جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

یک تیم رویایی برای استارتاپ و ساختار تیم استارتاپی

فهرست مطالب

استراتژی موفقیت

یک تیم رویایی برای استارتاپ و کسب و کار شما ، شاید مهم ترین قسمت برای شروع کار باشه، پس دقت کنین!حالا که ایده تون رو انتخاب کردین باید تیم دلخواه خودتونو جمع کنین.طبیعیه که تو مراحل اول کارتون پولی قابل ملاحظه برای پرداختن به افراد تیمتون نداشته باشین اما خب راه هایی هست مثل : استخدام کارمندان پاره وقت یا دانشجویان،استخدام کارورز ها،استخدام دوستان و خانواده نزدیک…
یک تیم رویایی برای استارتاپ و کسب و کار مهم نیست چه قدر ایده ی استارت آپ شما قویه. سرنوشت شرکت دست آخر روی دوش اعضای تیمه. تمام چیزی که برای سقوط کمپانی شما نیازه یه عضو ضعیفه.

مشکل استارت آپ اخیر منم همین بود و در عرض  چند ماه به کلی فرو ریخت. ما زمان، پول و یه ایده ی محشرو به کلی حروم کردیم.پس از کجا میشه مطمئن بود که تیم درستی رو جمع کردیم؟ این پنج مرحله میتونه تو جمع آوری تیم رویاییتون کمک کنه.

ترتیب اعضای یک تیم رویایی استارتاپی:

یک تیم رویایی استارتاپی معمولاً شامل افراد زیر هستند:

  1. بنیانگذاران (Founder) – افرادی که ایده اصلی را دارند و مسئولیت بنیادی تیم و محصول را برعهده دارند.
  2. توسعه دهندگان (Developers) – افرادی که برنامه‌ها و نرم‌افزارهای محصول را ایجاد و توسعه می‌دهند.
  3. طراحان (Designers) – افرادی که طرح‌های رابط کاربری و طراحی لوگو و برند را ایجاد می‌کنند.
  4. مدیران تجاری (Business Managers) – افرادی که مسئولیت مدیریت تیم و بخش تجاری را برعهده دارند و به تیم کمک می‌کنند تا رشد کند.
  5. بازاریابان (Marketers) – افرادی که بازاریابی و تبلیغات را برای محصول انجام می‌دهند.
  6. تحلیلگران داده (Data Analysts) – افرادی که به داده‌های مختلف تیم دسترسی دارند و آن‌ها را تحلیل می‌کنند تا به تصمیمات بهتری برای محصول برسند.
  7. مشتری‌گران (Customer Support) – افرادی که با مشتریان تعامل دارند و به مشتریان کمک می‌کنند مشکلات خود را حل کنند.
  8. سرمایه‌گذاران (Investors) – افرادی که برای حمایت از تیم و ایده آن‌ها، سرمایه گذاری می‌کنند.

ترکیب دقیق اعضای تیم استارتاپی بسته به نوع و اندازه شرکت، صنعت و محصول آن‌ها متفاوت است.

الان وقتشه! مدرسه کسب و کار آنلاین باهوشانه
الان وقتشه! مدرسه کسب و کار آنلاین باهوشانه

ساختار یک تیم رویایی استارتاپی:

ساختار یک تیم رویایی استارتاپی باید بر اساس نوع کسب و کار، اهداف و محصول یا خدماتی که شرکت ارائه می‌دهد، تعیین شود. با این حال، برای یک تیم استارتاپی موفق، باید به عناصر زیر توجه شود:

  1. بنیانگذاران قوی: باید یک تیم بنیانگذار قوی داشته باشید که افرادی با ارتباط نزدیک و کارآمدی باشند و مهارت‌های متنوعی را در اختیار داشته باشند.
  2. ارتباط و هماهنگی: باید از ارتباط و هماهنگی موثر بین اعضای تیم اطمینان حاصل کنید. برای این منظور، می‌توانید از ابزارهای هماهنگی و ارتباطی مانند Slack، Asana و Trello استفاده کنید.
  3. ساختار پویا: ساختار تیم باید قابل تغییر و پذیرش تغییرات باشد. به عبارتی، باید تیمی باشید که به راحتی می‌توانید به تغییرات در نوع کسب و کار و شرایط بازار واکنش نشان دهید.
  4. تکنولوژی و ابزار: استفاده از تکنولوژی و ابزارهای مناسب می‌تواند به بهبود کارایی و هماهنگی تیم کمک کند.
  5. اهداف مشترک: باید از اهداف مشترک و مشترکاً تعیین شده برای تیم استفاده کنید تا همه اعضای تیم بتوانند به یک هدف مشترک و قابل اندازه‌گیری کار کنند.
  6. مدیریت پروژه: استفاده از یک سیستم مدیریت پروژه مانند Agile Scrum می‌تواند به بهبود مدیریت پروژه و افزایش کارایی تیم کمک کند.

