جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو

فهرست مطالب

انتخاب شبکه‌ی اجتماعی کسب‌وکار براساس ماهیت کسب وکار

انتخاب شبکه‌ی اجتماعی کسب وکارمون

امروزه ابزار زیادی برای بازاریابی کسب‌وکارها وجود داره، که هر کدومشون کارایی مختص به خودش رو داره. اما ۹۲ درصد ازما (صاحبان کسب‌وکارها) انتخاب شبکه‌ی اجتماعی کسب‌وکارمون رو ترجیح میدیم؛ چون معتقدیم که یه ابزار شناخته‌شده و فراگیره و شانس دیده‌شده شدن کسب و کارمـن خیلی زیاده.

انتخاب شبکه‌ی اجتماعی کسب‌وکار
انتخاب شبکه‌ی اجتماعی کسب‌وکار

 مهم‌ترین دلیل در حمایت از این نوع بازاریابی‌ها  اینه که ما معتقدیم این روش، از روش‌های دیگه‌ی کسب ثروت منصفانه‌تر عمل می‍کنه و علت دیگه‌ی محبوبیت و دلیل انتخاب شبکه‌ی اجتماعی کسب‌وکارمون اینه که، آدم‌های بیشتری در این شبکه‌ها تبلیغ و کسب و کارمون رو موردنقد و بررسی قرار میدن. و ما بازخوردهای مختلفی رو دریافت می‌کنیم که همگی از ملزومات رشد و ارتقای محصول یا خدمت مونه.

انتخاب شبکه‌ی اجتماعی کسب‌وکارمون

انتخاب یه شبکه بازاریابی ممکنه مقداری سخت باشه؛ اول یه پلتفرم اجتماعی ساده انتخاب می‌کنیم چون هنوز اول راه هستیم؛ سرمون رو با شبکه‌های اجتماعی زیادی شلوغ نمی‌کنیم. یا چند پلتفرم معروف و پرکاربردی رو تعیین می‌کنیم تا به شناخته شدن کسب‌وکارمون و پیشبرد اهدافمون کمک کنه.

چون شبکه‌های اجتماعی زیادی وجود داره و فعالیت داشتن تو همه‌ی اونا امکان‌پذیر نیست یا لااقل کارایی چندانی ندارن،  وقت و هزینه‌های بیشتری رو می‌طلبه و نتیجه مطلوبی هم نمی‌ده پس بهتره تمرکزمون رو بزاریم رو پلتفرم‌هایی که شناخته‌شده هستن و بیشترین مراجعه‌کننده و ترافیک رودارن.

 برای انتخاب شبکه‌ی اجتماعی کسب‌وکارمون می تونیم به این شبکه‌ها رجوع کنیم؛ چون طبق آمارها، این شبکه‌ها ماهانه کاربران فعال بسیار زیادی رو دارن مانند:  توییتر، اینستاگرام، پرینترست، فیسبوک، لینکدین و…

انتخاب شبکه‌ی اجتماعی کسب‌وکارمون
انتخاب شبکه‌ی اجتماعی کسب‌وکارمون

تعیین هدف اولین قدم

قبل از اینکه برای انتخاب شبکه‌ی اجتماعی کسب‌وکارمون اقدام کنیم، باید اهداف مشخص و معینی رو تعیین کرده باشیم. این باعث میشه دقیقاً بدونیم که چه پلتفرم‌هایی رو باید برای تبلیغ و گسترش کسب و کارمون انتخاب کنیم و مهمتر از اون از چه نوع محتوایی برای بازار هدف (مخاطبین) در نظر بگیریم. تمرکز روی اهداف و تهیه‌ی لیست و اولویت‌بندی اونا باعث میشه با برنامه‌ریزی و مدیریت مرحله‌به‌مرحله مرحله به موفقیت‌های لازم برسیم. به این موارد توجه کنین لطفاً:

  • به کمک شبکه‌های اجتماعی میتونیم درک درستی از نیاز مشتری (عادات، سلایق، خواسته‌ها) پیدا کنیم. در این صورته که میتونیم خدمات‌رسانی رو بهبود ببخشیم
  • شبکه‌های اجتماعی این مزیت رو دارن که، به ما امکان دسترسی به اطلاعات کاربران رومیدن و همچنین به راحتی می توانیم از بازخوردها و سوالات مخاطبین مطلع بشیم.
انتخاب شبکه‌ی اجتماعی کسب‌وکارمون
انتخاب شبکه‌ی اجتماعی کسب‌وکارمون

