جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

بهترین کشورهای جهان ، بدترین کشورهای جهان برای زندگی

فهرست مطالب

بهترین کشورهای جهان

بهترین کشورهای جهان ، بدترین کشورهای جهان برای زندگی کدوم کشورها هستن و چه ویژگی هایی دارند. ایران در کجای این رتبه بندی قرار دارد.

کشورهای اسکاندیناوی باری دیگر در لیست بهترین کشورهای جهان و خوشایند‌ترین مکان‌های جهان برای زندگی رتبه‌های اول را درو کردند، با این تفاوت که این‌بار متخصصان هشدار دادند این برتری دلیلی بر آن نیست که این کشورها نگرانی نداشته‌باشند.

بهترین کشورهای جهان
بهترین کشورهای جهان

براساس گزارش CNN، موسسه بریتانیایی لگاتوم به تازگی گزارش سالانه شاخص رفاه خود را منتشر کرده‌ و در آن ۱۴۲ کشور مختلف جهان را براساس ۸۹ متغیر وابسته به هشت شاخص جانبی را رتبه‌بندی کرده‌است: اقتصاد،‌کار‌آفرینی و فرصت‌ها، دولت، تحصیلات، سلامت و بهداشت، ایمنی و امنیت، آزادی شخصی و سرمایه اجتماعی.

بهترین کشورهای جهان ، بدترین کشورهای جهان

برای انتخاب بهترین کشورهای جهان و بدترین کشور های جهان باید فاکتورهای اقتصادی ، بازار کسب و کار و شغل ، دولت و حکومت ، تحصیلات مردم ، سلامت و بهداشت و امکانات مربوطه ، ایمنی و آزادی و امنیت مردم و جامعه و سرمایه های اجتماعی موجود در جامعه را در نظر گرفت.

اسکاندیناوی‌ها بهترین کشورهای جهان

کشورهای اسکاندیناوی برای هفتمین سال پیاپی رتبه‌های اول این رتبه‌بندی را به عنوان مرفه‌ترین و بهترین کشورهای جهان از آن خود ساخته‌اند و در بسیاری از متغیرها از جمله اعتماد به دیگران، خشنودی از انتخاب‌های آزادانه، آزادی مدنی و حق انتخاب و رضایت از استاندارد‌های زندگی بالاترین امتیازها را به دست آوردند.با این‌همه متخصصان هشدار می‌دهند این کشورها هنوز مسائلی دارند که باید با آنها مواجه شوند. برای مثال از بعد اقتصادی این کشورها در مقایسه با برخی از کشورهای پیشرفته عملکرد موفقی از خود نشان نداده‌اند.

چین ثروتمند، نه مرفه

قدرتمند‌ترین اقتصاد براساس این گزارش به کشور سنگاپور تعلق دارد، که در لیست رتبه‌بندی کلی رفاه رتبه هفدهم را به دست آورده‌است. این کشور همچنین تمامی زیرشاخص‌ها به جز آزادی فردی و سرمایه اجتماعی نیز در میان ۱۵ کشور برتر جهان دیده می‌شود.چین از نظر اقتصادی رتبه سوم جهان را به دست آورده‌است،‌ اما رتبه این کشور در رتبه‌بندی نهایی ۵۲ است. چین در بخش امنیت و ایمنی رتبه ضعیف ۱۰۰ و در بخش آزادی‌های فردی رتبه ۱۲۰ را به دست آورده‌است.اما اندونزی بزرگترین داستان موفقیت رتبه‌بندی سال ۲۰۱۵ رفاه به شمار می‌رود. این کشور در طول هفت سال گذشته ۲۱ رتبه صعود کرده و به جایگاه ۶۹ دست یافته و به پرسرعت‌ترین کشور در زمینه بهبود وضعیت تبدیل شده‌است.

جهان خطرناک‌تر از همیشه

از دیگر یافته‌های کلیدی این گزارش سالانه این است که جهان از سال ۲۰۰۹ که تدوین گزارش رتبه‌بندی رفاه کشورها آغاز شده‌است تا به امروز، لحظه به لحظه به مکانی خطرناک‌تر تبدیل شده‌است. جمهوری کنگو، افغانستان و سوریه به عنوان خطرناک‌ترین کشورهای جهان معرفی شده‌اند و رتبه کلی رفاه این کشورها به ترتیب ۱۳۷، ۱۴۱ و ۱۳۶ اعلام شده‌است.در میان بهترین کشورهای جهان ،‌ ایالات متحده با رتبه‌ کلی ۱۱، ناامن‌ترین کشور به شمار رفته و در بخش امنیت رتبه ۳۳ را به دست آورده‌است.

