جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

خدمات دیجیتال مارکتینگ۳۶۰ درجه

فهرست مطالب

دیجیتال مارکتینگ را جدی بگیرید. در عصر امروز، با توجه به حجم دسترسی که به اینترنت وجود دارد، تعداد مشترکین شبکه‌های اجتماعی روز به روز در حال افزایش‌ است. در حقیقت، با توجه به تحقیق تازه‌ی پیو ریسرچ، استفاده‌ی مستمر از اینترنت توسط بزرگسالان در عرض سه سال گذشته، ۵% افزایش داشته است.باید قبول کنیم،که شیوه‌ی خریدنسبت به گذشته تغییر کرده‌ است؛ دیگر فروش به شیوه‌ی آفلاین و سنتی، مثل گذشته کارآمد نیست.
تبلیغات همواره راهی برای ارتباط برقرار کردن با مخاطب در زمان و مکان درست بوده‌است. با توجه به این واقعیت، پس فضای آنلاین، که بیشتر وقت مردم درآن می گذرد، مکان فوق‌العاده‌ای برای جلب نظر مخاطبان است.

استراتژی موفقیت . دیجیتال مارکتینگ چیه

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

بازاریابی دیجیتال یا همان دیجیتال مارکتینگ، شامل تمام فعالیت‌هایی است که در حوزه‌ی بازاریابی، با استفاده ازابزارهای دیجیتالی و در فضای اینترنت انجام می‌شود. محورهای اصلی دیجیتال مارکتینگ عبارتند از:

  • شبکه‌های اجتماعی
  • وب سایت
  • تبلیغات دیجیتالی
  •  تولید محتوا
  • سئو و موتورهای جستجو

البته به هیچ وجه نمی توان دیجیتال مارکتینگ را به همین محورها محدود کرد. کانال ها و ابزارها با سرعت در حال گسترش  هستند.

معنی دیجیتالی ( الکترونیکی) و مارکتینگ ( بازاریابی) مشخص می کنه، هر فعالیت درجهت کسب بازار فروش،  بر بستر تکنولوژی الکترونیکی و دیجیتالی موجود رو در بر می گیره. اما بستر دیجیتال بسیار بسیار گسترده است . به همین خاطرمجبوریم دامنه ی فعالیت را به چند عنصر حیاتی محدود کنیم. ان نوع بازاریابی شامل : بازاریابی بر اساس برندینگ و نام تجاری ،  بدست آوردن بازار  بوسیله ی شبکه های اجتماعی ،  بازاریابی محتوا ، بازاریابی ایمیلی ، ویدئو مارکتینگ ، سئو وبهینه سازی موتورهای جستجو ،  طراحی وب سایت ، اپلیکیشن ها و بازاریابی  بوسیله ی موتور های جستجو و…. می باشد. هر کدوم از این موارد دنیای بزرگی از اطلاعات توانایی ها و ترفند ها را به دنبال دارد. بهتره از همه ی این موارد اطلاعات داشته باشیم و در یک سری از این فعالیت ها مهارت کافی داشته باشیم. دیگه زمان پخش تراکت و آگهی روزنامه و… شاید به پایان رسیده .( بهتره بگیم خیلی محدود شده ) . در کنار این همه روشی که نام بردم ، هر روز هم روش های جدیدی بر اساس ایده پردازی و خلاقیت افراد شاغل در این حوزه پیدا میشه. شرط بقا به روز بودنه!!!! قبلا یه روش بلد بودی و سالها استفاده می کردی . الان دائم الگوریتم ها و استراتژی های بازار تغییر می کنه.
البته روش های جدید ، روش های قدیمی رو ممنوع نمی کنه ، اما امکان استفاده از روش های قدیمی عملا از بین میره. مثلا با وجود ماشین ها و وسایل نقلیه پر سرعت و پر از امکانات ، استفاده از درشکه ممنوع نشده ! اما عملا غیر ممکنه! ولی هنوز خیلی ها دنبال سبک زندگی و کار های دوست داشتنی خودشون هستن که غیر ممکنه!

دیجیتال مارکتینگ

اهمیت دیجیتال مارکتینگ ۳۶۰ درجه

دیجیتال مارکتینگ، راه حل مناسب برای همه ی کسب و کارهاست. هر کسب و کار متناسب با ماهیت و خدماتی که ارائه می دهد، می تواند از بازاریابی دیجیتال استفاده کند.

از طرفی،کانال های بازاریابی سنتی بسیار محدود است.( اغلب دشواری های زیادی هم دارند!) بازاریابی سنتی در اشکالی مثل تبلیغات چاپی، تماس‌های تبلیغاتی، یا بازاریابی حضوری ظاهر شده، امابازاریابی دیجیتال در بستر آنلاین و به صورت الکترونیک انجام می‌شود.

 

وقتی در تلویزیون، مجله یا روی بیلبورد تبلیغی می‌کنید، کنترل چندانی روی کسانی که آن را می‌بینند، ندارید. می‌توانید آمارهای افرادی که آن مجله را می‌خوانند یا در آن منطقه زندگی می‌کنند را بررسی کنید. ولی فراتر از آن، دستتان به جایی بند نیست. در مقابل آن دیجیتال مارکتینگ به شما اجازه می‌دهد که به دقت گروه‌های هدف خاص را هدف بگیرید تا درصد بیشتری از آن‌ها به مشتریان شما تبدیل شوند. به عبارتی شما هزینه‌ی کمتری برای مخاطبانی که به محتوای شما اهمیت نمی‌دهند، پرداخت می‌کنید.

در دیجیتال مارکتینگ می‌توانید اهداف خود را بر اساس داده‌هایی مثل موارد زیر تفکیک کنید:

  • سن
  • جنسیت
  • محل زندگی
  • سلایق
  • شبکه‌ی آشنایان
  • عادات رفتاری
  • و…

علاوه بر آن در این شیوه‌ی بازاریابی می‌توان از تکنیک‌های سئو یا PPC افرادی که پیشتر به محصولات شما علاقه نشان داده‌اند یا افرادی که کلمات کلیدی به خصوصی را جستجو کرده‌اند را هدف گذاری کرد. اگر مخاطبان شما طیف گسترده‌ای از افراد را شامل می‌شوند، می‌توانید با استفاده از بازاریابی دیجیتال گروه‌های کوچکتر در آن را به صورت جدا جدا هدف گذاری کنید.

بازاریابی دیجیتال به شما اجازه می‌دهد تا کمپین‌های خود را به شکل روزانه رهگیری کنید.در صورت نیاز، به سرعت بهبود ببخشید. می‌توانید به آسانی کانال‌هایی که ROI (نرخ بازگشت سرمایه)مورد نیاز شما را تامین نمی‌کنند، را حذف کنید تا هزینه‌ی بیشتری در آن‌ها خرج نشود. در عوض برای کانال های بهتر هزینه‌ی بیشتری درنظر بگیرید.

از آنجا که بازاریابی دیجیتال  امکانات و استراتژی جدید همراه خود می‌آورد، در صورت کمبود بودجه هم راه‌های متنوعی پیش روی شما وجود دارد. می‌توانید خلاقیت به خرج دهید و طیف گسترده‌ای از تاکتیک‌های بازاریابی را آزمایش کنید. مکان استفاده از ابزارهایی مانند آنالیتیکس داشبرد (analytics dashboards) برای زیر نظر داشتن نرخ بازده سرمایه گذاری کمپین‌ها نیز از دیگر امکانات بازاریابی دیجیتال است. این ابزارها بسیار دقیق تر از روش‌های سنتی مثل بیلبورد یا تبلیغات چاپی هستند.

