جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

تأثیرگذاری در ارائه و روش یک ارائه ی تاثیرگذار و موفق

فهرست مطالب

تأثیرگذاری در ارائه و توجه به مخاطبان

تأثیرگذاری در ارائه چیزیه که همه به دنبالشن، ولی مطمئنا همه بهش نمیرسن. دلیلش چی میتونه باشه، جز نداشتن اطلاعات کافی! اگه شما هم دوس دارین یه ارائه تأثیرگذاری داشته باشین، با ما همراه باشین تا این مسیر رو براتون آسون‌تر کنیم.

تأثیرگذاری در ارائه
ارائه و سخنرانی تأثیرگذار

شاید قراره یه ارائه و سخنرانی داشته باشین و الان یه استرس عجیبی گرفتین که چطور اون تأثیرگذاری در ارائه رو داشته باشین. آروم و ریلکس باشین؛ چون قراره اینجا به شما یاد بدیم که چطور این مسیر و به خوبی و موفقیت پشت سر بزارین. نکاتی که اینجا بهتون میگیم، برای سخنرانی از دانشگاه گرفته تا جلسات کاری بسیار مهم، مفیده.

تأثیر نشون دادن اشتیاق و ارتباط برقرار کردن با مخاطب

قبل از ارائه مخاطب شما رو با نحوه ورودتون قضاوت میکنه، ولی در زمان ارائه اولین چیزی که خیلی مهمه و میتونه مخاطب رو میخکوب کنه، دیدن اشتیاق شما و ارتباط برقرار کردنتون با اوناست. برای تأثیرگذاری در ارائه، باید مخاطب رو محور قرار بدین و با خودتون همراه کنین، تا احساس خستگی نکنه و حرفاتونو بفهمه. از شوق و اشتیاق هم نگم براتون که چیکارا میکنه!

تصور کنین که شما مخاطب هستین و سخنرانی داره انجام میشه. اگه فرد سخنران بی‌حال و جدی باشه، قطعا حس بدی بهتون دست میده و دوس دارین که زودتر اون محل رو ترک کنین. حالا تصور کنین که با یه سخنران پر شور و اشتیاق رو‌به‌رو هستین! حتی با تصورشم حس خوشایندی بهتون دست میده و دوس دارین همچین تجربه‌ای رو داشته باشین.

پس فهمیدین اگه میخوایین اون تأثیرگذاری در ارائه رو داشته باشین، در اولین قدم شور و شوقتون رو نشون بدین و یک‌طرفه سخنرانی نکنین؛ یعنی کاری کنین مخاطب همراه شما باشه. برای این کار میتونین ازشون سؤال بپرسین و یا ازشون بخوایین، نظرشون رو در مورد موضوعی بگن.

تأثیر ارتباط برقرار کردن با مخاطب

تأثیرگذاری در ارائه و متمرکز شدن روی نیاز مخاطب

چیزی که خیلی مهمه، اینه که نیاز و خواسته مخاطبو بشناسیم و موقع سخنرانی حول محور اون صحبت کنیم. اگه دوس دارین مخاطبو جذب کنین و به اون تأثیرگذاری در ارائه برسین، حتما این مورد و بهش توجه کنین. خیلی راحت میتونین واکنش مخاطباتون رو زیر نظر بگیرین تا به نقطه قوت و ضعف خود توی سخنرانی پی ببرین. با این روش شما از اصل موضوع منحرف نمیشین و اگه شدین زودی اصلاحش میکنین!

ساده گرفتن و متمرکز شدن روی پیام اصلی

قبل از شروع ارائه باید پیام اصلیتون رو مشخص کنین، تا بتونین در جهتش حرکت کنین. اگه شمام فکر میکنین که برای تأثیرگذاری در ارائه، باید کلمات قلمبه سلمبه به‌کار ببرین، سخت در اشتباهین!

سادگی همیشه خوبه و حتی توی متن ارائه هم باید بهش توجه بشه. اگه از کلمات ساده برای رسوندن پیام اصلیتون استفاده کنین، مخاطب بیشتر جذب میشه و میتونه محتوانو قبول کنه.

دونستن نکات لازم قبل از شروع ارائه
دونستن نکات لازم قبل از شروع ارائه

تأثیر ارتباط چشمی و همراه داشتن لبخند

خیلی وقته که مردم تأثیر ارتباط غیر‌کلامی رو درک کردن و سعی میکنن ازش برای رسیدن به اهدافشون کمک بگیرن. روشنه که توی سخنرانی لبخند رو لب چقدر میتونه برای مخاطب جذاب باشه. داشتن لبخند و برقراری ارتباط چشمی، حس مثبت و خوبی به مخاطب میده و باعث تأثیرگذاری در ارائه میشه. اگه موقع سخنرانی ارتباط چشمیتون رو حفظ کنین، حتی متوجه میشین که مخاطب به موضوعتون علاقمنده یا نه! بهتره اینطور بگم که بخشی از محتوای ارائه‌مون با همین ارتباط چشمی و لبخند منتقل میشه.

