جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو

فهرست مطالب

بازار بورس ، انواع بازار ، زمان گشایش ، خرید و فروش در بورس۲۰۲۱

بازار بورس

بازار بورس ، هم مثل همه بازارها ، انواع و شاخه های مختلف داره. بورس ، فرابورس ، بورس کالا ، بورس انرژی و…بورس ایران در سال ۱۳۴۵ راه اندازی شد.

بازار بورس ، انواع بازار ، زمان گشایش ، خرید و فروش در بورس

بازار بورس برای کسانی که با اطلاعات کامل وارد می شوند ، بسیار خوب است. این بازار نیاز به سواد مالی و قدرت تجزیه تحلیل دارد. همچنین قدرت ریسک و تحلیل بازار! سعی می کنم در مقالات مختلف اصول کار در این بازار رو به اشتراک بگذارم.

بازار بورس ایران:

در ایران بورس اوراق بهادار شاخه های مختلفی رو تحت پوشش داره.

بورس اوراق بهادار:

این بازار در سال ۱۳۴۵ راه اندازی شد. از آن زمان فعالیت بازار به طور کاملا لاک پشتی شروع شد. این فعالیت تا دو سال پیش هم تقریبا با همین روند ادامه پیدا کرد.کاهش بهره ی بانکی ، تحریم و … باعث رونق این بازار شد. در سال ۱۳۹۸ شاخص به حدود نیم ملیون رسید . در سال ۱۳۹۹ به یکباره شاخص رشد عجیبی پیدا کرد.امروز که این مقاله رو می نویسم شاخص در حدود یک ملیون هشتصد هزاره!

امسال سهام عدالت آزاد شد . دولت خصوصی سازی رو با ایجادو عرضه صندوق ETF ادامه داد.این عوامل باعث افزایش سهام دارن از چند ده هزار به چن ملیون نفر شد.

بازار بورس:

این بازار شامل سهام شرکت های معتبر تره. شرکت هایی که عملکرد روشن و شفاف دارن . سود و زیان اونها مشخصه و.. این بازار سه بخشه :

بازار اول – تابلو اصلی

بازار اول – تابلو فرعی

بازار دوم

بازار فرا بورس :

شامل شرکت هایی که شرایط خوبی دارن ولی کوچک هستند. یا سرمایه ی کمی دارند! فرابورس مقدمه ای برای حضور در بورس اصلی است.

فرابورس شامل قسمت های زیر است:

بازار اول.بازار دوم.بازار سوم.صندوق ها.اوراق.و بازار پایه!

بازار پایه نیز خود شمامل سه بخش ، زرد ، نارنجی و قرمز است.

بورس کالا :

در این بازار کالاهای خام و فرآوری نشده به فروش میرسه!فلزات ، پنبه ، گندم ، برنج ، زعفران و همچنین طلا و سکه. در این بازار بورس ، قراردادهای مختلف وجود دارد. این قرردادها شامل موارد زیر است :

سلف

نسیه

گواهی سپرده کالایی

و..

بازار بورس انرژی:

این بازار هم نوعی بورس کالاست. اما کالا ها حامل های انرژی هستند.

نفت ، گاز ، انرژی ، مشتقات نفتی ، ذغال سنگ و..

قراره به زودی بورس مسکن هم راه اندازی بشه!

ساعت کاری بازار:

بورس روزهای شنبه تا چهار شنبه از ساعت ۹ صبح تا ۱۲ فعالیت دارد. از ساعت هشت و نیم تا نه زمان پیش گشایش و دریافت سفارشات است.البته در بعض از مواقع فعالیت بعضی نمادها به بعد این ساعت منتقل می شود. مثال تیر ۱۳۹۹ که هجوم معامله گرها باعث کندی سیستم کارگزارها شد.

بازار سکه و طلا :

زمان پیش گشایش دوازده و نیم تا یک ظهر است. زمان فعالیت رسمی این بازار ساعت یک ظهر تا ۳ بعد از ظهر است.

مرحله ی پیش گشایش وشروع رسمی:

در مرحله یپیش گشایش ، ثبت درخواست خرید و یا فروش انجام می شود. ( البته در زمان فعالیت اصلی هم این کار امکان پذیر است.)در مرحلهی سفارش حجم سهام ( تعداد) مشخص می شود. همچنین قیمت پیشنهادی!از ساعت ۹ به بعد خرید و فروش به طور رسمی انجام می شود.حداق میزان معامله در حال حاضر پانصد هزارتومان است.

معاملات بازار بورس به صورت آنلاین:

دیگه لازم نیست بریم و در ساختمان شیشه ای بورس چشم به تابلو بنشینیم.در حال حاضر معاملات به صورت آنلاین است. برای خرید و فروش علاوه بر کد بورسی ، یک کارگزار باید داشته باشیم.کارگزار شرکتی است که واسطه ی ما و بازار بورس خواهد بود.معاملات ما به صورت آنلاین از وب سایت این کارگزاران انجام می شود.یعنی تابلو روی سیستم کامپیوتر یا موبایل ما نشان داده می شود.در مقالات بعد اطلاعات بیشتری دراختیارتون قرار میدم.

اگه سوالی داشتین پایین همین پست بنویسید یا به کلوپ موفقیت مراجعه کنید.

 
۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله

پاسخ به سوالات

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
دوست دارم نظرت رو بدونم! لطفا نظر بده!x