براساس این گزارش آمریکا تنها کشور غربی است که در آن نمونه‌های متعددی از خشونت‌های سیاسی دولتی به ثبت رسیده‌است،‌میزان این نوع خشونت‌ها در آمریکا از درجه یک تا پنج،‌ درجه سه اعلام شده‌است و شدت این نوع خشونت‌ها در آمریکا با کشورهایی مانند ونزوئلا، السالوادور و جمهوری دومینیکن برابری می‌کند.در این گزارش به نقل از گزارش سازمان عفو بین‌الملل، میزان خشونت‌های دولتی سیاسی در آمریکا برابر با خشونت‌های سیاسی عربستان سعودی اعلام شده‌است. در مقابل،‌ هنگ‌کنگ برای سومین سال پیاپی به عنوان امن‌ترین نقطه جهان معرفی شده‌است.

بهترین و بدترین  کشورهای جهان

کشور نروژ باردیگر برترین رتبه در لیست مرفه‌ترین و بهترین کشورهای جهان را به دست آورده‌است. پس از نروژ کشورهای سوئیس، دانمارک، نیوزیلند،‌سوئد، کانادا،‌اتریش، فنلاند و ایرلند رتبه دوم تا نهم بهترین کشورهای جهان را به دست آورده‌اند. در نقطه مقابل این کشورها، جمهوری آفریقای مرکزی، افغانستان،‌هائیتی،چاد، بوروندی، جمهوری دموکراتیک کنگو،‌ سوریه، یمن، سودان و آنگولا به ترتیب با کسب رتبه‌های ۱۴۴ تا ۱۳۳ به عنوان بدترین کشورهای جهان معرفی شدند.

دربخش زیرشاخص‌ها رتبه بهترین و بدترین اقتصاد جهان به ترتیب به سنگاپور و لیبریا اختصاص یافته‌است. در بخش کارآفرینی و فرصت‌ها سوئد و جمهوری آفریقای مرکزی نقاط مقابل یکدیگر را در رتبه‌بندی به دست آورده‌اند. در بخش دولت سوئیس برترین و افغانستان بدترین کشور جهان معرفی شده‌است.

در بخش تحصیلات استرالیا برترین و جمهوری آفریقای مرکزی بدترین کشور جهان اعلام شدند. در بخش سلامت و بهداشت آمریکا رتبه اول جهان را به دست آورده و در مقابل آن کشور جمهوری آفریقای مرکزی قرار گرفته‌است. هنگ‌کنگ امن‌ترین و جمهوری دموکراتیک کنگو ناامن‌ترین کشورهای جهان اعلام شده‌اند.کانادا آزاد‌ترین کشور جهان معرفی شده و کشور یمن به عنوان بدترین مکان برای زیرپا گذاشته شدن حق آزادی فردی معرفی شده‌است و در نهایت نیز نیوزیلند دارای برترین توگو دارای ضعیف‌ترین سرمایه اجتماعی معرفی شده‌اند

رتبه‌بندی همدلی در میان کشورها – میزان احساسات مردم به هم

دانشمندان برای اولین‌بار کشورهای جهان‌ را از نظر همدلی و درک احساسات شهروندانشان رتبه‌بندی کرده‌اند و براساس داده‌های به دست آمده از ۱۰۴۳۶۵ بزرگسال در ۶۳ کشور مختلف، اکوادور در این رتبه‌بندی مقام اول را به دست آورده‌است.براساس گزارش ساینس الرت،‌این مطالعه که آمریکا را در رتبه هفتم جهان قرار داده‌است،‌میزان احساسات مردم یک کشور را نسبت به یکدیگر و تمایل آنها برای تصور کردن دیدگاه دیگران مورد بررسی قرار دادند.