در نهایت، ساختار یک تیم رویایی استارتاپی باید تنظیم شده و قابل تطبیق با تغییرات در محیط کسب و کار باشد.

یک تیم رویایی

یک تیم رویایی برای استارتاپ و کسب و کار

یه تیم خوب باید مکمل هم باشن. تا بتونن یه پروژه را به ثمر برسونن.

مراحل اساسی در ساختن یک تیم رویایی انواع استارتاپ:

یه رهبری واحد ایجاد کنید.
-با کارمندان خودتون روابط نزدیک و صمیمانه ایجاد کنید.
-روابط بین کارمندانتون رو کنترل و برقرار کنین.
-کار گروهی رو تقویت کنین.
-قوانینی برای تیمتون تنظیم کنید.

همکاری با سایر تیم ها و استارتاپ ها:

همکاری با سایر تیم‌ها و استارتاپ‌ها می‌تواند به رشد و پیشرفت تیم شما کمک کند. برای همکاری با سایر تیم‌ها و استارتاپ‌ها، می‌توانید به روش‌های زیر توجه کنید:

  1. شراکت و همکاری: می‌توانید با سایر تیم‌ها و استارتاپ‌ها به عنوان شریک و همکار همکاری کنید. این شراکت می‌تواند شامل تقسیم سود، هزینه‌ها و منابع باشد.
  2. تبادل اطلاعات و تجربیات: می‌توانید با سایر تیم‌ها و استارتاپ‌ها در زمینه‌های مشابه با هم تبادل اطلاعات و تجربیات کنید. این تبادل می‌تواند شامل شرح دادن راهبردها، تجربیات موفق و شکست‌هایی که در طول راه رو به رو شده‌اید باشد.
  3. شرکت در رویدادها و کنفرانس‌ها: شرکت در رویدادها و کنفرانس‌های مختلف می‌تواند به شناسایی سایر تیم‌ها و استارتاپ‌ها و همچنین برقراری ارتباط با آن‌ها کمک کند.
  4. استفاده از سایت‌های شبکه‌های اجتماعی و برنامه‌های رسانه‌ای: استفاده از سایت‌های شبکه‌های اجتماعی مانند LinkedIn و توییتر و برنامه‌های رسانه‌ای مانند Clubhouse می‌تواند به شناسایی و برقراری ارتباط با سایر تیم‌ها و استارتاپ‌ها کمک کند.

در همه موارد، همکاری با سایر تیم‌ها و استارتاپ‌ها باید بر اساس مزیت مشترک و منافع اشتراکی باشد و باید به گونه‌ای باشد که برای هر دو طرف مفید و موثر باشد.

یک تیم رویایی

عوامل موثر در موفقیت یک تیم رویایی در انواع استارتاپ

  • تمرکز روی اهداف و نتیجه گیری ها…اونا روی هدفشون و خواسته هاشون متمرکز شدن و به نتیجه کار بیشتر از مقدار کاری که انجام میدن فکر میکنن.این قدم بهشون کمک میکنه تا توی یه راه مشخص حرکت رو به جلویی داشته باشن.
  • داشتن وظایف مشخص…هر کدوم از افراد تیم میدونن باید چیکار کنن و نسبت به کارشون و هدف تیم متعهد میشن.
  • حمایت اعضای تیم از همدیگر…افراد همیشه خوشحالن وقتی میدونن در مواقع نیاز میتونن از هم تیمی هاشون کمک بگیرن در اصل یه جور حس اعتماد به نفس تو وجودشون حس میکنن.
  • هر عضو گروه متفاوت از دیگرانه…هر کسی خاص هست و قطعا فرق هایی با دیگران دارن.این تفاوت در سن،شخصیت،فرهنگ ادما میتونه باعث خلاقیت های جدید بشه.گوناگونی افراد لازمه هر گروهیه چون هر فرد توانایی و مهارت های خصی رو توی گروه حمایت میکنه.
  • رهبری خوب…هر گروه قوی و موفقی یه رهبر عالی داره که قابل اعتماد و احترامه.وظیفه سرپرست گروه فراهم کردن شرایط مطلوب برای اعضا،ایجاد انگیزه در اونا و همچنین به روز کردن اعضا درمورد اطلاعات لازمه هستش.
  • اعضا برنامه ریزی شدن…یعنی ملاقات هایی با هر یک از افراد انجام بشه تا رهبر گروه بدونه هرکس داره کارشو به درستی انجام میده و طبق برنامه به جلو میره.
  • داشتن تفریح…باید همیشه برای افراد تفریحاتی علاوه بر کار کردن وجود داشته باشه تا انگیزه ای موثر شکل بگیره و اونارو از کار کردن خسته نکنه و در این بین بتونن اعضای دیگه رو بشناسن و باهاشون ارتباط برقرار کنن.
  • داشتن رابطه صمیمانه با هم…رابطه خوب بین افراد یه گروه میتونه موفقیت رو بیشتر به شما نزدیک کنه جوری که همیشه ایده ها و نظر هاتونو با هم به اشتراک بزارین تا بتونین کار مفیدی رو با هم انجام بدین.

