جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

تصمیم گیری باهوشانه و به موقع یک مهارت اساسیه!

فهرست مطالب

تصمیم گیری

تصمیم گیری باهوشانه فرآیندی هست که در طول روز بارها و بارها با آن مواجه میشیم.تصمیم میگیریم از خواب بلند شیم. تصمیم می گیریم غذا بخوریم . تصمیم می گیریم صحبت کنیم.تصمیم می گیریم مطالعه کنیم. تصمیم می گیریم کار کنیم. و تصمیم می گیریم موفق شیم.

تصمیم گیری به موقع:

باید بتونیم به موقع تصمیم بگیریم . تصمیم درست بگیریم و…تصمیم گیری درست و به موقع یک مهارت کاربردی هست. تجربه نشون داده ، ما همون اول تصمیم می گیریم. اما بیشتر اوقات تصمیم خودمون رو اعلام نمی کنیم.یا اجرا نمی کنیم. چون می ترسیم. چون تردید داریم که موفق میشیم یا نه، به خاطر همین می گیم هنوز تصمیم نگرفتم. دارم فکر می کنم.تصمیم گیری باهوشانه ، یعنی بدونی چی می خوای ، اونو به مغزت اعلام کنی و بر اساس اون عمل کنی.عواقب تصمیمت رو هم بدونی و هم به اون متعهد باشی.

زمان می خوام تا تصمیم بگیرم:

همون طوری که گفتم زمان نمی خوایم که تصمیم بگیریم. زمان می خوایم که تصمیمون رو توجیه کنیم.عمده ی تصمیمات ما بر اساس دو رویکردهست:

۱- بر اساس توجیه و منطق و استراتژی تصمیم می گیریم.

۲- بر اساس رویدادهای ناگهانی تصمیم می گیریم

تصمیم گیری باهوشانه
تصمیم گیری باهوشانه

تصمیم گیری باهوشانه بر اساس منطق:

کاملترین و منطقی ترین نوع تصمیمه. بر اساس نیازها ، خواسته ها و علایق مون فکر می کنیم.تجزیه تحلیل می کنیم. به یک نتیجه میرسیم. و تصمیم می گیریم.اگه شهامت و جرات اجرایی کردن این تصمیم رو داشته باشیم ، موفق میشیم.در این نوع تصمیم گیری ، زمان اعلام و اجرای تصمیم هم خیلی مهمه. تصمیم خوب باید به موقع انجام بشه. در غیر اینصورت نتیجه نمی ده.تصمیم می گیری وقتی از خیابون رد شی که ، ماشین نمیاد!خب رد شو! اگه معطل کنی موقعیت عبور رو از دست می دی و دوباره خیابون شلوغ میشه!

تصمیم گیری باهوشانه بر اساس رویدادها:

در این حالت تجربه های قبلی به کمک میان! احساسات و میزان اعتماد به نفس تاثیر می گذارند. در این تصمیمات ، جنبه های احساسی تاثیر گذار تر از منطق هستند. البته نقش تداعی و تجربه های قبلی هم بسیار پر رنگه.هرچه قدر سهم منطق بیشتر بشه ، توجیه تصمیمات راحت تر میشه.بعضی ها قدرت و سرعت تصمیم گیری بالایی در این مرحله دارند.

همه ی تصمیمات نمی تونه منطقی باشه

ما ماشین نیستیم. پس نمی تونیم فقط منطقی تصمیم بگیریم. باید ترکیب منطق و احساس و تجربه رو در نظر بگیریم.چیزی که خیلی مهمه، اینه که بتونیم در زمان مناسب بهترین تصمیم رو بگیریم. شرایط بحرانی ، شرایط فشار و… تصمیمات مار رو دچار مشکل می کنه. قدرت تصمیم گیری در لحظه یه قدرت خاص و یه مهارت نرمه!

برای یک تصمیم گیری خوب و منطقی باید :

  • از عواقب تصمیم خود نترسی
  • به احساسات درونی خود توجه کنی
  • غرایز خود را در نظر بگیری
  • نقش وکیل شیطان را بازی کنی
  • حواست به همه چی باشه
  • حسرت اتفاق افتاده رو نخوری
  • از زوایای دیگر به موضوعات نگاه کنی
  • مراقب فشارهای اجتماعی باشی
  • تعداد انتخاب ها و گزینه های خود را محدود کنی
  • از دیگران کمک بگیری

۲ ۱ رای
امتیازدهی به مقاله
جستجو

مطالب بیشتر

ایده پردازی و خلاقیت . کسب و کار باهوشانه

ایده پردازی و روش های خلق ایده در کسب و کار

ایده پردازی نیاز داره ، برای تفکر خلاق خودتون محدودیت ایجاد کنید. یعنی علاوه بر این که به افزایش مهارت حل مسئله فکر می کنید ، محدودیت های بودجه و زمان را هم در نظر بگیرید. دنبال ایجاد تغییر باشید.

پاسخ به سوالات

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
دوست دارم نظرت رو بدونم! لطفا نظر بده!x