پایین‌ترین رتبه همدلی براساس یافته‌های این تحقیق به کشور لیتوانی رسیده‌است.براساس نظرسنجی آنلاینی که توسط بیش از ۱۰۰ هزار داوطلب کامل شد، محققان به درک رابطه میان احساسات همدلانه و صفات شخصیتی و رفتارهای جامعه‌پسند از جمله فعالیت‌های داوطلبانه و خیرخواهانه پرداختند و در نهایت ادعا کردند این تحقیق از نظر تعداد افراد مورد مطالعه قرار گرفته و تعداد کشورها، وسیع‌ترین آزمایش تفاوت‌های فرهنگی در زمینه همدلی بوده‌است.براساس یافته‌های این مطالعه رتبه‌بندی ۱۰ کشور برتر جهان با بیشترین میزان همدلی از این قرارند:

 اکوادو، عربستان، پرو، دانمارک، امارات، کره، آمریکا، تایوان، کاستاریکا وکویت.
در مقابل کشورهای لیتوانی، ونزوئلا، استونی، لهستان و بلغارستان از کمترین میزان همدلی برخوردارند و در حقیقت محققان دریافتند هفت کشور از ۱۰ کشور پایین رتبه‌بندی در منطقه اروپای شرقی قرار گرفته‌اند. دانشمندان همدلی را به تمایل افراد برای هماهنگی روانی با احساسات و دیدگاه‌های دیگران توصیف کرده‌اند. برای محاسبه این حس در افراد، از داوطلبان خواسته شد تا پرسشنامه‌ای برگرفته از چندین آزمون استاندارد را پر کنند.

این آزمون‌ها میزان همدلی،‌صفات شخصیتی، جامعه پسند بودن، و فردگرایی یا جمع‌گرایی آنها را مورد ارزابی قرار می‌دهد. محققان همچنین اعتماد به‌نفس و حس خوب بودن افراد را نیز مورد بررسی قرار دادند. نتایج نشان داد کشورهایی که جمع‌گرایی در آنها بیشتر است از همدلی بیشتری برخوردارند و همدکی در کشورها با قابل پذیرش بودن، باوجدان بودن، اعتماد‌ به نفس، رفتارهای جامعه‌پسند و سلامت ذهنی در ارتباط است.

با این همه تعداد محدود داوطلبان، اجرای آزمایش تنها به زبان انگلیسی، و اینکه داوطلبان تنها افرادی بودند که درمورد ویژگی‌های خود شهادت می‌دادند، می‌توانند نتایج تحقیق را زیر سوال ببرند و همچنین در این تحقیق میزان همدلی افراد یک کشور نسبت به افراد کشوری دیگر سنجیده نشده‌است. با این همه نتایج به دست آمده می‌تواند دیدگاهی نسبی درباره نحوه بیان همدلی در فرهنگ‌های مختلف به وجود آورد.

شاخص امید – کجا بیشتر می‌توانید زندگی‌ کنید؟ – بهترین کشورهای جهان

شاخص امید به زندگی یا طول عمر طی چند دهه گذشته در کشورهای مختلفی از قبیل آمریکا افزایش یافته‌است،‌اما این روند را در بیشتر کشورهای توسعه یافته می‌توان به خوبی مشاهده کرد به اندازه‌ای که اکنون آمریکا از نظر طول عمر رتبه ۲۶ جهان را دارا است.

براساس گزارش ۲۴/۷ وال‌استریت، میزان طول عمر در بیشتر کشورهای توسعه یافته رو به افزایش گذاشته‌است، به طوری که آمریکا که بودجه زیادی را صرف بهبود بهداشت و درمان شهروندانش می‌کند هم اکنون در رتبه ۲۶ جهان قرار گرفته است.سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه در اوایل ماه جاری گزارشی مبتنی بر آمار طول عمر ۳۴ کشور عضو این سازمان و چند کشور توسعه یافته دیگر را منتشر ساخت که بر اساس این گزارش کشور سوئیس در میان دیگر کشورهای عضو این سازمان از بالاترین میزان طول عمر برخوردار است.

