جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

آشنایی با OKR یا اهداف و نتایج کلیدی سازمان

فهرست مطالب

آشنایی با OKR و موفقیت تیم هدفمند

هر سه ماه (به طور فصلی) و یا حتی سالانه برای بررسی و همچنین تعریف اهداف شرکت ها و نتایج به دست اومده‌ی اونا از روشی کمک می‌گیریم به اسم OKR .

آشنایی با OKR
آشنایی با OKR

همه‌ی کسب و کارها به چنین برنامه‌ای احتیاج دارن آشنایی با OKR هم باعث میشه از هدر رفتن هزینه‌های مالیشون جلوگیری بشه و هم زمان بهتری رو برای مدیریت و رسیدن به اهدافشون انجام بدن.

آشنایی با OKR

اصطلاح OKR  مخفف(Objective key Results)  هستش و معنی اهداف و نتایج کلیدی سازمان رو تو خودش دارهOKR . به عنوان ابزاری به کار گرفته می شه که قادره فعالیت و حوزه ی کاری افراد و تیم ها رو به مسیر درست هدایت کنه.

روش OKR، اول تو شرکت اینتل ابداع و به کار گرفته شد؛ اما الان استارت اپ های بزرگی هستن که روش       Kpiرو کنار گذاشتن و این روش رو که به صورت عمومی و کاملتره دنبال می‌کنن. مدل KPR به طور کامل، تمام مقوله‌های هدف‌گذاری و میزان نتیجه که از دستیابی اهداف گرفته می‌شه رو رصد می‌کنه.

 استارتاپ های بزرگی مثل گوگل، اوراکل و توییتر از این نوع شرکت‌ها هستن. گوگل ۱۳ ساله که مکانیزم   OKR  رو استفاده می‌کنه.

مدل  (OKR)تدوین شده، از بالاترین سطح سازمانی، شروع و با(OKR)  تمام افراد گروه ختم پیدا می‌کنه. این جمله این مفهوم رو می‌رسونه  هر فردی که تو شرکت یه سمتی داره باید قادر باشه  فعالیت عضو دیگه‌‍ی این سازمان و چگونگی پیشرفت کاریش رو ببینه.

 همه ی افراد سازمان توی هر سطح و نقشی که هستن، بایداز اهداف و نوع فعالیت خودشون و  اعضای دیگه‌ی تیم مطلع باشن  OKR .افراد شرکت، به شماره تلفن‌ها و ایمیل‌ تک تک اعضا دسترسی داره.

آشنایی با OKR و مدیریت اهداف

آشنایی با(OKR) کمک می‌کنه که بدونین سازمان  از شما چه انتظاری داره؟ و اهداف کاری شما چیه؟

این یه مدل توکسب وکاره و برای دستیابی به اهداف و نتایج کلیدیه. کارش تعیین و بررسی اهداف و سپس اندازه گیری نتایج بدست اومده است. پس آشنایی با OKR در راستای اهداف خاص، برای کسب و کارها و تعیین چند نتایج کلیدی فعالیت داره، وقتی که این نتایج محقق شدن میزان پیشرفت رو اندازه گیری می‌کنه.

کلیت OKR و شاخص ها

سیستم  OKRاهدافی روکه از سمت سازمان و بخش‌های مختلف و تیم‌های اون دنبال می‌شه رو،  عنوان می‌کنه و موضوعاتی را به صورت واضح مورد بررسی و کنکاش قرار میده تا نشونگر این باشه که اعضای سازمان دنبال چه هدفی هستن و در راستای چه فعالیت هایی می تونن به اهداف برسن؟ مسیر هایی روکه دارن میرن یا فعالیت‌های که داره انجام می‌شه،کمکی به سازمان می‌کنه تا به هدف نهایی برسه؟ 

رهبری و مدیریت یک کسب و کار خیلی مهمه؛ سازمان هر چقدر هم که اهداف بلند پایه، منابع مالی سرشار و نیروی انسانی قوی و کارآمدی داشته باشه، اما تحت هدایت رهبر نباشه، تموم این انرژی ها همه هدر میرن و کار سازمان به نتیجه نمی‌رسه.