اگرشما یک شرکت کوچک و یا نوپا هستید، در فضای معمول،شانس کمی برای رقابت با نام‌های بزرگ در کسب‌وکار خود دارید. چرا که شرکت‌های بزرگ، سرمایه‌ی زیادی برای  تبلیغات تلویزیونی یا کمپین‌های بزرگ دارند. خوشبختانه موقعیت‌های بسیاری برای رقابت با برندهای بزرگ در فضای آنلاین به وسیله‌ی استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال وجود دارد. نمونه‌های زیر از جمله شیوه‌های کم‌هزینه‌ای هستند که به کمک آن می‌توانید از رقبا پیشی بگیرید:

  • تولید محتوای با کیفیت
  • بازاریابی هوشمندانه‌تر
  • استفاده از کلمات کلیدی خاص
  • سئوی بهتر محتوا
  • استفاده از اینفلوئنسرها
  • و…

بازاریابی دیجیتال برای مطرح شدن کسب و کار و برند حیاتی است؛ خصوصاً اگر به تازگی فعالیت خود را شروع کرده‌اید. امروزه تمامی برندها برای خود یک سایت وصفحه‌‌ای در شبکه‌های اجتماعی دارند. حضور در فضای آنلاین، اکنون آنقدر رایج و طبیعی است که مشتری‌ها برای کسب اطلاعات راجع به یک برند یا محصول، به جست و جوی آن در فضای آنلاین تکیه می‌کنند.اما دیگر فقط حضور در فضای مجازی کافی نیست، باید حضوری فعال و باهوشانه داشته باشید. به طور خلاصه، برای باقی ماندن در رقابت‌، باید بازاریابی دیجیتال را را به عنوان یک الزام در نظر بگیرید.

بازاریابی دیجیتال به شما اجازه می‌دهند تا تمامی معیارهای لازم برای سنجش موفقیت بازاریابی خود را اندازه‌گیری کنید. در بازاریابی سنتی هرگز نمی‌توان با دقت بالا میزان موفقیت هر کمپین یا تبلیغ را اندازه گیری کرد. ولی معیارهایی مثل معیارهای زیر، این امکان را به بازاریابان دیجیتال می‌دهند:

  • impressionها
  • میزان به اشتراک گذاری
  • میزان بازدید
  • تعداد کلیک‌ها
  • زمان گذاشته شده در سایت
  • و…
دیجیتال-مارکتینگ-بازاریابی-اینترنت-بازاریابی اینترنتی

راه‌اندازی واحد دیجیتال مارکتینگ

هر روز تعداد افراد و شرکت هایی که اقدام به راه اندازی واحد دیجیتال مارکتینگ می نمایند زباد تر می شود.بازاریابی دیجیتال با استفاده از تاکتیک‌ها و کانال‌های متعدد دیجیتال برای برقراری ارتباط با مشتری‌ها در جایی که بیشتر وقتشان را آنجا می‌گذرانند، یعنی اینترنت، تعریف می‌شود.

پس، برترین بازاریابان دیجیتال، تصویر واضحی از نقش هر کمپین بازاریابی در رسیدن به اهداف بلندمدتشان دارند. بر اساس اهداف و استراتژی‌های بازاریابی، بازاریاب‌ها می‌توانند یک کمپین بزرگتر را با استفاده از کانال‌های پولی یا مجانی را‌ه اندازی و اجرا نمایند.

برای این راه اندازی ، نیاز به استراتژی، پلن، تیم و یک سری ابزار و امکانات داریم.

دیجیتال مارکتینگ برای کدام کسب و کارها مناسب است؟

فارغ از حوزه‌ی فعالیت شرکت شما، بازاریابی دیجیتال شامل ساخت buyer’s persona برای شناخت نیاز مخاطبان و همچنین تولید محتوای ارزشمند آنلاین می‌ باشد. بازاریابی دیجیتال می‌تواند برای هر کسب و کاری در هر صنعتی مفید باشد. ولی این به آن معنا نیست که تمامی شرکت‌ها باید از یک استراتژی بازاریابی یکسان استفاده کنند.

انواع دیجیتال مارکتینگ

به طور کلی، دو نوع شرکت وجود دارد:

  • شرکت‌های بی تو بی که به دیگر کسب و کارها خدمات می‌دهند.
  • شرکت‌های بی تو سی که به مشتریان عادی خدمات می‌دهند.

بازاریابی دیجیتال بی تو بی (B2B Digital Marketing):

اگر فعالیت شرکت شما به شکل بی تو بی است، فعالیت‌های شما در حوزه‌ی بازاریابی احتمالاً بیشتر در حوزه‌ی تولید سرنخ با هدف نهایی هدایت مشتری به سمت مسئولین فروش است. به این دلیل، نقش استراتژی بازاریابی شما جذب و تبدیل با کیفیت‌ترین سرنخ‌ها برای مسئولین فروش، از طریق وبسایت و کانال‌های دیجیتال پشتیبان است. خارج از وبسایت، شما احتمالاً باید به کانال‌های کسب و کار محور مثل لینکدین تکیه کنید چرا که جمعیت آماری شما وقتش را در آنجا می‌گذراند.

بازاریابی دیجیتال بی تو سی (B2C Digital Marketing):

اگر شرکت شما بی تو سی است، بسته به قیمت محصولاتتان، احتمال دارد که هدف فعالیت‌های شما در حوزه‌ی بازاریابی دیجیتال جذب افراد به وبسایت و تبدیل آن‌ها به مشتری بدون نیاز به دخالت مسئولین فروش است. به همین دلیل احتمالاً کمتر بر روی سرنخ در معنای سنتی آن تمرکز کرده و الویتتان تسریع سفر مشتری است. این یعنی محصولات شما رتبه‌ی بالاتری در بازاریابی نسبت به یک کسب و کار بی تو بی دارد و شما نیاز کال تو اکشن‌ها(CTA)ی قوی تری دارید. برای شرکت‌های بی تو سی کانال‌هایی مثل اینستاگرام و پینترست ارزش بیشتری نسبت به پلتفرم‌های کسب و کار محور مانند لینکدین دارند.

برای تغییر این متن بر روی دکمه ویرایش کلیک کنید. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

وظایف بازاریاب دیجیتال یا دیجیتال مارکتر

بازاریاب‌های دیجیتال مسئول هدایت کردن جریان آگاهی از برند و تولید سرنخ را برعهده دارند. این کار از طریق تمامی کانال‌های دیجیتالی که در دسترس شرکت است، هم با هزینه و هم بی هزینه، انجام می‌گیرد. این کانال ها شامل شبکه‌های اجتماعی، وبسایت شرکت، رتبه بندی‌های شبکه‌های اجتماعی، ایمیل، بلاگ شرکت و تبلیغات نمایشی است. بازاریابان دیجیتال معمولاً برای هر کانال بر شاخص کلیدی عملکرد (KPI) متفاوتی تمرکز می‌کنند تا کیفیت عملکرد شرکت در هر یک را ارزیابی کنند.

برای مثال، بازاریاب دیجیتالی که مسئول سئو است، ترافیک ارگانیک وبسایت شرکت را ارزیابی می‌کند. ترافیک ارگانیک شامل افرادی می‌شود که از صفحه‌ی نتایج سرچ گوگل به وبسایت رسیده‌اند. بازاریابی دیجیتال امروزه موقعیت‌های شغلی فراوانی را شامل می‌شود. در شرکت‌های کوچک، امکان دارد یک نفر مسئولیت بسیاری از این موارد د را بر عهده داشته باشد ولی در شرکت‌های بزرگتر، این تاکتیک‌ها متخصصین متعددی دارند که هر یک بر یک یا دو تا از کانال‌های دیجیتال شرکت تمرکز می‌کنند.

ترافیک ارگانیک شامل افرادی می‌شود که از صفحه‌ی نتایج سرچ گوگل به وبسایت رسیده‌اند.