انتخاب شبکه اجتماعی

 برای انتخاب شبکه‌ی اجتماعی کسب‌وکارمون ، باید مخاطبین هدف رو در نظر داشته باشیم! باید بدونیم که بیشترین مخاطبین ما تو کدوم شبکه‌ی اجتماعی حضور و فعالیت دارن. اونابه صرف اینکه ما چه رسانه‌ای رو برای تبلیغ کسب و کارمون انتخاب کردیم شروع به فعالیت نمی‌کنن و یا منتظر نمی‌مونن که ببینن ما کدوم پلتفرم رو برای بیزینسمون انتخاب می‌کنیم تا بیان اونجا فعالیتی رو انجام بدن.

 نه، این مائیم که باید پلتفرم‌های مختلفی رو مورد تجزیه و بررسی قرار داده تا متوجه بشیم که مخاطب‌مون تو کدوم یکی از این پلتفرم‌ها فعالیت دارن و بعد اقدام به شروع فعالیت تو این پلتفرم‌ها بکنیم.

 با یه نظرسنجی معمولی و پرسیدن سوالاتی از قبیل:

مخاطبین معمولاً بیشترین استفاده رو از کدوم‌شبکه ها دارن؟

یا اینفوئنسرهایی رو که دنبال می‌کند کدوم ها هستن؟

 می‌تونیم از مشتریان برای انتخاب شبکه‌ی اجتماعی کسب‌وکارمون کمک بگیریم. همچنین تو سایت‌ها به کمک بعضی از پلتفرم‌هایی مثل فیس‌بوک، اطلاعات  مخاطبین رو تهیه و بعد تخمین می‌زنیم که چه تعداد از مخاطبین ما تو اینجور برنامه‌ها حضور و فعالیت دارن.

 انتخاب شبکه‌ی اجتماعی کسب‌وکارمون
انتخاب هدفمند شبکه‌ی اجتماعی کسب‌وکارمون

محتوا و انتخاب شبکه اجتماعی

همونطور که می‌دونیم تعداد رسانه‌های اجتماعی خیلی زیاده  و بستر هرکدوم از اونا برای تهیه‌ی محتوا مناسبه. به طور مثال اگه اینستاگرام رو برای انتخاب شبکه‌ی اجتماعی کسب‌وکارمون در نظر داریم باید از قبل بدونیم که این رسانه برای محتوای متنی مناسب نیست؛ چون اینستاگرام روی محوریت تصاویره و با محتوای متنی که در مورد کسب‌وکارمون ایجاد کردیم، سنخیت زیادی نداره. هر کسب وکاری محتوایی مخصوص به خودش رو داره که معرف همون بیزینسه.

 اصول تولید محتوا به مواردی مثل نوع کسب‌وکار مخاطبین و برند بستگی داره. برای روشن‌تر شدن موضوع بالا یه مثال براتون می زنیم: برای کسب وکارمون برندی رو ایجاد کردیم که زبان مخصوصی داره؛ مثلاً محتوای برند مون رو اگه به زبان حرفه‌ای و تخصصی بیان کنیم پس باید به رسانه ی اجتماعی تامبلر و یا لینکدین فکر کنیم.

اگه زبان برندمون مثلاً  به‌این‌صورت که با جملاتی کوتاه، حالت شاد و انگیزشی رو می‌خوایم عنوان کنیم پس بهتره به توییتر بیندیشیم؛ چون بستر توییتر طوریه که محتوایی که اونجا منتشر می‌شه، کوتاه و بسیار جذاب هستن. محتواهایی که مخاطبین بیشتری استفاده و بازدید روازشون دارن اینا هستن: فیلم‌ها، پادکستها، لایوها، وبینار‌ها، عکس‌ها و کتاب‌های الکترونیکی.

 و همچنین پلتفرم‌هایی که کاربرد بیشتری دارن؛ فیسبوک، لینکدین، اینستاگرام، پرینترست، توییتر، اسنپ چت، یوتیوب و….

به طور مختصر چند پلتفرم رو بررسی می‌کنیم:

فیسبوک

یکی از بزرگترین رسانه های اجتماعی رسانه فیسبوکه، که کاربرانی فعال بیشتر از ۲ میلیارد نفر داره  مخاطبینی جذب این پلتفرم میشن که به طور بالقوه هستن. فیسبوک می‌تونه اولین انتخاب شبکه‌ی کسب‌وکارمون باشه؛ چون قابلیت اینو داره که تو راستای اهداف تعیین شده‌ی ما فعالیت داشته باشه.

