جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو

فهرست مطالب

برای کمپین منیجر چه ویژگی هایی لازمه؟

برای کمپین منیجر . محمد گنجی

برای کمپین منیجر یه سری وظایف مشخص وجود داره و یه سری هم در هر کسب و کاری اضافه میشه. در ایران و یا شاید در همه جا ، دوست داریم یکی بیاد همه ی کارها رو انجام بده و کمترین حقوق ممکن رو هم بگیره.

برای کمپین منیجر چه ویژگی هایی لازمه؟
برای کمپین منیجر چه ویژگی هایی لازمه؟

برای کمپین منیجر ، مهمترین وظیفه مدیریت پروژه است. در کنار مدیریت پروژه باید مهارت های نرم ، مثل: مذاکره ، ارتباطات، تیم سازی،مهارت حل مسئله در بحران، به همراه مهارت های دیجیتال مارکتینگ بسیار مهم و ضروری می باشد.

برای کمپین منیجر شدن باید چی بلد باشیم؟

به نظرم، یه کمپین منیجر باید سواد دیجیتال مارکتینگ( نه تخصص) داشته باشه تا بتونه روند کلی کار رو زیر نظر داشته باشه. داده ها و خروجی های هر قسمت رو درک کنه.بتونه اونها رو تجزیه تحلیل و فرآیند کلی رو رهبری کنه. این فرآیند در چند گام انجام میشه.

گام اول – تعیین نوع کمپین:

ما از هر کمپین انتظار متفاوتی داریم. پس باید بر اساس نوع کمپین ، استراتژی، هدفگذاری ، اجرا و آنالیز متفاوتی خواهیم داشت. به طورکلی انواع مختلف کمپین قابل اجراست. اما ما سه دسته بندی عمده را برای کمپین در نظر می گیریم:

  • کمپین اطلاع رسانی – awareness
  • کمپین بازاریابی و فروش – marketing& sale
  • کمپین روابط عمومی – pr

در کل همه ی کمپین ها باید به نتیجه ی فروش بیشتر و کسب درآمد برسه. اما خب یه سری از کمپین ها به طور غیر مستقیم روی فروش تاثیر می گذاره. کمپین های اطلاع رسانی با هدف برندینگ و ایجاد آگاهی از برند شکل می گیرن. سنجش در این نوع کمپین ها خیلی دقیق و ساده نیست.

کمپین های فروش ، با جذب لید و… راحت تر کنترل، رصد و اندازه گیری میشه. کمپین های روابط عمومی هم معمولا سطح اعتماد رو بالاتر برده و وفاداری مشتریان رو بیشتر می کنه. پس در نهایت به فروش بیشتر خواهیم رسید.

گام دوم – تیم سازی :

پس از تعیین نوع کمپین، باید بریم سراغ تیم! جه کسی قراره برای این کمپین کار کنه؟ از اتاق فکر گرفته تا تولید محتوا و پشتیبانی و… عمده کمپین ها در فضای دیجیتال انجام میشه. پس یه تیم دیجیتال مارکتینگ لازمه. برای کمپین منیجر ضروریه از کلیه بخش های یک تیم دیجیتال مارکتینگ اطلاع داشته باشه.

یعنی یه دیجیتال مارکتر باشه، اما لازم نیست خودش وارد امور اجرایی هر بخش بشه. باید بتونه خروجی های هر بخش رو طبق یه برنامه ی زمانی دریافت، آنالیز و به بخش دیگر متصل نماید. من می گم کمپین منیجر ، یه مدیر مشتری هست! یعنی انگار نماینده مشتری در این کمپینه.

در انتخاب تیم، عامل خیلی مهم در کنار تخصص، مسئولیت پذیری و مقید بودن به زمانه!

گام سوم – پرسونای مخاطب:

برای اجرای کمپین موفق باید مخاطب خودمون رو به درستی بشناسیم. تحقیقات بازار انجام بدیم. بدونیم ماکجا هستیم. رقبا کجا هستن و چی کار می کنن. تا به نسبت اون تصمیم بگیریم در هر بخش کار چطور پیش بریم. ترندهای بازار چی هستن و…

برای کمپین منیجر، بخش شناخت بازار و شناخت مخاطب و ترندها باید به طور مستمر پیگیری بشه. این قسمت رو شاید بهتر باشه که خود کمپین منیجر پیش ببره. اما حتما لازمه دانش و تجربه و کافی در این قسمت بدست بیاره.