این گزارش براساس معیارهای مختلفی از قبیل سلامت، ابتلا به بیماری‌های شدید و آمار مرگ‌ و میر ناشی از ابتلا به این بیماری‌ها از قبیل سرطان،‌دیابت و بیماری‌های قلبی عروقی، چاقی، تخصیص بودجه به بخش درمان و سلامت، سرانه تولید ناخالص داخلی کشورها،‌توانایی مالی شهروندان برای دسترسی به خدمات درمانی،  و دیگر معیارها در حوزه سلامت و اقتصاد تدوین شده‌است.

براساس این گزارش سوئیس، ایتالیا، ژاپن، ایسلند، اسپانیا، فرانسه، استرالیا، سوئد، اسرائیل و نروژ از بالاترین میزان طول عمر برخوردار هستند.همچنین میزان طول عمر در این کشورها نیز به ترتیب ۸۲٫۸ سال در سوئیس، ۸۲٫۷ سال در ایتالیا، ۸۲٫۷ سال در ژاپن، ۸۲٫۴ سال در ایسلند و اسپانیا، ۸۲٫۲ سال در فرانسه، ۸۲٫۰ سال در استرالیا، ۸۱٫۹ سال در سوئد، ۸۱٫۸ سال در اسرائیل و ۸۱٫۴ در نروژ و اسرائیل اعلام شده‌اند.همچنین بالاترین درصد سلامت بزرگسالان در کشورها به استرالیا با ۸۵٫۴ درصد اختصاص یافته‌ و نروژ بالاترین میزان تخصیص بودجه سلامت و درمان را دارا است.

خوشبین‌ترین و ناامید‌ترین مردمان جهان در پایان سال – بهترین کشورهای جهان

موسسه بین‌المللی WIN/Gallup نتیجه سی‌و‌هشتمین گزارش پایان سال خود را درباره چشم‌انداز، انتظارات، دیدگاه‌ها و باورهای ۶۴ هزار انسان از ۶۵ کشور در سرتاسر جهان منتشر کرد.براساس گزارش گالوپ، ۷۰ درصد از انسان‌هایی که در این نظرسنجی شرکت کرده‌اند اعلام کردند از ۶۰ درصد زندگی خود در سال ۲۰۱۴ رضایت داشته‌اند و تنها ۴۰ درصد از آنها باور داشتند سال آینده یکی از بهترین‌سال‌های اقتصادی برای کشور آنها خواهد‌بود.به گفته گالوپ، شادترین کشور در این گزارش فیجی است که ۹۳ درصد از شهروندان آن شاد بوده‌اند درحالی که عراق با ۳۱ درصد غمگین‌ترین کشور دنیا است. آفریقایی‌ها با ۷۵ درصد  و آسیایی‌ها با ۶۳ درصد بیشترین خوشبینی را دارند که سال ۲۰۱۵ سالی بهتر از ۲۰۱۴ خواهد‌بود.

این درحالی است که تنها ۱۲ درصد از ساکنان اروپای غربی معتقد هستند سال آینده سال کامیابی اقتصادی خواهد‌بود.از هر پنج ساکن زمین سه نفر حاضر است به‌خاطر کشورش به جنگ برود، به بیانی دیگر ۷۷ درصد از ساکنان خاورمیانه و آفریقای شمالی و ۲۵ درصد از اروپای غربی.به نظر میاید شادترین منطقه زمین قاره آفریقا است زیرا ۸۳ درصد از افرادی که از این قاره در نظرسنجی شرکت کرده‌اند شاد بوده‌اند، پس از آن آسیا با ۷۷ درصد در رتبه دوم شادترین منطقه جهان قرار گرفته‌است.

در این‌حال ساکنان اقیانوسیه، خاور میانه-آفریقای شمالی و اروپای غربی به ترتیب با ۱۴ درصد، ۱۳ درصد و ۱۱ درصد از کمترین میزان خرسندی از زندگی برخوردارند.مقایسه شادترین کشورهای اروپای غربی و شرقی نشان می‌دهد فنلاند با آماری ۸۰ درصدی شادترین کشور اروپا است و یونان با آماری ۲۴ درصدی غمگین‌ترین کشور اروپایی به شمار می‌رود که ساکنان آن خود را غمگین یا بسیار غمگین توصیف کرده‌اند، روندی که وقوع آن با توجه به بحران اقتصادی که یونان با آن مواجه‌است،‌ دور از ذهن نیست. با این‌همه شادترین و غمگین‌ترین کشورهای اروپایی با شادترین و ناشاد‌ترین کشورهای جهان فاصله زیادی دارند.

