جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

رغبت سنج شغلی هالند ، چه شغلی برای شما مناسبه؟

فهرست مطالب

رغبت سنج شغلی . کسب و کار باهوشانه

رغبت سنج شغلی هالند ،برای اینکه بینید ،  چه شغلی برای شما مناسبه؟ با این تست شما می تونین تا حدود زیادی شغل خودتون را بر اساس شخصیت خودتون انتخاب کنید. تست هالند یکی از معروف ترین آزمون های بررسی ، ارزیابی و هدایت شغلی و انتخاب رشته تحصیلی  است.

رغبت سنج شغلی . کسب و کار باهوشانه
رغبت سنج شغلی . کسب و کار باهوشانه

شخصیت هر فرد می تونه نقش مهمی در زندگی و انتخاب شغل شخص داشته باشه. از طرفی ناهماهنگی و ناهمگونی بین شخصیت و محیط شغلی ، باعث ناراحتی ، عدم کارآیی و عدم پیشرفت میشه! نظریه و تست رغبت سنج شغلی هالند ، در شهرهای مختلف از آسیا اروپا آمریکا افریقا و استرالیا مورد تایید و حمایت قرار گرفته است.

روانشناسان معتقدند کسانی که خودشناسی بیشتری دارند، انتخاب های بهتری انجام می دهند. خودشناسی یعنی توانایی فرد برای شناسایی استعدادهای بالقوه در محیط اجتماعی. تجربیات کودکی و خردسالی ، نحوه ی تربیت ، فشارهای اجتماعی ، در تعیین اهداف و ترجیح های شغلی اثر گذار است.

برای انتخاب شغل مناسب علاوه بر خود شناسی و شخصیت شناسی ، نیاز به اطلاعات در مورد شغل های مختلف هم هست.سن و سالی که درآن تصمیم به انتخاب شغل می گیرید هم در انتخاب شما اثر می گذارد. یعنی انتخاب شغل با افزایش سن به طور دقیق تر انجام می شود.

تست رغبت سنج شغلی هالند ، چه شغلی برای شما مناسبه؟

طبق نظریه ی هالند ، افراد از لحاظ شخصیت دارای شش تیپ شخصیتی هستند. این شش تیپ عبارتند از : واقع گرا . جست جو گر، اجتماعی ، قرار دادی ، متهور و کار آفرین و هنری ! البته این طبقه بندی کلی است و حدود ۷۲۰ الگوی شخصیتی متفاوت را شامل میشه.در ضمن ممکنه شخصی ترکیبی از هر شش نوع تیپ شخصیتی را دارا باشند. در این موارد باید دید کدام بعد شخصیتی تاثیر گذار تر است.

 شخصیت واقع گرا و شغل مناسب آنها:

افرادی که شخصیت واقع گرا دارن ، در کار جدی هستن. کارها و سایر امور را واقع بینانه دنبال می کنن. مهارت های مکانیکی و فیزیکی بیشتری دارن. تفکراتشون بیشتر عملی و واقعی است.

از قدرت جسمانی بیشتری برخوردارن . علاقه به کار و علاقه به هماهنگی یکی دیگر از خصوصیات این افراد است.افراد واقع گرا اگه با مشکلی مواجه بشن ، دنبال راه حل های عملی می گردن. این افراد بیشتر به درد کارهایی که نیاز به مهارت فنی داره می خورن! شغل مناسب این گروه ، مشاغل فنی و مهارتی است.

شخصیت جستجو گر و شغل مناسب آنها:

افرادی که شخصیت جست جو گر دارن ، علاقه مند به تفکر ، سازمان دهی و قدرت استدلال هستند.این گروه روابط اجتماعی را زیاد دوست ندارند. کمتر به تغییر رشته درسی و دانشگاهی فکر می کنن. بعضی وقت ها در مورد پیشرفت های آینده ، رویاپردازی می کنند. این گروه از انجام کارهای پیچیده که نیاز به تفکر داره، لذت می برن. این افراد خلاق هستند. همواره در حال پیشرفت می باشند . معمولا کم رو و محتاط هستند.شغل مناسب این گروه تحقیق و تحلیل گری است.