مهمترین وظایف دیجیتال مارکترها شامل موارد زیر می‌شوند:

شاخص‌های ارزیابی اصلی: ترافیک ارگانیک

به طور خلاصه، مدیران سئو مسئولیت بالا بردن رتبه‌ی کسب و کار در گوگل را دارند. این شخص مستقیماً با تولید کنندگان محتوا در ارتباط است و از تکنیک‌های متفاوتی برای بهینه‌ سازی موتورهای جست و جو استفاده می‌کند تا مطمئن شود محتوایی که تولید می‌کنند به خوبی با الگوریتم گوگل سازگار است؛ حتی اگر شرکت همین محتوا را در شبکه‌های اجتماعی نیز منتشر می‌کند.

 

 

  •  

شاخص‌های ارزیابی اصلی:

  • زمان ماندن در صفحه
  • ترافیک کلی بلاگ
  • مشترکین کانال یوتوب

متخصصین بازاریابی محتوا همان تولیدکنندگان محتوای دیجیتال هستند. آن‌ها به طور مرتب آمار تقویم تولید محتوای شرکت را زیر نظر دارند و استراتژی‌های تولید محتوایی را پیشنهاد می‌کنند که معمولاً شامل ویدیو نیز می‌شوند. این متخصصین عموماً با افراد در دپارتمان‌های دیگر همکاری می‌کنند تا مطمئن شوند محصول و کمپین شرکت با محتوای دیجیتال کافی در کانال‌های دیجیتال شرکت تبلیغ می‌شود.

شاخص‌های ارزیابی اصلی:

  • فالوئر
  • ایمپرشن (impression)
  • میزان به اشتراک گذاری

نقش مدیر شبکه‌های اجتماعی در بازاریابی دیجیتال، از نامش به آسانی قابل تعبیر است ولی این که کدام شبکه‌ی اجتماعی را برای شرکت مدیریت می‌کند، بسته به حوزه‌ی فعالیت، متفاوت است. بیش از هرچیز، مدیران بخش شبکه‌های اجتماعی یک برنامه برای متنشر کردن محتوای کلامی و تصویری تنظیم می‌کنند. آن‌ها همچنین می‌توانند با متخصص بازاریابی محتوا همکاری کرده تا یک استراتژی برای این که کدام محتوا را بر روی کدام شبکه‌ی اجتماعی منتشر شود، تعیین کنند.
(نکته: ایمپرشن به معنای تعداد دفعاتی است که یک پست بر روی صفحه‌ی یک کاربر ظاهر می‌شود.)

 

شاخص‌های ارزیابی اصلی:

  • آمار باز شدن ایمیل
  • آمار کلیک کردن بر روی کمپین
  • آمار تولید سرنخ
    مسئول هماهنگی اتوماسیون بازاریابی به انتخاب و مدیریت برنامه‌ای که به تیم بازاریابی اجازه‌ی درک رفتار مشتری و اندازه‌گیری میزان رشد کسب و کار را می‌دهد، کمک می‌کند. از آنجا که بسیاری از فعالیت‌ها در حوزه‌ی بازاریابی ممکن است به طور مجزا از یک دیگر انجام شوند، نقش کسی که بتواند این فعالیت‌ها به کمپین‌های متعدد تبدیل کرده و هر یک را زیر نظر داشته باشد، بسیار اهمیت دارد.

 

 

دیجیتال مارکتینگ چیست

شروع فرآیند دیجیتال مارکتینگ

 اهداف خود را تعیین کنید.

وقتی تازه بازاریابی دیجیتال را شروع کرده‌اید، مهم ترین نکته شناسایی و تعریف اهداف است. استراتژی شما بسته به اهدافتان تغییر خواهد کرد: مثلاً اگر هدف شما افزایش آگاهی از برند است، شاید بخواهید تمرکز بیشتری روی جذب مخاطبان تازه از طریق شبکه‌های اجتماعی بگذارید. یا مثلاً اگر قصد افزایش فروش یک محصول را دارید، تمرکز روی سئو و بهینه‌ سازی محتوا برای خریداران احتمالی و استفاده از کمپین‌های PPC، اهمیت بیشتری پیدا می‌کنند.

هدف هرچه که باشد، تشکیل یک استراتژی بازاریابی دیجیتال پس از تعیین اهداف شرکت بسیار آسان تر است.

گروه هدف خود را مشخص کنید.

برای هدف گرفتن گروهی خاص، ابتدا باید مخاطبان خود را مشخص کنید. به یاد داشته باشید.گروه هدف شما با توجه به کانال مورد استفاده یا اهدافی که حول یک محصول یا کمپین دارید، تغییر خواهد کرد. مثلاً بیشتر مخاطبین شما در اینستاگرام جوان هستند و میم (Meme) های بامزه و ویدیوهای کوتاه را ترجیح می‌دهند. در مقابل آن مخاطبین شما در لینکدین معمولاً بزرگتر بوده و بیشتر به دنبال تاکتیک‌های کارآمد و تبادل اطلاعات هستند.

 برای هر کانال بودجه تعیین کنید.

مثل هرچیز دیگری، بودجه‌ای که برای هر موضوع تعیین می‌کنید، عناصری که در استراتژِی بازاریابی دیجیتال خود به کار می‌برید را مشخص می‌کند.

اگر بر تکنیک‌های بازاریابی درونگرا مثل سئو، شبکه‌های اجتماعی و تولید محتوا برای وبسایتی که از پیش وجود دارد تمرکز کنید، به بودجه‌ی چندانی نیاز نخواهید داشت. و منهای حقوق نیروی متخصص، تنها هزینه‌ی شما، وقتتان است.

اگر تمرکزتان بر بازاریابی برونگرا باشد، هزینه‌های مالی دیگری نیز وجود دارند که باید در نظر گرفت. برای مثال در به کارگیری PPC از طریق گوگل ادورودز (google adwords)،شما با دیگر شرکت‌ها بر سر بالاتر قرار گرفتن در نتایج گوگل کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کارتان رقابت خواهید کرد. بسته به میزان رقابت بر سر یک کلمه‌ی کلیدی، این کار می‌تواند مقدار قابل توجهی ارزان یا به شدت گران باشد. به همین علت است که تمرکز بر روی بازدید ارگانیک اغلب بسیار به صرفه تر است.

 تناسب خوبی میان استراتژی‌های هزینه بر و بدون هزینه بر قرار کنید.

یک استراتژی خوب بازاریابی دیجیتال برای کارایی خود به هر دو شکل بازاریابی نیاز دارد.
برای مثال، اگر زمان خود را صرف ساخت شخصیت خریدارهای کامل برای شناسایی نیازهای مخاطب خود کرده و بر روی تولید محتوای با کیفیت آنلاین تمرکز کنید، در شش ماه اول با کمترین میزان هزینه در حوزه‌‌ی تبلیغات، بیشترین بازده را خواهید داشت. با این حال تبلیغات دارای هزینه می‌توانند سریع‌تر شما را به اهدافتان برسانند. پیشنهاد می‌شود تا بر روی پرورش بازدید ارگانیک به وسیله‌ی محتوا، سئو و شبکه‌های اجتماعی برای موفقیت پایدار و بلند مدت، تمرکز کنید ولی روش‌های هزینه‌بر را به کلی از استراتژی خود حذف نکنید.

 امکانات دیجیتال خود را برای موبایل بهینه سازی کنید.

یکی دیگر از نکات کلیدی در بازاریابی دیجیتال بازاریابی موبایل است. در حقیقت، استفاده از تلفن‌های هوشمند در آمریکا حدود ۶۹ درصد زمانی که صرف مشاهده‌ی محتوای دیجیتال می‌شود را به خود اختصاص می‌دهد؛ در صورتی که کمتر از نیمی از این زمان در دسکتاپ‌ها صرف می‌شود. در نتیچه بهینه سازی تبلیغات دیجیتال، تصاویر شبکه‌های اجتماعی و دیگر امکانات برای تلفن‌های هوشمند حیاتی است.

