جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو

فهرست مطالب

بازاریابی اس ام اسی: هرآنچه باید بدانید و باید‌ها و نبایدها

بازاریابی اس ام اسی

مصرف‌کنندگان روز به روز در ارتباط برقرار کردن با برندها از طریق تلفن‌های همراه، راحت‌تر می‌شوند. به نظر زمان خوبی برای شروع بازاریابی اس ام اسی است.

دیگر ایام داشتن یک کانال ارتباطی با مشتری گذشته. امروزه بازاریاب‌ها نقاط اتصال متعددی با مشتریان در کانال‌های متفاوت دارند. مشتری‌ها هم انتظار دارند که از همه‌ی آن‌ها برای برقراری ارتباط استفاذه شود.

بازاریابی اس ام اسی یکی از مکمل‌های کارآمد بازاریابی شبکه‌های اجتماعی است. این شیوه به شما اجازه می‌دهد تا به مشتریان و مشتریان احتمالی بیشتری دسترسی داشته باشد؛ به شرط این که این کار را به دقت انجام دهید.

بازاریابی اس ام اسی
بازاریابی اس ام اسی

بازاریابی اس ام اسی چیست؟

بازاریابی اس ام اسی یعنی فرستادن پیام‌های بازاریابی از طریق اس ام اس. این شیوه‌ی بازاریابی از مخاطبان می‌خواهد که برای دریافت این پیام‌ها مشترک شوند. تفاوت بازاریابی اس ام اسی در بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، در همین موضوع است. در شبکه‌های اجتماعی برند محتوا را آپلود کرده و مخاطب بعد از دیدن آن تصمیم می‌گیرد که پست را لایک کرده یا صفحه را دنبال کند.

شیوه‌های رایج بازاریابی اس ام اسی:

  • تبلیغات شخصی‌سازی شده
  • تخفیف‌ها و آفرها
  • هدف قرار دادن مجدد افراد
  • نظرسنجی‌ها

مصرف‌کنندگان روز به روز در ارتباط برقرار کردن با برندها از طریق تلفن‌های همراه، راحت‌تر می‌شوند. در حقیقت، آن‌ها انتظار دارند که از طریق اس ام اس با آن‌ها ارتباط برقرار شود. با این وجود جای تعجب ندارد که در آخرین بهمن پیش از کرونا، قبل از آن‌ که این ویروس شیوه‌ی برخورد با مشتری را تحت الشعاع قرار دهد، بیش از نیمی از شرکت‌ها در آمریکا قصد داشتند تا میزان سرمایه‌گذاری روی بازاریابی اس ام اسی را افزاش دهند. چند ماه بعد، این درصد به ۵۶% رسید؛ بیش از هر حوزه‌ی سرمایه‌گذاری دیگری.

خدمات اس ام اسی به چه معنا است؟

اس ام اس کاستومر سرویس، مکالمه با مشتریان از طریق اس ام اس است.

طبع تحقیقات مرکز ژونیپر، ارتباطات از طریق موبایل در سال ۲۰۲۰ ۱۰% افزایش داشته و به رقم ۲.۷ تریلیون رسیده است. اس ام اس ۹۸% این شیو‌ه‌ی ارتباطی را به خود اختصاص داده و فروشندگان، ۴۰۸ میلیارد از این پیام‌ها را ارسال کرده‌آند.

جونیپر همچنین متوجه شده که عموم اس ام اس‌های فروشندگان، برای موارد زیر است:

  • تاییدیه سفارش
  • اعلام ارسال مرسوله
  • اطلاعات رهگیری مرسوله
  • آپدیت‌های مربوط به مراحل ارسال

تمام این‌ها من جمله موارد خدمات اس ام اسی هستند. گارتنر پیش‌بینی می‌کند که تا سال ۲۰۲۵، ۸۰% ارگان‌های خدمات مشتری از اس ام اس‌ و پیام‌رسان‌ها به جای اپلیکیشن‌های اختصاصی استفاده کنند. مشتریان اغلب این دست اس ام اس‌ها را مهم‌ترین اس ام‌ اس‌های کسب و کارها می‌دانند. یادآوری قرار، آپدیت‌های مراحل ارسال محصول، تاییدیه‌ی رزرو، همگی مهم‌تر از تخفیف‌ها و این دست پیام‌ها هستند.

این موضوع به این معنی است که اگر قصد دارید از بازاریابی اس ام اسی استفاده کنید، خدمات مشتری را از یاد نبرید. مشتریان اگر این خدمات را دریافت کنند، کمتر احتمال دارد که مشترک سرویس اس ام اسی شما باقی بمانند چرا که آن را ارزشمند و مفید ارزیابی خواهند کرد. البته که خدمات مشتری فقط این دست پیام‌های اتومات نیست. این خدمات همچنین شامل ارتباط مستقیم مسئولین فروش با مشتریان می‌شود.