شخصیت اجتماعی و شغل مناسب آنها:

افراد این گروه میل بیشتری به ارتباطات و روابط اجتماعی دارن. این افراد شغل های مثل معلمی و آموزش ، مشاوره را بیشتر می پسندند.این گروه افراد مسئولیت پذیر  و انسان دوست هستند. این افراد به قرار دادهای اجتماعی پایبند هستند.

به راحتی با سایرین ارتباط برقرار می کنند. افرادی که شخصیت اجتماعی دارند ، از حل منطقی و عقلانی مسائل ، به شدت گریزان هستند. ازکارهای بدنی و فعالیت های سازمان یافته خوششان نمی آید.شغل مناسب این گروه ، مشاوره ، روانشناسی و آموزش است.

شخصیت قرار دادی و شغل مناسب آنها:

این افراد به قوانین و مقررات احترامی خاصی می گذارند. می توانند رفتار خود را به درستی کنترل کنند. نظم و تزتیب را دوست دارند .از موقعیت های پیچیده فرار می کنند. به فعالیت های بدنی ، اجتماعی رغبت چندانی ندارند.( در واقع گریزانند. شغل مناسب این گروه استخدام در شرکت به عنوان کارمند ، حسابدار و… است.

شخصیت متهور و کار آفرین و شغل مناسب آنها :

افراد متهور قدرت کلام بیشتری دارند. ماجراجو هستند. به شدت اجتماعی هستند. در فعالیت ها ، نقش رهبر و لیدر را به عهده دارند. در جستجوی قدرت و موقعیت هستند. تلاش می کنند تا رهبر باشند. این افراد به فعالیت های مالی و تجاری علاقه مندند و سعی می کنند در این امور مهارت کسب کنند. این گروه به وکالت و مدیریت بیشتر علاقه مند هستند.

شخصیت هنری و شغل مناسب آنها:

افرادی که شخصیت هنری دارند ، در شناخت و بیان خصوصیات خود مهارت دارند. روابط خوبی با دیگران دارند. زیاد به نظم و ترتیب علاقه ندارند. در روابط خود با دیگران بسیار حساس هستند. کمتر خود را کنترل می کنند. به سادگی درباره ی عواطف و احساسات خود صحبت می کنند. این افراد به صفات زنانه بیشتر گرایش دارند.

سعی می کنند با خلق آثار هنری ، با مشکلات محیطی مبارزه کنند.شغل مناسب این گروه بیشتر کارهای هنری مق نقاشی ، موسیقی و نویسندگی است.
برای این که از تیپ شخصیتی خودتون اطلاع پیدا کنین ، بهتره در تست رغبت سنج شغلی هالند شرکت کنید . به کمک تست رغبت سنج شغلی شما شناخت نسبی از خودتون پیدا می کنین . با شناخت خودتون و درک موقعیت موجود می تونین در انتخاب شغل مناسب موفق تر عمل کنید. پس از شغل خودتون لذت می برین. آرامش خواهید داشت و راه موفقیت را بهتر و سریعتر طی می کنید.

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
جستجو

مطالب بیشتر

ایده پردازی و خلاقیت . کسب و کار باهوشانه

ایده پردازی و روش های خلق ایده در کسب و کار

ایده پردازی نیاز داره ، برای تفکر خلاق خودتون محدودیت ایجاد کنید. یعنی علاوه بر این که به افزایش مهارت حل مسئله فکر می کنید ، محدودیت های بودجه و زمان را هم در نظر بگیرید. دنبال ایجاد تغییر باشید.

پاسخ به سوالات

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
دوست دارم نظرت رو بدونم! لطفا نظر بده!x