اگر شرکت شما از یک برنامه‌ی اسمارت فون برای برقراری ارتباط مخاطب با برند و محصولات استفاده می‌کند، آن هم بخشی از بازاریابی دیجیتال شما است. آن‌هایی که از طریق اپلیکیشن موبایل با محتوای شما ارتباط برقرار می‌کنند، باید همان تجربه‌ی خوبی را داشته باشند که افرادی که در دسکتاپ از آن بهره می‌برند؛ یک وبسایت موبایل فرندلی (Mobile Friendly).

در خصوص بهینه‌ سازی برای تلفن‌های همراه، دو نکته‌ی زیر را از یاد نبرید:

  • کاهش طول فرم‌های تولید سرنخ به قصد آسان کردن فرآیند دانلود محتوا در گوشی
  • انتخاب تصاویری که هنگام دیده شدن در ابعاد کوچکتر در تلفن همراه، واضح بوده و بریده نشوند.

 در خصوص کلمات کلیدی تحقیق کنید.

بازاریابی دیجیتال تماماً راجع به رسیدن به گروه هدف مخاطبین توسط محتوای شخصی سازی شده ‌است؛ موضوعی که بدون تحقیق راجع به کلمات کلیدی امکان پذیر نیست. این کار از پیدا شدن کسب و کار شما را از طریق موتورهای جست و جو، اطمینان حاصل می‌کند.

تحقیقات کلمات کلیدی در شبکه‌های اجتماعی می‌تواند در بازاریابی محصولات و یا خدمات در کانال‌های مختلف اجتماعی بسیار مفید باشد. حتی اگر برای سئو یک برنامه ریز تمام وقت ندارید، باز هم بهتر است تحقیقاتی در رابطه با کلمات کلیدی انجام دهید. سعی کنید یک لیست از کلمات کلیدی پرکاربرد در رابطه با محصول و خدمات خود درست کنید. فراموش نکنید بعضی کلمات کلیدی رابطه‌ی دورتر و پیچیده تری با برند شما دارند ولی هنوز می‌توانند کارآمد باشند.

 با توجه به تحلیل‌ها، استراتژی خود را تغییر دهید.

در نهایت برای ایجاد یک استراتژی بازاریابی دیجیتال موفق، ایجاد تغییر بر اساس نتایج تحلیل‌ها حیاتی است. باید مرتباً و به دقت نتایج را بررسی کنیم تا به نتیجه‌ی مطلوب برسیم. به دو مثال زیر توجه کنید:

  • شاید بعد از چند ماه متوجه شوید که مخاطب شما دیگر چندان به محتوایی که در اینستاگرام تولید می‌کنید علاقه نشان نمی‌دهد و در مقابل، عاشق محتوای توییتر شما شده است. البته که شاید نیاز به یک بازبینی کلی استراتژی شبکه‌های اجتماعی شما باشد ولی در عین حال، احتمالاً نشانه‌ی این نیز هست که یک کانال به خصوص، برای مخاطبان شما مناسب تر است.
  • ممکن است متوجه شوید یک صفحه‌ی قدیمی وبسایت شما دیگر بازدید سابق را ندارد؛ شاید نیاز به به روز کردن صفحه باشد و شاید نیاز باشد آن را به کلی حذف کنید. این کار با هدف کسب اطمینان از دریافت تازه‌ترین و مناسب‌ترین محتوا توسط مخاطبان شما انجام می‌شود.

ابزارهای مهم دیجیتال مارکتینگ

همان طور که پیش تر گفتیم دیجیتال مارکتینگ مسیرهای زیادی دارد که در ادامه به بررسی مهم ترین آن‌ها می‌پردازیم.

اولین چیزی که می تواند در زمینه ی دیجیتال مارکتینگ اهمیت داشته باشد و به عنوان یکی از ابزار اصلی و تخصصی در حوزه دیجیتال مارکتینگ می توان از آن نام برد، سایت اینترنتی می باشد. هر کسب و کاری می تواند به کمک یک سایت اینترنتی، بسیاری از کارهای تبلیغاتی را بدون پرداخت هزینه ای خاص انجام بدهد. از همه مهمتر اعتماد سازی برای مشتریان هر مجموعه، از طریق سایت اینترنتی انجام می شود. بدین ترتیب داشتن سایت می تواند بسیار مهم و ضروری باشد.

یکی از اساسی ترین تاکتیک های این نوع مارکتینگ یا  بازاریابی دیجیتال سئو SEO می باشد و فارسی آن نیز بهینه سازی موتورهای جستجو می باشد، از این طریق می توان وب سایت یک کسب و کار را به نتایج برتر موتورهای جستجو ارتقا داد. این موضوع باعث می شود تا مشتریان بیشتری با سایت آشنا شده و تبدیل به مشتری واقعی کسب و کار مد نظر شوند. در این زمینه دو روش سئو ی کلاه سفید و سئوی کلاه سیاه ( توصیه نمی شود ) به همراه سئوی داخلی سایت اهمیت ویژه ای دارند.
مزیت سئو به تبلیغات کلیکی هزینه کمتر آن و ماندگاری بیشتر آن می باشد. با تولید محتوای تخصصی و ارزشمند، امکان نتیجه گیری از سئو بیشتر می شود.

سئو همان پروسه‌ی بهینه سازی وبسایت است به طوری که رتبه‌ی بالاتری در نتایج موتورهای جست و جو پیدا کند. این راهی ارگانیک و بدون هزینه برای افزایش ترافیک ورودی وبسایت است. وبسایت، بلاگ و اینفوگرافی از جمله کانال‌هایی هستند که از سئو سود می‌برند.
چندین روش برای برخورد با سئو در راستای تولید ترافیک واجد شرایط وبسایتتان وجود دارد. از جمله:

سئوی روی صفحه(On page SEO):

این شکل از سئو بر روی تمامی انواع محتوایی که وقتی به وبسایت نگاه می‌کنید، «روی صفحه» وجود دارد، تمرکز می‌کند. با تحقیق کلمات کلیدی در حجم جست و جو و قصد (intent)، می‌توانید سوالات خوانندگانتان را پاسخ داده و رتبه‌ی بالاتری بر روی صفحات نتایج موتور‌های جست و جو(SERP) که به آن سوالات می‌پردازند، پیدا کنید.

سئوی خارج از صفحه (off page SEO) :

این شکل از سئو بر روی تمامی فعالیت‌هایی که «خارج از صفحه» رخ می‌دهد، تمرکز می‌کند. شاید برایتان سوال ایجاد شود که کدام فعالیتی که خارج از صفحه‌ی وبسایت شما رخ می‌دهد، می‌تواند روی رتبه بندی شما تاثیر بگذارد؟

پاسخ شما لینک‌هایی درونی یا همان بک لینک(back link) ها هستند.

تعداد تولیدکنندگانی که به شما لینک می‌دهند و میزان معتبر بودن نسبی آن‌ها، مشخص می‌کند که رتبه‌ی شما چه قدر در کلمات کلیدی‌ای که برایتان اهمیت دارد، بالا قرار دارد. با انجام نتورکینگ (NETWORKING) با دیگر تولیدکنندگان، نوشتن پست‌های مهمان در وبسایت‌هایشان ( و بک لینک دادن به وبسایت خودتان) ، توجه خارجی ایجاد می‌کنید. این توجه خارجی به شما بک لینک مورد نیاز برای بالا بردن وبسایتتان در SERP های مورد توجهتان را می‌دهد.

سئوی تکنیکال (Technical SEO) :

این شکل از سئو بر روی بک اند (backend) سایت و درواقع کد نویسی آن تمرکز می‌کند. مواردی مثل کم حجم سازی تصاویر و بهینه سازی فایل CSS همگی بخشی از سئوی تکنیکال هستند که سرعت بارگذاری صفحه‌های وبسایت را بالا می‌برند؛ عنصری مهم در رتبه بندی موتورهای جست و جو از قبیل گوگل است.