موقعیت هارو شناسایی کنید.

مهم ترین اعضای یک تیم رویایی برای استارتاپ  شما،  تیم مدیریتن. قبل از این که شروع به استخدام باقی اعضا کنید باید درباره ی نحوه ی تصمیم گیری با شریکتون صحبت کنید. مثلا آیا شما متخصص فناوری و شریکتون مسئول بازاریابیه؟

این همون چیزیه که باید پایه و بنیان شرکت تون را تشکیل بده.بعد از اون باید ببینید که به چه شغل هایی برای کامل کردن تیمتون نیاز دارین. بخش هایی مثلا SEO، بازاریابی، برنامه نویسی و یا حسابداری نمونه هایی از موقعیت های ضروری هستند. وقتی به دنبال افرادی برای این موقعیت ها می گردین، به درستی اولویت بندی کنین و سعی کنید مهارتایی رو جمع کنین که باقی اعضای تیم ندارن. معنیی نداره که پنج نفر مسئول بازاریابی داشته باشین و هیچی  برنامه نویس. البته حواستون باشه که چه اندازه پول برای دادن به کارمند ها دارین.

مشاور، قراردادی، همکار و تمام وقت.

وقتی کاری رو شروع می کنین نیازی نیست که همه ی کارمند ها تمام وقت باشن. برای مثال می تونین به جشنواره ها و یا سایت هایی برین که به شما در پیدا کردن مشاوران ماهر کمک میکنن؛ مثل مشاور بازاریابی، ارتباطات و یا فناوری. این کارو برای موقعیت های دیگه هم میتونین انجام بدین.

میتونین یه تیم طراحی رو به عنوان شرکت همکارتون انتخاب کنین یا کارمند های دارای قرارداد های کوتاه مدت ولی ماهر پیدا کنین.من به شخصه به چند تا شرکت مشاوره می دم و شرکت خودم رو هم مدیریت می کنم که کارش کمک به استارت آپ ها است. من یاد گرفتم که داشتن یه سری کارمند با قراردادهای کوتاه یا پاره وقت بهترین روش برای جمع کردن یه تیم اولیه ی همه فن حریفه به علاوه با رشد کردن شرکت شما این کارمند ها می تونن به کارمند های تمام وقت هم تبدیل بشن.

کاندید ها رو مشخص کنید.

اگر نکته هایی که تا الان بیان شد رو موقع بررسی کاندید ها در نظر بگیرین احتمال جمع کردن یک تیم رویایی برای استارتاپ موفق خیلی بیشتر میشه.

پروسه ی استخدام.

حالا که چند تا کاندید مناسب پیدا کردین وقت پروسه ی استخدامه که با مصاحبه شروع میشه. وال استریت ژورنال یه آموزش کوتاه کارآمد داره برای کسایی که تا حالا مصاحبه انجام ندادن. چند تا از نکته هاش:قبل از این که مصاحبه رو انجام بدین، بهتره یه کم تحقیق راجع به کارمند احتمالیتون داشته باشید.

اگه همه چی خوب پیش رفت، استخدامش کنین. بهش یه سری تست بدین. با پروژه های کوچیک شروع کنین و رفته رفته بزرگترش کنین. با این آزمایش ها میتونن ببینید که کارمند احتمالیتون چجوری تحت فشار عمل می کنه، چه قدر کارگروهیش خوبه، و چه قدر تو کارش مهارت داره.تا بتونین یک تیم رویایی برای استارتاپ داشته باشین

بعد از استخدام.

فرض کنیم که کاندید شما با گرفتن نمره ی ۲۱ از ۲۰ امتحانش رو قبول شد. آیا به این معنیه که همه چی تموم شده؟ معلومه که نه. شما باید یه برنامه هایی هم برای بعد از استخدام داشته باشین مثل شرایط ترفیع، نحوه ی پرورش دادن و مسیری که این شغل میتونه توی کمپانی شما طی کنه.

الان وقتشه! مدرسه کسب و کار آنلاین باهوشانه
الان وقتشه! مدرسه کسب و کار آنلاین باهوشانه
۵ ۱ رای
امتیازدهی به مقاله
جستجو

مطالب بیشتر

ایده پردازی و خلاقیت . کسب و کار باهوشانه

ایده پردازی و روش های خلق ایده در کسب و کار

ایده پردازی نیاز داره ، برای تفکر خلاق خودتون محدودیت ایجاد کنید. یعنی علاوه بر این که به افزایش مهارت حل مسئله فکر می کنید ، محدودیت های بودجه و زمان را هم در نظر بگیرید. دنبال ایجاد تغییر باشید.

پاسخ به سوالات

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
دوست دارم نظرت رو بدونم! لطفا نظر بده!x