مدیرانی که کسب وکار رو هدایت می‌کنن، با کمک بهترین ابزارها سعی دارن به پیشرفت سازمان کمک کنن؛ آشنایی با OKR کمک می‍کنه اهداف سازمان به صورت واضح و شفاف بیان و سپس پیگیری بشه تا به سرمنزل مقصود برسه.

شرکتی که عمر زیادی از تاسیس اون می‌گذره دچار مشکلی شده سال‌های اول پیشرفت حساب شده و نرمالی داشته اما مدتیه که نمی‌تونه به سمت جلو بره محصولات و خدماتش نمی‌تونن بازار هدف رو قانع کنن، منابع مالی و انسانی(تیم کاری) دچار افت عملکرد شدن، خب چاره چیه؟

این شرکتی که قبلاً تو تموم جلسات ماهیانه خبر موفقیت از عملکردهاش بود، چرا دیگه مثل قبل روند رشد خوبی نداره؟ اینجاست که آشنایی با   OKR به کمک صاحبان کسب و کار میاد و با یه برنامه دقیق و سیستماتیک تمرکزش رو می‌ذاره روی حل مسائل و افتادن تو مسیر بهبود عملکردها و روند رشد.

آشنایی با OKR  وکسب و کارها
آشنایی با OKR  وکسب و کارها

تاریخچه یOKR و پیشرو ها

همونطورکه می‌دونیم همه چی هدفمند آفریده شده؛  انسان هم که کسب و کاری ایجاد می‌کنه پشتش هدفی معینیه.

 ممکنه صاحبان کسب و کارها، بارها از خودشون بپرسن راه رسیدن به هدف چیه؟ چه مسیرهایی رو بریم تا دستیابی به نتایج بهتر رو برامون داشته باشه. آشنایی با OKR این مشکل رو مرتفع می‌کنه. برای اولین بار مدیرعامل شرکت اینتل این مدل رو عنوان کرد و پس از مدتی طرفداران زیادی پیدا شد تا این مدل رو برای پیشبرد اهداف سازمانشون به کار بگیرن.

 دوره‌های آموزشی برگزار شد و چگونگی کارکرد این سیستم برای مدیران سازمانها تعیین شد و صاحبان کسب و کار خیلی مشهوری مثل گوگل از مدل OKRاستقبال کردن. یکی از مدیران  فروش شرکت اینتل( سال ۱۹۷۵) تو دوره های آموزشی شرکت کرد و تو سال ۱۹۹۹ با کوله باری از تجربه و آموزش، به گوگل رفت و اونو به یکی از موفق‌ترین سازمانهای جهانی تبدیل کرد.

آشنایی با OKR و موفقیت تیم هدفمند
آشنایی با OKR و موفقیت تیم هدفمند

 اهداف و نتایج کلی در مدلOKR

مدیران هر کسب و کار و هر سازمانی، اهدافی رو نظر دارن؛ یکی توسعه ی محصول رو مد نظرش داره، یکی به پولسازی و درآمد بیشتر معتقده و انواع و اقسام مختلف اهداف. این موفقیت‌ها  وقتی اتفاق می‌فته که کار به صورت تیمی پیش بره. آشنایی با  OKRبرای تک تک اعضای سازمان هدف روشن رو مشخص می‌کنه و بهشون آموزش میده که با چه فعالیت و عملکردی می‌تونن سازمان رو هر چه بهتر و سریعتر، به این اهداف برسونن. OKRبرای تمامی افراد اهداف و نتایج کلیدی تعیین می‌کنه.

منظور از اهداف و نتایج کلیدی چیه؟ اهداف و نتایج کلیدی(Objectives key Results) هدفها و رویاهای قابل دستیابی بیزینس و نتیجه کلیدی سازمان روکه قابلیت اندازه‌گیری دارن رو در بر داره؛ مثلاً هدف شرکتی اینه که، طی یه سال آینده از نظر کیفی و کمی محصولاتش روبه حدی بالا ببره که بتونه صاحب برند و آرم تجاری بشه و وارد بازار جهانی بشه.