 

این عبارت به خلق و پرورش بانک محتوا به قصد ایجاد آشنایی با برند، افزایش ترافیک، تولید سرنخ (lead) و در نهایت مشتری است.

کانال‌هایی که نقشی در استراتژی بازاریابی محتوای شما ایفا می‌کنند، عبارتند از:

بلاگ پست:

نوشتن و انتشار مقالات بر روی بلاگ شرکت به شما کمک می‌کند تا مهارت و دانش خود را به نمایش گذاشته و برای کسب و کار خود ترافیک ارگانیک از طریق موتور‌های جست و جو ایجاد کنید. این موضوع در نهایت برای شما موقعیت‌هایی بیشتری برای تبدیل بازدیدکنندگان وبسایت به سرنخ‌هایی برای تیم فروش به وجود می‌آورد.

• ایبوک و ورق سفید:

ایبوک‌ها، اوراق سفید و محتواهای بلند مشابه به شما کمک می‌کنند تا بیش از پیش بازدیدکنندگان خود را آگاه کنید. آن‌ها همچنین به شما اجازه می‌دهند تا به ازای دریافت اطلاعات خوانندگان، به آنها محتوا ارائه دهید. این اطلاعات بعدتر به سرنخ‌هایی برای شرکت شما و همچین راهنمایی‌هایی در جهت تسهیل فرایند خرید مشتریان تبدیل می‌شوند.

• اینفوگرافی:

یکی از معروف ترین اصطلاحات در میان اصحاب رسانه، عبارت معروف «حرف نزن، نشان بده!» یا “!show, don’t tell” است. این عبارت یعنی این که مخاطب چیزی که به چشم ببیند را بیشتر از چیزی که برایش نقل شود، قبول دارد. اینفوگرافی‌ها شکلی از محتوای تصویری هستند که به بازدیدکنندگان وبسایت شما این امکان را می‌دهد که چیزی که می‌خواهید بیاموزند را در ذهن خود تصویرسازی کنند.

چه محتوای دیجیتالی تولید کنم؟

در بازاریابی دیجیتال، نوع محتوایی که تولید می‌کنید به نیازهای مخاطبانتان در مراحل مختلف سفر خریدار بستگی دارد. بهتر است با شروع ساخت شخصیت خریدار (Buyer’s persona) شروع کنید تا اهداف و چالش‌های خریداران در مواجه با کسب و کارتان را بشناسید. در سطوح اولیه محتوای آنلاین شما باید در رسیدن به این اهداف و گذشتن از این چالش‌ها به مخاطب کمک کند. در مرحله‌ی بعد، باید زمان دقیقی که فرد آماده‌ی دریافت محتوای تولیدی شما است را تعیین کنید.

ما به این کار نقشه کشی محتوا (Content mapping) می‌گوییم.
در نقشه کشی محتوا، هدف هماهنگ سازی محتوا با موارد زیر است:
۱. خصوصیات کسی که آن را مصرف می‌کند.
۲. میزان پیشرفت شخص در سفر مشتری.

در هر مرحله از سفر مشتری، نوع محتوای تولیدی شما تغییر می‌کند:

مرحله‌ی آگاهی:

• پست‌های درون بلاگ

یک پست زمانی که با یک استراتژی سئو و کلمات کلیدی قوی همراه باشد، روش فوق العاده‌ای برای بالا بردن ترافیک ارگانیک است.
• اینفوگرافیک‌ها

این دست از محتواها آمار بازنشر بالایی دارند و در نتیجه جذب مخاطبان جدید را افزایش می‌دهند.
• ویدیوهای کوتاه

ویدیوهای کوتاه هم مثل اینفوگرافیک‌ها آمار بازنشر بالایی داشته و زمانی که در پلتفرم‌هایی مانند یوتوب آپلود شوند، به دیده شدن برند شما توسط مخاطبان جدید کمک می‌کنند پس آن‌ها را در استراتژی بازاریابی دیجیتال خود از یاد نبرید.

مرحله‌ی مد نظر قرار دادن:

• ایبوک‌ها

ایبوک‌ها برای تولید سرنخ ابزارهای به شدت مناسبی هستند چرا که به طور معمول بسیار فراگیرتر از پست یا اینفوگرافیک بوده و افراد مایل هستند در ازای دریافت آن‌ها، اطلاعات شخصی خود را به اشتراک بگذراند.
• گزارش‌های تحقیقات.

در بازاریابی دیجیتال، این دسته نیز همانند ایبوک‌ها محتوایی باارزش و مناسب برای تولید سرنخ هستند و از آنجا که توسط رسانه‌ها گزارش می‌شوند، در مرحله‌ی آگاهی نیز کاربرد دارند.
• وبینارها:

از آنجا که در این شکل از محتوای ویدیویی، جزئیات بیشتری دارند، برقراری ارتباط به وسیله‌ی آن‌ها آسان تر است. وبینارها شکل مناسبی از محتوا برای مرحله‌ی مد نظر قرار دادن هستند؛ چرا که اطلاعات جامع تری نسبت به بلاگ یا ویدیوهای کوتاه ارائه می‌دهند.

مرحله‌ی انتخاب

• مطالعات موردی (case studies):

مطالعات موردی دارای جزئیات شکل کارآمدی از محتوا برای کسانی هستند که آمادگی خرید دارند. مطالعات موردی به شما کمک می‌کنند تا تاثیر مثبتی بر انتخاب افراد بگذارید.
• شهادت‌ها (testimonials):

اگر مطالعات موردی گزینه‌ی خوبی برای کسب و کار شما نیستند، شهادت‌های کوتاه جایگزین خوبی برای آن‌ها هستند. برای شرکت‌های بی تو سی شهادت‌ها تعریف انعطاف پذیری دارند. اگر یک شرکت تولید لباس هستید، شهادت‌ها می‌توانند تصاویر افرادی باشند که از لباس‌های برند شما استفاده کرده‌اند. می‌توانید با تعریف یک هشتگ یا راه اندازی یک مسابقه، می‌تواند شهادت‌ها را در فرم محتوای UGC دریافت کنید.

این کار برند و محتوای شما را در شبکه‌های اجتماعی تبلیغ می‌کند که باعث افزایش آگاهی برند و همچنین افزایش ترافیک شده و برای کسب و کار شما سرنخ تولید می‌کند. کانال‌هایی که در بازاریابی شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌شوند، عبارتند از:

  • فیس بوک
  • توییتر
  • لینکدین
  • اینستاگرام
  • اسنپ چت
  • پینترست.

شبکه های اجتماعی را می توان از جمله قدرتمند ترین نمونه از ابزارهای مورد استفاده در بازاریابی دیجیتال دانست. با توجه به اهمیتی که دیجیتال مارکتینگ دارد، می توان همزمان در چندین شبکه اجتماعی فعالیت نموده و بازاریابی از این طریق می تواند کمک بسیار زیادی به افزایش درآمد توسط کسب و کارهای مختلف بنماید. شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام ، فیس بوک ، توئیتر ، لینک دین و… هر روز بازدید و مراجعه کننده ی زیادی دارند. در ایران اینستاگرام به سبب راحتی و دسترسی آسان بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است. البته لینک دین linkedin بهترین بستر برای فعالیت کسب و کارها می باشد.

PPC شیوه‌ای از هدایت کردن ترافیک به وبسایت شما است. در این روش، هر بار کسی که روی تبلیغ شما کلیک می‌کند، به انتشاردهنده‌ی آن تبلیغ کمیسیونی پرداخت می‌شود. یکی از مرسوم ترین شیوه‌های استفاده از PPC، تبلیغات گوگل یا همان google ads می‌باشد که به شما این امکان را می‌دهد تا برای بالاترین نتایج صفحات موتور جست و جوی گوگل، به ازای هر کلیک روی تبلیغ، مبلغی به گوگل پرداخت کنید.