مهم‌ترین نکات بازاریابی اس ام سی

قبل از فرستادن اس ام اس، اجازه بگیرید.

احتمالاً همین الان هم تعداد قابل توجهی شماره تلفن از مخاطبین خود دریافت کرده‌اید. این به هیچ وجه چراغ سبزی برای پیام دادن به آن‌ها نیست. درست مثل ایمیل مارکتینگ، بازاریابی اس ام اسی هم نیاز به اجازه‌ی واضح دارد.

می‌توانید در سایت یا کانال‌های ارتباطی دیگر خود، از مشتری اجازه‌ی ارسال اس ام اس بگیرید. ولی باز هم قبل از شروع به ارسال پیام‌های انبوه، یک پیام تاییدیه برایشان بفرستید. یکی از راه‌های این کار فرستادن یک پیام با مضمون تشکر و درخواست تایید عضویت است. اگر پاسخی ندادند، دیگر پیامی نفرستید. اگر عضویت را رد کردند، دیگر پیامی نفرستید. یک راه دیگر هم اعلام تخفیف به ازای عضویت دریافت اس ام اس است.

روش قطع عضویت را توضیح دهید.

این کار بسیار پر اهمیت و برای بسیاری از کشورها یک قانون برای تمام شیوه‌های اشتراکی بازاریابی است. ولی در اس ام اس، اهمیت این موضوع دوچندان می‌شود. پیام دادن مکرر به افرادی که نمی‌خواهد پیام شما را دریافت کنند، تاثیر عکس می‌گذارد. شما باید حتی برای پیام‌های گزارشی مثل آپدیت‌های مراحل ارسال هم آپشن دریافت نکردن پیام را بگذارید؛ خیلی‌ها علاقه‌ای به دریات این اس ام اس‌ها هم ندارند.

از آنجا که اس ام اس‌‍‌ها بسیار بیشتر از ایمیل‌ها باز می‌شوند، احتمالاً آمار پایان دادن به عضویت‌ها هم بیشتر خواهد بود. پس نترسید اگر تعداد زیادی از افراد عضویت خود را قطع کردند. با این وجود، دست از آنالیز اطلاعات برندارید. زمانی که برنامه‌ی بازاریابی اس ام اسی خود را به طور کامل پیاده‌سازی کردید، به دقت آمار قطع اشتراک‌ها را زیر نظر داشته باشید. یک مقدار مشخص و نرمالی برای آن تعیین کنید و چه تعداد از آن بیشتر شد و چه کمتر، دلیل آن را بیابید.

خودتان را معرفی کنید.

نباید فرض کنید که افراد شما را در لیست مخاطبین خود ذخیره کرده‌اند. اینگونه پیام شما از شماره‌ای بی نام و نشان برای افراد ارسال می‌شود. اگر می‌خواهید پیام را کامل بخوانند، در کلمات اول خود را معرفی کنید. ترجیحاً در خطوط اول نام خود را بنویسید.

در زمان درست بفرستید.

بازاریابی اس ام اسی هم مثل باقی بازاریابی‌ها، نیازمند زمان بندی است. حتی می‌توان گفت که برای اس ام اس، این امر خیلی ضروری‌تر است. این موضوع دو علت دارد:

  • افراد در مواقعی نوتیفیکشن اس ام اسشان باز و در مواقعی بسته یا به اصطلاح سایلنت است.
  • افراد در بعضی ساعات شبانه روز، مثلاً نیمه‌شب‌ها یا صبح‌های زود، ممکن است با پیام شما از خواب بپرند.

شما باید اس‌ام‌اس‌های خود را با ساعات فعالیت افراد در هر منطقه، متناسب کنید. به جای این که به همه‌ی افراد عالم همزمان پیام بدهید، برای هرکس این کار را در زمان مناسب انجام دهید. یکی دیگر از کار‌های خوبی که می‌توانید بکنید، پیام فرستادن درست بعد از استفاده از خدمات یا خرید محصولات است. در آن لحظه هنوز در ذهن مخاطب حضور دارید و پیامتان او را آزار نخواهد داد.

محدودیت حروف را بشناسید.

سقف تعداد حروف یا کاراکتر‌های پیام در اس ام اس ۱۶۰ تا است. این میزان در نگاه اول اصلاً برای معرفی و دادن مکان قطع اشتراک و گفتن پیام کافی به نظر نمی‌رسد. باید خوب روی حرف‌هایتان فکر کنید و از هر حرف درست استفاده کنید.

منبع: بازاریابی اس ام اسی برای مبتدیان

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله

پاسخ به سوالات

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
دوست دارم نظرت رو بدونم! لطفا نظر بده!x