گام چهارم – ایده پردازی و هدفگذاری:

این قسمت رو شاید فکر کنیم که قبل از سه قسمت قبله! اما در واقع وقتی معلوم شد چه نوع کمپینی می خوایم، اعضای تیم ما کی هستن و هر کس چه وظیفه ای داره و قراره کمپین برای چه بخشی از بازار و چه افرادی برگزار بشه، حالا باید درمورد اون به درستی ایده پردازی کنیم. هدف تعیین کنیم و با استفاده از خلاقیت و طوفان فکری ایده ای رو در کمپین بکار ببریم که برای ما مزیت رقابتی ایجاد کنه. بتونیم متمایز باشیم.

در این قسمت همواره باید نیم نگاهی به هویت، پیام و استراتژی برند داشته باشیم که فعالیت هامون در راستای تقویت برند باشه. البته باید شاخص کلیدی عملکرد (kpi) به درستی و با دقت تعیین بشه.

گام پنجم – کانال های ارتباطی:

حالا نوبت این میرسه که تعیین کنیم کمپین در چه کانال یا کانالهایی قراره اجرا بشه. از هر کانال چه انتظاری داریم و… باید توجه بشه که هر کانال برای یه منظوری خوبه. قرار هم نیست از همه ی کانال های موجود استفاده بشه، اما قراره از همه ی کانالهای مفیدبرای کمپین استفاده کنیم.

در هر کانال نقاط تماس با مشتری تعیین میشه، قیف فروش پیش بینی و طراحی میشه، صفحه ی لندینگ تعیین میشه و برای جذب لید و بهینه سازی اون تصمیم گیری میشه. هر کانال ارتباطی بخشی از لیدهای ما را تامین می کنه و بر اساس اون داده های مشتری را بدست می آوریم.

گام ششم- مدیریت هزینه:

برای کمپین منیجر این قسمت شاید جزو حیاتی ترین بخش ها باشه. چون پول در هر سیستم ، نقش خون در کالبد یک موجود زنده است. اگه پول و بودجه به حد کافی نباشه یا به هر بخش اونقدر که باید نرسه، کمپین هرچقدر هم خوب طراحی شده باشه و استراتژیک برنامه ریزی کرده باشه ، شکست می خوره.

حالا که قراره برای هزینه برنامه ریزی بشه، باید نرخ تبدیل هم تعیین بشه. قراره چقدر خرج بشه، با چه نسبتی جذب انجام بشه و با چه درصدی پول برگرده.

گام هفتم – آنالیز و بررسی:

آنالیز و بررسی روند کمپین، جزو وظایف اصلی برای کمپین منیجر است. در این قسمت استفاده از ابزارهای آنالیز و مخصوصا گوگل آنالیتیکس بسیار مهمه. شاید بهتر باشه اجرای این آنالیز توسط اعضای تیم دیجیتال مارکتینگ انجام بشه و خروجی ها بر اساس اهداف کمپین در اختیار کمپین منیجر قرار بگیره. البته کمپین منیجر باید خود به این ابزارها مسلط باشه.

بر اساس نتایج آنالیز ، فرصت ها و تهدیدها مشخص میشه و می توان بر اساس اون تصمیم گرفت، استراتژی چید و روند کمپین را بهینه کرد.

گام هشتم – ارزیابی و مستند سازی:

با بررسی و پیگیری نتایج آنالیزها، و ارزیابی تجربه مشتریان، بهترین بازخورد برای تصمیم گیری مجدد و اصلاح روند کار بدست می آید. البته همه ی این نتایج برای استفاده مجدد و یا استفاده در کمپین های دیگر باید به صورت مستند و کمی ثبت شود. برای کمپین منیجر خوب، مقید بودن به آمار و اعداد یک مزیت بزرگ محسوب می شود. یکی از بهترین استراتژی ها ، پرفورمنس مارکتینگ هست. برای پرفورمنس مارکتینگ نیاز به آمار دقیق داریم. که نتایج ارزیابی ها می تونه به استفاده از این روش کمک کنه.

برای کمپین منیجر

الگوریتم تکرار شونده هر کمپین:

در هر کمپین زنجیره ی طراحی ، اجرا،آنالیز و بررسی، بهینه سازی باید به طور دائم و مستمر انجام بشه. این خاصیت اصلی و مهم دیجیتال مارکتینگه که برای افراد ماهر همیشه تحت کنترله. بر اساس نتایج میشه کمپین رو متوقف، سرعت آن را کم یا زیاد کرد تا نتایج دلپذیر تری ایجاد نمود.

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله

پاسخ به سوالات

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
دوست دارم نظرت رو بدونم! لطفا نظر بده!x