کانال‌های دیگری که در آن‌ها امکان استفاده از ppc را دارید عبارتند از:

• تبلیغات پولی فیس بوک:

اینجا، شما می‌توانید هزینه‌ای بابت شخصی سازی یک ویدیو، پست تصویری یا اسلاید شو به فیس بوک پرداخت کنید تا تبلیغات شما را به گروه هدفتان نمایش دهد.

• کمپین‌های تبلیغاتی توییتر:

اینجا، شما می‌توانید مبلغی پرداخت کرده تا یک سری پست یا نشان‌های پروفایل (profile badges) در سرویس‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ خبری (news feed) یک گروه مخاطب به خصوص قرار دهید.

همه‌ی این‌ها در جهت تحقق بخشیدن به یک هدف به خصوص برای کسب و کار شما خواهند بود. هدفی که می‌تواند یکی از موارد زیر باشد

  • ترافیک وبسایت
  • فالوئرهای بیشتر در توییتر
  • انگیجمنت (engagement) توییت
  • میزان دانلود اپ

• پیام‌های اسپانسر شده در لینکدین:

اینجا، کاربران می‌توانند برای فرستادن مستقیم پیام به کاربر‌های به خصوصی در لینکدین، که بر ساسا سابقه کار و حوزه‌ی فعالیتشان انتخاب می‌شوند، مبلغی پرداخت کنند.

بازاریابی وابسته (Affiliate marketing)

این شکل از بازاریابی عملکرد محور به این صورت عمل می‌کند که شما به ازای تبلیغ کالا یا سرویس شخصی دیگر در وبسایتتان، کمیسیون دریافت می‌کنید.

کانال‌های بازاریابی وابسته عبارتند از:

• هاستینگ (Hosting) تبلیغات ویدیویی از طریق برنامه‌ی اشتراکی یوتوب. (YouTube partner program)
• پست کردن لینک‌های وابسته از اکانت‌های شبکه‌های اجتماعی.

تبلیغات همسان (Native Advertising):

تبلیغات همسان به نوع خاصی از تبلیغات اشاره دارد که عموماً محتوا محور بوده و در پلتفرمی در کنار دیگر محتواهای غیرپولی ارائه می‌شود. پست‌های اسپانسرشده‌ی بازفید (Buzzfeed) نمونه‌ی خوبی از این نوع تبلیغات است. بسیاری از افراد تبلیغات شبکه‌های اجتماعی، مثل تبلیغات فیسبوک و اینستاگرام، را هم بخشی از تبلیغات همسان محسوب می‌کنند.

کتاب، بروشور و کاتالوگ های آنلاین نیز می توانند از دیگر ابزارهایی باشند که در بازاریابی دیجیتال می توان از آنها بیشترین استفاده را برد. در کنار این نوع تبلیغات می توان از تبلیغات بر اساس کلیک (ppc) ، تبلیغات بنری ، تبلیغات هدفمند targeted advertising ، تبلیغات مستقیم  native advertising  و… نام برد.
البته راه سریع تری برای رسیدن به این هدف نیز وجود دارد که آن را PPC یا پرداخت به ازای هر کلیک می نامند. در این سرویس می توان در کلیدواژه های مربوط به کسب و کار خود در صفحه اول گوگل قرار گرفت، اما باید هزینه ای را نزد گوگل بسپارید و به ازای هر کلیک، مبلغی از آن کسر شده، تا مبلغ سپرده شده به اتمام برسد. در صورت نیاز می توان دوباره آن را تمدید نمود.

اتوماسین بازاریابی به نرم افزارهایی اشاره دارد که فعالیت‌های پایه‌ای شما در بازاریابی را اتومات می‌کند.

بسیاری از دپارتمان‌های بازاریابی می‌توانند فعالیت‌های تکرارشونده‌ی خود، که در حالت عادی به صورت دستی انجام می‌شوند، را به صورت خودکار دربیاورند. مانند:

• خبرنامه‌ی ایمیل:

فرستادن اتوماتیک ایمیل به مشترکان تنها قابلیت اتوماسیون ایمیل‌ها نیست. این کار همچنین به شما اجازه‌ی کوچک و بزرگ کردن لیست مخاطبان متناسب با نیازتان را می‌دهد: این یعنی خبرنامه‌ی شما تنها به کسانی ارسال می‌شود که می‌خواهند آن را بخوانند.

• برنامه ریزی پست‌های شبکه‌های اجتماعی:

اگر می‌خواهید حضور شرکت خود را در شبکه‌های اجتماعی پررنگ کنید، باید مرتب پست بگذارید. برای شرکت‌های بزرگ،این پست گذاشتن مرتب کار بسیار دشواری است. نرم افزار‌های برنامه ریزی پست‌، به شما در گذاشتن محتوا در شبکه‌های اجتماعی کمک کرده تا وقت بیشتری برای تمرکز روی استراتژی‌های محتوایتان داشته باشید.

• جریان کار سرنخ خیز:

ایجاد سرنح و تبدیل آن سرنخ‌ها به مشتری، می‌تواند پروسه‌ی طولانی باشد. شما می‌توانید این پروسه را با فرستادن ایمیل‌ها و محتوای خاص به سرنخ‌ها، اتومات بکنید.

برای مثال ‌میتوانید محتوای خود را برای کسانی که یک ایبوک خاص را دانلود می‌کنند، بفرستید.

• پیگیری کمپین‌ها و تهیه‌ی گزارش:

کمپین‌های بازاریابی می‌توانند شامل اطلاعات فراوانی بشوند. اطلاعاتی مثل:

  • نام و اطلاعات شخصی افراد
  • ایمیل‌ها
  • محتواهای تولیدی
  • صفحات وب
  • تماس‌های تلفنی
  • و…

اتوماسیون بازاریابی می‌تواند به مرتب کردن آن‌ها برای کمپین شما کمک کرده و میزان اثرگذاری کمپین را بر اساس میزان پیشرفت تمامی موارد فوق ارزیابی کند.

روابط عمومی آنلاین هنر نگه داشتن توجه اولیه‌ای است که در فضای دیجیتال به خود جذب می‌کنید؛ با استفاده از نشریه‌های دیجیتال، بلاگ‌ها و دیگر سایت‌های محتوا محور. این کار بسیار شبیه روابط عمومی سنتی است با این تفاوت که در بستر آنلاین رخ می‌دهد.

روابط عمومی آنلاین هنر نگه داشتن توجه اولیه‌ای است که در فضای دیجیتال به خود جذب می‌کنید

کانال‌هایی که به وسیله‌ی آن‌ها می‌توانید روابط عمومی آنلاین خود را بهبود ببخشید عبارتند از:

اطلاع رسانی خبرنگاران از طریق شبکه‌های اجتماعی:

برای مثال حرف زدن با خبرنگاران در توییتر یک روش مناسب برای برقراری ارتباط با مطبوعات است که موقعیت‌های رسانه‌ای خوبی برای شما فراهم می‌کند.

برقراری ارتباط با نقدهای مردم:

وقتی کسی شرکت شما را در فضای مجازی نقد می‌کند، چه خوب باشد و چه بد، در وهله‌ی اول غریزه‌ به شما می‌گوید که به آن دست نزنید. درحالی که برقراری ارتباط با نقدها و نظرهای مردم به ترسیم چهره‌ای انسانی از برند شما کمک می‌کند و نشان می‌دهد که روی اعتبار خود حساس هستید. برند شما نباید چیزی ماشینی، اتومات و خارج از دسترس مخاطبان به نظر برسد.