شیوع خوشبینی – بهترین کشورهای جهان

خوشبین‌ترین کشور جهان با ۸۵ درصد شرکت‌کننده امیدوار، کشور نیجریه است، درحالی که تنها ۲۶ درصد از لبنانی‌ها معتقدند سال آینده بهتر از سال ۲۰۱۴ خواهد‌بود، ۵۳ درصد از لبنانی‌ها سال ۲۰۱۵ را سالی نامبارک می‌دانند و از این رو لبنان بدبین‌ترین کشور جهان از نظر گالوپ است.

اقتصاد غرب در بحران

۴۲ درصد از شرکت‌کنندگان معتقد هستند سال آینده میلادی سال شکوفایی اقتصادی خواهد‌بود، درحالی که ۲۳ درصد از آنها آن را یکی از دشوار‌ترین سال‌های اقتصادی توصیف کرده‌اند. با این‌همه شرکت‌کنندگان کشورهای اروپای غربی همچنان معتقدند اقتصاد این منطقه همچنان با بحران دست‌و‌پنجه نرم خواهد کرد، از این رو ۴۴ درصد از آنها سال بعد را از نظر اقتصادی برابر امسال توصیف کرده‌اند و ۴۰ درصد از آنها معتقدند سال آینده سالی دشوار خواهد‌بود.

تنها ۱۲ درصد از ساکنان این منطقه سال جدید را سال توسعه اقتصادی می‌دانند.همچنین نیجریه باری دیگر در بخش خوبین‌ترین‌ها قرار گرفت زیرا ۸۰ درصد از ساکنان نیجریه معتقدند سال  بعد سال کامیابی اقتصادی خواهد‌بودو فرانسه، صربستان،یونان و بلژیک هرکدام با ۵۷، ۵۶، و ۵۴ درصد ناامیدی سال آینده را یکی از دشوارترین دوران‌های اقتصادی می‌دانند.

برای کشورت می‌جنگی؟

۶۰ درصد از کل شرکت‌کنندگان به این پرسش پاسخ مثبت داده‌اند و تنها ۲۷ درصد با آن مخالفت کرده‌اند. ساکنان اروپای غربی محتاط‌ترین‌های جهان هستند زیرا تنها ۲۵ درصد از آنها اعلام کردند برای کشورهای خود اسلحه به دست خواهند گرفت و ۵۳ درصد از آنها با جنگیدن مخالفت کردند. این آمار با آمار کشورهای عربی، خاورمیانه و آفریقای شمالی تضاد بسیار دارد زیرا ۷۷ درصد از ساکنان این مناطق برای جنگ به خاطر کشورشان اعلام آمادگی کرده‌اند، این آمار در آسیا به ۷۱ درصد می‌رسد.

۴۴ درصد از آمریکایی‌ها، ۲۷ درصد از بریتانیایی‌ها،‌۲۹ درصد از فرانسوی‌ها، ۱۸ درصد از آلمان‌ها و ۳۹ درصد از سوئیسی‌ها، برای جنگ زیر پرچم کشورشان اعلام آمادگی کرده‌اند.به گفته ژان مارک لگر رئیس مرکز بین‌المللی WIN/Gallup، اگرچه چشم‌انداز اقتصاد جهان همچنان غیرقابل پیش‌بینی است اما شادی کمرنگ‌نشده و در جهان پابرجا است. به گفته وی، نظرسنجی امسال همچنین نشان می‌دهد خوشبینی انسان‌ها در سرتاسر جهان رو به افزایش گذاشته و از دید آنها سال بعد سالی عالی خواهد‌بود.

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
جستجو

مطالب بیشتر

ایده پردازی و خلاقیت . کسب و کار باهوشانه

ایده پردازی و روش های خلق ایده در کسب و کار

ایده پردازی نیاز داره ، برای تفکر خلاق خودتون محدودیت ایجاد کنید. یعنی علاوه بر این که به افزایش مهارت حل مسئله فکر می کنید ، محدودیت های بودجه و زمان را هم در نظر بگیرید. دنبال ایجاد تغییر باشید.

پاسخ به سوالات

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
دوست دارم نظرت رو بدونم! لطفا نظر بده!x