این روش حتی استرس شما رو هم کم میکنه؛ چون دیگه فکر نمیکنین با انبوهی از جمعیت رو‌به‌رو هستین، بلکه با تک تک افراد در ارتباطین.

بیایین با هم بریم به گذشته، که شما به‌عنوان یه مخاطب توی جلسه ارائه بودین و سخنران هیچ ارتباط چشمی برقرار نمی‌کرد. بله، احساستون در اون لحظه رو میدونم! اونموقع شما فکر کردین که سخنران حضورتون رو جدی نگرفته و هیچ توجهی به شما نداشته. با شما موافقم، چرا‌که ارتباط چشمی و لبخند روی لب، توجه و احترام به مخاطبه. حتی سخنران میتونه از شما بازخورد بگیره که مشتاق دنبال کردن حرفاش هستین، یا نه خسته شدین!

استفاده از زبان بدن، مثل لبخند و ارتباط چشمی
استفاده از زبان بدن، مثل لبخند و ارتباط چشمی

شروع کردن ارائه با قدرت

تا الان خیلی نکته‌ها رو بهتون گفتم، تا اون تأثیرگذاری در ارائه رو داشته و یه روز عالی رو پشت سر گذاشته باشین. ولی شاید الان خیلی براتون مهم باشه که چطوری سخنرانی‌تونو شروع کنین تا بتونین در نگاه اول مخاطب رو جذب کنین. نکته‌ای که هست و باید بدونین، قدرتمند و با ‌اعتماد‌به‌نفس شروع کردن سخنرانیه!

میدونم الان با خودتون فکر میکنین که چطوری؟! میخوام طلایی‌ترین نکته رو بهتون بگم! شروع سخنرانی فقط سخنانی نیست که به زبونش میارین، بلکه مطمئن بودن از خودتون و درست ظاهر شدنتون توی جایگاه خیلی مهمه.

خیلیا فکر میکنن برای اینکه با قدرت شروع کنن، باید اونی باشن که نیستن! باید بگم این کاملا اشتباهه و برعکس این قضیه صادقه. برای با قدرت ظاهر شدن، اصلا استرس نداشته باشین و نفس عمیق بکشین و خودتون باشین! اگه میخوایید شروع قدرتمندی داشته باشین، از کلمات جذاب و به‌یاد‌ماندنی استفاده کنین تا از همون لحظه اول، هم شما اعتماد‌به‌نفستون بالا بره و هم مخاطب بدونه که قراره یه روز متفاوتی رو تجربه کنه.

شروع قدرتمند داشتن در ارائه
شروع قدرتمند داشتن در ارائه

تأثیر داستان‌سرایی

برای تأثیرگذاری در ارائه میتونین از داستان‌سرایی استفاده کنین. همونطور که میدونین، شنیدن داستان برای مخاطب خیلی شیرین و جذابه و یکی از مؤثر‌ترین راه‌های ارتباطیه. چون تقریبا همه به شنیدن داستان علاقمندن، با تمام حواسشون به داستان گوش میکنن. بخاطر همین میتونین از این روش استفاده کنین تا تأثیر بیشتری روی مخاطب بزارین و توی مسیری که میخوایین، متقاعدشون کنین.

فقط نکته‌ای که باید بهش توجه کنین، اینه که داستانتون در راستای پیام اصلی رائه‌تون باشه؛ تا تأثیر بهتری روی مخاطب گذاشته و به درک هر چه آسون‌تر موضوع کمک کنه. باری‌لوپز برای اینکه اهمیت داستان‌سرایی در تأثیرگذاری در ارائه رو نشون بده، میگه: بعضی وقتا آدما برای زنده موندن، بیش از غذا به داستان نیاز دارن.

نتیجه‌گیری

برای تأثیرگذاری در ارائه، همونطور که در بالا بهش اشاره کردیم، یه‌سری نکته‌ها رو باید بدونین و بهش عمل کنین. این نکته رو همیشه خاطرتون باشه که حرفای شما یاد آدما نمیمونن، بلکه اون احساسی که شما ایجاد میکنین مهمه و هیچ‌وقت فراموش نمیکنن!

گفتیم که چقدر ارتباط گرفتن با مخاطب و حتی زبان بدن و ارتباط غیر‌کلامی، میتونه در تأثیرگذاری در ارائه مهم باشه. اگه مطالب بالا رو خونده باشین و قرار باشه توی یه جمعی سخنرانی و ارائه داشته باشین، به راحتی میتونین از پسش بر‌بیایین و توی ارائه‌تون تأثیرگذار باشین. ممنون که تا آخر همراهمون بودین.

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
جستجو

مطالب بیشتر

ایده پردازی و خلاقیت . کسب و کار باهوشانه

ایده پردازی و روش های خلق ایده در کسب و کار

ایده پردازی نیاز داره ، برای تفکر خلاق خودتون محدودیت ایجاد کنید. یعنی علاوه بر این که به افزایش مهارت حل مسئله فکر می کنید ، محدودیت های بودجه و زمان را هم در نظر بگیرید. دنبال ایجاد تغییر باشید.

پاسخ به سوالات

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
دوست دارم نظرت رو بدونم! لطفا نظر بده!x