• برقراری ارتباط با کامنت‌های وبسایت یا بلاگ شخصی:

درست مثل نقدهایی که متوجه شرکت شما می‌شود، پاسخ دادن به نظر افرادی که محتوای تولید شده توسط شما را می‌خوانند، روش فوق العاده‌ای برای ایجاد گفت و گویی مفید حول برند یا حوزه‌ی فعالیت شماست.

شرکت‌ها از بازاریابی از ایمیل به عنوان روشی برای برقراری ارتباط با مخاطبانشان استفاده می‌کنند. ایمیل معمولاً روشی برای تبلیغ محتوا، تخفیف‌ها و ایونت‌ها و همچنین هدایت افراد به سمت وبسایت شرکت می‌باشد.

با ایمیل می تونیم برند رو به خوبی معرفی کنیم. خدمات و محصولاتمون رو معرفی کنیم. در اصل یک پل ارتباطی بین ما و مشتریان فعلی یا مشتریان قدیمی است .ایمیل ها می تونن محتوای تبلیغی یا ترویجی داشته باشه و یا وفاداری برند ایجاد کنه. ایمیل مارکتینگ یکی از زیر شاخه های مهم بازاریابی دیجیتال است.

انواع ایمیلی که ممکن است در یک کمپین ایمیل محور بفرستید، عبارتند از:

  • خبرنامه‌ی مشترکان بلاگ.
  • ایمیل‌ به بازدیدکنندگانی که چیز خاصی را دانلود کردند.
  • ایمیل‌های خوشامد گویی به مشتری‌ها.
  • تخفیف‌های مخصوص تعطیلات برای مشتری‌های وفادار.
  • ایمیل‌های آموزشی یا محتواهای مشابه برای پرورش مشتریان وفادار

بازاریابی درونگرا به شیوه‌ای از بازاریابی اشاره دارد که در آن شما در هر مرحله‌ی فرآیند خرید، با مشتری ارتباط برقرار کرده و او را به وجد می‌آورید. تک تک روش‌های بازاریابی دیجیتال که تا به اینجا ذکر شد را می‌توان در این راستا به کار برد.

از این طریق سیستمی را ایجاد می‌کنید که به نفع مشتری عمل می‌کند، نه به ضرر او.

به عنوان چند مثال از مقایسه‌ی بازاریابی درونگرا و بازاریابی سنتی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
• بلاگ نویسی در برابر تبلیغات پاپ آپ (pop-up ads)
• بازاریابی ویدیویی در برابر بازاریابی تبلیغاتی
• داشتن لیست مخاطبان ایمیل در برابر اسپم کردن

محتوای اسپانسر شده:

شما به عنوان یک برند به یک شرکت یا شخص دیگر هزینه‌ای پرداخت می‌کنید تا محتوایی را تولید و تبلیغ کند که به نوعی در مورد برند یا سرویس شما صحبت کند. یک شیوه‌ی محبوب محتوای اسپانسرشده، بازاریابی از طریق اینفلوئنسرها است.

در این شیوه‌، یک برند اسپانسر یک اینفلوئنسر در صنعت خود می‌شود تا پست یا ویدیوهای متناسب با شرکت‌ آن‌ها را در شبکه‌های اجتماعی تولید کتد.

 

بازاریابی درونگرا در مقابل دیجیتال مارکتینگ:

در ظاهر بازاریابی درونگرا تفاوتی با بازاریابی دیجیتال ندارد ولی در حقیقت بازاریابی دیجیتال عبارت مادری است که شامل بازاریابی درونگرا و برونگرا می‌شود. برای فهمیدن تفاوت بازاریابی درونگرا با بازاریابی دیجیتال، لازم است با بازاریابی درونگرا و برونگرا بیشتر آشنا شویم.

بازاریابی برونگرا:

  • هدف تاکتیک‌های برونگرا نشان دادن مستقیم پیام به حداکثر افراد ممکن در فضای آنلاین است.
  • تنها بر روی دیده شدن تمرکز دارد
  • به خوشایند مخاطبانی که آن را می‌بینند، اهمیت چندانی نمی‌دهد.

مثال: بنر‌های تبلیغاتی که در بالای بسیاری از وبسایت‌ها می‌بینیم.

بازاریابی درونگرا:

  • از محتوای دیجیتال برای ایجاد پیوند با مخاطبان بهره می‌برد.
  • با ارائه‌ی محتوای مرتبط با حوزه‌ی فعالیت برند، مخاطبان علاقه مند به آن حوزه را به سمت برند هدایت می‌کند.
  • تلاش می‌کند محتوای سودمند به مخاطبان ارائه دهد.
  • خوشایند مخاطبان برایش در اولویت است.

مثال: پست‌هایی که در بلاگ‌ها قرار می‌گیرند.

گوگل امکانی را فراهم کرده که بتوانید با پرداخت هزینه ، در صفحه ی جستجوی گوگل در رتبه های بالا قرار بگیرید. تجربه نشان داده که حضور در صفحه ی اول گوگل تضمین کننده ی دیده شدن کسب و کار شماست . در بازاریابی ما قصد داریم اول دیده شویم ، بعد بتوانیم محصولات و خدمات خودمان را نمایش دهیم. این روش علاوه بر دیده شدن به تدریج اعتبار برند شما را افزایش می ده

اینفلوئنسرها یا افراد تاثیر گذار می توانند به بازاریابی اینترنتی شما کمک شایانی کنند. افرادی که در بین مردم شناخته شده هستند ، افراد معرف و برند هستند. اما اینفلوئنسر ها مقبولیت هم دارند . پس فعالیت های آنها توسط عده ی زیادی رصد و دنبال می شود .این یک مزیت برای دیده شدن محصولات و خدماتی است که توسط این افراد معرفی یا استفاده می شود.

پیشنهادات ویژه برای بهبود دیجیتال مارکتینگ:

ترافیک وبسایت:

با بازاریابی دیجیتال می‌توانید تعداد دقیق افرادی را که صفحه‌ی اصلی وبسایت شما را مشاهده‌ کردند، در لحظه مشاهده کنید و این کار با استفاده از برنامه‌های آنالیز دیجیتال (Digital Analytics Software) به راحتی امکان پذیر است. همین طور شما می‌توانید تعداد صفحاتی که از آن‌ها بازدید شده، وسیله‌ی مورد استفاده، محل زندگی و داده‌های مختلف دیگری را نیز به دست بیاورید. این اطلاعات به شما کمک می‌کند تا کانال بازاریابی خاصی را اولویت بخشیده و مقدار بیشتری بر روی آن هزینه کنید و یا بالعکس.

برای مثال، اگر فقط ۱۰ درصد ترافیک شما از سرچ ارگانیک می‌آید، خواهید فهمید که باید زمان بیشتری را صرف بالا بردن سئوی سایت کنید تا این درصد افزایش پیدا کند. در بازاریابی آفلاین تشخیص تعداد افرادی که با برند شما برخورد دارند، پیش از این که خریدی انجام دهند یا با یک مسئول فروش ارتباط برقرار کنند، بسیار سخت است. در بازاریابی دیجیتال، ترند (Trend) ها و الگوها در رفتار افراد پیش از اتمام پروسه‌ی خرید، کار ساده‌ای است.از این رو شما می‌توانید تصمیمات آگاهانه‌ی بیشتری در خصوص جذب افراد درست به وبسایت خود بگیرید.

