جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو

فهرست مطالب

توسعه ی برند ، Brand  Development ،برای موفقیت بیشتر

توسعه ی برند

توسعه ی برند یعنی اینکه، از این اسم تجاری برای تولید محصولات و یا خدمات دیگه ای از همین دسته و یا انواع دیگه‌ای، استفاده بشه. قبل از هر چیزی، می‌‍ خوایم بدونیم برند چیه و اصلا چه کاربردی داره؟

توسعه ی برند
  • توسعه ی برند
  • به این اسامی یه کم توجه کنین: کوکاکولا، علی بابا، اپل، نایک و آدیداس. این اسم‌ها رو بارها و بارها شنیدیم و به گوشمون آشنا هستن؛ موضوع اینجاست که اینا واژه های معمولی نیستن؛ اسم‌های قدرتمند و پولسازی هستن به نام برند. برند (نشان، آرم، طرح) معرف و شناسنامه‌ی صنعت کسب وکاره.

    توسعه ی برندیعنی چی؟

    توسعه ی برند(Brand  Development)  رو الان براتون به روش آسون و واضح توضیح می‌دیم.

    شرکت یا سازمانی رو در نظر بگیرین که توی تولیداتش( پروداکت و یا خدمت) موفقیت‌های زیادی کسب کرده و سال‌های ساله (بعضی از برندهای بسیار موفق، یه قرن و یا حتی نزدیک دو قرن، تو بازارهای داخلی و جهانی ثبات داشتن)، تو بازار شناخته شده و معروفه. و خیلی قابل احترام، اعتماد و مورد پسند مخاطبینه، برندهایی مثل: آدیداس، نایک،G&G   و..

    حالا شما یه برندی دارین و تصمیم گرفته شده، توسعه ی برند انجام بدین، یا محصولی از همون دسته تولیدات قبلیتون ارائه می‌کنی و یا پروداکتی رو به بازار می‌فرستین که با تولید قبلی متفاوته. یه مثال می‌زنیم براتون؛ همه ی ما برند فوق العاده ی نایک رو که  منحصرا کفش تولید می‌کرد می‌شناسیم، این کمپانی فکرکرد حالا که  صنعت برتر و شناخته شده ای تو بازار داریم باید به توسعه ی برند فکرکنیم. با خلق ایده های نو، محصولات جدیدی از قبیل لوازم ورزشی مثل توپ فوتبال، توپ بسکتبال، لباس‌های ورزشی، توپ ولوازم گلف و… روبابرندنایک تولیدکرد. برند نایک، یه برندوالدبه حساب اومد.

    چون مشتریان به ارزش واقعی وکیفیت محصولات کمپانی نایک آگاه بودن، ایده ی توسعه ی برند با اقبال و استقبال زیادی مواجهه شد.

    توسعه ی برند  و چالش ها
    توسعه ی برند و چالش ها

    توسعه ی برند و مزایا

    با توجه به تمایل و ارزش گذاشتن مخاطبین  به برندی، با عملی کردن تصمیم توسعه ی برند، سود و سرمایه ی خوبی نصیب برند والد میشه؛ البته همیشه اینطورنیست المان‌های زیادی تو شکست و موفقیت، ایده ی توسعه ی برند دخیل هستن.

    اما حالابه جنبه‌ی مثبت قضیه نگاه می‌کنیم:

    • برآورده کردن خواسته ی مخاطبین و رضایتشون.
    • ارائه ی محصولات جدید و ارزیابی اونا توسط بازار
    • ارزیابی و محک برند والد برای توسعه‌های بعدی
    • افزایش اعتبار و ارزش و سودآوری برند والد.

    مراحل چندگانه برای توسعه ی برند

    • توجه و شناخت کلی از استراتژی کسب وکار؛ ایجاد برندی ارزشمند، می‌تونه جایگاه و منزلت سازمانتون رو چند برابرکنه.

    از خودتون چند سوال بپرسین؛ استراتژی کسب وکارم چیه؟ قصد دارم کسب وکارم رو توسعه بدم، آیا این رشد بهتر نیست، رشد سازمانی ذاتی باشه؟

    • مشخص کردن گروه مخاطبین؛ برای توسعه ی برند و اضافه کردن محصولات جدید به صنعت کسب وکار، باید گروه هدف رو مشخص کنین.

    روی گروه ویژه ای از مخاطبین، هدف گذاری رو مدیریت کنین. تلاش و همت مضاعف برای جذب و بازاریابی گروه‌های مختلف هدف (با علایق و سلایق متفاوتی که دارن) نمی‌تونه اثرات مثبتی روی توسعه ی برندتون، داشته باشه؛ گروه‌های محدودتری رو هدف قرار بدین.

    تحقیق در مورد بازار هدف رو فراموش نکنین، اگه از اولویت‌های اونا با خبر بشید، با آگاهی و قدرت بیشتری به بازاریابی و توسعه ی برند فکرکنین.

