونه. این یه ذهنیت خوبیه که گفتن تو همه حال حق با مشتریه. این دوراندیشی و آینده نگریه. باید رو مهارت مشتری مداری برنامه ریزی داشته باشین. به خرید جزئی امروز مشتری نگاه نکنین؛ به این فکرکنین که طی یکسال پیش رو، چند بار بهتون مراجعه می‌کنه و چقدرخرید ازتون خواهد داشت. به سود بیندیشین. بنابراینkpi ایجادشده تو این باب، مهمترین شاخصه ارزیابی و اندازه گیری عملکردهای شما و تیم کاریتونه. در واقع معیارkpi و بهینه سازی می‌تونه به شما در پیشبرد برنامه‌ها به صورت منظم موثر باشه.
  • برنامه ای تنظیم کنین تا به هدفتون برسین.
  • استخدام نیرویی که تو مذاکره و افزایش فروش، مهارت دارن؛ این کار به منزله ی یکی از پایه های کسب درآمده.
معیارkpi و بهینه سازی
معیارkpi و بهینه سازی

Kpi در چه موردی کاربرد داره؟

مدیران و ناظران بر شرکت‍ها و یا سازمان‌ها، می‌تونن از چندین مدلkpi استفاده کنن، تا با سنجش و اندازه گیری برنامه ها و رویکردهای انجام گرفته شده، نتیجه بهتری بگیرن. این مدیران هستن که می‌تونن تعیین کنن تا چه مدت زمانی به اینkpi ها نیاز هست و به چه روشی باید مورد استفاده قرار بگیره؛ چون اونا اشراف کاملی به اعضا و بخش‌های دیگه‌ی شرکت دارن. اونها با کمک معیار kip و بهینه سازی به دنبال نتایج بهتری در سازمان هستن.

یکی از مشهورترین و ساده ترین پروسه تصمیم گیری مدیران برای شرکتها،کارت امتیاز متوازنه؛ این کارت تو تصمیم گیری و پیاده کردن استراتژی‌های لازم، به مدیران کمک ویژه ای می‌کنه. پس دریافتیم که، امروزه کارت امتیاز متوازن هم، برای سنجش و اندازه گیری شرکتها وسازمانها به کارگرفته می‌شه.

برای اولین بار موضوع و طرز ایجاد این کارت توسط افرادی به نام دیوید نورتون و رابرت صورت گرفت.

معیارkpi و بهینه سازی

برای اینکه بتونین یه kpi (شاخص کلیدی عملکرد) رو تشکیل بدین طی این مراحل ضروریه:

  • هدف مشخص شده شرکت یا سازمان رو، کاملا مرورکنین.
  • رویکردی روکه درحال حاضر پیش گرفتین، مورد بررسی و آنالیز قرار بدین.
  • توkpi های تشکیل شده باید اهداف کوتاه مدت و بلندمدت رو مشخص کنین.
  • رو معیارهای پیشرفت تمرکزکنین.

Kip شاخص کلیدی عملکرد

معیارkpi و بهینه سازی از شاخص‌های کلیدی یا همون، مهمترین شاخصه اندازه گیری سنجش عملکرد است. چند نمونه مثال عنوان می‌کنیم:

  • سود؛ موضوع مهم حیاتی شرکت یا سازمان. این kpi سود خالص و ناخالص رو تماماً مورد تجزیه و تحلیل قرار میده.
  • هزینه ها؛ برای رسیدن به یه بهره وری بیشتر از مهارت مدیریتی برای اجرای هزینه ها کمک بگیرین. دست به کار بشین و هزینه های اضافی و دست و پاگیر رو حذف یا کم کنین.
  • برای رقابت سالم با رقبا و تحلیل بازار فروش، به هزینه های محصول ارائه شده‌ی خودتون توجه داشته باشین.
  • بعضی از مناطق محصول یا خدمت شما رو بیشتر طلب می‌کنن؛ بنابراین، kpi  شرکت رو بر این اساس می‌تونید ایجاد کنین.
  • هزینه خرید مخاطب؛ این شاخص عملکرد بهتون کمک می‌کنه هزینه های کل رو به تعداد گروهی از مشتریان(که تو بازه زمانی خاص و معینی در نظرگرفته شدن) تقسیم کرده و یه ارزیابی صحیح رو تو مورد هزینه ها، تیک بزنین.
معیارkpi و بهینه سازی
معیارkpi و بهینه سازی

نتیجه گیری

شرکتها و سازمانها برای پیشرفت و حرکت رو به  جلو به یه سری برنامه هایی نیاردارن، تا عملکردهاشونو اندازه گیری کنن. معیارkpi و بهینه سازی یا شاخص کلیدی عملکرد، یکی ازاصلی ترین شاخصه سنجش عملکردهاست. kpi می‌تونن در موارد زیادی تشکیل داده بشن؛ مثلا هدف یه شرکت درآمد و افزایش سود سالانه است، بنابراین مدیران میان یه kpi مختص به این هدف ایجاد می‌کنن؛ مثلا راه‌هایی رو برای فروش بیشتر و سودآوری بررسی می‌کنن، افرادی رو استخدام می‌کنن که فروش تولیدات رو به درصد قابل توجهی بالا ببرن و چندین مورد دیگه. kpi تو بهینه سازی عملکردهای شرکت‌ها و سازمان‌ها نقش عمده ای دارن.

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
جستجو

مطالب بیشتر

ایده پردازی و خلاقیت . کسب و کار باهوشانه

ایده پردازی و روش های خلق ایده در کسب و کار

ایده پردازی نیاز داره ، برای تفکر خلاق خودتون محدودیت ایجاد کنید. یعنی علاوه بر این که به افزایش مهارت حل مسئله فکر می کنید ، محدودیت های بودجه و زمان را هم در نظر بگیرید. دنبال ایجاد تغییر باشید.

پاسخ به سوالات

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
دوست دارم نظرت رو بدونم! لطفا نظر بده!x