کیفیت عملکرد محتوا و تولید سرنخ:

تصور کنید بروشور محصولی را تولید کرده و به صندوق پستی افراد ارسال کرده‌اید. آن بروشور در قالب محتوا، ولی افلاین است. مشکل اینجاست که شما نمی‌فهید دقیقاً چند نفر بروشور شما را دیده و یا مستقیم به سطل آشغال پرتاب کرده‌اند.
حالا تصور کنید بروشور شما در وبسایت قرار دارد. می‌توانید به دقت تعداد افرادی که آن صفحه و بروشور را دیده‌اند را اندازه بگیرید و اطلاعات اشخاصی که آن را دانلود کرده‌اند را از طریق فرم‌هایی که پر ‌می‌کنند به دست بیاورید. نه تنها می‌توانید میزان درگیر شدن افراد با محتوا را اندازه بگیرید، بلکه سرنخ‌های تأیید شده‌ای در هنگام دانلود شدن بروشور به دست می‌آورید.

مدل سازی تخصیص

یک استراتژی موفق بازاریابی دیجیتال وقتی با ابزارها و تکنولوژی‌های مناسب ترکیب شود، به شما اجازه‌ی رهگیری تک تک فروش‌ها تا اولین اثرانگشت دیجیتال خریدار با شرکتتان را می‌دهد. ما به این کار مدل سازی تخصیص می‌گوییم که به شما اجازه می‌دهد ترند‌های رفتاری افراد در جست و جو و خرید محصولاتتان را به دست بیاورید. بدین وسیله می‌توانید تصمیمات مطلع تری درباره‌ی میزان توجه به هر بخش استراتژی بازاریابی خود بگیرید. همچنین فهمیدن این که کدام بخش از چرخه‌ی فروش شما نیازمند بازبینی‌ است، بسیار آسان می‌شود.

مدل سازی تخصیص به شما اجازه می‌دهند ترندهای رفتاری افراد در جست و جو و خرید محصولاتتان را شناسایی کنید.

 هماهنگی تیم‌های فروش و بازاریابی را دست کم نگیرید!

در دنیای امروز، برقراری ارتباط میان تیم‌های بازاریابی و فروش بسیار مهم است. طبق گفته‌های گروه ابردین (Aberdeen Group) شرکت‌ها با تیم‌های فروش و بازاریابی هماهنگ، رشد بیست درصدی سالیانه را تجربه می‌کنند در صورتی که شرکت‌هایی که در این زمینه عملکرد ضعیفی داشته باشند، دچار افت ۴ درصدی در سود می‌شوند. اگر بتوانید پروسه‌ی خرید را توسط ابزار‌های دیجیتال بهبود ببخشید، به احتمال زیاد نتایج مثبت آن را در کسب و کار خود خواهید دید.

استفاده از روش های بازاریابی جدید در دیجیتال مارکتینگ :

امروزه برای بازاریابی دیجیتال روش های مختلف وجود داره . ضمن این که باید تا حدود زیادی ( نه کاملا ) بازاریابی را تبلیغات جدا کرد. بازاریابی در حوزه ی دیجیتال شامل فعالیت های دیجیتالی و اینترنتی در جهت کسب مشتریان جدید و حفظ مشتریان قدیم است. بازاریابی محتوا ، بازاریابی درونگرا ، بازاریابی عصبی ، بازاریابی حسی ، بازاریابی مویرگی ، بازاریابی شبکه ای ، بازاریابی موبایلی بازاریابی ویروسی ، گیمیفیکیشن و… از انواع مختلف بازاریابی است که در دیجیتال مارکتینگ مورد استفاده قرار می گیرد. موبایل مارکتینگ و استفاده از پیامک و سایر ابزارهای موبایلی هم می تونه جزو دیجیتال مارکتینگ محسوب بشه .
در این مقاله فقط خواستم با بازاریابی دیجیتال و بازاریابی اینترنتی آشنا بشین . در مطالب بعدی تک تک این موضوعات رو باز می کنم و روشها و ترفند های آن را براتون می گم.

سخن آخر

بازاریابان دیجیتال موقعیت‌های انعطاف پذیر بسیاری برای کسب و کارها ایجاد می‌کنند و در نتیجه‌ی آن رشد مداوم کسب و کار را تضمین می‌کنند. البته این که از این امکانات استفاده کنید یا نه، کاملاً وابسته به شما است.

برای تصمیم‌گیری نیاز به راهنمایی داری؟

برای راه اندازی یک کمپین دیجیتال مارکتینگ ، نیاز داریم به صورت ۳۶۰ درجه برنامه ریزی کنیم و تصمیم بگیریم. یعنی در همه ی زمینه هایی که برای کسب و کار ما مفید است ، فعالیت نماییم. 

ما در تمام زمینه های دیجیتال مارکتینگ می توانیم در کنار شما باشیم. این همکاری می تواند به صورت های مختلف انجام شود:

  1. پروژه ی دیجیتال مارکتینگ شما را به صورت کامل برنامه ریزی و اجرا نماییم و بر اساس kpi های مشخص شده ، نتیجه ی کار را ارائه نماییم.
  2. به عنوان مشاور در کنار پروژه ی دیجیتال مارکتینگ شما باشیم و برای بهبود روند عملکرد تیم شما ، راهکارهای مناسب ارائه دهیم.
  3. به عنوان مجری بخشی از فرآیند دیجیتال مارکتینگ شما ، در جهت رسیدن به اهداف و استراتژی های تعیین شده ، فعالیت نماییم.

فعالیت بدون استراتژی، محکوم به شکست است. یک استراتژی خوب و یک هدف مناسب و واقع‌گرایانه، باعث می‌شود که کسب و کار شما لحظه‌ای از مسیر اصلی خودش دور نشود. بیزینس پلن ، بوم کسب وکار ، مارکتینگ پلن و..

یک جمله معروف وجود دارد که می‌گوید: محتوا پادشاه است. با محتوای متنی، تصویری و ویدیویی خوب و اصولی در فضای مجازی حکمرانی کنید و مشتریان بیشتری جذب کنید. تولید محتوای تصویری ، ویدئویی ، متنی ، صوتی و…

الان دیگه داشتن وب سایت ،

وب‌سایت داشتن یک نقطه مثبت نیست، یک نیاز است. وب‌سایت مقر فرماندهی شما است؛ یک دفتر که ۲۴ ساعت و ۷ روز هفته برای مراجعه‌ی مشتریان باز است؛ در دسترس و به‌روز برای سراسر ایران.

همیشه جا برای بهبود وجود دارد. زیبایی، سرعت، یوزرفرندلی بودن، محتوای خوب و… در بحث سئو به ما کمک می‌کنند تا نتایج اول گوگل رو به خودمان اختصاص بدیم.

آدم‌ها وقت زیادی را در وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌های موبایل سپری می‌کنند؛ جایی که ما با پوش نوتیفیکشن‌ها، تبلیغات بنری، ریتارگتینگ، تبلیغات نیتیو و… در انتظارشان هستیم.

در ایران اینستاگرام روز به روز پر قدرت‌تر می‌شود. اینستاگرام، توئیتر، لینکدین و… ابزارهایی هستند که خود را به افراد بیشتری نشان بدهیم، محبوبیت و صمیمیت بسازیم و در نهایت فروش خودمان را چند برابر کنیم.

در ایران قدرت تلگرام در مارکتینک اگر بیشتر از سایر کانالها نباشد ، مسلما کمتر نیست. استفاده از قابلیت های تلگرام نتایج کمپین بازاریابی را تغییر می دهد! البته با هزینه ی کمتر نسبت به سایر کانالها!

امروزه pr در کنار تبلیغات ، می تواند بازوی قوی هر سازمان در جذب و حفظ مشتریان باشد. pr یک بازاریابی و تبلیغات بلند مدت است. این بخش با رپورتاژآگهی ، باشگاه مشتریان ، برگزاری ایونت و همایش و …. به کمک کسب و کار می آید.

فرم مشاوره را پر کن تا با هم مناسب‌ترین خدمات دیجیتال مارکتینگ برای کسب و کارت را پیدا کنیم.

۳.۷ ۳ رای ها
امتیازدهی به مقاله
0
دوست دارم نظرت رو بدونم! لطفا نظر بده!x