فیسبوک و توییتر به خاطر گستردگی زیادی که داره بالطبع کسب وکارهای زیادی دنبال مخاطبین‌شون تو این شبکه‌ها هستن و اهداف زیادی مثل معرفی برندها و شناسایی بازار هدف اونجا دنبال میشه؛ پس ما باید تصویری  متفاوت و جذاب از کسب وکارمون رو به نمایش بذاریم. محتوای دلنشین و بسیار تاثیر گذار مخاطب رو بهتر جذب می‌کنه.

شبکه اجتماعی فیس بوک
فیسبوک . شبکه اجتماعی

توییتر

توییتر، برای محتوای متنی خیلب مناسبه. با استفاده از هشتگ‌ها می‌تونیم مخاطبین بالقوه رو پیدا کنیم. محیط توییتر، به عنوان انتخاب شبکه اجتماعی کسب وکارمون، این امکان رو بهمون میده که بدون داشتن واسطه با طیف وسیعی از کاربران تعامل داشته باشیم و خبرها و اطلاعیه‌های فوری و آنی رو دنبال کنیم. کاربران این رسانه‌ی اجتماعی اصولاً ۵۰ سال به پایین هستن.

شبکه اجتماعی توئیتر
شبکه اجتماعی توئیتر

لینکدین

پلتفرم لینکدین هم، می‌تونه انتخاب شبکه اجتماعی کسب وکارمون باشه؛ چون این رسانه‌ی اجتماعی مخصوص مشاغل گوناگونه و ماهانه ۳۰۳ میلیون نفر کاربر داره.

 فضای لینکدین قابلیت اینو داره تا فهرست مشاغل بیشتری رو تو اختیارمون بذاره و ما راحت‌تر به دنبال بازار هدف بگردیم.

شبکه اجتماعی لینکدین
شبکه اجتماعی لینکدین

پینترست

این شبکه ی اجتماعی، گرافیکی بوده و ۹۰ درصد کاربرانش خانو‌مها هستن؛ چون موضوعاتی مثل هنر، غذا، مد، چیدمان منزل، عروسی‌ها و همه‌ی مشاغلی که تصاویر جذاب و زیبا دارن، رو دربرداره.

ما می‌تونیم به کمک کلمه‌ی کلیدی که تو پست‌ها مون می‌گنجونیم، به تعداد بازدیدکنندگانمون اضافه کنیم، بدون اینکه برای بازاریابی هزینه‌ای انجام داده باشیم. پینترست، ماهانه بیشتر از ۳۰۰ میلیون نفر کاربر داره.

شبکه اجتماعی پینترست
شبکه اجتماعی پینترست

 کلام پایانی

برای رونق و توسعه ی کسب وکار، استفاده از رسانه‌های اجتماعی از ضروریاته. به دلیل گستردگی این شبکه‌ها و انواع فراونشون، افراد بسیار زیادی به صورت بالقوه توی این رسانه‌ها  فعال هستن. از بین این همه ابزار معرفی بیزینس، انتخاب شبکه‌ی اجتماعی کسب وکارمون احتمالاً آسان نخواهد بود.

اما اگه، اهداف مشخصی رو برای کسب وکارمون ترسیم کرده باشیم به راحتی می‌تونیم پلتفرم‌های مناسبی رو برای معرفی بیزینسمون انتخاب کنیم. انتخاب نوع این شبکه‌ها تا حد زیادی به نوع کسب وکار ما و محتوایی که قراره برای کاربران به نمایش بزاریم بستگی داره؛ مثلاً تو فضای توییتر، محتوای متنی بیشتر عمل می‌کنه تا تصاویر.

 اسنپ چت هم یکی از این پلتفرم‌هاست که، ۶۸درصد از مخطبین رو، دربرمی‌گیره، و اصولا کاربرانی جوون ۱۳تا۱۷ ساله رو شامل میشه. اگه مخاطبین هدفمون جوونا هستن، اسنپ چت بهترین مبلغ برامون به شمارمیاد.

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله

پاسخ به سوالات

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
دوست دارم نظرت رو بدونم! لطفا نظر بده!x