    با کنکاش تو ذهنیات مخاطب در مورد خدمت یا محصولتون، متقاعد می‌شین که تصمیمات بهتری گرفته و جایگاه کسب وکارتون رو بالاتر ببرین.

    • ارتقا و بهبود جایگاه برند؛  برند (نشان، طرح، آرم) شما، متمایزکننده‌ی صنعت کسب وکارتون از بقیه ی رقباست؛ پس هر وقت نتایح فروش و بازخوردهای بازار هدف، این آلارم رو به صدا در آورد که، الان وقتشه که به موقعیت و جایگاه برند، تثبیت ببخشین، باید بیانیه ای تهیه کنین که استراتژی خاصی رو از موقعیت یابی شرکتتون بیان کنه. بیانیه‎ای صادرشده باید قابل اجرا باشه.

    تو اصطلاح و عرف بازاریابی به تثبیت موقعیت برند،Market positioning  گفته میشه.

    • استراتژی طراحی سایت؛ این استراتژی، به صنعت کسب وکارتون و توسعه ی برند کمک شایانی می‌کنه. به کاربران و مراجعه کنندگان دیتاهایی از محتوای سازمانتون میده و می‌تونن به راحتی با شما تو تعامل باشن.

    این وبسایت رو می‌تونین به دو حالت ایجاد کنین؛ وبسایت‌های برندیگ، که چگونگی و ماهیت تجارتتون رو بیان می‌کنه وکاربران می‌تونن به جواب پرسش‌های احتمالیشون در مورد محصول یا خدمتتون، دست پیدا کنن.

    و نوع دوم هم، وبسایتی که علاوه برداشتن المان‌های گفته شده، با عملکرد بالایی که داره سعی می‌کنه مشتریان و مخاطبین زیادی رو جذب کنه.

      توسعه ی برند  و ارتقا جایگاه برند
    توسعه ی برند و ارتقا جایگاه برند

    دلایل شکست توسعه ی برندها

    ایجاد برند و کسب شهرت و اعتبار اون، سال‌ها طول میکشه؛ اما، از دست دادن این اعتبار به چند دقیقه بی احتیاطی نیاز داره. علت شکست بعضی فرآیندها برای توسعه برند، مسائلی از این قبیله:

    • عدم صداقت با مخاطبین و برآورده نکردن انتطارات اونا
    • اعتماد نداشتن بازار هدف، به برند
    • بزرگنمایی شرکت ها و سازمان ها
    • فریب دادن مشتری؛ شاید برند والد عملکرد خوبی داشته وسال‌ها توعرصه‌ی رقابت اول بوده، اما محصولات ثانویه تولید شده با همان برند و با کیفیت پایین، باعث ‌میشه توسعه‌ی برند با شکست روبرو بشه و اعتبار چندین ساله برند والد، از بین بره.
    • فرسودگی برند؛ برای اینکه برند همیشه نو و تازه بمونه و مشتری جذب کنه باید هر از گاهی به خلاقیت دست بزنه؛ به کمک ایده های ناب و نو، پارو از دایره توانمندی ها فراتر بذاره تا به بازار فروش و مخاطب این مژده ی ارتقا نوع وکیفیت محصول یا خدمت رو بده. متفاوت عمل کردن، شرکت ها رو از فلاکت و نابودی نجات میده.کمپانی بزرگ نوکیا، با پیشرفت انواع و اقسام تلفن‌های همراه، حاضر نشد محصول خودش رو ارتقا بده و دیدیم که عظمت و برندش به ورطه‌ی فراموشی سپرده شد.

    *هماهنگ نبودن با بازاز؛ با تغییر سلیقه‌های مخاطبین و اضافه شدن طیف جدیدی از مصرف کننده ها به بازار هدف، همزمان باید محصول متنوع بشه.

    توسعه ی برند یعنی کمک گرفتن از نشان تجاری یه محصول
    توسعه ی برند یعنی کمک گرفتن از نشان تجاری یه محصول

    نتیجه گیری

    توسعه ی برند یعنی کمک گرفتن از نشان تجاری یه محصول، برای گروه و دسته ی دیگه ای از محصولات. این محصولات یا خدمات هم می‌تونه از دسته ورده‌ی محصول قبلی باشه هم می‌تونه نوع جدید و متفاوتی باشه.

    استفاده از برند قبلی برای راه اندازی تولیدات تازه هم دردسرکمتری داره و هم وقت و هزینه ی کمتری صرف می‌شه.

    ۰ ۰ رای ها
    امتیازدهی به مقاله

    پاسخ به سوالات

    اشتراک در
    اطلاع از
    guest
    0 نظرات
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    View all comments
    0
    دوست دارم نظرت رو بدونم! لطفا نظر بده!x