  این هدف اگرچه به راحتی به دست نمیاد و یه آرزوی بلند پروازانه ست، اما با پشتکار و کار تیمی قابلیت اجرایی رو تو زمان تعیین شده رو داره.  OKRقادره تعداد و کمیت محصول یا خدمت رو اندازه‌گیری و نتیجه رو اعلام کنه. دیدیم که کار OKR شفاف‌سازی توکل سطح سازمان رو به عهده داره.

اهداف و نتایج کلیدی(Objectives key Results)

مزیت‌هایOKR

  • آشنایی باOKR و ارتباط اهداف کلان سازمان با اهداف تک تک اعضا؛ به صورت دقیق اهداف هر کدوم از تیم ورک و حتی رهبر رو تعیین و اونا رو با مسئولیت هاشون آشنا و موظفشون می‌کنه که از زمان و نوع کارشون آگاهی داشته باشن.
  • بین اعضا یکپارچگی ایجاد می‌کنه؛ همکاری و همیاری

آشنایی با   OKRبین اعضای هر گروهی( گروههای خانوادگی، آموزشی و…) پیشبرد و دستیابی به اهداف رو آسون میکنه؛ سیستم OKRهم این هماهنگی رو بین اعضای سازمان ایجاد می‌کنه؛ به این صورت که درمورد اهداف مشخص شده و فعالیت هایی که باید در راستای رسیدن به این اهداف انجام بشه، توضیحات کامل به افراد داده می‌شه و همچنین همه روی یک هدف متمرکز می‌شن.

  • ایجاد انضباط کاری؛ سازمانی که به کمک OKR وظایف هر کدوم ازاعضا رو طبقه بندی کرده و در اختیارش میزاره و بهشون یادآور می شه که طبق اولویت بندی های مشخص شده پیش برن،در واقع یکی از ویژگی‌های مهم شخصیتی رو تو اعضا تقویت می کنه واونم نظم وانظباط کاریه.
  • بالا بردن کیفیت روابط از طریق آشنایی با OKR؛ یکی دیگه از مزیت های OKR ایجاد ارتباط کیفی بین افراد سازمانیه. اونا برای آشنایی با وظایف واهداف وبررسی نتایج کلی با همدیگه تعامل برقرار می کنن؛ این تعاملات، کیفیت روابط رو بالا می‌بره.
  • بهبود عملکرد مدیران؛ بعضی از مدیران عادت دارن با امرونهی های خودشون کارکنان روتحت سلطه خودشون در بیارن و اونا رو مجبورمیکنن به پیروی بی چون و چرا از خودشون.این رفتار سلطه جویانه سازمان روبه سمت عقب و پسرفت هدایت میکنه چون تمرکز روی اهداف اصلی نیست.    OKR از این مدل مدیریت جلوگیری می‌کنه و با تعیین اهدافی صریح و واضح و در نظرگرفتن نتایج کلیدی، برای کل سطح سازمان، تمامی اعضا و مدیران را به سمتی واحد هماهنگ می‌کنه.
آشنایی با OKR  وتعیین اهدافی صریح و واضح
آشنایی با OKR  وتعیین اهدافی صریح و واضح

نتیجه گیری

تمامی کسب وکارها برای رسیدن به اهداف وبرنامه هاشون بایدازابزارهایی برای پیشبرد این اهداف کمک بگیرن. آشنایی با OKR باعث میشه که با تعیین اهداف و نتایح کلیدی برای تک تک اعضای سازمان، اونا رو به سمت رسیدن به اهداف هدایت می‌کنه. این مکانیزم همه ی اعضا رو از وظایف و مسؤلیت‌های خود و بقیه آگاه می‌کنه تا با هماهنگی برای هدفی واحد تلاش کنن.

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
جستجو

مطالب بیشتر

ایده پردازی و خلاقیت . کسب و کار باهوشانه

ایده پردازی و روش های خلق ایده در کسب و کار

ایده پردازی نیاز داره ، برای تفکر خلاق خودتون محدودیت ایجاد کنید. یعنی علاوه بر این که به افزایش مهارت حل مسئله فکر می کنید ، محدودیت های بودجه و زمان را هم در نظر بگیرید. دنبال ایجاد تغییر باشید.

پاسخ به سوالات

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
دوست دارم نظرت رو بدونم! لطفا نظر بده!x